Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Okt 2021, 13:27

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Potetskade, hvorfor ?
InnleggSkrevet: 05 Sep 2021, 18:44 
Avlogget

En del av potene jeg dyrker har i år sprukket opp. Noen som har noe aning om hvorfor? For tørt? Mangel på næringsstoffer i jorda? Soppsykdom? Insektskade? Potetsorten er Troll.

Vedlegg:
81772804-FEC8-48BD-9175-949EC5700AE5.jpeg
81772804-FEC8-48BD-9175-949EC5700AE5.jpeg [ 201.26 KiB | Vist 717 ganger ]
Topp

Innleggets emne: Re: Potetskade, hvorfor ?
InnleggSkrevet: 06 Sep 2021, 15:37 
Avlogget

det ser ut som flaskurv ,men vanskelig og se av bilde (kan også være for mye gjødning

Topp

InnleggSkrevet: 06 Sep 2021, 20:04 
Avlogget

Frode1009 skrev:
det ser ut som flaskurv ,men vanskelig og se av bilde (kan også være for mye gjødning

Takk for svar. Ja det er skurv. At det kan forårsake oppsprekking var nytt for meg. Mye gjøding, der sier du noe. Mye av gjødsla fra hønsehuset har havna i åkeren. Muligens blir det for sterkt for poteta. Får prøve å være mere forsiktig med det til neste år og se om det blir bedre.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Sep 2021, 20:22 
Avlogget
Brukerens avatar

Min første tanke var at her er det noen som har gått for tett på med grevet under hypping. Men det stemmer ikke helt i forhold til de små. Men ja, det ser ut til å være skurv når en ser nøye etter. Svartskurv er et virus som er svært vanlig: Beste tips for å unngå det er å bruke sertifiserte settepoteter. Eller evt. egne fra året før dersom man da IKKE har hatt sykdom.
Vedlegg:
svartskurv.png
svartskurv.png [ 187.19 KiB | Vist 691 ganger ]

Topp

InnleggSkrevet: 06 Sep 2021, 21:37 
Avlogget

Tusen takk. Da har jeg lært noe nytt.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Sep 2021, 10:58 
Avlogget

Gjødsel og stell i veksttida
Før potetene settes må jorda tilføres gjødsel for at potetene skal vokse godt, og gi ei akseptabel avling. Her står valget mellom mineralgjødsel (fullgjødsel 12-4-18) eller bruk av kompost eller annen organisk gjødsel (eks husdyrgjødsel). Det er i alle tilfeller viktig å ikke overdrive gjødslinga fordi en da lett får en forringelse av matpotetkvaliteten. Rundt 10 kg nitrogen pr dekar eller 8-9 kg fullgjødsel 12-4-18 pr 100m² er anbefalt styrke. Mengden av kompost eller husdyrgjødsel er vanskeligere å beregne, men hønsegjødsel og grisemøkk må det brukes mindre av enn husdyrgjødsel fra storfe. (I økologisk dyrking er det ikke tillatt med gjødsel fra burhøns eller pelsdyr). Mineralgjødsel og husdyrgjødsel kan også kombineres, og da må mengden mineralgjødsel reduseres.

Ved alle typer gjødsling blandes dette godt inn i jorda før setting. Husdyrgjødsla må ikke inneholde for mye strø eller sagflis.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Sep 2021, 21:57 
Avlogget

Frode1009 skrev:
Gjødsel og stell i veksttida
Før potetene settes må jorda tilføres gjødsel for at potetene skal vokse godt, og gi ei akseptabel avling. Her står valget mellom mineralgjødsel (fullgjødsel 12-4-18) eller bruk av kompost eller annen organisk gjødsel (eks husdyrgjødsel). Det er i alle tilfeller viktig å ikke overdrive gjødslinga fordi en da lett får en forringelse av matpotetkvaliteten. Rundt 10 kg nitrogen pr dekar eller 8-9 kg fullgjødsel 12-4-18 pr 100m² er anbefalt styrke. Mengden av kompost eller husdyrgjødsel er vanskeligere å beregne, men hønsegjødsel og grisemøkk må det brukes mindre av enn husdyrgjødsel fra storfe. (I økologisk dyrking er det ikke tillatt med gjødsel fra burhøns eller pelsdyr). Mineralgjødsel og husdyrgjødsel kan også kombineres, og da må mengden mineralgjødsel reduseres.

Ved alle typer gjødsling blandes dette godt inn i jorda før setting. Husdyrgjødsla må ikke inneholde for mye strø eller sagflis.

Mye bra info der, Frode.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Sep 2021, 19:09 
Avlogget

Ujevn vanning er årsaken til at potetene sprekker på denne måten.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Sep 2021, 13:00 
Avlogget

Tausa skrev:
Ujevn vanning er årsaken til at potetene sprekker på denne måten.

Ja det var lite nedbør og tørt her på vestlandet på forsommeren. Så kanskje det er årsaken ? Eller del av årsaken ? Kanskje en blanding av de tre årsakene: ujevn vanning, skurv og for sterk gjødsling som mer eller mindre tilsammen har dradt i samme retning ? Jeg aner ikke. For en prepper som vil være selvforsynt med mat kan oppsprekking og andre skader på potetene som gjør de lite lagringsdyktig være en viktig ting å ha kontroll på og kunnskap om. Mener jeg. Heldigvis var ikke alle potetene mine så ille. Noen var også nokså blanke og fine uten skurv. Så jeg har til å sette ut neste år. Får kanskje prøve å eksperimentere litt neste sommer for å prøve å finne ut mer.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Sep 2021, 21:06 
Avlogget

Vha google fant jeg enda en mulig årsak til oppsprekking i potet: kalsiummangel. Kalsiummangel forårsaker også det som kalles kolv/ brunflekk, som jeg også har en del av inni potetene. Tenker å spre noen sekker kalk i åkeren og se om det hjelper til neste sommer.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Sep 2021, 15:28 
Avlogget

Fikk noen med slike sprekker i år her også, kanskje 10-20 stykker av totalt 110kg potet. Alle var veldig store, så jeg mistenker at det skyldes flere tørkeperioder tidlig i sommer med en god del regn imellom. Så godt som ingen skurv i år selv om det var litt i fjor og jeg brukte egen settepotet.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: