Grei liste det der. Men det er lurt å tenke over innholdet. Mange av de der ferdigsettene er også av ganske dårlig kvalitet. Jeg har enda til gode å finne ei trådsag som er verdt grammene den veier. Poenget er dessuten at settet må være såpass lite at det får plass i ei lomme og "alltid" er med selv om du bare skal en snartur ned i bekken for å hente vann.
Støtter ellers forslaget om å ha med lue 12mnd i året. Selv på sommerstid er det fullt mulig å fryse ihjel. Det er folk som har frosset ihjel helt opp til 24 grader som minimumstemperatur. Ligger du ei ei grøft med brukket bein og armer blir det fort kaldt uansett.
Bruker selv et hjemmekomponert sett liggende i ei jakkelomme bestående av:
- Stormlighter, Ildstål og 4-5 tamponger for opptenning.
- 2 fiskekroker(sluker) og ca 25m fiskesnøre for fiske og snarer.
- 1 rull metalltråd til snublebluss. Fint til å f.eks. knytte sammen rajer for å bygge en nødbivuakk.
- Knivblad til pappkniv for slakting og diverse småkutting (ikke emo-varianten

).
- Knappestørrelse kompass
- 6 sukkerbiter
- Noen sånne små poser salt, pepper og piffikrydder sånn for smakens skyld. Man blir jo rimelig dritt lei smaken av vann etter et par dager uten mat.
- Sysaker
- Eska er laget av metall så den kan enkelt brukes som et lite kokekar.
Har drukket såpass mange hektoliter urenset vann direkte fra skogstjern og fjellbekker uten noe som helst problem så jeg har dessverre mista respekten for mikroorganismene i skogen. Gidder sjelden koke det også med mindre jeg skal ha meg litt kaffe eller kakao. Vannrensegreier har jeg derfor slutta å dra på for lenge siden. Sikkert dumt men sånn er det nå.
I tillegg har jeg alltid samekniven festet på selve buksa og ei lue av ull i lårlomma som er pakket inn i et par plastposer for å holde den tørr. Posene kan også brukes til å oppbevare vann i (ekstra viktig med lue om jakken ikke er med - derfor i bukselomma).
På sommerstid kan plastposene også knyttes rundt friske greiner. Trærne skiller ut vann under fotosyntesen så om posen er gjennomsiktig samles vanndampen opp i den. Det blir ikke så enormt utbytte men om man tørster fælt så er man takknemlig for hver dråpe man finner.
Ellers tar jeg som regel med meg en vannflaske og "lille-BOB" (ca. 40L) også på dagsturer.
Da er jo også en liten sovepose, 2X3m presenning, tau, ekstra klær, mat, kokeutstyr og fra jul av min nye GPS/VHF med.