Hei.
Interessant side med masse nyttig info. Selv betegner jeg meg som en nøktern realist. Har det greit i det daglige og håper selvsagt det fortsetter slik, men har i det siste reflektert over hvor ufattelig sårbare vi er, uansett omfang av krise. De forgående hysteriske eksemplene i form av smør og brød krise, blir latterlige, men relativt illustrerende for hvordan vi oppfører oss her på berget. Det er også mange år siden den godeste Willoch påpekte hvor sårbart samfunnet vårt har blitt, og det er ikke bedret siden den gang.
Har begynt å forberede meg litt, blant annet med å ha et basis vareutalg i kjelleren som roteres. Antar vi kan ha mat i en 3-4 måneder av lageret der. I tillegg skal jeg handle inn litt frø og basismedisiner. Et lite aggregat og bensin til ca 14 dager er innkjøpt, og ved i skålen kombinert meg god gammeldags vedkomfyr bidrar til varme og kokemuligheter.
Dersom worst-case senariorer slår til, tror jeg ikke overlevelsesbehovet/instinktet er så sterkt. Men dersom vi får alminnelige utfordringer i form av flom, storm, tørke osv med påfølgende knekk i infrastrukturen, vil jeg være innstilt på at vi kan holde ut en stund.
Hvordan jeg fant dette forumet? Jo, jeg søkte på tørrmelk. Har gått opp for meg at det kan være en nyttig sak å ha. Ville se om jeg kunne finne noe info om det på nettet. Tidligere har jeg sett at det kan kjøpes på meieriet i 25 kg sekker, men det er en realtivt gammel tabell, så jeg vet ikke om det er tilfelle lenger. Tabellen over matbehovet i 12 måneder som jeg fant, kan ses her:
http://home.online.no/~lar-hoeg/matvaretabell.htmHar tro på at man kan klare mye med det vanlige man får i butikken, man må bare sørge for å ha et greit buffer i hjemmet.
Ellers har jeg konkludert med at det her er mye gode bidrag, så jeg vil ta turen innom og lese jevnt fremover.