Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 02 Des 2021, 11:05

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 12 Mar 2020, 16:04 
Avlogget
Brukerens avatar

Dette forumet har siden opprettelsen oppfordret til at hver og en av oss bør tenke gjennom og sørge for en personlig beredskap. Det samme har Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Mange av oss har sørget for å gjøre nettopp det. Dette har ikke gått på bekostning av andre.

Nå er vi i en av de situasjonene mange av oss har sett for seg kan komme. Dette er IKKE tiden for å øke beredskapen. De som ikke har vært like forutseende som mange av oss, ser kanskje nå fornuften av å ha en personlig beredskap. Men de må ikke møte tomme butikkhyller fordi de av oss som har det vi trenger, topper opp matskapet etc.

Så nå er det på tide for oss å vise tilbakeholdenhet og ikke bidra til å tømme butikkhyllene. Men heller vise at vi faktisk har gjort det som trengs for å klare seg gjennom for eksempel en hjemmekarantene på to uker uten å sette andre i fare.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mar 2020, 16:18 
Avlogget
Brukerens avatar

Et veldig viktig budskap, støtter det 100%!

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mar 2020, 17:06 
Avlogget

Tja. Matbutikken er et offentlig sted der man kan bli smittet. For å begrense smittespredningen bør det da være bra om folk handler stort og sjelden. Og det vil være bedre at folk handler nå enn om noen uker da smittefaren antagelig er betraktelig større. Er det da så opplagt at det ut fra et makro smittevernhensyn er best å oppfordre til ikke å hamstre/ handle stort ? Jeg er ikke så sikker. En annen side av saken er jo at det kan være leit for de som ikke finner den vante maten sin i hyllene å måtte velge noe noe annet og komme tilbake senere. Men det er et følelseshensyn man kanskje ikke burde legge så stor vekt på ? Poenget må vel være nå å få trykt ut maksimalt med mat gjennom distribusjonsnettet til butikkene og kundene nå før smittesirusjonen blir enda verre.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mar 2020, 17:13 
Avlogget

Jeg var innom en kiwi for å hente en pakke idag. ( 15:15 ) var INGEN handlevogner igjen, stappfull butikk med kø rundt hele butikken. Alle overfylte vogner.

Var ikke mye 1 meters avstand i den køen. Så blir vell en grei oppgang i smitte ettervært da dem rekker å bli dårlig, for å så bli testet ><

Ingen kø eller folk på postavd :D

Deilig å kunne kjøre hjem uten å kjøpe en tyggis engang x)

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mar 2020, 17:54 
Avlogget

Veldig enig i budskapet her og støtter det fullt ut. Var selv innom butikken idag etter melk og brød og der hadde hamstringa begynt allerede kl 1030. Butikken var full av folk, hyllene med hermetikk, tørrmat og toalettpapir begynte å bli tomme.... Var innom samme butikk igår i 12 tiden, og da var det 20 meter mellom hver kunde og null stress. Mye har nå skjedd over natta og det begynner å bre seg en panikk i befolkningen.
Her i huset er vi godt forberedt og trenger ikke å handle inn noen ting som helst de nærmeste ukene. Det eneste vi kan finne på å trenge fordi det er kjekt å ha er egg og melk men dette er noe vi fint kan klare oss uten om vi må.

Her i huset blir det ikke hamstret - den maten kan noen som trenger den få lov til å handle.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mar 2020, 17:58 
Avlogget

Jeg var óg just innom Kiwi for å handle noe småtteri, og det var det samme her - lange køer foran kassene med stufulle vogner... Ingen av de foran meg kom under 2k,- (Jeg handla for 150,-... ;) )
Flere tomme hyller var det óg.

Så jeg reiste innom Meny for å få med meg det Kiwi var tomme for - der var det velfylte hyller, og en normal mengde med folk for en vanlig torsdag...

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mar 2020, 18:53 
Avlogget
Brukerens avatar

Samme tilstander her. Det var kø utenfor nærbutikken, tjåka fullt med biler og stressa folk. Droppa handlingen i dag for å si det sånn. Medieoppslag om hamstring kommer til å virke forsterkende de neste dagene. Tenker at det er uproblematisk ettersom maskineriet fungerer foreløpig. Om 1 ukes tid er vi tilbake til vanlig handling.

-Stephen Hawking

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mar 2020, 18:56 
Avlogget

Jeg er totalt uenig i det budskapet.
Nå er virkelig tiden inne til å tenke selv og ta vare på sine nærmeste. Om det innebærer å handle inn mer enn vanlig så bør man gjøre dette nå mens det er lov og det finnes varer. Man skal selvsagt ikke handle mer enn det man har behov for de neste 2-3 mnd.

Antagelig er de fleste her relativt godt forberedt men sørg for all del å toppe opp eksisterende lager med nødvendigheter for å slippe ytterligere handleturer når enda fler er smittet.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mar 2020, 19:10 
Avlogget

Tomme hyller er en vekker for de som ikke har lager, men også en påminnelse om at nå har tiden kommet da vi ikke lenger kan sirkulere lageret, men må begynne å tære på det. Har bakt litt i det siste og skulle etterfylle, men det var tomt for gjær, hvetemel og mye annet.

Det kommer vel igjen i løpet av den tiden det tar før jeg "må" ha mere melk. Det er jo noe det ikke er lett å ha store lager av hvis man da ikke bruker tørrmelk. Da klarer jeg meg heller uten :D

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mar 2020, 20:26 
Avlogget

Hear, hear. Støttes til det fulle.
Nå har jeg ikke preppet på samme måte som f.eks Wranglerstar som i går viste frem tre års forsyninger av mat, vann (ny egen brønn), diesel, bensin etc.
Men nå som siste sønn kommer i retur fra Oslo etter at universitetet stenger, og vi er 5 voksne i huset så tipper jeg vi kan klarer oss greit med absolutt alt av mat, vann, medisiner, ved/gass etc hvis nødvendig for kanskje 2 måneder komfortabelt. Og må vi strekke det så klarer vi sikkert 3 måneder. Og innen 3 måneder så skal vi nok ha fått noe påfyll ellers er 99% av Norges befolkning allerede sultet ihjel til da.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Mar 2020, 00:19 
Avlogget

Bra tråd Bamse :)

Det er nettopp for sånne situasjoner som i dag at jeg har bygd opp et lager.
Kunne ikke falle meg inn å oppsøke noen butikker nå.

Om jeg blir smittet, så skjer det hvertfall ikke i en kassakø.

Jeg har nok av mat i skapa, og har fremdeles ferske grønnsaker i hagen. :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 17 Mar 2020, 19:18 
Avlogget

Jeg hater å ha rett I negative ting. Lageret kommer til god nytte nå, desverre.

Men, vi har nå mat for x mnd hjemme og like viktig så har far I huset hjemme laget øl 8-)
Skal vi spise ned lageret og ikke handle nytt ? eller slik som jeg tenker er at nå er det viktig å holde på lageret for enda dårlige tider kommer.

Hva gjør dere ?

Topp

InnleggSkrevet: 17 Mar 2020, 21:48 
Avlogget

Ja det er kjiipt når en får rett i negative saker, men godt at en har tørt å tenke selvstendig da.
Selv hadde jeg et lite lager med mat samt en god del hjemmeavlet bær og grønnsaker, og en del mat i frysern. Dessuten har jeg en vinballong som står til modning så til høsten kan vel den smake godt håper jeg. Forberedelsen her fungerte greit når det smalt men var litt i underkant, men i hvert fall har jeg i løpet av de siste 2 år tenkt gjennom et krise scenario så mye var på plass. Men tanken har nok vært mer på et mer vanlig finanskrakk, ikke full nedsmelting av alle funksjoner.
Mine tanker for fremtiden er at på kort sikt vil nok mattilgangen fungere greit. Det sies at det er godt med mat på¨norske lager. Men min bekymring er at nå som det er vår og plantesesong. Dersom Spania og Italia ikke får fullført våronn i samme målestokk som tidligere, samt at 90 % av flybransjen står parkert, transportbransjen vil bli kraftig berørt. Logistikk vil bli mer ustabil og transportpriser vil gå opp. Så med lavere matproduksjon i Spania og Italia, og at de trenger en større andel av maten selv, da vil det resterned export bli mindre og dyrere samt dyrere tranport. Så kommer vi til norsk matproduskjon. Regner med den går noenlunde som normalt, men vi er avhengig av et middels godt år med hensyn til vær og avling. Med mindre import blir etterspørsel etter norsk mat større, og vi mangler en god del på å være selberget med mat. Så når høsten kommer tror jeg problemene vil komme. Da kan det lett bli manko på en del varer.
Så min innfallsvinkel er å handle jamnt nå i vårsesong, ikke tær på lageret, men rullering er bra. Kanskje øke litt i nærmeste tid. Neste vinter kan problemet øke kraftig. Har du hage ville jeg hatt litt potet, grønnsaker. Plant hardføre sorter som greier norsk klima. Plant noen bærbusker og frukttrær. De bruker noen år på starte bæring men få det i jorda. Jeg tror denne krisa kan bli langvarig.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Mar 2020, 22:07 
Avlogget

skapprepper skrev:
Skal vi spise ned lageret og ikke handle nytt ? eller slik som jeg tenker er at nå er det viktig å holde på lageret for enda dårlige tider kommer.

Hva gjør dere ?

Hvert butikkbesøk er en ukontrollert situasjon der jeg utsetter meg for smitte. Jeg håper derfor at jeg kan gå to-tre uker mellom butikkbesøk, gjerne mer. Det blir hamstre-turer med topp på vogna, men forhåpentligvis er butikkene klare for det før jeg må ut og handle.

Intervallet er fordi etter tre uker har ikke jeg vanlige måltider lenger. Da er det overlevelse, ikke kos - jeg må spise elgbiffen fra fryseren uten saus og grønnsaker til.

Jeg tenker at dette inntil videre er en fint test på hvor forberedt jeg egentlig er, og at dette ikke kommer til å få direkte konsekvenser for matsikkerheten. Det føles altså trygt å spise av lageret nå, og ikke bygge opp mer sikkerhet akkurat disse ukene.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mar 2020, 14:21 
Avlogget

Jeg hamstrer ikke, men jeg forsøker å ikke handle mer enn en gang i uka, og etter ei litt snau uke så blei handlevogna ganske full. Når butikkene da sier ikke kjøp mer enn 3 pk av noe så holder det jo ikke ei uke hvis man ikkebegynner å variere mer enn vanlig, litt hvitt mel i stedet for grovere går jo fint an å blande inn, det blir litt for dumt også. På den annen side forstår jeg at de ikke ønsker å gå tom for varer. Nå bor jeg forøvrig slik til at neste butikk er bare 5-6 kilometer lenger unna så jeg kan jo komme rundt problemet. Klarte meg uten i dag så får vi se hvordan det utvikler seg.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: