Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Okt 2021, 12:07

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 21 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Beste bil?
InnleggSkrevet: 16 Apr 2020, 09:46 
Avlogget

44magnum skrev:
Når vi prater om bil uten elektronikk menes ikke biler uten elektriske ting som vindusvisker, varmeapparat eller elektrisk start. Biler uten elektronikk er biler uten styreenheter. Rett og slett biler som er så pass gamle og primitive at det ikke er tilkobling til pc eller annet diagnoseutstyr.

Hvem er "vi" i denne sammenhengen som har kommet frem til denne definisjonen?

Topp

InnleggSkrevet: 16 Apr 2020, 11:34 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg oppfatter heller ikke ting som batteri, mekaniske brytere og motorer til starter og vindusviskere som "elektronikk".
For meg er elektronikk typisk ting som inneholder halvledere. Transistorer, dioder osv. Det er nok ikke en helt presis definisjon.
Og du vil nok finne halvledere i de fleste generatorer, men det er likerettere som er beregnet på store strømstyrker og dermed ganske robuste.

Så jeg er nok en av "vi" som du spør etter, @West

Topp

InnleggSkrevet: 16 Apr 2020, 17:06 
Avlogget

"vi" denne sammenhengen, er nok de fleste som forstår forskjellen på elektro(mekanikk) og elektronikk.
Sier ikke det for å være nedlatende, men for veldig mange er dette to sider av samme sak.
Overgangen mellom biler med og uten elektonikk er jo heller ikke helt svart/hvitt, men ett viktig skille er jo der elektronikk utgjør en kritisk del av fremdriftssystemet.
En 60-tallsbil med frittstående kvartsklokke i dashbordet kvalifiserer liksom ikke til kategorien bil med elektronikk

Topp

InnleggSkrevet: 16 Apr 2020, 19:48 
Avlogget

LC9FAT skrev:
"vi" denne sammenhengen, er nok de fleste som forstår forskjellen på elektro(mekanikk) og elektronikk.
Sier ikke det for å være nedlatende, men for veldig mange er dette to sider av samme sak.
Overgangen mellom biler med og uten elektonikk er jo heller ikke helt svart/hvitt, men ett viktig skille er jo der elektronikk utgjør en kritisk del av fremdriftssystemet.
En 60-tallsbil med frittstående kvartsklokke i dashbordet kvalifiserer liksom ikke til kategorien bil med elektronikk

Enig med LC9FAT her - Biler uten 'datamaskiner', dvs. ikke engang elektronisk tenning, definerer jeg som elektromekanisk - det mest avanserte ville være coil'en, med en kondensator for en bensinbil. Selvfølgelig; de sistnevnte vil jo være sårbart for en EM puls f.eks...

Det West er ute etter her tror jeg, er en ren dieselmotor med mekanisk dieselpumpe, uten gløding - og fortrinnsvis mulighet til å sette inn en sveiv rett på kamakselen... ;)

Apropos sveiv - den gamle '79 Lada 1500S'en jeg hadde, kunne startes med sveiv. Kom fra Finnmark med den midt på 90-tallet, hvor startmotoren streika på vei ned, og jeg vakte stor oppsikt og morro, da jeg kvalte motoren ut av et lyskryss i Sverige, og løp ut og sveiva den igang igjen... :D

Ellers er jeg med Draugjeger her - Lada Niva er tingen! :mrgreen:

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 17 Apr 2020, 09:04 
Avlogget

Cornelius skrev:
Det West er ute etter her tror jeg, er en ren dieselmotor med mekanisk dieselpumpe, uten gløding - og fortrinnsvis mulighet til å sette inn en sveiv rett på kamakselen... ;)
Ta-da!! Nettopp. 1 poeng til deg @Cornelius :D

Cornelius skrev:
Ellers er jeg med Draugjeger her - Lada Niva er tingen! :mrgreen:
Og denne støttes av meg også @Draugjeger og @Cornelius
+1

Topp

InnleggSkrevet: 23 Sep 2021, 08:42 
Avlogget

Den beste bilen er den du til enhver tid har, som fungerer.
Men en bil er verdiløs i Norge, midvinters, uten et fungerende veivedlikehold....

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 21 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: