Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 14 Apr 2021, 06:16

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 01 Aug 2020, 23:44 
Avlogget

Jeg er på utkikk etter noen som selger ljåorver og ljåblad av bra kvalitet i Norge. Jeg ser at slattergubben.se har men slik jeg forstår det selger de bare i Sverige. Fra før har jeg en Hamre orv med 50 cm slipeblad, kjøpt på felleskjøpet. Den fungerer greit som underarmsljå. Men som normal overarmsljå blir den for liten. Det jeg er ute etter er en orv som kan fungere for meg på 186cm som normal overarmsljå. Gjerne av den østerikske typen. Og et 65-70 cm knakkljåblad. Noen som vet hvor det kan være å få kjøpt ? Jeg har et jorde på 10 dekar jeg vil slå med ljå. Og da blir det for puslete å drive med den ljåen jeg har nå.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Aug 2020, 16:33 
Avlogget

Jaja, jeg fant ut av det selv. «Google is your friend». Fant nettbutikken kulturredskap.no. Ser lovende ut.
Så da vil jeg bare avslutningsvis hinte forumet om at å skaffe en ljå og å lære seg å slå med ljå kan vare god prepping i tilfelle du prepper for en tilstand der bensin/diesel/deler til vedlikehold av traktorer og maskiner ikke er å skaffe pga samfunnssammenbrudd. Å ha ljå og å kunne å slå med ljå vil da kunne være verdifullt.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Aug 2020, 20:57 
Avlogget

Bare for å korrigere det jeg skrev om Hamre orven. Den Hamre orven jeg hadde og var misfornøyd med var en jeg kjøpte for 10-15 år siden. Nå kom jeg over en Hamre orv på felleskjøpet med en litt annen utforming. Og den er jeg mye mer fornøyd med. Har brukt den nå noen økter.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Aug 2020, 23:36 
Avlogget

Kulturredskap har god service, bra orv og ljåblader, har selv to Rasierschnitt på 85 cm og et på 60cm, samt et Kronliar på 66, og noen gamle.
Hardstålbladene fra hamre liker jeg ikke, har også et langorv fra hamre og hvordan det kan kalles langorv skjønner jeg ikke.
Mulig jeg er for lang, men det er noe herk å slå med.
Rasierschnittbladene bruker jeg på europaorv, kronliar og de gamle bladene bruker jeg på et tradisjonelt langorv, fant en som lager orv og måtte ha et.
Rasierschnitt er blader som må tynnes/peenes, det er en litt kjedelig jobb, her er det en fordel og ikke sitte og peene nærmest mulig naboen om du vil beholde et ok naboskap.
Har 4 gamle orv jeg tenkte å få kopiert, da de gir et godt grep.
Har noen korte hageljåer fra hamre også, men de får en seriøst vondt i ryggen av.
Her slår vi plenen med ljå, og tørker det på hesje eller bakken alt etter.
Det kommer godt med på vinteren da hønene setter pris på det.
Kan også nevne at vi høster brennesle og henger opp i bunter til tørk, dette brukes til tilleggsfôr om vinteren.

Så både Kulturredakap og Liemats kan trygt anbefales
http://Www.kulturredskap.no
http://www.liemats.se/hem

Topp

InnleggSkrevet: 23 Aug 2020, 21:16 
Avlogget

Har nå kjøpt inn europaorv og et 60cm kontinental ljåblad fra kulturredskap.no. Og det er jo rene himmelen å bruke i forhold til langorvene jeg har. Inkludert den gamle langorven jeg har etter bestefar, som er bedre enn orvene til hamre, men som jeg har pensjonert som klenodie. Skulle ønske jeg hadde rasierschnitt 85cm bladet du har fjellfanten, for da går det antagelig raskere å slå ? Foreløpig utsolgt i butikken ser det ut til.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Sep 2020, 11:52 
Avlogget

Har nå slått 10 dekar med ljå. Erfaringen er at 60 cm bladlengde antagelig er langt nok for å slå høyt gras i mitt tilfelle. Fordi en drar det slåtte graset ut til siden med slagene. Og det er noe av det mest slitsomme med å slå med ljå. Det blir naturlig nok tyngre dess mer gras det er og om det er vått gras. Med 60 cm blad får en da med seg nok gras i slagene. Jeg har også målt ljåbladene på de gamle ljåene til farfar og morfar, og de har også 60 cm bladlengde.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Sep 2020, 18:54 
Avlogget

10 dekar med ljåslått ! Det står det respekt av. Da har du fått betydelige mengder god trening.
Ja med god og riktig redskap går det mye bedre. Regner med du har fått finslipt teknikken da.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Sep 2020, 06:08 
Avlogget

Green hat skrev:
10 dekar med ljåslått ! Det står det respekt av. Da har du fått betydelige mengder god trening.
Ja med god og riktig redskap går det mye bedre. Regner med du har fått finslipt teknikken da.

Ja en del trening blir det. Slår 200-300 m2 per time så det tar litt tid, men det er fint arbeid å holde på med når en har en ljå som fungerer godt. I tidligere tider blei det regna som et dagsverk å slå 4 dekar gras med ljå. https://historier.no/historier/vanlig-dagsverk/ De må ha jobbet lange dager før i tida.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Sep 2020, 19:39 
Avlogget

Steike, 10 mål med ljå.. Det er mye gress.
En regnet før i tiden ved seterslått på høyfjellet ca1100kg høy på 5 mål, på 12 mål regnet de ca3300kg høy.
Da har du iallfall høy til noen dyr.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet