Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 08 Mai 2021, 00:19

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 28 Okt 2020, 20:43 
Avlogget

Tenkte å lage en liten tråd hvor man kan dele erfaringer med andre medlemmer når man har mannet/kvinnet seg opp til å smake på mat som har gått ut på dato for lenge siden....vi snakker år, ikke uker å måneder.
Mange lurer på hvor lenge de kan lagre forskjellige varer ute av syne ute av sinn og ta de frem om 10 år hvis det trengs.
Har du spist noe som er gammelt, var det fælt? forandret konsistens? uspiselig? Spiselig? Luktet det rart?
Del dine erfaringer, ikke vær redd for å smake på noe langtidslagret - ta en for laget! Vi lurer alle på hvor lenge forskjellige matvarer kan lagres.

Ta med Produkt med best før dato, din vurdering av matvaren og hvordan den har blitt lagret, til slutt en lite konklusjon.

Siden jeg tar initiativet til tråden vil jeg også være den første til å poste min erfaring.

Produkt:
Meksikansk gryterett fra Toro, best før - februar 2003. Tilberedt og spist 28.10.2020 - 17,5 år etter at den har gått ut på dato.

Vedlegg:
gryte.jpg
gryte.jpg [ 119.19 KiB | Vist 3426 ganger ]

Vurdering:
Posen har blitt lagret på ei hytte på fjellet i alle disse årene og har gjennomgått 17 år med kalde vintre og varme sommere. Godt utsatt for temperatursvingninger over tid der altså 8-)
Posen var tilsynelatende tett, men fuktighet har trengt inn i løpet av årene, risen så bra ut men pulveret hadde klumpet seg sammen som små steiner. De var kjempeharde men jeg lot det stå til, helte oppi vann etter oppskriften og lot det koke 10-15 minutter lenger en det som står på pakka. Alt løste seg opp, fikk en fin konsistens (som en gryterett) og risen ble gjennomkokt. Tok en liten smaksprøve før jeg helte oppi kjøttdeig og var overrasket over både smak og konsistens. Med stekt og hjemmeprodusert kjøttdeig smakte den akkurat som en gryterett jeg kunne ha kjøpt på butikken i forrige uke. Noe tammere i smak men ikke smaksløs, saltere enn hva man er vant til, man brukte tydeligvis mer salt for 17 år siden. Risen var god, smakte som ris og de tørkede grønnsakene/bønnene virket helt ok. Både jeg og fruen spiste en god skål hver til middag og restene er allerede pakket i matboks da hun ville ha med restene til lunsj på jobb i morra.

Det ser ut som gryterett, og smaker som gryterett.

Vedlegg:
lunsj1.jpg
lunsj1.jpg [ 120.01 KiB | Vist 3426 ganger ]

Konklusjon:
Toro Meksikansk gryterett holder i 15+ år.
Kan absolutt lagres over mange år og spises uten å bli uvel. (3 timer siden mat og jeg er ikke dårlig enda iallefall) :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2020, 21:15 
Avlogget

Imponerende.
Hmm... får huske på det neste gang jeg spiser noe skikkelig gammelt.
Tror ikke jeg bikker 17 år, men på tørrvarer ligger jeg ofte og gjerne på 4-5 år etter best før på rotasjonen.
Ketchup varer også evig.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2020, 23:56 
Avlogget

Det verste jeg har spist må være bedervet fisk kun fordi jeg ikke orka hive det. Det skjer ikke mer :D Klarte greit å spise det, men frister ikke til gjentakelse. Magen taklet det greit men rumblet bra nedi der. Det er forskjell på hvor bra folk takler forskjellig mat. Jeg er altetende og har sjelden problemer med fordøyelsen.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2020, 10:48 
Avlogget

Vanskelig å si, den eldtste hermetikken jeg har bruk hadde ikke datomerking, men det var appelsinjuise fra US-army fra krigen.
Helt OK

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2020, 21:09 
Avlogget

Maggi potetmos, best før 10,1990
Smakte pyton og gamle svigermødre, men magen tålte det. Prøvesmakt i høst 2020. Lagret på hytte uten strøm.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2020, 10:24 
Avlogget

Jeg synes vel at den smaksbeskrivelsen passer generelt på det produktet så da kan vi kanskje si at det holdt seg like godt?

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2020, 17:42 
Avlogget

Opp i ett kjøkkenskap fant jeg for en stund siden to pakker med vanlig grøtris. Siden kona ikke liker grøt og ungene har flyttet ut for mange år siden , blir det ikke mye grøtkoking i heimen her lenger. Men jeg liker risengrøt og her forleden bestemte jeg meg for å koke risengrøt , siden kona var bortreist for helgen likevel. Jeg sjekket datoen på begge pakkene. Den ene sa best før 10.2013 og den andre sa best før 09.2017. Selvfølgelig tok jeg den eldste og laget meg en grøt som jeg kan være stolt av og som smakte perfekt . Ikke noe hint av dårlig smak. Så jeg tror nok ris som lagres rett , kan lagres lenge.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Nov 2020, 07:53 
Avlogget

gurr skrev:
Jeg synes vel at den smaksbeskrivelsen passer generelt på det produktet så da kan vi kanskje si at det holdt seg like godt?

Du er inne på noe der! :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 02 Nov 2020, 07:55 
Avlogget

Frode1009 skrev:
Smakte pyton og gamle svigermødre, men magen tålte det. Prøvesmakt i høst 2020. Lagret på hytte uten strøm.

Hvordan så den ut når du åpnet posen og hvordan så den ut etter at det var tilsatt varmt vann/melk osv? Endret farge, konsistens?

Topp

InnleggSkrevet: 02 Nov 2020, 07:57 
Avlogget

Northman skrev:
Opp i ett kjøkkenskap fant jeg for en stund siden to pakker med vanlig grøtris. Siden kona ikke liker grøt og ungene har flyttet ut for mange år siden , blir det ikke mye grøtkoking i heimen her lenger. Men jeg liker risengrøt og her forleden bestemte jeg meg for å koke risengrøt , siden kona var bortreist for helgen likevel. Jeg sjekket datoen på begge pakkene. Den ene sa best før 10.2013 og den andre sa best før 09.2017. Selvfølgelig tok jeg den eldste og laget meg en grøt som jeg kan være stolt av og som smakte perfekt . Ikke noe hint av dårlig smak. Så jeg tror nok ris som lagres rett , kan lagres lenge.

Du er ikke førstemann jeg har hørt om med den erfaring av ris, det virker nesten som om at ris holder seg uansett så lenge det bare lagres tørt. Holder sikkert enda lenger med riktig lagring men jaggu er det hardfør og holdbar mat. 8-) Dog blir en apokalypse med bare ris litt sørgelig i lengden :?

Topp

InnleggSkrevet: 03 Nov 2020, 12:02 
Avlogget

Halling skrev:
Frode1009 skrev:

Hvordan så den ut når du åpnet posen og hvordan så den ut etter at det var tilsatt varmt vann/melk osv? Endret farge, konsistens?

den så helt normal og fin ut men det luktet gammelt papir i hele hytta da det ble laget til

Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2020, 17:00 
Avlogget
Brukerens avatar

Ris og sukker kan vel holde seg tilnærmet evig med riktig luftfuktighet og temperatur. :)
Så er det noe man ønsker å preppe mye av for rene kalorier så er det vel de to tingene. Veldig ensformig og lite annen næring da..

Jeg har spist hermetikk som har vært utgått ti år over datoen, ingen problem. Har også prøvd seks år gammel saft, men den var hakket surere og kjipere, mulig på grunn av at den var åpnet en gang.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Mar 2021, 23:20 
Avlogget

Koser meg nå, mars 2021, med en Heidal brunost merka best før oktober 2019.
Oppbevart i kjeller med årsgjennomsnittemperatur på ca. 10
Bilder ordnes en annen dag, har nok ost for resten av uka og mere. :D

Topp

InnleggSkrevet: 09 Mar 2021, 20:04 
Avlogget
Brukerens avatar

husker at jeg en gang i min gale ungdom røyka en pakke Prince som hadde ligget inne i et telt som ikke hadde vært i bruk på 20 år. de smakte...litt telt. :)

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mar 2021, 15:48 
Avlogget

Fant ei flaske med "kjøpesaft" som hadde blitt dytta vekk gang på gang fordi hjemmelaget er bedre, den var merka best før et eller annet i 2008, Helt OK

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot] og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: