Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Des 2018, 23:51

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 58 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Evakuerings planer?
InnleggSkrevet: 30 Jul 2012, 22:14 
Avlogget
Brukerens avatar

Sitat:
Skjer det en eller annen katastrofe så vil de allerfleste byfolkene (uforberedte) ha hendene fulle med å fordøye at de er kommet opp i en livstruende situasjon. Å flytte til skogs er det ikke mye hjelp i da. Noen vil muligens forsøke å komme seg til landsbygder i tide i håp om at bønder tar dem imot som gårdshjelp. En gjennomsnitts familie (uforberedt) har ingenting å gjøre ut i naturen i mer enn en uke, spesielt ikke på vinterhalvåret. Kun noen få friluftsfolk vil klare seg, såvidt, over lengre perioder. Derfor tror jeg det vil forbli rolig ut i naturen.

Problemet er at veldig mange i byene har hytter ute på landet, og jeg tror endel av disse kommer til stikke dit når det begynner å bli utrivelig i byene. ( "Run to the hills" er et urinstinkt hos alle mennesker, og hytta har vel blitt den optimale "fjelltoppen" for moderne nordmenn )Befolkningstettheten i grisgrendte strøk kan fort bli mye større, og sånn som mange hyttefolk allerede tar seg til rette idag, kan man jo lure på hvordan de vil oppføre seg i en krisesituasjon. Heldigvis tror jeg det er små sjanser for at en krise blir så stor at ovennevnte scenario skjer.

PS. Sier på forhånd unnskyld til alle snille hytteiere som passer sine egne saker :)

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jul 2012, 22:59 
Avlogget
Brukerens avatar

Har forresten sett meg rundt etter en liten øy. Har sett et par fine med innlagt strøm og ikke alt for langt unna land, men langt nok til at man må ha båt for å komme seg over. Man kan kanskje argumentere for at på en øy vil man være "fanget", men samtidig er man mye mer skjermet hvis SHTF-tilfellet er dødelig pandemi eller lignende.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jul 2012, 23:42 
Avlogget

Sitat:
Rockatansky skrev:
Sitat:
Skjer det en eller annen katastrofe så vil de allerfleste byfolkene (uforberedte) ha hendene fulle med å fordøye at de er kommet opp i en livstruende situasjon. Å flytte til skogs er det ikke mye hjelp i da. Noen vil muligens forsøke å komme seg til landsbygder i tide i håp om at bønder tar dem imot som gårdshjelp. En gjennomsnitts familie (uforberedt) har ingenting å gjøre ut i naturen i mer enn en uke, spesielt ikke på vinterhalvåret. Kun noen få friluftsfolk vil klare seg, såvidt, over lengre perioder. Derfor tror jeg det vil forbli rolig ut i naturen.

Problemet er at veldig mange i byene har hytter ute på landet, og jeg tror endel av disse kommer til stikke dit når det begynner å bli utrivelig i byene. ( "Run to the hills" er et urinstinkt hos alle mennesker, og hytta har vel blitt den optimale "fjelltoppen" for moderne nordmenn )Befolkningstettheten i grisgrendte strøk kan fort bli mye større, og sånn som mange hyttefolk allerede tar seg til rette idag, kan man jo lure på hvordan de vil oppføre seg i en krisesituasjon. Heldigvis tror jeg det er små sjanser for at en krise blir så stor at ovennevnte scenario skjer.

PS. Sier på forhånd unnskyld til alle snille hytteiere som passer sine egne saker :)

På hytten sitter Crusoe klar! :mrgreen: :lol:

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 12:27, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jul 2012, 00:25 
Avlogget

Med fanget fylt av rester av hermetiske aprikoser og bare venter på hytteeieren skal komme, slik at det kan bli litt protein i kosten 8-) :lol: :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jul 2012, 11:48 
Avlogget
Brukerens avatar

He he... Den er grei. Det er bare å forsyne seg av det rosa fine havregrynet som står rundt omkring i skåler på golvet der også :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 07 Aug 2012, 16:20 
Avlogget

Halvveis tilbake til temaet: Hvis du ikke har noen BOL enda, eller leter etter et småbruk, her etpar adresser utenom finn.no:
http://www.gardsbruk.no
http://www.boliga.no (også for Sverige og Danmark)
http://www.rubrikk.no

Topp

InnleggSkrevet: 02 Sep 2012, 18:16 
Avlogget

I Overleve På Naturens Vilkår fant jeg et forslag til et nødsett, eller SOS-eske som den også kalles. Jeg vurderer og sette sammen et par slike sett, blant annet et til en eventuell BOB. Dette er "standardsett"

Fyrtøy: Stormfyrstikker eller lighter.
Vannrensetabletter: Alternativt kaliumpermangnat.
Lommekniv:
Stål eller messingtråd: Ti meter, 0,5-1,0 mm i diameter.
Nål og tråd:
Kompass:
Fløyte/signalspeil.
Fiskeutstyr: Noen meter snøre og et par kroker.
Karbohydrater: Boken snakker om karbohydrater i karamellform, men jeg er usikker på hva den mener med det. Bixit turbar er antagelig et godt alternativ.
Plastposer: Anbefaler 2 liters "fryseposer".
Trådsag:
Soda (Na2 CO3)
Plaster:
Såpe:

Denne settet er ment for at man alltid skal ha det med seg på tur, og det kan jo ikke dumt hvis man går seg bort. Jeg eier det lille settet BG selger, men er ikke helt fornøyd. Spesielt ikke med kniven. Jeg tror det vil være bedre og sette sammen sitt eget sett selv. Men hver sin smak. :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Nov 2012, 19:36 
Avlogget

En del løsninger med sykler som kanskje er interessant for noen: http://www.happypreppers.com/bug-out-bike.html

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Nov 2012, 21:03 
Avlogget

Rockatansky skrev:
He he... Den er grei. Det er bare å forsyne seg av det rosa fine havregrynet som står rundt omkring i skåler på golvet der også :lol:

Rosa havregryn brukes til å få folk til å vokse ekstra i oppveksten...

Topp

InnleggSkrevet: 27 Nov 2012, 21:16 
Avlogget

Ser trådsag er nevnt flere ganger, det er den største skiten jeg noengang har prøvd. Har nå slitt av to stk, den siste skulle være av bra kvalitet, men nesten håpløst å sage av tommetykt ferskt virke. Saga kiler seg fast osv. MYE bedre med ei enkel foldesag. Det er vertfall min erfaring.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Nov 2012, 22:51 
Avlogget
Brukerens avatar

Vil helt klart støtte meg bak dette LandCruiser sier angående valget av sag. Trådsaga mi fikk ikke bli med på tur mer enn en gang, for å si det sånn. Foldesaga fra Sandvik-Laplander derimot, den kan bli med til verdens ende mistenker jeg.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Nov 2012, 22:56 
Avlogget

LandCruiser skrev:
Ser trådsag er nevnt flere ganger, det er den største skiten jeg noengang har prøvd. Har nå slitt av to stk, den siste skulle være av bra kvalitet, men nesten håpløst å sage av tommetykt ferskt virke. Saga kiler seg fast osv. MYE bedre med ei enkel foldesag. Det er vertfall min erfaring.

Hva med å prøve ut en slik en?

http://www.thinkgeek.com/product/ea93/

Topp

InnleggSkrevet: 27 Nov 2012, 23:44 
Avlogget

De siste 10 årene har jeg brukt til å bli kjent med skjærgården der jeg bor.
på endel øyer har jeg bygget godt kamuflerte skjul som jeg benytter meg av
i jakt og frilufts sammenheng.
1 av disse er en isolert jordgamme med fyring.
jeg har brukt småturer på våren til å så diverse, plante noen frukttrær og bærbusker.
samt sette poteter på disse øyene. tar så jevnlige turer med fisking og vedsanking ila. året.
Ser vel for meg at dette vil være et godt valg for meg hvis jeg vil ut av syne en stund :)
Sittende på en øy med fisk,krabbe, skjell i havet, fugl over hodet. Poteter i jorden, tyttebær, blåbær, krekling,
bringebær+ det andre jeg putter i jorden.
Jeg har full oversikt over tilreisende til øyen og det er 2 små skogsområder der due og orrfugl slår seg
ned på gjennomflyvinger og et lite vann på 50x70 meter (uten fisk).
Når jeg oppholder meg der er jeg i paradis, hvis jeg derimot ikke har valg kan vel den tanken endre seg :(

Topp

InnleggSkrevet: 27 Nov 2012, 23:54 
Avlogget

Det er så mange kule folk her inne! Jeg blir helt imponert! Særlig av Vandreren: tror du er mitt nye idol :lol:

Selv har jeg både familie og dyr så Bug out er ikke så lett. Jeg har heldigvis småbruk så sånn etterhvert tror jeg at bug-in er alternativet for meg. Men hvis det nå kommer en angry mob eller et eller annet fælt skjer så jeg må flykte så har jeg en BOL-hytte et par timers gange unna med småbarn.

Det er en svært billig hytte. Faktisk nærmest en brakke. Jeg har så smått begynt å fylle den opp med litt mat, klesskift osv. Har satt opp litt hestegjerde og har planer om å legge noen høyballer der slik at jeg kan bugge out med hestene mine også, hehe. Det vil nok ikke holde mer enn et par dager- men hvis det blir krig og noen prøver å rekvirere hestevrinskene mine så kan jeg gjemme dem unna en stund :).

Er også i fasen med å lage bug out bag til både barna, de voksne og hundene.

Jeg rir mye rundt i området og er godt kjent og kan mange veier til hytta. Jeg vet om flere fiskevann i området selv om jeg ikke er en dreven fisker. Vi har laget en presseninggapahuk ved et lite bortgjemt tjern. Der har vi overnattet en gang med den største gutten vår.
Har også gått til den vanlige hytta vår noen ganger med guttungen. Han ser jo på det som et eventyr.

Jeg har også lyst til å bygge en skjult gapahuk på en bitteliten skogstomt jeg har, men er usikker på om det er lurt å gjøre det da tomten tross alt er registrert på meg.

Sånn egentlig har jeg svært liten tro på at noe så galt skjer at vi trenger å bugge out.
Jeg har mer tro på at det blir strømstans eller streik i butikkene og at de gode, gamle vedovnene våre må gjøre nytten og at et par ukers mat er godt å ha liggende.
Vil også få ned boliglånet så fort som mulig i tilfelle økonomisk krise med dertil økende renter. Har planer om å bli kvitt boliglånet ved 40-års alderen. (Er 33 nå).

Topp

InnleggSkrevet: 28 Nov 2012, 18:59 
Avlogget

Frøyatro skrev:
Leser at det er en del som har planer og foreta en bug out etterhvert. Jeg tenker litt på det samme, men hovedplanen er og blir og bli hjemme. Men, det er jo som kjent kjekt og ha en reserveplan. Så har dere tenkt noe over hva slags utstyr dere kommer til og ta med dere? Ta gjerne med merkenavnet på utstyr dere er fornøyde med, jeg er alltid interressert i kvalitetsutstyr! :) Og hvor (skog,fjell,fjære, trenger ikke og legge ut kartkordinatene deres!;)) vil dere dra? Og hvilken tidshorisont ser dere for dere at dere kommer til og tilbringe på en slik tur?

Først analyserer jeg trusselbildet, hvilke farer kan man stå ovenfor og hva er konsekvensene av dette for meg og min familie. Så ser jeg på hvor ferdes jeg, hvor bor jeg og hvilke alternative steder kan jeg oppholde meg over tid.

Første punkt jeg kommer frem til er beredskap som er mobil. Jeg jobber 60 km fra mitt hjem. Jeg må da ta utgangspunkt i verstefallstenkning. Planlegg for det verste og håp på det beste. Min plan tar utgangspunkt i at jeg må ta meg til fots hjem. Jeg beregner 30 km gange i to bolker og det krever en beredskaps sekk som er med meg hele tiden.

1. Blackhawk Motherload sekk m/ Camelpack (vannblære ca. 3 liter)
2. Ullundertøy, ullsokker, ullbalaclava og Hellstorm vinterhansker.
3. Presenning 3x3 meter.
4. 2 x 24 t stridsrasjoner Drytech jegerrasjoner 5000kcal. Dette veier lite og kan mette flere enn bare meg. Inneholder også vannrense tabletter.
5. Fyrtøy i Otterbox (tennstål, fyrstikker, tennmateriale)
6. Kniv (KaBar)
7. Lys - ChemLights 5 stk 12 timer, hodelykt og lommelykt m/ rødt lys
8. Kokekar (vurderer også en vannrenser)
9. Lite førstehjelpssett + redningsteppe x 2
10. Kart og kompass (GPS som supplement, Garmin håndholdt)
11. Refleksbånd.

Jeg er alltid kledd etter vær og vind bruker alltid gode sko. I tillegg har jeg våpenskap på jobben, som inneholder en Glock 17 9mm + 4 magasiner inkl. ammunisjon. Belte med Sherpa hylster og magasinholdere hvis ting virkelig skulle være ille.

Dette er planen for å komme hjem. Avhengig av situasjon vil jeg holde meg til raskest mulig vei hjem, men samtidig unngå befolkede områder. Helst skogsteig, men midtvinters kan man bli tvunget til å bruke veier.

Hva tror folket om dette?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 58 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support