Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Des 2017, 10:12

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 185 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Peak oil
InnleggSkrevet: 06 Okt 2012, 08:09 
Avlogget

Peak oil blir gjerne nevnt her inne, og med god grunn. Jeg tenkte det var på tide med en egen tråd om emnet, hva vil konsekvensene bli, finnes det alternativer til olje, og annet som kan relateres til dette emne.

her er hva som står på wikipedia om peak oil. http://no.wikipedia.org/wiki/Peak_oil

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

Innleggets emne: Re: Peak oil
InnleggSkrevet: 06 Okt 2012, 09:42 
Avlogget

Tja. Når vi går tom for olje så må vi finne alternative kilder til energi. Men det hersker veldig stor uenighet om olje-forekomster og hvor mye som faktisk er igjen. Trolig er det veldig mye olje igjen, men det vil gå tom en dag. Det store spørsmålet rent globalt er hvem som sitter på de siste reservene og hvem som har muligheten til å utvinne dette. Firmaet PGS har de siste ti-femten årene brukt veldig avansert utstyr for å detektere oljefelt godt gjemt i dypet, så trolig vil vi se muligheter for å hente mere olje i Norge og skyve slutten på "oljeeventyret" litt lengre frem. Politisk vilje til å borre mer er vel ett annet problem.

Når vi har gjort oss så håpløs avhengig av oljebaserte produkter så sier det seg selv at vi vil gå på en smell uten like, uten bensin kommer ikke jeg meg på jobb og ikke er jeg i en situasjon hvor jeg kan leve på "gammelt vis" enda. Global ressurskrig-og mangel er nok definetivt noe jeg tenker over.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2012, 12:55 
Avlogget

Det egentlige problemet er ikke når vi har utvunnet den siste dråpen olje, problemet begynner når kostnadene for å utvinne stadig mer vanskelig tilgjengelige oljefelt når en smertegrense som påvirker økonomisk vekst.

Surprise surprise, vi er der allerede. Den resesjonen/depresjonen verden opplever nå er ett direkte resultat av stadig dyrere energi. Dyr energi-mindre arbeid-mindre penger. Obama frigjorde USA's oljereserver i fjor i ett forsøk på å drive ned oljeprisen og dermed kickstarte økonomien. Dette viser at topplederne vet at peak oil er her. Forsøket funket i noen måneder, men all gevinst er nå tapt igjen og børsene er tilbake der de begynte.
Dette vil bli karakteristisk i noen år fremover, en slags bipolar versjon av økonomien med voldsomme svigninger opp og ned som følger prisen og produksjonsraten på olje og gass. Trenden vil dog hele tiden være nedover.

Det virkelig skremmende er når man sammenligner grafer for henholdsvis global befolkningsvekst og oljeutvinning. Befolkningen ligger 2-3 år bak oljeproduksjon men sammenhengen er tydelig. Mer olje fører til mer energi til jordbruk og arbeid som fører til flere mennesker. De 7 milliardene mennesker som lever i dag kan ikke fores uten olje. Når grafen for oljeproduksjon begynner å synke vil også befolkningen synke. Med 2-3 års forsinkelse.

Før olje og gass var det mulig å fø ca 1 milliard mennesker. Fornybar energi og annen teknologi vil nok kunne doble eller kanskje tredoble dette antallet.

Men det lemner fremdeles 4-5 MILLIARDER mennesker som det ikke lenger finnes energi til å dyrke mat til. I løpet av mitt liv og mine barn og barnebarns liv vil det bli 60-70% færre mennesker på jorden.

Det er definisjonen på SHTF spør du meg:/

Topp

InnleggSkrevet: 21 Okt 2012, 15:40 
Avlogget

Fant en BBC lagd film om hvordan fremtiden kan bli:

http://www.youtube.com/watch?v=RSA4yPly0-A

Synes også det er morsomt og se hva svenskene tenker om saken rundt Peak oil:

http://swedishsurvivalist.egetforum.se/ ... t3159.html

Topp

InnleggSkrevet: 06 Nov 2012, 18:59 
Avlogget

Hvor mye av dagens olje kan erstattes av fornybare energikilder tror dere?

Personlig er jeg her forsiktig optimist, og tror at vi kan erstatte ganske mye med vind, sol, vann, og bioenergi. Særlig utnyttelse av metan fra både dyrenes og vår egen avfall bør komme på plass, likeledes bør all avføring fra både mennesker og dyr brukes til gjødsel, i stedet for kunstgjødsel synes jeg. Også bruk av trevirke til oppvarming kan brukes i langt større grad enn vi gjør i dag.
Vannkraft har vi vel bygd ut så mye som det går ann her i Norge, og jeg har ikke oversikt over verdens vannkraftressurser så her har jeg ikke noe og komme med.
Solkraft kan brukes i langt større grad enn i dag. Selv om det her i Norden vil være være begrensninger, er jeg optimisitisk i de mer solrike landene. Selv om det ikke er realistisk og tro at kraft kan overføres til Norge fra F.eks Egypt er kanskje ikke så troverdig, men jeg ser det ikke som en ulempe at andre land har energiforsyningen i orden.
Vindkraft kan også bygges ut i større grad, selv om jeg er skeptisk til vindmølleparker i uberørt natur. Vindmøller burde heller bygges mer i relativt bebygde strøk, og her er mye og tenke på. F.eks bør bønder som ønsker slikt på eiendommen i stor grad få lov til det, se Lundsvoll i Verdal. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ ... /1.6737427
Vindkraft og solceller kan gjerne kombineres på byggningsmasse. Dette skal ha slått seg opp i Tyskland så vidt jeg forstår, og her vil jeg gjerne vise til world trade center Bahrain. http://no.wikipedia.org/wiki/Bahrain_World_Trade_Center

Så mulighetene er mange tror jeg. Men at forbruket må legges opp på en helt annen måte enn det situasjonen er i dag er jeg også overbevist om. Om vi faktisk klarer og legge om livstilen vår er derimot et annet spørsmål... :?

Topp

InnleggSkrevet: 12 Nov 2012, 14:46 
Avlogget
Brukerens avatar

Personlig tror jeg norge og nordmenn kommer til å få større mentale problemer med å legge av seg den ekstremt kjøpeglade livsstilen vi har lagt oss på, enn å faktisk overleve når alt er kutta til beinet. I tillegg tror jeg man kommer til å oppdage at man har bygget ned vel store områder med lite matproduktive sysler som bilbutikker og bildekklagre og sånt, noe som kan bli et problem i en verden der selvforsørging kommer til å bli absolutt nødvendig. Det hjelper ikke å ha ræva full av penger (som kommer til å være rimelig verdiløse etter den økonomiske krisen som følger av oil peak) om ingen har noe å selge.

Jeg tror vi står foran temmelig harde tider.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Nov 2012, 18:46 
Avlogget
Brukerens avatar

Frøyatro skrev:
Hvor mye av dagens olje kan erstattes av fornybare energikilder tror dere?

Personlig er jeg her forsiktig optimist, og tror at vi kan erstatte ganske mye med vind, sol, vann, og bioenergi.

Sorry, dette regnestykket har en utgiftsside også. At noe kan gjøres, betyr ikke at det vil bli gjort.

Peak Oil betyr at oljeproduksjonen når en topp og flater ut fordi uansett hvor mye ressurser som brukes vil geologiske forhold umuliggjøre en økning av produksjonen videre. Nordsjøen nådde denne peaken rundt tusenårsskiftet og norsk del et par år senere. Norsk produksjon av råolje har siden falt betydelig. Og det er dette fallet i produksjon som er problemet. Når VERDEN når peak, vil vi få noen år hvor produksjonen ligger omtrent i ro på samme nivå, før den begynner å falle. Hvor mye den faller er usikkert, men la oss være svært moderate og si 2 %. Råoljens andel av de 84 millionene eller der omkring med flytende hydrokarboner, utgjør kanskje 72-73 millioner fat. La oss for enkelthets skyld si at når råoljeproduksjonen først begynner å falle, så skjer det med 1,5 millioner fat per dag per år. Altså første året ned med 1,5 mill i forhold til toppen, andre året 3 mill, tredje året 4,5 mill osv.

Så et sentralt begrep: EROEI, eller Energy Returned On Energy Invested. Det innebærer at får å få utvunnet/produsert energi, så må man bruke energi. For eksempel måtte man bruke energi tilsvarende et fat olje for å utvinne 100 fat olje i oljealderens barndom. Da var EROEI 100:1 – Man investerte 1 fat og fikk 100 tilbake, altså hadde man fått 99 fat mer enn man hadde til å begynne med.

Alternativ energi som solceller og vindmøller gir oss elektrisk kraft, ikke flytende energi i form av olje og diesel. Det er en flott energiform, men foreløpig har vi ikke mange trailere som går på elektrisitet. Man la nå det ligge her og la oss anta at energien i 1 million fat olje per dag er likeverdig med tilsvarende mengde energi fra vindmøller og solceller.

Hva er så EROEI for vindkraft og solceller? I flgWikipedia er den 6,8 for solceller og 18 for vind. Hva er så levetiden for disse? Vanskelig å si før man har skaffet seg skikkelig erfaring, men jeg har hørt fra 25 til 40 år for solceller og noe mindre for vindmøller. For begge gjelder imidlertid at nesten hele investeringen kommer før de er satt i produksjon. Når de først er montert utgjør driftskostnadene lite i forhold.

Siden dette er et globalt spørsmål kan vi jo gjøre et anslag og si at EROEI for sol og vind er 11:1 og levetid 30 år. Dersom vi skal erstatte 1 million fat per dag med en kombinasjon av vind og sol som over, får vi altså en stor investering før vi i det hele tatt får satt i gang noen produksjon. Hvor stor? Med EROEI 11:1 betyr det at for å få ut energi tilsvarende 1 million fat olje, må vi investere energi tilsvarende 100 000 fat per år anleggene er i drift, altså den tiden de skal avskrives over. Dvs. 100 000 fat x 30 år = 3 millioner fat. Dette er ikke papirpenger eller banklån, dette er reell energi som går med til å produsere disse anleggene.

Det første året har vi altså mistet energi tilsvarende en redusert oljeproduksjon på 1,5 millioner fat. Men dette var vi forutseende nok til å gjøre noe med: Vi investerte 3 millioner fat x 1,5, altså 4,5 millioner fat for å komme denne oljenedgangen i forkjøpet – ikke sant? Ja, ikke bare det, vi investert enda litt mer slik at vi kunne øke energifrobruket slik som vi har gjort i alle år tidligere. Det er jo bare slik menneskelig natur er? Nei vel, ikke det. Vi forstod ikke hva som skjedde hverken det første eller det andre året. Men så, så forstod vi endelig hva det eneste logiske måtte være. Fjerne ressurser fra resten av økonomien tilsvarende nå ikke 4,5, men 13,5 millioner fat?

Problemet er at med synkende oljeproduksjon vil vi sannsynligvis gå inn i en alvorlig økonomisk nedtur. Å omprioritere ressurser til noe som krever en stor kortsiktig investering som dette, vil være vanskelig. Jeg er pessimist og tror ikke politikerne vil se faren og allokere ressurser fra andre verdige formål til dette i tide.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Nov 2012, 19:43 
Avlogget

Flott og se at det kom noen svar! :) At vind og sol ikke kan erstatte olje fullt og helt er ganske selvsagt, men jeg synes det er rart at folk tror det er de og bare de som eventuelt skal kunne redde oss ut. Det taes ikke hensyn til bioenergi. Som kan produsere mye varme, elektrisitet, og gass. Og allerede er det jo prosjekter på gang: Blant annet ATB i Trondheim har hybridbusser, og busser drevet av biogass.
http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over ... ag_for_AtB Også gassferjer kan jo drives på biogass. Og allerede nå ser vi jo utviklingen av lasteskip som bruker seil for å spare olje.
http://www.surfertoday.com/kiteboarding ... ion-system
Elektriske biler er jo også kommet langt. Og så må vi ikke glemme knottbilene fra gamle dager.

Men det viktigste av alt er nok at vi må kutte ned forbruket. Og det er her jeg virkelig er pessimist. Jeg tror ikke det kommer til å skje, alt er bygd på vekst og folk skal bare ha og ha og ha. Men; at ting er vanskelig, ja så og si umulig, er heller ingen grunn til å ikke prøve og forandre på det. Vi som vet hva peak oil er, får prøve og spre info om det, og også prøve og kutte forbruket selv. Særlig nå som vi går mot juletider og det tenkes forbruk, forbruk og atter forbruk kan i alle fall VI prøve og ha beina plantet på jorden. Jaja, det er nå i alle fall bare hva jeg tenker. :roll:

Bamse Brakar skrev:
Alternativ energi som solceller og vindmøller gir oss elektrisk kraft, ikke flytende energi i form av olje og diesel. Det er en flott energiform, men foreløpig har vi ikke mange trailere som går på elektrisitet. Man la nå det ligge her og la oss anta at energien i 1 million fat olje per dag er likeverdig med tilsvarende mengde energi fra vindmøller og solceller.

Da jeg leste dette her kom jeg til å tenke på at det jo finnes gassdrevne lastebiler, og gjelder peak oil også fossil gass? Har vi ikke mer fossil gass enn vi har fossil olje, eller hvordan er det?

Topp

InnleggSkrevet: 12 Nov 2012, 22:31 
Avlogget
Brukerens avatar

Det er klart at det er energikilder som tar seg bedre ut når en regner på EROEI og investeringskostnader før man kan begynne å "høste" av dem. Du nevner noen av dem Frøyatro. Problemet blir oppskalering slik at det får betydning i den store sammenhengen og ikke bare blir en pølse i slaktetida.

De andre fossile energikildene vil også nå sine peak, og de henger ikke så lenge etter oljen. Et godt anslag over hvordan det står til er dette hentet fra"The Oil Drum":
Bilde

Det er vanskelig å fatte hvor mye olje verden bruker i dag. Et eksempel er at man tenker seg en motorveg rundt jorden langs ekvator. Hver dag plasserer man de rundt 85 millionene fat med råolje og andre flytende brensel med en meters mellomrom langs denne vegen. Etter et år vil man ha nådd 774 ganger rundt jorda. Det vil altså stå 774 oljefat på hver meter av en slik veg.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Nov 2012, 00:52 
Avlogget

Oi! Det er mye olje! :shock:

Fant forøverig en film på youtube jeg tenkte jeg fikk dele.
http://www.youtube.com/watch?v=cNjNqwARobo

How to produce food in a world whitout oil. Av RSA.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Nov 2012, 10:27 
Avlogget
Brukerens avatar

Problemet er at olje og andre fossile brensler er uløselig knyttet til vår livsstil. Dagens overbefolkning er et resultat av det, shit, dagen BEFOLKNING er et resultat av det. Før bensin- og dieseldrevne landbruksmaskiner, kunstgjødsel og pesticider dukket opp hadde verden et innbyggertall på ca. 1,6 mrd. (1910). Uten disse hjelpemidlene hadde befolkningsøkningen gått langt langsommere. Imidlertid vil en evt. oil peak rasere jordbruket som vi kjenner det, og dermed utløse enorm sult verden over. Det er forsåvidt interessant at arbeidsintensive jorbruksformer som er vanlige i store deler av den tredje verden sannsynligvis ikke vil bli nevneverdig påvirket, da fossile brensler ikke spiller noen rolle der.

I norge, derimot... i 1900 var 40% i primærnæringene jordbruk, skogbruk og fiske. I dag...4%. Kan disse 4% fø de resterende 96%? ETTER at man har bygget ned den beste landbruksjorda i norge gjennom 4 tiår?

Norge er en heldig nasjon som har olje, gass og vannkraft...tror vi. Men norge er del av et intereuropeisk kraftmarked. Kommer norske politikere til å si at "denne oljen/elen/gassen er kun for det norske markedet"? Eller får vi velge mellom å kjøre bil og å spise, da matimporten må betales med olje og gass?

Mange interessante spørsmål som reises i forbindelse med oil peak. Nøkkelen er selvsagt hvor fort et fall kommer og hvor langt man har kommet i å forske fram alternative energikilder, men siden den type forskning ikke er Borten Moes favoritt, så lider den litt...

Jeg og kona vurderer å helgardere og kjøpe et småbruk (som vi gjerne vil ha uansett) som også kan fø oss om det skulle smelle litt.

:)

Topp

InnleggSkrevet: 15 Nov 2012, 17:36 
Avlogget
Brukerens avatar

De som blir beroliget av grafen over som viser at totalmengden av fossil energi antas å fortsette å stige fram til ca 2025; ikke føl dere for trygge.

For det første er prognosene basert på at energiproduksjonen får fortsette uforstyrret av andre forhold i verden, det være seg politiske, økonomiske eller andre.

Dessuten skjuler en slik graf det viktige faktum at EROEI stadig synker. Det vil si at en stadig større del av energien vi har tilgjengelig må brukes til produksjon av energi i stedet for det vi egentlig vil bruke den til. Energien blir hele tiden vanskeligere å utvinne/produsere, og derved også stadig dyrere. Mens man tidligere bare boret et loddrett hull i bakken og opplevde at oljen sprutet opp av egen kraft, må man i dag ut på stadig større dyp, borre stadig flere brønner for å holde produksjonen oppe, fjerne fjell for å komme til oljesand i dagbrudd og så videre.

Dette betyr at selv om det vil være geologisk mulig å øke den samlede produksjonen av fossil energi i 10-15 år til, vil denne energien bli stadig dyrere og en stadig større del av den vil bli bunnet opp i energisektoren. Konsekvensene dette vil ha for verdensøkonomien er uoversiktlige, men jeg frykter det vil innebære at nedturen allerede er startet. Utviklingen er kommet lenger i noen deler av verden enn andre – det er altså regionale forskjeller. Men siden vi er så avhengige av hverandre, vil nok både vi i Norge og Kina f.eks. snart måtte begynne å ta dette inn over oss.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Nov 2012, 19:24 
Avlogget

Det brukes mye olje til plastposer, og det er også et miljøproblem. Vel, Dehli viser vei.
http://www.care2.com/causes/all-plastic ... delhi.html

Topp

InnleggSkrevet: 04 Des 2012, 13:40 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg er svært enig med hva "Rhex" skriver.
Verdensøkonomien vil ha et problem både hvis det brukes for mye olje, og hvis det brukes for lite.
I dag fungerer de store SaudiArabiske oljefeltene som en sikkerhetsventil. De setter opp og ned produksjonen i takt
med tilbudet på verdensmarkedet. Hittil har de klart å balansere situasjonen, men det spørs hvor lenge dette kan fortsette.
Det som først vil skape problemer er "Peak Price" på olje og gass. Det ser vi konturene av allerede nå.
Ved en mulig krig med Iran (høyst sannsynlig innen 3 år), vil oljeprisen stige til godt over 200 dollar fatet. Da har vi krisen i fanget umiddelbart.
Ingen økonomi er i dag rustet til å tåle en slik oljepris.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Des 2012, 21:24 
Avlogget

For norges del er jo den egentlige utfordringen hva det koster å produsere olje her i norge.

Har store problemer med å finne ett nøyaktig anslag på nettet, antar dette er kort Statoil holder tett til brystet. Finner anslag på rundt 70$ fatet flere steder, så bruker det som referanse.

Til sammenligning er kostnaden i Saudi-Arabia rundt 10$ fatet. S-A tjener altså rundt 100$ per fat, Norge rundt 40$.

Forskjellen er selvfølgelig at i ørkenen tyter oljen opp og ligger bokstavelig på overflaten enkelte steder, mens vi her i Norge må ned gjennom flere kilometer med hav og stein for å finne oljen. Dette gjør oss mye mer sårbar for endringer i prisen på olje, siden vår fortjenestemargin er såpass liten.

Hvis økonomien skulle gå i stå og industrien stopper opp kan vi risikere at prisen på olje synker under 70$ dollar fatet. Da må platformene stenges før de begynner å gå med tap, og titusener permiteres eller sparkes i påvente av bedre tider. Sjokket rent økonomisk av en slik bråstopp vil ryste oljenasjonen Norge på måter det er vanskelig å forestille seg.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 185 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support