Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 11 Des 2018, 08:44

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Dette emnet er stengt; du kan ikke redigere eller legge inn nye innlegg.  [ 55 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 17 Sep 2012, 23:34 
Avlogget

Fant helt tilfeldig gjennom google, fram til nå har jeg hatt inntrykk av at jeg å fruen var de eneste prepperne i norge, med unntak av en håndfull venner og bekjente i permakultur-miljøet.

Skal dog nevnes at jeg å fruen først og fremst brenner for sjølberging, uansett om SHTF eller ikke, fordi vi ikke føler oss vel med hvordan samfunnet og systemet fungerer i dag. Men sjølberging og prepping er så nært beslektet at dette forumet er perfekt:)

Topp

InnleggSkrevet: 18 Okt 2012, 15:24 
Avlogget

Fant det fordi en kompis fortalte meg om det i den virkelige verden.

Vi får se om jeg har noe her å gjøre, eller om jeg bare trekker hatten enda lenger ned over øra....

Topp

InnleggSkrevet: 18 Okt 2012, 15:44 
Avlogget

Velkommen til festen Nissen! Håper du trives.

http://norsksurvivalforum.com/viewtopic.php?f=3&t=10 Si gjerne noen få ord om deg selv her om du føler for det!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 12:59, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 19 Okt 2012, 14:14 
Avlogget
Brukerens avatar

Jag tror att det var Google, för några veckor sedan. Nu hittade jag tillbaka efter att min blogg blivit länkad och jag såg det i min kontrollpanel.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Okt 2012, 09:48 
Avlogget

Hei.

Interessant side med masse nyttig info. Selv betegner jeg meg som en nøktern realist. Har det greit i det daglige og håper selvsagt det fortsetter slik, men har i det siste reflektert over hvor ufattelig sårbare vi er, uansett omfang av krise. De forgående hysteriske eksemplene i form av smør og brød krise, blir latterlige, men relativt illustrerende for hvordan vi oppfører oss her på berget. Det er også mange år siden den godeste Willoch påpekte hvor sårbart samfunnet vårt har blitt, og det er ikke bedret siden den gang.

Har begynt å forberede meg litt, blant annet med å ha et basis vareutalg i kjelleren som roteres. Antar vi kan ha mat i en 3-4 måneder av lageret der. I tillegg skal jeg handle inn litt frø og basismedisiner. Et lite aggregat og bensin til ca 14 dager er innkjøpt, og ved i skålen kombinert meg god gammeldags vedkomfyr bidrar til varme og kokemuligheter.

Dersom worst-case senariorer slår til, tror jeg ikke overlevelsesbehovet/instinktet er så sterkt. Men dersom vi får alminnelige utfordringer i form av flom, storm, tørke osv med påfølgende knekk i infrastrukturen, vil jeg være innstilt på at vi kan holde ut en stund.

Hvordan jeg fant dette forumet? Jo, jeg søkte på tørrmelk. Har gått opp for meg at det kan være en nyttig sak å ha. Ville se om jeg kunne finne noe info om det på nettet. Tidligere har jeg sett at det kan kjøpes på meieriet i 25 kg sekker, men det er en realtivt gammel tabell, så jeg vet ikke om det er tilfelle lenger. Tabellen over matbehovet i 12 måneder som jeg fant, kan ses her: http://home.online.no/~lar-hoeg/matvaretabell.htm

Har tro på at man kan klare mye med det vanlige man får i butikken, man må bare sørge for å ha et greit buffer i hjemmet.

Ellers har jeg konkludert med at det her er mye gode bidrag, så jeg vil ta turen innom og lese jevnt fremover.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2012, 08:44 
Avlogget

Hittade hit från Swedish survivalist-forumet, starten annonserades där.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2012, 09:22 
Avlogget

Les om prepping i vi menn. Fant ut at detta har eg jo egentlig drevet med i en "lett" versjon. Googla prepping og kom til et amrikansk forum, er ikkje så stødig på engelsk/amrikansk så fortasatte leitinga til eg enda her.
Flott forum og flotte folk med bakkekontakt.

jok

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2012, 20:48 
Avlogget

Fant veien hit gjennom Survivalistboards og den skandinaviske siden.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2012, 18:18 
Avlogget

Tusen takk til alle som har svart! Morsomt og se at svenskene finner frem også. :)

Spesielt stor takk til Jok, jeg forsøkte og søke etter den vi menn artikkelen på nett. Havnet på et annet forum hvor de hadde en tråd om prepping, og det var flere som betegnet seg som skappreppere. Så nå har jeg fått lagt ut en link hit, og forhåpentligvis får de øynene opp for vår lille klubb.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2012, 21:28 
Avlogget

Frøyatro skrev om det på Pengevettforumet :). Må si jeg er veldig skapprepper og helt i startsfasen, men har alltid likt hamstring, hehe :)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Nov 2012, 15:12 
Avlogget

Jeg fant det via Google der jeg lette etter langtidslagring av mat.
Bra side med vettuge folk :D

Topp

InnleggSkrevet: 17 Nov 2012, 17:38 
Avlogget

Husker ikke akkuratt, men var nok "Doomsday Preppers", fulgt av litt googling som gjorde at jeg kom over forumet.

Vidar

Topp

InnleggSkrevet: 18 Nov 2012, 17:12 
Avlogget

Jeg kom frem til siden ved hjelp av mine gjevnlige søk på kvasir.
Pleier å søke etter survival, og preppinginfo.
Har rundt 150 Gb med den slags info.
Selv om det er mye er jeg sikker på at det er tema jeg ikke har fått med meg.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Nov 2012, 09:36 
Avlogget
Brukerens avatar

Det var veldig enkelt, skrev bare "norwegian prepper forum" endelig har jeg funnet et sted som faktisk snakker om noe jeg er interessert i, håper å få kjøpt inn my utstyr til uka.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Nov 2012, 15:23 
Avlogget

Googlet etter å ha sett noen episoder av Doomsday preppers. Glad for å finne et norsk forum som ikke er så sært som de fleste der. Komer nok til å stikke innom her ganske ofte,tenker jeg.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Dette emnet er stengt; du kan ikke redigere eller legge inn nye innlegg.  [ 55 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support