Kom til å tenke på noe som ikke nevnes på dette forumet så ofte, og som vil ha langt større betydning hvis oppvarming med strøm blir for dyrt/upraktisk/umulig. Og det er ved. Jeg kommer til å skrive mer om dette siden håper jeg, men i første omgang vil jeg ta for meg en gjenstand som noen jeg har sett bli nevnt i den andre peak oil tråden. Og det er motorsag.
En motorsag krever ganske mye, både i form av sikkerhetsutstyr (greit nok ikke nødvendig for drift, men idiotisk og ikke bruke det) reservedeler, og bensin/olje. Det må da virkelig være den mest idiotiske tingen å ha hvis man forbereder seg på ressusknapphet, i særdeleshet knapphet på olje? Vel, jeg ser flere fordeler med motorsagen.
For det første letter det fantastisk på tidsbruken. Jeg har felt trær på mange måter, øks, buesag, og motorsag. Jeg klarer uten problemer og forsyne min husholdning med ved med motorsag. Jeg kunne klart det samme med øks, machete og buesag alene, men jeg tviler på at jeg kunne ha klart og jobbe like mye som jeg gjør, og brukt tid på andre prosjekter utennom, hvis jeg ikke hadde brukt motorsagen. En god STIHL sag koster en fire, fem tusen for tiden tror jeg. Hvis du har en normal jobb hvor du sitter igjen med en tusenlapp pr dag, så hvil du ha spart inn utgiften til sagen ved å jobbe istedet for å ta fri den uka og sage veden manuelt. Jeg kalkulerer at jeg bruker rundt en tusenlapp i drift på motorsaga årlig. Bensin/olje, ekstra kjeder, nytt sverd osv. I tillegg kommer selvsagt sikkerhetsutstyret, som blir en del tusenlapper ekstra. vernebukse, vernestøvler, og briller/hørselvern er et må ha. Men også dette vil spares inn i løpet av kort tid kontra ta fri fra jobb eller ikke. Motorsag kurs er en fordel, omtrent uansett erfaring og kunnskap. Det er mange triks og plukke opp, men det viktigste er at et dokumentert kurs antagelig vil gjøre forsikringsselskaper mer medgjørlig hvis en situasjon skulle være uheldig. Og et kurs ekstra på CV-en er aldri dumt.
Jeg har skrevet mer utførlig om utstyr til tømmerhogst her:
viewtopic.php?f=4&t=145&hilit=t%C3%B8mmerhogst.