Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Sep 2018, 17:27

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Mataukpå 2-3 meters dyp
InnleggSkrevet: 10 Jul 2018, 22:10 
Avlogget

I en annen tråd skriver Baldergutten dette:

Baldergutten skrev:
Er ikke dykker men jeg kan sanke mye mat i ei god standlinje med 2-3 meters dyp. Tang, krokeboller og krabber +++ mye mer er lett å sanke på små dyp. Absolutt en god måte å drive med matauk på.

Jeg ble litt nysgjerrig!! Hvordan tilbereder du kråkeboller? Koker du hele greia med skall? Er det en spesiell tid på året de fanges?

Hva annet kan du sanke på 2-3 meters dyp? Du høres ut som du kan mye, del gjerne erfaringer!
Håper det er greit at jeg spør.

Topp

Innleggets emne: Re: Mataukpå 2-3 meters dyp
InnleggSkrevet: 11 Jul 2018, 08:33 
Avlogget

Jeg har spist kråkeboller ett par ganger , og de blir vel ikke tilberedt i det hele tatt. Og det er bare den lillle « drueklasen « med rogn elller melke som ligger rett under « lokket « som jeg har spist. Franske gourmeter er villig til å selge svigermor for dette. Men ikke noe å bli mett av ...

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jul 2018, 19:32 
Avlogget

Det er ikke store andelen som er spiselig i en kråkebolle, men litt er det. Har aldri smakt selv, men har forstått at det er veldig salt. Som Klar sa, så tilberedes det ikke på noen måte, det spises rått.

«Gonade» er det som er spiselig. Resten er for det meste vann.
https://www.google.no/search?q=kr%C3%A5kebolle&rlz=1C9BKJA_enNO748NO748&hl=nb&prmd=ivn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiY1OWN1pfcAhXDWCwKHbaiAhAQ_AUIESgB&biw=768&bih=909#imgdii=Xzg23qESDGzFmM:&imgrc=2c5T9aENe7RRgM:

Jeg har forresten skjønt det sånn at det er røde kråkeboller som spises, ikke grønne. Om det er tilfelle vet jeg ikke, og ev hvorfor.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jul 2018, 08:14 
Avlogget

"Livet i fjæra" strekker seg ned til ca 9 meters dyp...

Dersom du svømmer nedover og kommer 10 m ned, skaff deg opplæring i fridykking og ikke gjør det alene.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jul 2018, 16:44 
Avlogget

Forresten, en del av det dykkerne driver med av matauk er tvilsomme greier. Hawaii slynger er jo egentlig bare en lyster påmontert strikk. Harpun gevær risikerer å bli rammet av den nye våpenloven. Kanskje en del dykkerkniver blir pålagt restriksjoner også.. .

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jul 2018, 14:40 
Avlogget

Klar skrev:
I en annen tråd skriver Baldergutten dette:

Baldergutten skrev:
Er ikke dykker men jeg kan sanke mye mat i ei god standlinje med 2-3 meters dyp. Tang, krokeboller og krabber +++ mye mer er lett å sanke på små dyp. Absolutt en god måte å drive med matauk på.

Jeg ble litt nysgjerrig!! Hvordan tilbereder du kråkeboller? Koker du hele greia med skall? Er det en spesiell tid på året de fanges?

Hva annet kan du sanke på 2-3 meters dyp? Du høres ut som du kan mye, del gjerne erfaringer!
Håper det er greit at jeg spør.

Helt greit at du spør. Jeg har ikke drevet så veldig my med dette men har prøvd litt finner mye skjell, krabber, kreps, krokeboller(røde kan spises rå og også kokt i kokkegrop ganske salt men det er mye mineraler i di), tang (som er godt i supper og gryter) og fanger også noe fisk, da gjerne små torsk, og om du vet å lete kan du finne steinbit også.

Lager mye mat i grop, starter med å lage et bål for varming av masse stein kan også bruke glør med bruk av glør så fyr rett i gropa, så et det bare å pakke inn maten godt med folie men mose og annen grønn ikke giftig vegetasjon fungerer også godt. Så et det bare å greve maten ned. Tid tilpasses etter størelse på maten. Har laget lamelår i grop tar 3-4 timer. Skalldyr trenger ikke å pakkes inn men pleier å legge litt mose over og under. Pass på å ikke legge maten rett på varmen ha gjerne noen kvister og litt mose mellom varmen og glørne. Lykke til og nytt! :D

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jul 2018, 14:50 
Avlogget

Jakt under vann trenger man ikke nødvendigvis dyrt og flott utstyr, en god kniv og et form for spyd duger greit i nøden. Spyd kan lages av et hardt tre som er rett og uten så mye kvist ikke bruk kjerneved som tupp. Ha heller tuppen skråskjært, Gjerne med noen haker på siden. Har faktisk fanget sei med et slikt spyd. Anbefaler rogntre. Har selv ikke noe dykker kniv men en kniv med 12 cm blad som jeg har laget noen haker i baksiden av bladet. Funker helt fint til hobby bruk. Lykke til!

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: