Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2019, 12:31

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 49 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 17 Jun 2019, 20:21 
Avlogget

Jeg slenger meg på. Jeg tilhører kanskje den minst preppete kategorien, og kvalifiserer kanskje ikke en gang til å kalle meg selv prepper. Men jeg fikk en øyeåpner da DSB sendte ut brosjyren i fjor høst, og innså at dette var noe jeg faktisk trenger å forholde meg til, og gjøre noen ekte grep.

Jeg skriver nå på en bok om nettopp enkel egenberedskap, og håper den skal kunne bidra til at flere får opp øynene for at grunnleggende beredskap ikke er noe som er forbehold de få, men noe alle må forholde seg til. Jeg synes det er usolidarisk når folk baserer seg på å komme til de som har forberedt seg dersom en krise inntreffer. Og det skriver jeg i boka også - for det kan være veldig mange som har en plan om å dra til den samme vennen med det lille småbruket. Og da blir det trangt! Så mitt utgangspunkt er at jeg som et minimum skal være i stand til å ta vare på meg selv og mine nærmeste i minst 72 timer. Og ha en grunnleggende plan for hvordan å takle også lengre perioder enn dét.

Jeg håper også boka får litt oppmerksomhet, slik at folk kan se at beredskap er noe som ikke bare handler om den mest ekstreme preppingen man ser på TV. Folk må gjerne ha en skikkelig beredskap for både månedsvis og årevis - jeg misunner dere egentlig - men jeg kjenner meg selv så godt at jeg vet at jeg ikke ville trivdes med en slik livsstil med mindre jeg så at det var helt nødvendig. Men uansett hvor stor eller liten krise man rammes av, vil alle få det veldig mye bedre om de fleste har det de trenger for noen dager, i det minste. Og kanskje vil det å normalisere 72-timersberedskapen være en fin inngangsport for å få flere til å tenke ordentlig gjennom hvordan de skulle klart seg i uker eller måneder. :)

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jun 2019, 21:24 
Avlogget

Det er vel kanskje flest av oss som ikke er helt oppe som preppere her.
Jeg fant sida ve en tilfeldighet fordi jeg har "dilla på primusser" men fant fort ut at vi hadde mye felles. Mat og drikke for noen dager, holde varmen, kanskje filtrere litt vann.

Det har ikke vært skikkelig krise i landet siden krigen, så om man kan klare seg ei uke uten strøm og vannforsyning så regner jeg med at jeg er i mål. Det behøver ikke å være komfortabelt, man mangler kanskje noe men ei uke går bra.

I egne øyne kvalifiserer ikke dette til å være prepper :D

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jun 2019, 23:06 
Avlogget

Jeg er nok en hverdagsprepper+. Det vil si at jeg alltid har mat stående så jeg kan klare meg mange uker, jeg har noe ekstra i en kasse i kjelleren. jeg har vanndunker i kjelleren med rundt 70l vann og ekstra sammenleggbare dunker til å ha i hvis man får tid på seg. Har lifestraw, kulltabletter m.m. Jeg har grill og alltid en ekstra stor gassbeholder samt flere mindre propanbeholdere.. har en goto-bag hvis jeg må rømme kjapt...

Alt i alt liker jeg å tenke at jeg skal ha ekstra av det jeg trenger ... har masse batterier og bruker etterhvert som jeg trenger og fyller opp reelmessig, samme med stearinlys, samme med kattemat til pusen og andre medisiner. Tanken er at jeg skal leve behagelig hvis noe skjer en god stund til det ordner seg igjen uansett årstid.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jun 2019, 23:09 
Avlogget

osl80 skrev:
Jeg er nok en hverdagsprepper+. Det vil si at jeg alltid har mat stående så jeg kan klare meg mange uker, jeg har noe ekstra i en kasse i kjelleren. jeg har vanndunker i kjelleren med rundt 70l vann og ekstra sammenleggbare dunker til å ha i hvis man får tid på seg. Har lifestraw, kulltabletter m.m. Jeg har grill og alltid en ekstra stor gassbeholder samt flere mindre propanbeholdere.. har en goto-bag hvis jeg må rømme kjapt...

Alt i alt liker jeg å tenke at jeg skal ha ekstra av det jeg trenger ... har masse batterier og bruker etterhvert som jeg trenger og fyller opp reelmessig, samme med stearinlys, samme med kattemat til pusen og andre medisiner. Tanken er at jeg skal leve behagelig hvis noe skjer en god stund til det ordner seg igjen uansett årstid.

Hva slags type grill har du? :)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jul 2019, 19:09 
Avlogget

Hooloovoo skrev:
osl80 skrev:

Hva slags type grill har du? :)

Weber Q300. Men med to tanker så har jeg også en egen brenner til å ha kjele på, da en grill som oppvarmning innendørs kan gi mye røykos fra fett :)

Topp

InnleggSkrevet: 14 Okt 2019, 05:53 
Avlogget

Det jeg synes det er spesielt viktig å "preppe" for i dagens Norge, er alvorlige økonomiske nedgangstider. Det vil komme problematiske økonomiske tider igjen, hvor problematiske og når? er jo et åpent spørsmål, men jeg frykter neste økonomiske nedgang vil bli meget alvorlig og den vil bli verdensomspennende. Det viktigste da på et personlig plan, er å være gjeldfri. Videre vil Norge om vi får et nytt 1929 med påfølgende "harde treveåra", være meget sårbare med tanke på at vi ikke på langt nær er selvforsynte med mat. Ja vi er dårligere stilt nå, enn i tredveåra, da befolkningen har doblet seg, mye av den dyrkbare jorda har blitt borte og de fleste bor i byer. Blir det uår, så vil selvsagt de fleste land sikre seg selv først, fremfor å eksportere maten til oss og i tillegg til mat kan det også bli problematisk å få medisiner og andre ting inn til Norge. Norges styresmakter solgte desverre også gullbeholdningen vår (i motsetning til f.eks Russland og Kina som styrker sin gullbeholdning kraftig) og hva vi sitter igjen med er et oljefond som har investert i "verdi"papirer som fort kan bli dyrt dasspapir, fremfor å investere i varig infrastruktur her i landet og dermed oppmuntre til bosetning i hele landet, fremfor "pack & stack" i byblokker. Dette synes jeg faktisk er smått utrolig, iom. at vi nå har en internetteknologi som muliggjør mange typer arbeid uten å måtte oppsøke en arbeidsplass hver dag. Så hvorfor det er om å gjøre å dytte alle folk inn i byene er en gåte, vel en gåte om en ikke har satt seg altfor godt inn i Agenda 21. Uansett nasjonen sitter igjen med lite realverdier (og de få vi har gir vi jo bort f.eks gjennom Acer) og en forgjeldet befolkning som har levd høyt på kreditt med løfter om morgendagens inntjening.

Så min prepping består i å fortsatt være gjeldfri og bo langt unna sentrale strøk og kunne være forholdsvis selvberget med mat, vann og ved om det blir nødvendig. Og kanskje det aller viktigste, følge med på hva som skjer omkring i verden og i Norge og ikke bare via main stream media (som desverre stort sett er mer opptatt av kjendisers leppeforstørrelser, fotballspilleres skrubbsår og annet fjas, enn gravende seriøs nyhets- journalistikk). Får en tidlig informasjon, så kan en også gjøre nødvendige grep tidsnok, f.eks å ta ut mer kontanter etc.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Okt 2019, 12:39 
Avlogget

West skrev:
Matmangel i Norge. Jo, jeg mener det er 110% utenkelig. Hvertfall i dette årtusen.

1) Norge importerer i år 200 kilo soya per mann. Vi er, som resten av Europa, avhengig av soyaimport fra Nord- og Sør-Amerika for å overleve. Hvis det uteblir to båter med Soyabønner fra anløpsplanen hos Denofa i Fredrikstad, vil du merke det i butikken. Skjer det noe som gjør at Brasil ikke lenger vil eksportere soya til Europa, står vi i løpet av et par måneder i kø med romlende mager, for å kreke til oss det lille som kommer til butikken av melk, egg, ost, kylling og svinekjøtt.

2) På kort sikt har matgrossistene i Norge lager av tørrvarer og hermetikk for 3-4 dager. Mat for et par dager til er på trailer på vei inn til lager eller ut til butikk. Skjer det noe dramatisk, sånn at folk begynner å hamstre, blir butikkene tømt før halvparten har fått med seg at det er krise på gang.

3) På lang sikt har Norge 10 prosent av det årlige såkornbehovet i "beredskapslager". Resten importetes hver vår etter behov. Men uansett hvor mye såkorn vi har, har vi bare dyrkamark nok til å brødfø 30 prosent av egen befolkning.

4) Og det der med å kjøpe den siste hermetikkboksen, du. Det er bare noen få år siden Russland stengte grensene for eksport av korn, fordi tørken ga dårlig avling.
Hvilket land tror du vil tillate at den siste hermetikkboksen blir eksportert til Norge, hvis de har lite mat til egen befolkning?

5) "Det offentlige" (kommune og stat) har ikke ansvar for å forsyne oss med mat. Det forventer både stat og kommune at hver av oss tar ansvar for sjøl.
Det samme med strømmen. Der er det E-verkene som har ansvar, men de har ikke noe krav fra staten om å ha reserveutstyr i beredskap i tilfelle større ting skal skje.

Bare for å nevne noe. Vi får vel spise penger, da, eller i det minste fyre med dem for å holde varmen?

Topp

InnleggSkrevet: 14 Okt 2019, 21:15 
Avlogget

Jeg er helt på linje med hva Logman her skriver. Og en av våre største problem i vesten er "fake news" dvs. main stream media som fullstendig forsømmer sin oppgave som den fjerde statsmakt. Her har President Trump helt rett. Dagens mediabilde er som når musikken spiller på Titanic og alle vet at de forsvinner i havet, men ingen gjør noe. velstand over tid gjør også noe med folk. Vi mister forståelsen for sammenhenger , spesielt på matfronten.

Som Oldis skriver, kan det bli matmangel i Norge ? Det kan komme bråfort. Sånn sett er egentlig Norge ganske rikt på ressurser. Men vi er helt ute av trening i å utnytte det vi har. Vi har en lang kyst med godt med fisk, vi har tusenvis med skogs og fjellvann og en del innlandssjøer. Her er fisket veldig underskattet. Det kan hentes ut betydelig ressurser her, men vi må ha garn og båt og lære oss faget litt. Så har vi bærressurser i utmarka. Blåbær, tyttebær, hasselnøtter, multer osv. Temmelig lite utnyttet. Så har vi et land med en stor andel eneboliger. De fleste har 1 mål hageflekk. Denne kan forberedes litt med diverse frukt og bærbusker som trenger noen år på å vokse til. Lage litt kjøkkenhage, trene litt på dyrking av ting som vokser godt i vårt klima. Nyttig og velsmakende trening. Jakt er også en ressurs som kan utnyttes noe bedre, men her er det jo en del press allerede.

Så er det alle disse småbrukene som er forlatt og dessverre ikke til salgs ofte for de som vil utnytte de til matnyttige formål. Det er ganske betydelige ressurser i beiting i vårt skogs og fjellandskap. Men land må ryddes og drives aktivt for å yte ressurser. Ved en krise vil nok mange mennesker flytte ut i de grisgrendte grender og skape et press der. Men når en trykker på "småbrukerknappen" kommer nok ikke biffen ut ferdigstekt den samme dagen.
Selv har jeg vært på utkikk etter småbruket litt mer grisgrendt enn jeg bor i dag. Men har romslig tomt i landlige omgivelser men litt nære by. Men det duger godt for nå, og det er betalt. Har også ei lita hytte som er veldig basic og blir i disse dager satt litt bedre i stand, og bærbusker og frukttrær er plantet, samt litt gulrot og potetavling har jeg fått der i år.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Okt 2019, 07:37 
Avlogget

Hvilken type prepper er fin tråd, men jeg føler et behov for en eller annen form for klassifisering. Foreslår et 6 sifret kodesystem. de to første sifrene er hvor lenge du mener å kunne bo hjemme/(inkluderer alternativt hjem/hytte), de to neste grad du har tro på at du kan klare deg på rømmen med evt familie (antall dager), og de to siste hvor lenge du/dere tror dere kan overleve om boligen brenner ned eller på annen måte slutter å eksistere dersom det skjer f. eks når du ikke er hjemme, samtidig som samfunnet bryter sammen slik at du ikke kan reise til familie venner utenbygds (utenbys). 99 vil da bety minst 99 dager.

For meg så blir det vel 140402 som da betyr 14 dager uproblematisk hjemme, 4 dager på rømmen, så da bør vi ha kommet oss til andre som har hjerterom og husrom, og til slutt 2 dager uten noen som helst hjelp. Under gunstige værforhold vil nok disse verdien øke en del.

Vet ikke en gang om jeg er prepper i noen's øyne da. Har du sikret deg etter brosjyre t.ly/AvPdk så kvalifiserer du automatisk til 030000

Kom gjerne med bedre (andre forslag)

Topp

InnleggSkrevet: 15 Okt 2019, 21:43 
Avlogget

For min del har jeg oppvarming med ved. Inne har jeg komfyr som går på propan og ute har jeg en gammel vedkomfyr
i forbindelse med terrassen.
Jeg har kaniner og høner for mat, samt båt og kano for å kunne fiske.
Jeg driver med jakt og med fellefangst.
Jeg kjøper meg kopplam om våren og slakter på høsten. Kjøttet blir saltet og tørka, hermetisert, salta og røkt. (Har selvsagt også kjøtt i fryser, men har mulighet for å tilberede det uten å være avhengig av strøm.
Jeg sager ved i egen skog.
Føler meg relativt selvberget om det skulle bli nødvendig.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Okt 2019, 07:30 
Avlogget

gurr skrev:
I egne øyne kvalifiserer ikke dette til å være prepper :D

Jeg så en som sa at hvis du kjøper tre poser kaffe når du bare ha bruk for en, da er du pepper. Det er jeg enig i.
Og før du vet ordet av det, er han her, og så har vi det gående.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Okt 2019, 17:13 
Avlogget

:mrgreen:
OK da er jeg nok det, kanskje det er rett og slett betyr en med sunn fornuft?

I en krise kan vi nok strekke overlevelsen lenger enn 140402 som jeg skrev lenger opp, men der jeg helt sikkert.

Kanskje vi skal begynne med motiveringen, ha mat for ei uke så slipper du å antagelig å gå butikken mens det regner :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 19 Okt 2019, 17:33 
Avlogget

Skal vi prøve med en navnekonkurranse her inne ? Preppernavnet er jo engelsk og kanskje litt belastet negativt. Noen som har noen gode forslag på et norsk navn ?

Topp

InnleggSkrevet: 19 Okt 2019, 19:57 
Avlogget

En Rigger?
Vi rigger oss til.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Okt 2019, 20:33 
Avlogget

Ja "Rigger" er ganske bra forslag.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 49 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support