Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 08 Mai 2021, 00:37

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2135 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 138, 139, 140, 141, 142, 143  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 02 Jan 2021, 20:26 
Avlogget

Nytt år, nye forberedelser. Da vi fra tid til annen sliter med strømbrudd som varer alt fra 30 minutter til 3 døgn så har vi idag byttet ut den tradisjonelle og elektriske komfyren med en gasskomfyr.
Så nå kan strømmen bli borte så lenge den vil, vi får iallefall laget mat uten å måtte dra frem stormkjøkken og små gassbrennere fra turutstyret 8-)
Har også kjøpt en 12-230V 300W inverter med ren sinus til å kjøre tv/data fra batteribank ved strømbrudd. Denne er forhåpentlig på vei i posten over helga.

Vedlegg:
komfyr.jpg
komfyr.jpg [ 100.81 KiB | Vist 1866 ganger ]

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2021, 23:04 
Avlogget

Min bedre halvdel vil ikke ha gass hjemme, men til gjengjeld så har jeg 3 bluss primus i putekassa på verandaen så det går fort å rigge. Egentlig litt jubel når strømmen går, men det er ikke ofte. Sammenleggbar stekeovn stua ned i kjelleren. Dagens laptopper I hvertfall funker det med våre Thinkpad. kan ofte gå på 24V, d.v.s. 2 stk 12V batterier i serie. Må ut i garasjen for å lade for der er det 24V til drift av telefonsentralen. Det enste som er av elektronikk på den er den moderne laderen, alt ellers er designet for mint 80 år siden og virker greit fortsatt.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jan 2021, 15:50 
Avlogget

Nytt år, ny innsats i forhold til trening og fysisk helse. Det er tøft å komme tilbake etter å ha jobbet 300% og ikke hatt tid til å ta vare på egen helse. Om man er fysisk borte fra jobb men er psykisk tilstede er det ikke bra. Var heldigvis ikke over så lang tid, men lenge nok til at helsen forfalt. Nå er det tilbake i salen ,sunn mat og mye trening.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jan 2021, 19:31 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg må også ta mer vare på den fysiske helsa mi. Jeg kjenner at jeg har mye mer vondt i rygg og kropp generelt etter at jeg sluttet å trene, ikke minst fordi det har vært mye kontorarbeid de siste to årene.
Problemet mitt med trening er at jeg føler det er så meningsløst der og da. Liker mer å arbeide fysisk og bli sliten av det enn tredemølle eller løfte noe skrapjern, selv om det er det som gir best uttelling nå på vinteren.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jan 2021, 21:38 
Avlogget

Halling skrev:
gasskomfyr

Kjøpt ny? Ren gass eller med elektrisk stekeovn? Gasskomfyr står på lista når jeg får kjøpt hus, synes det er mye bedre å koke på enn elektriske alternativene. Men gass stekeovn har jeg aldri brukt, så det er jeg litt usikker på...

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jan 2021, 21:56 
Avlogget

Bytta ut gasskomfyr med ny gasskomfyr med elektrisk stekeovn på hytta. Det var plundrete med stekeovnen som hadde enten undervarme, eller grillelement, og det var vanskelig å regulere effekten på stekeovnen. Kjøpte Gorenje ovn laget for fastboende i EU med gass hjemme. Kjempefornøyd med den kombinasjonen. Finnes my erfaring delt på FB på forum som hytter uten strøm...

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jan 2021, 08:25 
Avlogget

Asparges skrev:
Halling skrev:
gasskomfyr

Kjøpt ny? Ren gass eller med elektrisk stekeovn? Gasskomfyr står på lista når jeg får kjøpt hus, synes det er mye bedre å koke på enn elektriske alternativene. Men gass stekeovn har jeg aldri brukt, så det er jeg litt usikker på...

Kjøpt brukt, var så latterlig billig at det var for dumt å gå forbi tilbudet. Er gass all over. Vi har gassovn på hytta også så vi er godt vandt med å bruke det til matlaging. Ser mange plundrer med komfyrdelen med og uten grillellement og at de ikke kan bruke over og undervarme samtidig men det er bare snakk om å sette seg litt inn i hvordan man skal bruke komfyren til matlaging. Det er litt annerledes men det er ikke umulig :)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jan 2021, 08:28 
Avlogget

gurr skrev:
Finnes my erfaring delt på FB på forum som hytter uten strøm...

Ser det er fler og fler ifra forumet som frekventerer de samme gruppene på FB, meg selv inkludert :P

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jan 2021, 11:05 
Avlogget

Det er vel ofte slik, og i likhet med flere andre her så ser jeg ikke på meg selv som prepper, i hvertfall ikke slik media fremstiller det.

Det er bare greit å følge tradisjonene med å være i stand til å klare seg, og å kunne forutse de mest opplagte krisene som kan komme i den nærmeste fremtid.

Safting, sylting, oppbevaring av mat, ha ei hytte som funker uten at det blir et slit, men kos med litt mer primitivt enn hjemme. "bygge sitt hus på steingrunn" .

Folk trodde vi hamstra mat i mars... vi bare handlet en gang i uka, helst når det ikke var mange i butikken. Vi handlet i en butikk lenger unna hjemmet fordi den tok smittevern høytidelig.

Ja vi kan sikkert leve en uke eller 2 utover den ukentlige handlinga, men ikke uten å savne noe. Relaterer vi dette til de som bor i byen med butikk åpent 24/7 og som ikke har morgendagens middag i hus så er jeg nok prepper, sammenligner vi det med besteforeldrenes oppvekst så er vi hjelpeløse. :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jan 2021, 18:07 
Avlogget

Vi bor nå slik til at vi fort ikke kommer oss til butikken grunnet vogntog og andre dårlige sjåfører som står på kryss og tvers over fjellet, og støtt og stadig mangler strøm - da gjerne i -20 grader.
Samtidig bor vi i en hyttekommune og den invanderes av 30000 hyttegjester både til helger, jul, påske og vinterferie. Da er våre 4 lokale matbutikker for lite og selv uten corona og andre smittsome sykdommer så makter vi ikke å handle så ofte grunnet mye kaos. Vi handler også maks 1 gang i uka og da gjerne så tidlig at andre folk ikke har stått opp enda, men vi greier oss utover det men da med det samme som du poengterer, noen varer man savner.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jan 2021, 03:30 
Avlogget

Vil bare skyte inn at et godt alternativ til gasskomfyr kan være spritkomfyr, sånn som man bruker i båter. Var mye i bruk før hvertfall. Jeg ønsker meg en Origo 6000, går for å være nærmest uslitelig og er et genialt alternativ. Med en spritkomfyr for sommerbruk og en vedkomfyr for vinterbruk, da kan jeg kaste hele elektroovnen :D

Ellers har det ikke vært så mye bunkring den siste uka, men det har vært en del planlegging. Har planlagt for hvordan jeg kan bli enda mer selvhjulpen mht mat, og har da konsentrert meg om hvordan jeg kan effektivisere fiskingen. Det hender nemlig at jeg kommer hjem fra fisketurer uten fisk :? Så nå til våren er jeg nødt for å ta grep for å komme meg ut på vannet, det nytter ikke å drive på fra land hele tiden. Jeg må komme meg utpå! Og da blir det en skikkelig fiskekajakk på meg nå til våren, har jeg bestemt meg for. Det er utrolig mye å velge i, så mange forskjellige modeller og funksjoner og gud veit hva, så det har vært en del å sette seg inn i. Men har endelig landet på at jeg må ha en med pedaldrift, så jeg får hendene frie mht fiske, og satser på en modell som ligger middels i pris. Det blir nok litt av et prosjekt å ta for seg, men faktisk så er det en helt genial ide i et land som Norge, som har så mange små innlandsvann og elver, og fjellvann med forbud mot motoriserte båter. Har allerede sett meg ut en god del vann hvor denne skal testes :) Så ja, det har jeg drevet med den siste uka.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jan 2021, 21:47 
Avlogget

Fisking er en bra tilleggsmatauk. Har selv ei lita hytte ved en av landets større insjøer. Jeg kjøpte meg en fiskekajakk for noen år siden. Den er utrolig stabil og min har god plass , nærmest en varekajakk. Jeg setter av og til garn fra kajakken og det går ganske bra når det er stille. Plass til et par store bøtter,plastkasser foran meg slik at jeg kan sitte og få ut og trekke inn garn. Stangholdere har den og et godt sete slik at man kommer litt opp i høyde. Bedre for min rygg da. Min har ikke pedaldrift. Sliter med å komme på navnet på den men kommer tilbake når det dukker opp.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jan 2021, 15:45 
Avlogget

Siste uka har det blitt kløyving av 3 kubikk med furuved. Fikk 2stk 1500 liters sekker av naboen for en hyggelig sum av 500,- da presenninga over de hadde blåst av i høst under tørk og de ikke var "salgbare" siden det var fuktig ved på toppen. Da klarte jeg ikke å si nei selv om jeg har godt oppimot 8-10 kubikk stående ferdig stabla etter hogst ifjor. (får si som nordlendingen i charterfeber - "good deal") Mye av det var grovkløyvd så det ble noen timer med kløyvern for å få det ned i vettug størrelse :) Halvparten var rått og går til tørk, resten ligger klart i påvente av å bæres inn i ovnen ;)

Prøver også å jobber iherdig med å få ned strømforbruket og driver med ommøblering av dyr og lagerrom for å kunne kutte ut en brakke som alene suger 700Kwh i måneden. Har også montert timer på panelovner inne i hovedhuset så de kun står på om natta når vi ikke fyrer med ved. Har foreløpig klart å kutte med ca 15-18Kwh i døgnet siden nyttår.

Tips! Kan være lurt å sjekke hva du har på standby som trekker strøm. Har kjøpt kilowatt måler til å koble på kontakene og fant ut at bare tv/tuner/ stereo i 2 rom som sto i standby alene trekker 318Kwh i året (med dagens strømpris ca 500,- i året) I STANDBY!! Så nå er det ut med kontaktene!
Har også kuttet 817Kwh i året på å bytte ut x-antall sparepærer til LED i stedet. Sparepærer er ikke lenger sparepærer! LED er veien å gå, har gått fra 11w sparepære i mange lamper og ned til 1,6w i LED og samboern merka ingenting før jeg sa til ho at jeg hadde skifta en haug med pærer. Lyset var det samme, strømregninga bortimot 8-1200,- lavere i året.

Sist endret av Halling den 12 Jan 2021, 21:14, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jan 2021, 16:59 
Avlogget

Godt jobba med å få ned strømforbruket, Halling. :)

Ett sted hvor det går en del strøm er jo til varmtvann, og jeg er så 'heldig' at jeg har luft-til-vann varmepumpe, som gir vannbåren varme til hele første etasje og varmtvann. Varmepumpa varmer opp en 300 liters magasintank til 44 grader, og dette vannet sirkulerer i gulvet (termostatstyrt). I øverste halvdel av tanken, sitter en vanlig 2kW varmekolbe med en termostat satt til 70 grader.

Varmtvannet får vi via to vekslespiraler inni tanken; kaldt vann kommer inn nederst, og man får ca. 40+ grader ut på midten, så går vannet inn i den øverste vekslespiralen, og kommer ut med ca. 65+ grader.
Til daglig, så trenger vi ikke 65+ grader varmtvann, så jeg har satt den 2kW varmekolben på en smarthjem-bryter. Denne slår jeg da bare på når man trenger ekstra mye varmtvann; f.eks. når man skal fylle badekaret. Eneste ulempen med dette, er at man må vente ca. en time før toppen blir varm... :p

Jeg husker ikke nøyaktig hvor mye den varmekolben brukte i døgnet bare på å vedlikeholde 65+ grader (uten at vi brukte noe vv), men jeg mener på at det var rundt 6 kWh, noe som blir litt over 2000kWh i året. Sånn som vi bruker den nå, så bruker den bare 500kWh i året. :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jan 2021, 19:17 
Avlogget

Bygger fortsatt matlager med lang holdbarhet og tar mine forholdsregler mht. når "de" kommer til å krasje FIAT pengesystemet og innføre digital valuta. Holder meg langt unna alt av såkalte "smart-produkter" og selvsagt enda lenger unna sprøyter som nå dreper de gamle. I Norge har allerede 23 stk. strøket med og ytterligere 29 er skadet hvorav 9. er kritisk https://summit.news/2021/01/15/23-dead-in-norway-after-taking-covid-vaccine/

Har dessuten bygd opp et lager av D-vitaminer, C-vitaminer og Zink, som er det vi trenger for å styrke immunforsvaret og styre unna influensaen.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2135 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 138, 139, 140, 141, 142, 143  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support