Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Mai 2021, 10:07

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Handle billige råvarer?
InnleggSkrevet: 03 Jan 2019, 14:07 
Avlogget

Hvor handler dere råvarer som kjøtt, fisk, fugl og grønnsaker? Selvsagt det dere ikke skaffer selv ;)
Jeg tenker på hvor det er billigst å skaffe selv i stedet for singelpakker i butikken. Har dere muligheter for å handle på kaia, hos lokal gård, på slakteri...? Hvor handler man «utenom bekjentskaper»?

Topp

Innleggets emne: Re: Handle billige råvarer?
InnleggSkrevet: 03 Jan 2019, 15:19 
Avlogget

Vi sveiper ofte igjennom tilbudsdisken på Rema og Kiwi etter varer som er nedsatt med 50% grunnet kort holdbarhet og fryser ned dette. Lønner seg dog å være tidlig ute om morran da det ofte er de første timene etter åpningstid de legger ut disse varene. Vi styrer unna fisk og kylling i disse diskene da de etter vår erfaring har det med å allerede være fordervet på eller rett før utløpsdatoen.

Utover det så har vi en del jegere og bønder rundt oss som vi enten får eller kjøper kjøtt av samt bytter med kjøtt vi selv har produsert en gang i blandt.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jan 2019, 12:52 
Avlogget
Brukerens avatar

Vesteråling skrev:
Hvor handler dere råvarer som kjøtt, fisk, fugl og grønnsaker? Selvsagt det dere ikke skaffer selv ;)
Jeg tenker på hvor det er billigst å skaffe selv i stedet for singelpakker i butikken. Har dere muligheter for å handle på kaia, hos lokal gård, på slakteri...? Hvor handler man «utenom bekjentskaper»?
Facebook har et format som jeg synes egner seg dårlig som diskusjonsarena. Der går interessant stoff fort i glemmeboken når det forsvinner nedover. Men noe nyttig dukker opp fra tid til annen. Jeg vil anbefale dere å sjekke ut om dere har en REKO-ring i nærheten. Det er et sted hvor lokale bønder og andre annonserer varer de har for salg. Man bestiller det man ønsker fra de forskjellige produsentene og henter så en gitt dag på et fast sted hvor alle som selger møter opp og overleverer det som er avtalt.

Anbefales!

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jan 2019, 13:15 
Avlogget

Takk for tipsene! Vi sjekker også alltid tilbudskjøleren på lokalbutikken. Skal sjekke om det finnes noe slikt som REKO-ring her i området. :)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jan 2019, 08:49 
Avlogget

Reko er en flott ting som har dukket opp... Gjerne noe mere kostbart kjøtt osv men somregel prima vare.. har man ikke syr selv så er det en flott måte og få tak i mat på uten at det har vært igjennom den store "kværna"

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jan 2019, 12:24 
Avlogget

Dette med REKO-ringer var helt fremmed for meg. Her er et par lenker om det er noen andre som stusser:
http://www.smabrukarlaget.no/norsk-bonde-og-smabrukarlag/matnyttig/lokalmatringer/reko-ringer-mat/
http://www.smabrukarlaget.no/norsk-bonde-og-smabrukarlag/matnyttig/lokalmatringer/aktive-reko-ringer/

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jan 2019, 19:29 
Avlogget

Blir mye tilbudsdisken på coopen og gårdsutsalg her. Reko-ring ser ut til å være lite fornuftig for min del pga avstand til nærmeste ring.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: