Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Jun 2021, 16:18

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 34 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 12 Feb 2021, 11:51 
Avlogget

Har i de senere år hatt en tidligere mannskapsvogn stående som jeg hentet gratis på Finn.no.
Brakka som vi kaller den har blitt brukt som kaninstall/hønsehus i noen år men vi har nå nedskalert såpass på den biten så alle dyra får plass i ett
annet lokale på bruket. Vogna er laget i glassfiber med 3cm sprøyteskum imellom ytter og innerlag. Dårlig isolert så fyringsutgiftene på å ha dyr lå på svimlende 25-30Kwh i døgnet. Med dagens priser så var omrokkering av dyr til ett mer egnet og isolert lokale ett nødvendig valg.
SÅ - da sto jeg der med en tom mannskapsvogn som jeg var litt usikker på hva jeg skulle bruke til. Å gi den bort eller selge den var helt utenkelig da den er GULL verdt!
Etter en del drodling kom jeg først frem til at siden jeg flyttet hit for 5 år siden så har jeg aldri fått laget meg skikkelig snekkerbu og alt verktøyet mitt har vært spredd over utebod, hus, plasthall, bilen og lageret.
Første tanken var at NÅ skal far lage seg snekkerbu, og det blir det. I tillegg så begynte tankene å fare om at jeg også kunne lage hele vogna om til ett teknisk rom som dekker følgende: Muligheter for reperasjoner av alle slag med tanke på kompressor, verktøy og arbeidsbenk etc. Videre gled tankene over på mulighet for en batteribank, aggregat, dieselvarmer(type webasto lignende) som skal levere varme til både brakka og drivhuset som står 4 meter ifra. Solcellelading av batteribank, invertere osv. Hele tankeforløpet endte egentlig opp med at brakka nå skal bli ett teknisk klenodie som kan og vil forsyne bolighus osv med nødstrøm ved evnt strømbrudd. En ekstra dieselvarmer skal også innstalleres i tilknytting til huset slik at man kan ha på nattvarme når det er 25 minus og ingen fyrer i ovnen.
Så langt så godt, drømmer er gratis men jeg har en tendens til å ikke stoppe der. For å kunne bruke brakka selv i en strømløs tid og med risiko for å ikke få tak i diesel til varmeren så blir en vedovn nødvendig. (her er det mulighet for å leke seg litt med Peltierteknologi og utnytte varme til lading av batterier) Utlekting av vegger, gulv og tak samt isolering sto raskt på tapetet for å kunne ta i bruk brakka på en behagelig måte samt at ett teknisk rom med instalasjoner som jeg har planlagt krever litt varme for å fungere optimalt.
Mye er på tankestadiet enda for å klekke ut optimale løsninger, men jeg er igang med etterisolering av veggene og så kommer tekniske løsninger etterhvert som jeg jobber meg fremover. Kluet her er nå, å bygge det slik jeg vil vil koste mangfoldige titusener av kroner så for å gi meg selv en ekstra utfordring så er det Finn.no som gjelder. Helst gis bort men bruktkupp billig og bra er også innafor. Vil etterhvert som ting skrider frem legge ut litt bilder og forklare hva jeg gjør, hvorfor jeg gjør det og hvor billig jeg har sluppet unna ved å saumfare Finn.no
Målet er å tilslutt ha ett mobilt teknisk rom/verksted som ved evnt flytting kan kjøres til neste bosted uten å måtte bygge alt på nytt.
Innspill, tanker og ideer mottas med takk og alt vil bli tatt til etteretning. Jeg anser meg selv som handy og elsker "reodor felgen" løsninger. Det betyr IKKE at jeg nødvendigvis alltid vet hva jeg gjør men jeg er en mester i google søk og "20 minutters youtubestudier" og anser meg selv for å havne midt på Dunning Kruger skalaen.

Vil prøve å poste underveis som jeg holder på men det skal legges til historien at jeg har noen fysiske utfordringer og har dager jeg ikke klarer å stå på beina. Andre dager så kan jeg fikle ett par timer med prosjekter men utover det så blir det ikke lange økter med produktivitet. Jeg yter nok 20% av normalen og ting tar tid deretter. Så - poster kommer når de kommer og dette har jeg tenkt til å kose meg med i lang tid fremover så følg med :)

Planlagt utforming er som følger: (kan endre seg litt underveis ettersom jeg ser bedre løsninger/ideer)

-Batteribank med mulighet for solcellelading/varmeutnyttelse ved fyring i form av Peltierplater. Om dette lar seg gjennomføre vil vise seg etterhvert.
Jeg har ikke bestemt meg for batteritype enda men vipper mellom AGM og Lithium. Begge har sine fordeler og bakdeler. Lithium er aller mest å foretrekke i forhold til vekt, størrelse og en betraktelig større kapasitet. Bakdelen er at de er betydelig svake for kulde. Ved å bruke lithium vil jeg hele tiden være avhengig av en eller annen form for varme.

-Inverter/ladere i forbindelse med batteribank og andre tekniske duppeditter som hører med. Tanken er at en batteribank skal kunne forsyne huset med lys, tv, internett etc i ett par døgn uten tilgang på hverken nettstrøm eller lading via solcelle etc. Batteribanken vil til enhver tid være koblet opp mot strømnettet for vedlikeholdslading sålenge solcelle ikke lader (overskyet vær, nattestid, vinter osv.) På den måten er banken alltid full i det øyeblikket strømmen går.

-Aggregat med mulighet for nødlading av batteribank samt egen kurs til hovedhuset for å kjøre frysere, kjøleskap og varmtvannstank/vannpumpe ved lengre strømbrudd. Monteres sammen med kompressor i egen kasse.

-Vurderer på sikt å bygge ett knottanlegg for å produsere egen gass til å kjøre aggregat (ISHTF kan det bli vanskelig å finne drivstoff.)

-Kompressor som er en vanlig del av en verktøylinje vil bli plassert i en bygget kasse/skap foran på draget.

-Dieselbrenner også kjent som Kinavarmer vil bli installert. Denne skal forsyne brakka med en grunntemperatur på de kaldeste dagene som jeg evnt ikke er tilstede og har tid til å fyre i jøtul'en.
Brenneren vil monteres i kassa sammen med aggregat og kompressor og varmerens eksos vil føres på langs gjennom kassa under kompressor og aggregat for å gi disse en god arbeidstemperatur når det er svinkaldt. Alle som har prøvd å starte en stempelkompressor i 25 blå vet hva jeg snakker om.
Brenneren skal også være med å varme opp ett drivhus som står like ved, dette gjøres med en y-splitt på rørene og ett spjeld så man kan velge hvor varmen skal fordeles.

-Det skal bygges en arbeidsbenk og verktøytavle/hylleplasser inne så man har ett sted å fikse ting.

-En lavere arbeidsbenk/bord er planlagt med tanke på å kunne sitte ned i en god kontorstol og drive med ting som krever litt mer finmekanikk. Som aktiv skytter blir det også benk for lading av patroner og våpenstell.

-På sikt vil jeg skaffe meg litt amatørradioutstyr og legge inn samband i brakka. Hvem vet, kanskje jeg oppdager en lidenskap jeg ikke visste om og blir den nye Fleksnes :lol: Uansett, kjekk å ha greie i tilfelle dommedag.

-Vil over langen gå til innkjøp av litt mer hendig kjekt å ha verktøy som bordsøyleborrmaskin, båndsliper etc og prøve å være veldig forut med tanke på hva man trenger for å holde maskiner/bygninger gående de neste 30 åra uten ett fungerende samfunn hvor man kan løpe ned til smeden å få fiksa ting. (Ja jeg vet at det er elektriske apparater, men det er her aggregatet og ett knottverk kommer inn i bildet. Så lenge jeg har ved har jeg strøm.

Har sikkert flere tanker også men det var dette jeg kom på i farta at jeg har planer om. Edit'erer etterhvert som jeg har noe å tilføye :)

Håper at mye av det jeg gjør kan være til inspirasjon til andre som liker å leke litt Reodor Felgen :D

Utgangspunktet utvendig - Det er lagt ett tak på av paller og presenning for noen år siden da coatingen på glassfiberen begynte å bli dårlig. Planen er å fikse taket mer permanent med lekter og takplater til sommeren. Røykrøret er montert nå i etterkant av at prosjektet startet og en god gammel jøtul 602 har blitt installert (400,- kjøpt brukt via en gruppe på FB). Brakka var i utgangspunktet utstyrt med 10 plassbygde bur til kaniner og den bærer preg av å ha vært en "stall" i noen år. Jeg reiv alt sammen før første bildene ble tatt men bildene gir alikevel en pekepinn om hvor prosjektet starter.

Vedlegg:
IMG_20210124_160149.jpg
IMG_20210124_160149.jpg [ 115.73 KiB | Vist 2394 ganger ]

Jøtulen installert midlertidig med spirorør. Disse er galvanisert og skal IKKE brukes i fremtiden. Har fått tak i 90 graders buen foreløpig til en billig penge på Finn.no (1/3 av nypris inkl. frakt) og venter på rette tilbudet på 2 rette røykrør. Utvendig kommer jeg til å la spiroen være da det er utvendig.

Vedlegg:
IMG_20210124_160241.jpg
IMG_20210124_160241.jpg [ 63.23 KiB | Vist 2394 ganger ]

Etter riving av alle bura står skrubbing av vegger, gulv og tak på agendaen.

Vedlegg:
IMG_20210124_160229.jpg
IMG_20210124_160229.jpg [ 56.51 KiB | Vist 2394 ganger ]

Sist endret av Halling den 12 Feb 2021, 15:34, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 12 Feb 2021, 11:52 
Avlogget

Ferdig skrubbet og klart til bygging.

Vedlegg:
IMG_20210130_134012.jpg
IMG_20210130_134012.jpg [ 59.93 KiB | Vist 2393 ganger ]

Vedlegg:
IMG_20210130_134030.jpg
IMG_20210130_134030.jpg [ 55.22 KiB | Vist 2393 ganger ]

Topp

InnleggSkrevet: 12 Feb 2021, 12:01 
Avlogget

Alt klappet å klart så nå begynner prosjektet og samtidig så prøver jeg å gjøre dette så billig som mulig. Trengte 90 meter med lekter og på saga koster de 10.50,- metern. Hadde enn stabel med alt fra 2x4 til 2x8 liggende som jeg for noen år siden hentet gratis etter ett endt hytteprosjekt noen kilometer hjemmefra. Disse splittet jeg opp i 30mm bredde med ei god sirkelsag og vipps, 100 meter med egenproduserte lekter. En tusenlapp spart der altså! 8-)

Vedlegg:
IMG_20210208_142153.jpg
IMG_20210208_142153.jpg [ 103.97 KiB | Vist 2393 ganger ]

Ut med noen lekter og isolering kan starte. Isolasjonen til gulvet plukket jeg opp gratis en tur jeg var i Oslo for litt siden. 3 plater a 15cm holdt akkurat til hele gulvet i 5cm høyde. Igjen, gratis! :)

Vedlegg:
IMG_20210206_181223.jpg
IMG_20210206_181223.jpg [ 57.98 KiB | Vist 2393 ganger ]

Topp

InnleggSkrevet: 12 Feb 2021, 15:07 
Avlogget

Her er jeg igang med å legge undergulvet. Dette er panelbord som også kommer fra et avsluttet hytteprosjekt litt lenger borti bygda. Hentet gratis, lagt til lagring i påvente av å skulle brukes til noe lurt 8-) Bordene var vel sortert ut da de ikke var "fine nok" til å brukes på ei millionhytte. Hos meg blir det undergulv istedet for å bruke en tusenlapp på gulvplater på byggshop'en.
På bildene ser det ut som at de er massivt angrepet av jordslag/svartmugg men jeg kan opplyse om at det er de ikke. Det er en svak antydning etter flere års lagring ute og materialene ble tatt inn fra -25 grader og kondenserte når de kom inn i varmen. De er idag tørre og ser mye bedre ut :)
Igjen - Gratis! :D

Vedlegg:
149093802_231646575286458_7628748514288967744_n.jpg
149093802_231646575286458_7628748514288967744_n.jpg [ 92.43 KiB | Vist 2383 ganger ]

Vedlegg:
149045160_166885771903195_7726408346589303343_n.jpg
149045160_166885771903195_7726408346589303343_n.jpg [ 80.85 KiB | Vist 2383 ganger ]

Vedlegg:
149075151_284583906419509_7235868792237256685_n.jpg
149075151_284583906419509_7235868792237256685_n.jpg [ 70.99 KiB | Vist 2383 ganger ]

Topp

InnleggSkrevet: 12 Feb 2021, 18:40 
Avlogget

Artig prosjekt syns jeg. Husk å tenke minimalistisk dimensjoner på alt du lager for å utnytte plassen. Det var mye du skulle ha plass til og hver millimeter teller her. Husk god luftemuligheter så det ikke blir fuktslag på ting og tang.
Lykke til og følger med på dine oppdateringer.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Feb 2021, 11:34 
Avlogget

Green hat skrev:
Artig prosjekt syns jeg. Husk å tenke minimalistisk dimensjoner på alt du lager for å utnytte plassen. Det var mye du skulle ha plass til og hver millimeter teller her. Husk god luftemuligheter så det ikke blir fuktslag på ting og tang.
Lykke til og følger med på dine oppdateringer.

Blir nok mye måling og ofring av estetikk for funksjonalitet ja. Har tenkt til å lage alt så "enkelt" som mulig men akkurat isoleringsmessig var jeg nødt til å inngå flere kompromiss med meg selv. 50mm tykkere vegger var det minste jeg måtte opp i for å få noen merkbar effekt. Kunne valgt tynnere materialer til vegg og tak for å få ekstra 10-20 millimeter på takhøyden men det ville kostet meg evnt flere tusen ekstra i tynne x-finerplater. Det skal og sies at isoleringsmessig så er 50mm det billigste alternativet. Hvordan jeg har kommet frem til det vil jeg skrive om i en senere post når vegger og tak kommer på plass. Skal være ett funksjonibelt billigprosjekt for å iallefall få brakka i seg selv i grei stand. Alt det andre jeg vil installere kommer til å koste nok om jeg skal ha noe som duger og fungerer. Er en del ting jeg vil ha inn men i hodet så har jeg det meste på plass. Om teori og praksis forenes gjenstår å se. Har 4(!) lufteventiler i ene enden av brakka originalt og ingen ellers. Har tanker om å sette inn en ventil på motsatt gavlvegg for å kunne få gjennomtrekk og god utlufting.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Feb 2021, 11:12 
Avlogget

Prosjektet skrider frem. I helgen har jeg fått isolert taket og lagt panel. (Ett kjapt tips til selvbyggeren - for å få isolasjon til å sitte i taket i påvente av panel har jeg brukt spraylim fra biltema.) Stendere og isolasjon på veggene er påbegynt. Har måtte krype til korset og kjøpe 3 pakker med Rockwool isolasjon til en skarve 500 lapp. Har kjøpt 148mm tykk isolasjon og "fileterer" denne ned til 3x50mm. Det er ett billigere alternativ enn å kjøpe isolasjonen i 50mm. Merker underveis som jeg jobber at isolasjon har noe for seg. Blir mer og mer lunt etterhvert som jeg holder på. Panelen var gratis, brystningspanel som ble revet fra en leilighet i Oslo som jeg plukket opp samtidig som jeg plukket opp isolasjon til gulvet og andre ting. Mye av panelen var revet med slegge, brekkjern og skosåler men jeg klarte å få en del helt ut av det og har enda 10-15m2 liggende til senere bruk. Hentet på denne innsamlingsrunden i Oslo isolasjon, panel og laminat til gulv. Laminat har jeg vel ca 30m2 i to forskjellige typer.
Er enda ett stykket til det blir bygging av duppeditter og tekniske saker som jo er det mest spennende med hele prosjektet men jeg tenkte at dere skal få være med fra start til slutt, hvis det noen gang tar slutt :lol:
Dieselvarmeren blir bestillt i ettermiddag. Regner med 2-3 ukers leveringstid så den burde være meg i hende når det begynner å bli tid for å installere det tekniske. Dette er noe av det første jeg vil installere da frua i huset også begynner å bli rastløs etter å komme igang med drivhuset. Tanken med at varmeren skal være med å varme opp dette har vært at vi kan utvide drivhussesongen med iallefall en mnd på våren og en mnd på høsten. Vi har ganske kort sesong her hvor vi bor så det er ikke det enkleste å drive frem mat og grønnsaker. (Telen sitter gjerne i bakken til godt etter 17.mai og en god sommerdag er 12 plussgrader :lol: Vi har masse sol og lys men varmeeffekten er langt ifra som på det lave østlandet.)

Vedlegg:
150126039_146614843969086_1847653661738793877_n.jpg
150126039_146614843969086_1847653661738793877_n.jpg [ 64.52 KiB | Vist 2305 ganger ]

Vedlegg:
150091097_1825609334262782_8628456832574482045_n.jpg
150091097_1825609334262782_8628456832574482045_n.jpg [ 57.96 KiB | Vist 2305 ganger ]

Vedlegg:
149972195_514675412828888_5456171660225725195_n.jpg
149972195_514675412828888_5456171660225725195_n.jpg [ 86.61 KiB | Vist 2305 ganger ]

Topp

InnleggSkrevet: 15 Feb 2021, 11:37 
Avlogget

Et gøy prosjekt. ;)

To tanker;
Når du legger opp strøm til den kinavarmeren, gå for 4-6mm med en gang; de bruker en del strøm under oppstart, og kommer med mange rare feilmeldinger når spenningsfallet er for stort - som ikke er relatert til spenningsfall... :p (Har en sånn på hytta. ;) )

Lithiumbatterier har faktisk ikke så store problemer i kulde som noen påstår; det viktigste er at man ikke bør hurtiglade de ved temperaturer under 0 grader. (Dvs. ikke lad et 100Ah batteri med 100-200A ladestrøm når det er under null... En ladestrøm på 10-20A går helt fint - i allefall ned til -15 grader...)
Er du i tvil, så får man lithiumbatterier med innebygde varmematter. :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2021, 09:16 
Avlogget

Cornelius skrev:
Et gøy prosjekt. ;)

To tanker;
Når du legger opp strøm til den kinavarmeren, gå for 4-6mm med en gang; de bruker en del strøm under oppstart, og kommer med mange rare feilmeldinger når spenningsfallet er for stort - som ikke er relatert til spenningsfall... :p (Har en sånn på hytta. ;) )

Lithiumbatterier har faktisk ikke så store problemer i kulde som noen påstår; det viktigste er at man ikke bør hurtiglade de ved temperaturer under 0 grader. (Dvs. ikke lad et 100Ah batteri med 100-200A ladestrøm når det er under null... En ladestrøm på 10-20A går helt fint - i allefall ned til -15 grader...)
Er du i tvil, så får man lithiumbatterier med innebygde varmematter. :)

Takk for tanker og tips!
Har allerede liggende 6mm2 flotte reine kobberkabler jeg tenkte å bruke til varmeren og strekket blir ikke lenger enn halvannen meter. Har snust mye rundt på forum etc om disse varmerene og føler at jeg har ett klart bilde av hvordan de bør settes sammen :) Hva batteriene angår så er det kanskje ikke så ekstremt som det blir sagt men de er litt utsatt. Jeg går med tanker om å bygge av enkeltceller på 3,6volt eller hva det nå var (Husker ikke i farta) som man får kjøpt i pakker a' 4 stk på ebay blant annet som man setter sammen til 12volts pakker. Bygger man dette selv kommer man ned på en brøkdel av prisen av å kjøpe ferdig batterier i Norge. Har vurdert varmematte/kabler på hyllene hvor de skal stå men disse vil evnt frafalle ved strømbrudd. Løsninga da kan være en bryter som ved strømbrudd starter kinavarmeren og lar den gå på lunk for å holde temperaturen oppe til batteriene. :) Akkurat strøm og batteridelen føler jeg meg nokså sikker på å drive med. Er utdannet bilmekaniker og har en relativ bakgrunn til arbeid med svakstrømsanlegg. Dog vet jeg ikke alt og akkurat lithiumteknologi kom etter at jeg var ferdig utdannet og sluttet i bransjen. Her har jeg enda litt å sette meg inn i før jeg føler meg helt sikker på valg av batteri. Jeg ønsker dog at jeg faller på lithium da jeg liker tanken på vekt, plassbesparelse, at de leverer mer konstant og langvarig strøm samt tar betraktelig kortere tid å lade opp igjen om man må bruke aggregat som nødlading. Er mange tanker og jeg har ikke landa alle sammen enda og setter veldig pris på at folk stiller spørsmålstegn ved hva jeg gjør og tenker og at det kommer tips! Det er gull verdt :D

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2021, 21:02 
Avlogget

Dette går unna. Ser bra ut. Et lite tips vedrørende gulvet ditt, utifra egen erfaring med tregulv. De krymper og eser ut med fuktigheten på de forskjellige årstider. Ligger det "flytende" ? dvs. ikke skrudd fast hvert bord ? På hus og hytter var det før vanlig at en hadde igjen 1-2 cm. fra siste bord til vegg, ellers kunne faktisk treverket skubbe veggen utover, eventuelt bulker gulvet opp på midten. Ville vært lurt å ha litt klaring på kortveggen på begge sider. Ser ikke så godt på bildene om du har gjort det men tenk over saken. Bordene har minimal krymp/esing i lengderetning.
Dette blir bra. og ja 5 cm isolasjon må til.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Feb 2021, 07:41 
Avlogget

Green Hat: Ja i perioder så går det unna så lenge ryggen holder. Jeg har en tendens til å holde på litt for mye i gode perioder for så å få igjen dobbel straff når kroppen sier nei etterpå, så plutselig er det stopp for en stund. En del av det jeg har lagt ut var allerede gjort når jeg bestemte meg for å lage tråden så bildene har ligget klar på telefon og blitt postet i høyere tempo enn jeg i virkeligheten har jobba men nå har prosjekt og posting tatt igjen hverandre :lol: Det med gulvet hadde jeg for å være helt ærlig ikke tenkt på men tilfeldigvis har jeg faktisk ca 1-2 cm klaring på begge kortveggene samt 0,5-1 cm på langveggene. Dog har jeg skrudd fast alle bordene, de er tredd not og fjær (tror jeg det heter) men burde jeg løsne noen av de igjen så de kan bevege seg litt mer fritt? Merker at når jeg ikke har på varmen nede i brakka når jeg ikke holder på og kommer inn i -20 grader så knaker det veldig i gulvet. Når det blir varmere (rundt 0 grader) så knaker det vesentlig mindre og så fort det kryper opp på plussiden blir det tilnærmet stille. Det skal sies at det knaket en god del i den kalde glassfiberen før jeg la gulvet også så jeg har tenkt at det kanskje bare har vært en kombinasjon av tre på glassfiber.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Feb 2021, 22:07 
Avlogget

Når du har litt klaring tror jeg det duger. Når du la gulvet hadde materialene ligget lagret utendørs eller inne i varmen ? Dersom de var litt naturlig høstråe vil de nok krympe litt og da gjør det ikke så mye. Har du banket not/fjør godt sammen når du la gulvet ? dersom det er litt slakk når du har brukt gamle materialer tenker jeg det går bra. Du kan jo holde litt øye med klaring mot vegg når du begynner å bruke vogna mer. Som sagt ingen fare på langvegg da materialene ikke krymper/sveller den veien. Ville latt skrue/spiker sitte i . Knaking i -20 grader er nok normalt for mange slags materialer.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Feb 2021, 22:44 
Avlogget
Brukerens avatar

om jeg kan komme med et forslag må det være å bygge en tykk mursteinsvegg i hjørnet der ovnen står, som en kombinert brannvegg og varmemagasin. Feilen med sånne støpejernsovner er jo at de holder så dårlig på varmen. 200kg. murstein kommer til å gjøre at varmen holder bedre.

en ide kan også være å forlenge røykrøret litt kors og tvers. 1m røykrør gir ca. 1kw ekstra varme (såvidt jeg husker), så om du får lagt det i slynger før røyken får du ut mye mer av energien fra ovnen. Dog får du legge inn sotluker her og der så du kan feie når det trengs. pipebrann i brakkevogna vil vi unngå...

Topp

InnleggSkrevet: 18 Feb 2021, 09:06 
Avlogget

Green hat skrev:
Når du har litt klaring tror jeg det duger. Når du la gulvet hadde materialene ligget lagret utendørs eller inne i varmen ? Dersom de var litt naturlig høstråe vil de nok krympe litt og da gjør det ikke så mye. Har du banket not/fjør godt sammen når du la gulvet ? dersom det er litt slakk når du har brukt gamle materialer tenker jeg det går bra. Du kan jo holde litt øye med klaring mot vegg når du begynner å bruke vogna mer. Som sagt ingen fare på langvegg da materialene ikke krymper/sveller den veien. Ville latt skrue/spiker sitte i . Knaking i -20 grader er nok normalt for mange slags materialer.

De var mer enn høstrå, de holdt -20 grader og rim måtte omrent skrapes av før jeg la de så tror nok matrialene var på sitt "værste" når de ble lagt og har nok krympet litt nå som de har ligget å tørket en stund i varmen. Har ikke banket sammen not og fjær, bare skjøvet inn for hånd.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Feb 2021, 09:23 
Avlogget

Draugjeger skrev:
om jeg kan komme med et forslag må det være å bygge en tykk mursteinsvegg i hjørnet der ovnen står, som en kombinert brannvegg og varmemagasin. Feilen med sånne støpejernsovner er jo at de holder så dårlig på varmen. 200kg. murstein kommer til å gjøre at varmen holder bedre.

en ide kan også være å forlenge røykrøret litt kors og tvers. 1m røykrør gir ca. 1kw ekstra varme (såvidt jeg husker), så om du får lagt det i slynger før røyken får du ut mye mer av energien fra ovnen. Dog får du legge inn sotluker her og der så du kan feie når det trengs. pipebrann i brakkevogna vil vi unngå...

Var inne på tanken om å evnt ha skiferheller opp langs veggen bak ovnen som brannvegg/varmeplater men, og det er stort men her. Dette er ei hjulbrakke med mulighet for å koble på kula på bilen. Litt av tanken er at den skal være flyttbar langs vei hvis det noen gang blir behov for det. At den blir vesentlig tyngre enn originalt når jeg nå bygger vet jeg men 200 ekstra kilo sammen med 40 kilo vedovn i ett hjørne foran ved draget vil gi en massiv forskjøvet kulevekt. Har snakket med en snekker når det kommer til valg av materiale. På veggen bak ovnen kommer det 2 lag med laminat som skal opp i relativt høy varme før det er noen fare for antenning. Røykrørsgjennomføringa blir isolert med 50mm markplate fra rockwool som er ikke brennbar. For å forsikre meg om at ovnen ikke vil gi for mye varme mot veggene så har jeg lagt inn 20mm Skamol i side og bakveggen på ovnen slik at varmen konsentreres mer opp og ut på siden som det ikke er vegg på. Blir dårlig varmemagasinering av dette men har testa ovnen i -28 og den varmet brakka opp til 10 pluss på rundt timen og 6-7 vedkubber så i praktisk bruk så er den helt innafor :) Røykrørsmessig kan det hende at jeg på sikt må legge det noe om for å utnytte varme/kjøle ned røyken før den stiger ut av veggen men røret er allerede tett oppunder metern til sammen før det går ut gjennom veggen. Har vurdert å bygge røykekasse rundt løpet på utsiden og ha ett spjeld som gjør at jeg kan slippe røyken ut gjennom kassa og røyke kjøtt og fisk. Dog avhengig av å få ned temperaturen på røyken. Kan hende jeg må legge rør i sløyfer på utsiden også for å klare dette. Foreløpig har jeg nå klart å klore til meg skikkelig røykrør innvendig som kommer på ved montering igjen (klarte å komme meg ut på 650,- tilsammen på finn.no inkl frakt kontra over 3000,-(!) ferdig bua rør på lokale byggern.). Skal jeg bruke yttersiden til røyking må jeg har skikkelig rør her også og det koster. Men, heller det enn zinkgalvanisert mat :lol:

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 34 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: