Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 28 Nov 2021, 19:37

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 46 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Tenning med ildstål
InnleggSkrevet: 13 Nov 2021, 15:35 
Avlogget

Ferrorod/ildstål, det skrives og sies at nesten alt kan brukes for å lage gnister.
Javel... jeg har et par Kukri og de har en liten kniv og et skjerpestål i sliren, begge disse små idiotgreiene har skarp kant, men ikke snakk om at jeg får gnist av noen av de 4-5 forskjellige ildstålene med de.
Har også en Leuku i karbon, skarp kant, men gir ikke en liten gnist engang.
Kjøpte en Eldris med neckkit og der følger det med et ildstål, men gud hjelpe så elendig gnist det blir av det, skarp og fin rygg, drar til og det kommer en gnist eller to.
Det ildstålet er forøvrig kassert!
Så har lært at det er stor forskjell på hva en bruker sammen med ildstålet, har brukt naturstein som gir bra med gnister og kniver som ikke gir en eneste gnist.
Så mitt foretrukne valg når ferrorod skal brukes er en gammel «nying», den gir gnister som få, de samme med den gamle Lappland samekniven min.
De to er iallfall sikre som banken.
Noen slike ildstål er «harde» og gir lite gnister, andre er «myke» og gir godt med gnister.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 46 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support