Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 29 Jul 2021, 14:39

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2136 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 139, 140, 141, 142, 143  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 18 Jan 2021, 13:29 
Avlogget

Jeg forstår veldig godt bekymringen rundt vaksine, men pass på; det finnes en del feilinformasjon på nettet, og jeg veldig usikker på hva jeg kan stole på. Følger med på statistikken og er vel innstilt på å ta sprøyte om jeg får det, men legg merke til de som har fått problemer/død har hatt underliggende sykdommer, eller fått feil dose. På begynnelsen var det noen som ikke forstod at glassene inneholder 5 doser, disse må fortynnes, og fordeles på 5! Gode muligheter til å gjøre tabber.
LEGG MERKE TIL AT DETTE ER DET JEG TROR ER RIKTIG PR I DAG! Ny info dukker opp og i morgen???

NRK sendte en film lenge før corona, den kan gi info om hva som skjer med RNA-basert vaksine.

https://tv.nrk.no/program/KOID24000819

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jan 2021, 21:29 
Avlogget

Med tanke på hvor få som har dødd med/av covid, ca 500stk pr idag. Så kommer jeg uansett aldri til å ta denne vaksinen. Heller ikke tillate at mine barn får den.

Over 900 dør av vanlig influensa i året. Vi stenger ikke ned samfunnet av den grunn.

Covid-hysteriet til stat og media virker mer som en god unnskyldning til å tilegne seg mer makt.

Det er forsåvidt mange leger, professorer etc som advarer mot vaksinen.

På BrandNewTube legges det ut masse videoer. Youtube sensurerer jo dritten ut av alt.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jan 2021, 22:33 
Avlogget

Her blir det heller ingen vaksine. Strekker meg til Møllers tran. Den virker, og uten bivirkninger. Når en leser det med fin skrift på vedlegget til vaksine så er det plenty med mulige bivirkninger. Og pussig nok er produsent helt fritatt for ansvar. Nå er vel siste nytt at de nok må fylle på med en 3 dose for å være sikker på at den "virker". :o

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2021, 00:29 
Avlogget
Brukerens avatar

@Gurr Det er ikke bare folk med underliggende sykdommer og høy alder som har dødd av Covid. Men risikoen er størst for disse. Og MYE har skjedd når det gjelder vaksine de siste årene…

@Odalist Det er ikke få som har dødd av Corona i land rundt oss. Men Norge har vært blant de beste når det gjelder å hindre at smitten har fått fotfeste – så langt. Uten denne effektive innsatsen hadde kanskje helsevesenet gått på en kollaps. Du bør ta en realitytest på kildene dine. https://www.mywot.com/en/scorecard/brandnewtube.com

@Green hat Det er frivillig å ta vaksinen. Møllers tran er kjekk for å få opp D-vitaminnivået(pluss A, E og omega 3), men Covid – neppe. Det er for meg litt merkelig at du og andre er mer redd for sjeldne og stort sett forbigående bivirkninger av vaksinene, enn de svært alvorlige konsekvensene Covid-19 kan ha.

Til dere andre: Konspirasjonsteoretikerne fråtser for øyeblikket i disse sakene. Koble inn kritisk sans og kildekritikk. Det er noen få personer som tidligere har hatt kraftige reaksjoner på vaksiner og/eller er allergisk mot innholdsstoffene, som kanskje ikke bør ta denne vaksinen. Diskuter det med fastlegen. For oss andre er det liten fare forbundet med vaksinen. Forsvinnende liten fare i forhold til det man risikerer ved Covidsmitte.

Dessuten er det en ting å bli smittet selv, men husk at du også risikerer å føre smitten videre til dem du bryr deg om. Rett nok vet vi ennå ikke om også vaksinerte kan være smitteførende uten å bli syke. Men vi vet veldig godt at smittede uten symptomer kan smitte andre. Om noen er i tvil – jeg vil ta vaksinen straks jeg får tilbud!

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2021, 09:22 
Avlogget

@bamsebrakar
Det er plenty med leger, professorer osv på TheBrandNewTube.

Blant annet Delores Cahill. Disse blir sensurert på på de store mainstream plattformene. Og når man vet hvor lett det er å kjøpe div. Politikere for pengemakten.....

Jeg har null tillitt til det korrupte mediaapparatet og politikerne i dette landet. Når disse sier hopp, står jeg heller rolig med beina plantet på bakken.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2021, 10:36 
Avlogget
Brukerens avatar

@Odalist Siden du nevner Delores, dessverre blir ikke leger vaksinert mot sprøyt, frykt og konspirasjon bare fordi de har klart å gjennomføre en universitetsutdannelse. Denne damen er full av slikt. Hennes sære virkelighetsforståelse har blitt nøye tilbakevist gang på gang. Bl.a. denne famøse videoen du sikkert har blitt skremt av. De som er interessert bør lese dette nøye før den videoen: https://www.thejournal.ie/debunked-dolo ... 9-Jan2021/

Og til dere som er fasinert av det som gjerne kalles konspirasjonsteorier: Dette forumet er ikke et sted det er greit å fylle med den slags. Sjekk opp forumets regler og formål:

Forumets formål:
På Norsk Survival Forum diskuteres følgende: Selvberging, forberedelse/klargjøring og overlevelses-teknikker. (Prepping og survivalism).
Diskusjoner utover dette kan fjernes av administrator/moderator.
NSF er ikke et sted for konspirasjonsteorier. Slike diskusjoner henvises til andre nettsteder. Se Store norske leksikon for definisjon. viewtopic.php?f=2&t=641

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2021, 13:56 
Avlogget

Nja, når noen drar hersketeknikken "konspirasjonsteoretiker" kortet, har de i min verden meldt seg ut av en seriøs diskusjon med meg. Så hver og en får ta sine valg. Husk det er (ihvertfall i min verden) fortsatt lov å bruke huet og ikke følge saueflokken i ett og alt, spesielt når det står om liv og helse. Jeg trodde dette var en slik side for tenkende og ikke minst fakta undersøkende individualister og preppere og ikke bare for de som sluker MSM's propaganda overskrifter, men har fått mine tvil om det etterhvert. :cry:

Kontrollert opposisjon, sjekk ut betydningen av det før du sletter meg Bamse... For dette du stadig lirer av deg det vitner ikke om en selvstendig tenkende prepper, men mer om en som har fått beskjed om hva han skal si og gjøre.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2021, 14:29 
Avlogget

Logman skrev:
Nja, når noen drar hersketeknikken "konspirasjonsteoretiker" kortet, har de i min verden meldt seg ut av en seriøs diskusjon med meg. Så hver og en får ta sine valg. Husk det er (ihvertfall i min verden) fortsatt lov å bruke huet og ikke følge saueflokken i ett og alt, spesielt når det står om liv og helse. Jeg trodde dette var en slik side for tenkende og ikke minst fakta undersøkende individualister og preppere og ikke bare for de som sluker MSM's propaganda overskrifter, men har fått mine tvil om det etterhvert. :cry:

Kontrollert opposisjon, sjekk ut betydningen av det før du sletter meg Bamse... For dette du stadig lirer av deg det vitner ikke om en selvstendig tenkende prepper, men mer om en som har fått beskjed om hva han skal si og gjøre.

Når jeg sér på ordvalgene og tankerekken din her, så tror jeg ikke du vil finne så mange likesinnede her. :)
Dine meninger og Bamse sine meninger (som samsvarer med mine, for øvrig), er 100% uforenlige, og en fornuftig diskusjon her vil være håpløs.

I grunn feil tråd å ta det opp i óg... :roll:

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2021, 14:52 
Avlogget

Hvis man skal anklage vaksineprogrammene for noe, så må det være at det kan føre til overbefolkning. Men siden vi her i vesten føder færre og færre barn, balanserer dette seg ut.
I år 2000 døde 226 barn Norge før fylte ett år. I århundret som tok slutt da var det en stor nedgang i slike dødsfall.
De 226 barna tilsvarer 3,8 barn per 1000 levendefødte. På 1950 tallet døde 35 barn per 1000 levendefødte før fylte ett år, og ved forrige århundreskifte døde om lag 80 barn per 1000 levendefødte. Årsakene til spedbarnsdød har endret seg i løpet av de siste 100 år. Dødsfall på grunn av smittsomme infeksjoner og andre sykdommer var de vanligste årsakene til dødsfall blant barn for 100 år siden. Dette er så å si borte nå. I dag skyldes de fleste dødsfall blant småbarn medfødte misdannelser og tilstander og sykdommer som oppstår rundt fødselen. At vi alle lever lenger og med bedre helse i dag, enn for 100, år siden skyldes for en stor del et mye mye bedre helsevesen , tilgjengelig for oss fra fødselen . Vaksinene er en av de viktigste årsakene til dette. Og antibiotikaen som brukes mot infeksjonene som truer livet vårt. For meg, som en godt voksen person som har mistet en onkel til tuberkulose og nesten mistet en mor før hun ble min mor , til en banal lungebetennelse, framstår det som uvirkelig at det i 2021 finnes en stor gruppe personer i Norge som virkelig tror at vårt helsevesen er en konspirasjon mot oss som er der for å ...... oppnå hva ? Jeg er ikke optimist når jeg ser framover dessverre...

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2021, 19:14 
Avlogget

For min del vil jeg vente med avgjørelsen til sommeren når det blir min tur å få tilbud om vaksine. Da blir det å gå gjennom hva legevitenskapen har funnet ut om sansynlighet for alvorlige bivirkninger av vaksina og sannsynlighet for varige komplikasjoner av covid og sette opp min egen sansynlighetskalkyle. Foreløpig må jeg basere meg på mye gjettninger.

Antar foreløpig følgende:
1. Vaksina holder maks 1 år.
2. Risiko for smitte året etter avslått vaksine: 60000/5,3 mill.=1% (basert på antall smittete til nå.)
3. Min risiko for smitte basert på min adferd dette året: 0,3*1%=0,3% (relativ isolert sosialt)
4. Risiko for død hvis smittet gitt min alder og helsetilstand: 1% (fra covid-risk kalkulator online)
5. Sannsynlighet for død av covid året etter avslått vaksine: 0,3%*1%= 3/100 000.

Altså ikke den helt store risikoen. At vaksina er utviklet så raskt, mindre enn ett år, gjør at jeg foreløpig er litt skeptisk.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2021, 22:02 
Avlogget

I dag har jeg gjennomgått GetHomeBag i pendlerbilen og i arbeidsbilen. Byttet ut mat som snart går ut på dato og forandret litt på utstyret. Rart hvordan ting forandrer seg etterhvert som kunnskapen øker......

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2021, 00:20 
Avlogget

Usitangi skrev:
4. Risiko for død hvis smittet gitt min alder og helsetilstand: 1% (fra covid-risk kalkulator online)
5. Sannsynlighet for død av covid året etter avslått vaksine: 0,3%*1%= 3/100 000.

Nei, det blei feil i min forige post. Så jeg må rette opp. (Skulle ønske editeringsfristen på postingene var litt lenger slik at det gikk an å gå inn å rette der. Det ville blitt mer ryddig. Jaja..) Altså det riktige skal være, etter å ha studert covid-risk kalkulatoren mer nøye:

4. Risiko for død hvis smittet gitt min alder og helsetilstand: 0,1-0,35% (fra covid-risk kalkulator online.)
5. Sannsynlighet for død av covid året etter avslått vaksine: 0,3-1 av 100 000.

Det er jo så latterlig lav risiko at jeg tror det skal mye til før jeg velger å ta vaksina.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2021, 22:42 
Avlogget

Stoler ikke på selskaper som tjener milliarder på å lage en vaksine som de har fraskrevet seg ansvaret for følgeskader etter vaksinering.

Denne uken er har jeg forsåvidt pusset og oljet våpnene mine, etter å ha "glemt" det i noen mnd. Klare for jakt til høsten!

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jan 2021, 13:22 
Avlogget

Først til avsporingen mht vaksiner: En prepper, et prepper miljø og et prepper forum er fra før av gjenstand for mye latterliggjøring og skepsis ute i samfunnet. Hvis man begynner med konspirasjonsteorier og vaksinemotstand i tillegg vil det si det samme som å skyte seg selv i foten for å noen gang bli tatt seriøst. Det kan være en god øvelse å si til seg selv: Hvilke meninger er nødvendig å dele med offentligheten - og hvilke (kontroversielle) meninger deles best i godt selskap med fortrolige. Hvis du er overbevist om at vaksinen er skadelig, så er det smarteste du kan gjøre å holde helt kjeft om det og håpe på at flest mulig andre tar vaksinen frivillig - så er det størst sjanse for å unngå massevaksinering ved tvang. Det er vel noe sånt som 70% dekning som er nødvendig. Altså at 70% av befolkningen vaksineres. Så sånn sett forstår jeg ikke logikken til vaksinemotstanderne. Hvorfor prøve å overbevise alle andre om å ikke ta vaksinen? Skal dere redde verden? Hvis dere klarte det, så ville det jo bare ført til at myndighetene gikk over til bruk av tvang, og da blir det vanskelig å slippe unna selv. La folk få vurdere selv, la alle andre hoppe utfor stupet om så, og prøv å ha fokus på å bidra til et seriøst forum ;)

@Greenhat: Ja, det er nettopp stabiliteten til en sånn kajakk jeg er spent på. Jeg skulle aller helst stått på den mens jeg fisker, så gleder meg veldig til å teste ut det der i praksis. Det kommer vel an på både kvaliteten på kajakken, samt egen balanse ser jeg for meg. Men uansett er det en genial løsning for å få tilgang til de fiskevannene som ellers er regulert for motorisert ferdsel.

Den siste uka har jeg kikket litt på muligheter for off grid rigging. Vurderer å bygge ei enkel hytte (portabel, muligens på en traktorhenger) uten strøm og vann, og har kikket på alle slags off grid løsninger som finnes for både vannsystem, solcelle strøm etc. Jeg vurderer muligheten for vann på fall, innebygd med en tank i taket på hytta, med påfylling på utsiden via traktor m/lesseapparat og flyttbar sisterne. Har noen skikkelig Reodor Felgen tegninger liggende her nå. :lol: Med en to - tre alternativer for vannforsyning, vannsystem etc. Solceller skal drifte hovedsaklig kjøleskap og fryser, og ellers tenker jeg vedfyrt komfyr med varmtvannstank montert på piperøret, biotoalett, enkel hytte dusj med manuell vannpåfylling etc.

Det er ganske interessant når man begynner å tenke over vannforbruket. En gjennomsnittlig person i Norge bruker 197 liter vann i døgnet. Det er ganske mye. Det går fort ei tilitersbøtte med vann bare man er en tur på do. Vaskemaskinen bruker fort 80 liter vann på en vask. Og så videre. Så hvis man skal planlegge for vannmangel eller rigge en portabel bunker med vanntanker for eksempel, som man faktisk klarer å leve i over noe tid, så må man ha alternativer til vanlig klesvask og vannklosett. Biotoalett er jo genialt, og så finnes det små vaskemaskiner, både manuelle og på strøm, som fylles manuelt med vann. Her kan man altså koke vann på en vedovn og helle oppi, og du har god kontroll på vannforbruket. Den jeg har kikket på bruker ca 20 liter vann på en vask - altså en fjerdedel. Og bruker 150-300 watt strøm, så et god alternativ å kjøre på et solcelleanlegg/off grid rigg.

Det er dette med å overleve for en kortere periode - og å leve med noe over tid. Alle kan overleve uten luksus i en begrenset periode, uten å vaske klær, uten å ta seg en skikkelig dusj etc. Men med en gang man skal leve med noe over tid, la oss si et år, tre år ti år - så melder behovet seg for løsninger på en del praktiske hverdagsoppgaver. Det kan være ganske spennende å planlegge et off grid system som er skreddersydd til seg selv, siden vi alle er forskjellige og har forskjellige behov. Hva er du nødt til å ha - og hva kan du klare deg uten? Kan du klare deg uten oppvaskmaskin, hvis det betyr at du da får nok strøm til å ha en fryser? Kan du bruke andre alternativer til klesvask, eller klare deg uten skikkelig trykk i vasken, hvis det betyr at du kan overleve en plass det ikke er mulighet for vannpumpe/vannkilde?

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jan 2021, 16:19 
Avlogget

Til Fjellgeit !
Kajakken jeg har er en Seabird Fisherman 12 fot. Jeg syns den er stødig , men å stå oppreist og kaste med stang blir nok litt drøyt. Men å reise seg opp i den går noenlunde bra. Denne kajakken har et katamaranprinsipp på bunnen. Opphøyd midte der kjølen egentlig skal være. Det gir bedre stabilitet og da har du føttene i de lavere renene på siden, og et godt sete litt opp fra bunnen.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2136 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 139, 140, 141, 142, 143  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support