Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Sep 2018, 19:52

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 34 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Ut på tur-tråden.
InnleggSkrevet: 04 Feb 2013, 18:19 
Avlogget

Tenkte det var på tide med en tråd som tok for seg hva man bør ta med seg på en dagstur, og generelle tips og triks. Både for å unngå problemer, men uhell kan jo skje. Vi vil vel nødig ende opp som denne fyren her! ;)
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10058119

I Overleve På Naturens Vilkår fant jeg et forslag til et nødsett, eller SOS-eske som den også kalles. Dette er "standardsett"

Fyrtøy: Stormfyrstikker eller lighter.
Vannrensetabletter: Alternativt kaliumpermangnat.
Lommekniv:
Stål eller messingtråd: Ti meter, 0,5-1,0 mm i diameter.
Nål og tråd:
Kompass:
Fløyte/signalspeil.
Fiskeutstyr: Noen meter snøre og et par kroker.
Karbohydrater: Boken snakker om karbohydrater i karamellform, men jeg er usikker på hva den mener med det. Bixit turbar er antagelig et godt alternativ.
Plastposer: Anbefaler 2 liters "fryseposer".
Trådsag:
Soda (Na2 CO3)
Plaster:
Såpe:

En del av dette utstyret krever jo en del forkunnskaper, så hvor nyttig den er for alle er et åpent spørsmål. Men jeg tar det med, og med en god anbefaling av boken for de som kan få tak i den.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Sist endret av Frøyatro den 04 Feb 2013, 18:31, endret 1 gang

Topp

Innleggets emne: Re: Ut på tur-tråden.
InnleggSkrevet: 04 Feb 2013, 18:21 
Avlogget

Masse lurt her frøyatro

Topp

InnleggSkrevet: 04 Feb 2013, 18:38 
Avlogget
Brukerens avatar

er meningen med messingtråden å lage snarer? hvor lenge har du tenkt å oppholde deg i skauen? hadde det ikke vært lurere å inkludere en mobiltelefon med batteri?

Topp

InnleggSkrevet: 04 Feb 2013, 20:01 
Avlogget

Husk to store søppelsekker også - med en trukket over hodet og en over beina kan man overleve mye rart vær, eller samle løv eller opptenningsved eller brennesle eller lage ekstra regnponcho for å nevne de jeg kommer på i farta. Og hva med folieteppe? Varmer eller kjøler ettersom hva du trenger, og kan brukes som nødsignalflagg!

Topp

InnleggSkrevet: 04 Feb 2013, 20:35 
Avlogget

Søppelsekker er lurt ja, både for beskyttelse og oppbevaring

Topp

InnleggSkrevet: 05 Feb 2013, 00:30 
Avlogget

Draugjeger skrev:
er meningen med messingtråden å lage snarer? hvor lenge har du tenkt å oppholde deg i skauen? hadde det ikke vært lurere å inkludere en mobiltelefon med batteri?

Snarer blant annet ja. Mobiltelefonen var nok ikke oppfunnet da boken ble skrevet, så noe utdatert er den nok. Men jo, mobiltelefonen bør med på turen. Hvor lenge det er snakk om man skal være ute kommer jo ann på hvor lang tid det går før man blir funnet. ;)

Ellers vil jeg anbefale at denne her blir med på enhver tur.
http://www.lifegear.com/glow-sticks/glow-stick.html

Den er også en liten lommelykt, og har plastfløyte i den andre enden. Metall og bare lepper trenger jo ikke å være den beste ideen midt på vinteren...

Ellers vil jeg rolig påstå at lue ikke er noen dum ide og ha i en lomme, i alle fall i ni av årets måneder.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Feb 2013, 00:32 
Avlogget

Lue kan være greit hele året. Noe jeg har opplevd er sur bris om sommeren, da er det godt med en varm lue.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Feb 2013, 15:55 
Avlogget

Frøyatro skrev:
Vannrensetabletter: Alternativt kaliumpermangnat.

DESSVERRE er kaliumpermanganat (Lillavann, Potashiummaganat) reseptbelagt i Norge, og Sverige nå.
Man kan også bruke Kaliumpermanganat til båltenning i ekstremvær (regn, og liknende).
Kjøper man Glyserin (glyserol) kan man "klemme" ut lit glyserin på opptenningsmaterialet eller em bomulsbit (-pad) og helle over litt KMnO4, og det vil selvantenne etter en liten stund.

Ellers er det en fin liste å ha som utgangspunkt som man kan bygge ut etterhvert som man finner mangler osv.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Feb 2013, 17:06 
Avlogget

Jeg hadde villet tatt med meg min 72-timers sekk i tilleg til det jeg ønsket med meg på turen.
For det første for å bli kjendt med den delen av utstyret, og eventuelt finne mangler i den sekken.
Samt at det er sikkerhet i å utstyr som kan være til nytte i tilfellet....

Topp

InnleggSkrevet: 06 Feb 2013, 17:51 
Avlogget

Varmefolie er jo også kjekt store deler av året. Jeg har valgt å bestille herifra, så får vi se etterhvert hvor gode de er.
http://www.adventuremedicalkits.com/pro ... ter&cat=53

Ellers så er jo tennstål blitt populært i det siste. Jeg er overbevist om at det vil være mye mer fornuftig og ta med seg stormfyrstikker, heller enn å styre med ildstål. Er fyrstikkene godt pakket inn i plast, skulle det være liten sjanse for at de blir ødelagt ved fornuftig bruk.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Feb 2013, 18:28 
Avlogget

Frøyatro skrev:
Varmefolie er jo også kjekt store deler av året. Jeg har valgt å bestille herifra, så får vi se etterhvert hvor gode de er.
http://www.adventuremedicalkits.com/pro ... ter&cat=53

Iogmed at de er orange utvendige er de også tollfrie.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Feb 2013, 20:54 
Avlogget
Brukerens avatar

Om folk tenker å bevege seg i vinterfjellet er det et MUST med Sender/mottaker (skredsøker); Både til kameratredning om noen andre blir tatt av skred, men også slik at andre finner deg fort. Søkestang, recco-brikke og det å vente på lavinehund er egentlig bare for å lete etter lik, ikke overlevende.

http://www.friluftsnett.net/index.php?l ... kredutstyr

DENNE er det som redder liv. Den går igjennom mange meter snø, og er kjempeeffektiv. Har selv prøvd i en reell situasjon, og kan si at den funker akkurat som den skal. Det er veldig viktig å lære seg hvordan man søker med den, i og med at den har en rundbølgeantenne, som vil si at du vil gå i bue for å komme deg inn mot målet.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Feb 2013, 22:21 
Avlogget

Grei liste det der. Men det er lurt å tenke over innholdet. Mange av de der ferdigsettene er også av ganske dårlig kvalitet. Jeg har enda til gode å finne ei trådsag som er verdt grammene den veier. Poenget er dessuten at settet må være såpass lite at det får plass i ei lomme og "alltid" er med selv om du bare skal en snartur ned i bekken for å hente vann.
Støtter ellers forslaget om å ha med lue 12mnd i året. Selv på sommerstid er det fullt mulig å fryse ihjel. Det er folk som har frosset ihjel helt opp til 24 grader som minimumstemperatur. Ligger du ei ei grøft med brukket bein og armer blir det fort kaldt uansett.

Bruker selv et hjemmekomponert sett liggende i ei jakkelomme bestående av:
- Stormlighter, Ildstål og 4-5 tamponger for opptenning.
- 2 fiskekroker(sluker) og ca 25m fiskesnøre for fiske og snarer.
- 1 rull metalltråd til snublebluss. Fint til å f.eks. knytte sammen rajer for å bygge en nødbivuakk.
- Knivblad til pappkniv for slakting og diverse småkutting (ikke emo-varianten :P ).
- Knappestørrelse kompass
- 6 sukkerbiter
- Noen sånne små poser salt, pepper og piffikrydder sånn for smakens skyld. Man blir jo rimelig dritt lei smaken av vann etter et par dager uten mat.
- Sysaker
- Eska er laget av metall så den kan enkelt brukes som et lite kokekar.

Har drukket såpass mange hektoliter urenset vann direkte fra skogstjern og fjellbekker uten noe som helst problem så jeg har dessverre mista respekten for mikroorganismene i skogen. Gidder sjelden koke det også med mindre jeg skal ha meg litt kaffe eller kakao. Vannrensegreier har jeg derfor slutta å dra på for lenge siden. Sikkert dumt men sånn er det nå.

I tillegg har jeg alltid samekniven festet på selve buksa og ei lue av ull i lårlomma som er pakket inn i et par plastposer for å holde den tørr. Posene kan også brukes til å oppbevare vann i (ekstra viktig med lue om jakken ikke er med - derfor i bukselomma).
På sommerstid kan plastposene også knyttes rundt friske greiner. Trærne skiller ut vann under fotosyntesen så om posen er gjennomsiktig samles vanndampen opp i den. Det blir ikke så enormt utbytte men om man tørster fælt så er man takknemlig for hver dråpe man finner.

Ellers tar jeg som regel med meg en vannflaske og "lille-BOB" (ca. 40L) også på dagsturer.
Da er jo også en liten sovepose, 2X3m presenning, tau, ekstra klær, mat, kokeutstyr og fra jul av min nye GPS/VHF med.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Mar 2013, 17:58 
Avlogget

Den svenske utgaven av overleve på naturens vilkår foreslår når det gjelder fyrtøy i tillegg magnesiumapparat. Dette er å forstå som Doan tool. Forfatteren av boken er slireknivshater, siden han foreslår foldekniv og trådsag, istedenfor morakniv og "batong" (fyren er svensk for ----).

Topp

InnleggSkrevet: 15 Mar 2013, 23:42 
Avlogget

Reconpack skrev:
- Stormlighter, Ildstål og 4-5 tamponger for opptenning.

Hvis man har tenkt å bruke tamponger eller andre bomullsprodukter er det veldig anbefalt å ta med seg Vaselin.
Kan forøvfig nevne at det Engelske navnet på Vaselin er Petroliumsgel (les på boksen).
Petroliumsprodukter smurt på bomullsprodukter er en lettantennelig, og avhengig av mengde, langtidsbrennende, og dermet meget flott å tenne opp med.

Reconpack skrev:
Har drukket såpass mange hektoliter urenset vann direkte fra skogstjern og fjellbekker uten noe som helst problem så jeg har dessverre mista respekten for mikroorganismene i skogen. Gidder sjelden koke det også med mindre jeg skal ha meg litt kaffe eller kakao. Vannrensegreier har jeg derfor slutta å dra på for lenge siden. Sikkert dumt men sånn er det nå.

Vi er dessverre/heldigvis fryktelig bortsjemt med at våre vassdrag SVÆRT skjelden inneholder bakterier vi trenger å bekymre oss for.
Vær svært obs ved utenlands opphold. Spør i det minste lokalbefolkningen til råds....

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 34 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: