Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 02 Des 2021, 10:47

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Alternativer til flint
InnleggSkrevet: 08 Mar 2021, 11:49 
Avlogget

Hei,

Jeg er helt ny her, og fant forumet i jakt på alternativer til flint her oppe i nordvegen. Jeg håper dette er stedet. Utenlandske fora er fine, men ikke for spesifikk kunnskap (med mindre man møter på en nordmann).

Målet mitt er å bli mest mulig selvhjulpet i naturen. Lighter fungerer, ferroserium-stav fungerer - men kulere med flint og stål. Og flint er jo mangelvare.

Har noen forslag til andre ting jeg kan bruke? Hvordan kan man få tak i eller finne?

På forhånd takk!

Topp

Innleggets emne: Re: Alternativer til flint
InnleggSkrevet: 08 Mar 2021, 22:55 
Avlogget
Brukerens avatar

Tradisjonelt ( den grad man kan si noe sånt om en tradisjon som har vært død i 2000 år...) brukte man i norge endel harde, krystallinske steinsorter. Nordpå var det vanlig med Chert (kalsiumskifer), men det finnes også noen steder på vestlandet.

Diabasbrudd finnes i Florø, men også på Ekeberg i oslo.

Skifer ble slipt og brukt til kniver og pilspisser, av kvarts og bergkrystall kunne man lage mikroflekker.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Mar 2021, 20:12 
Avlogget

Ildsag burde være mulig å lage helt uten flintkniv. Dersom du har litt chaga oppi hakket, burde det være ganske enkelt å få fyr også.... Funker sikkert med knuskkjuke også.

Finn to passende litt store tørre pinner. Skrap et hakk mot en stein. Skrap et ekstra hakk til chaga med en spiss stein.

Google "fire saw" - og du vet sikkert hvordan du får flamme fra glo.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mar 2021, 09:26 
Avlogget

Draugjeger skrev:
Tradisjonelt ( den grad man kan si noe sånt om en tradisjon som har vært død i 2000 år...) brukte man i norge endel harde, krystallinske steinsorter. Nordpå var det vanlig med Chert (kalsiumskifer), men det finnes også noen steder på vestlandet.

Diabasbrudd finnes i Florø, men også på Ekeberg i oslo.

Skifer ble slipt og brukt til kniver og pilspisser, av kvarts og bergkrystall kunne man lage mikroflekker.

Vet du hvor man eventuelt får kjøpt kvarts i flak? Jeg har ikke noe stort gevir eller lårbein fra elg slik at jeg kan begynne med flekking selv, og hadde uansett tenkt å hoppe over noen av de grunnleggende ferdighetene for å få tak i flint eller kvarts rett ut av berg :p

Candiru skrev:
Ildsag burde være mulig å lage helt uten flintkniv. Dersom du har litt chaga oppi hakket, burde det være ganske enkelt å få fyr også.... Funker sikkert med knuskkjuke også.

Finn to passende litt store tørre pinner. Skrap et hakk mot en stein. Skrap et ekstra hakk til chaga med en spiss stein.

Google "fire saw" - og du vet sikkert hvordan du får flamme fra glo.

Ja, å få en glo til flamme er ikke all verdens problem (skal innrømme at jeg ikke har gjort det i skikkelig sludd og sterk vind, men...i sånt vær er pølsegrilling nedprioritert uansett :p). Ildsag står også på listen min, men først skal jeg mestre flint (eller kvarts) og stål. Så tar jeg neste steg derfra :)

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mar 2021, 18:01 
Avlogget

Steinhaugenmoss.no selger flintstein og anna stein.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Mar 2021, 11:34 
Avlogget

Usitangi skrev:
Steinhaugenmoss.no selger flintstein og anna stein.

Bestilte noen flak fra dem, og følte jeg fikk god service. Selv om jeg spesifiserte hva jeg var på utkikk etter (flak som var skarpe nok til å skape gnist) endte jeg opp med å få tilsendt hjørnestykker. I tillegg var de polerte. Ikke noe galt om butikken, men tenkte det var greit å gi tilbakemelding i tilfelle man skal tipse andre. Det hadde jo selvsagt vært unngått om jeg hadde dratt dit, men jeg føler ikke helt for å dra til Moss, av alle steder, slik situasjonen er nå ;)

Topp

InnleggSkrevet: 26 Mar 2021, 14:08 
Avlogget
Brukerens avatar

om du bare skal bruke den til å fyre opp med kan det fungere greit med kvarts (finnes egentlig over alt) men om det er redskap du skal lage er flinten ferskvare. den bør ha ligget i bakken til rett før du skal bruke den.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: