Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Okt 2018, 09:31

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Powerbank 12 V outputt
InnleggSkrevet: 29 Mai 2018, 22:07 
Avlogget

Team M skrev:
Laderen til Sambandet er på 12V 1A men støpselet er på 240 Volt, kunne vel kanskje skaffet meg noen kabler og heller en billig omformer?

Det er veldig vanlig med 12V i dag, spesielt på radioutstyr. Mange ladere kan brukes om hverandre, og man får jo også universalladere som også kan brukes med 12V.

Team M skrev:
Finnes det en "multi kontakt 6 * 12V sigaret" type? innfelt? Det hadde jo vært topp, jeg vet kun om enkelt stikk kontakter som er til å innfeling...

Har ingen gode tips, men kanskje Anderson Powerpoles kunne være et alternativ? :)

Topp

InnleggSkrevet: 29 Mai 2018, 22:11 
Avlogget

Team M skrev:
Takker for tilbakemeldinger :)
Bestilte også slike: https://www.ebay.com/itm/142645159963
(Gjør jo monteringen veldig enkel for min del :) )

Den var jo litt snerten! Si fra hvordan kvaliteten er når du får den da :)

Topp

InnleggSkrevet: 31 Mai 2018, 05:51 
Pålogget

Som Vesteråling skriver; få det du kan over på 12V og bort fra 230V - det blir endel tap hvis man skal konvertere 12V til 230V, for så å konvertere ned til lavvolt igjen... ;) Man får f.eks universale strømforsyninger til Laptop som går på 12V...

Som du skriver; mye gøy og billig man får via Ebay og andre kinasteder... ;) Jeg monterte just en voltmeter/usb-plugg i min portable boks, pluss en dual-usb-plugg... :)

Nå gleder vi oss til progressrapport med bilder av prosjektet ditt, etterhvert som deler tikker inn i postkassen din... :mrgreen:

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 31 Mai 2018, 06:15 
Avlogget

Ja jeg har lyst til å lage en "how to" PDF fil av prosjektet, men det vil jo ta tid siden eBay selger forteller leveringstid er 17 juni til 23 juli!!! Så ting vil ta tid, men det kommer...

NB Cornelius, det er du som er inspirasjonen på dette prosjektet :D

Topp

InnleggSkrevet: 31 Mai 2018, 06:35 
Pålogget

Team M skrev:
NB Cornelius, det er du som er inspirasjonen på dette prosjektet :D

Så bra! :)
Da har du noen å skylde på, skulle verden gå deg imot... :lol: (Unntatt pengeforbruk da - blir fort noen kroner på et sånt prosjekt, selv om enkelt-deler er rimelige... :) )

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 31 Mai 2018, 14:47 
Avlogget

Har nå nytt spørsmål til deg Cornelius, eller andre som har svar :)

Etter å ha lett på nett, vurdert pris opp mot vekt - og ikke minst min egen økonomi så lurte jeg på om hva du synes om denne laderen:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elekt ... 000040408/

Og mener du jeg burde gå for en annen lader, eventuelt hvorfor?

Jeg håper jeg kan spare litt på lader og omformer til fordell å kjøpe det store LiFePo4 batteriet på 55 Amp til 3700 kr.
-Tenker litt at det er i batteriet jeg vil legge pengene...

Topp

InnleggSkrevet: 31 Mai 2018, 17:42 
Avlogget

Denne laderen er ikke beregnet på LiFePo4-batterier, så jeg ville sett etter noe annet. Risikoen er at battericellene overlades og tar permanent skade. Det ville vært surt med et batteri til fire høvdinger :cry: Da er det vel verdt å legge litt ekstra i laderen. Ladesekvensen er ikke den samme for disse batteriene som for bly/agm/gel.

Jeg har dessverre ikke noen anbefaling om merke eller modell, men det har kanskje noen andre :)

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jun 2018, 07:35 
Pålogget

Jeg må nok si meg litt uenig med deg, Vesteråling. :)

De fleste (hvis ikke alle her i Norge) 12V LiFe (forkortet fra LiFePO4) batteripakker som selges idag, har integrert BMS av nogenlunde kvalitet, og de selges som direkte erstatning til blybatterier, med argumentasjon om at man kan bruke eksisterende elektroniske blybatteri-ladere. Det anbefales da å bruke GEL innstilling, siden GEL ikke skal ha noen equalize-lading - dog, LiFe batterier vil greit takle en equalize lading (som ofte ligger på litt over 15,0V), men den er helt unødvendig.

LiFe celler skal ha en nominell topp-ladespenning på 3,60 Volt +/- 0,05 Volt - 14,4V til 14,6V ved 4 i serie. LiFe celler er i forhold til annen Li-kjemi, ganske tøffe; de fleste celler jeg har sett, har en toleranse på maks 3,95 til 4,20 Volt. Skulle man koble på en ladekilde som overstiger toleransen til cellene, så vil BMS'en simpelthen kutte ladekilden fra cellene - som regel rundt 3,90 Volt/celle.

En ren LiFe lader har 2 trinn; CC (Constant Current), hvor laderen pøser på med det den kan av Ampére, inntil spenningen på batteriet kommer opp i 14,4 Volt, hvor den da går over i CV /Constant Voltage); dvs. at spenningen holdes på 14,4 Volt og ladestrømmen avtar etter som batteriet blir helt fullt. Når ladestrømmen kommer ned i noen får hundre milliAmpére, så stopper laderen ladingen helt.
De fleste BMS'er i LiFe batterier balanserer cellene kun under CV trinnet, men enkelte, større batterier (150-200A ++) har óg balansering under CC trinnet.

Elektroniske ladere for bly/AGM/gel osv. har 3 trinn; ofte flere...
De starter som regel med de samme 2 ovenfornevnte trinn, men når trinn 2 er ferdig, så går de over til 'float', eller vedlikeholdslading - som regel en CV spenning på 13,2V til 13,6V. Dette trinnet er helt unødvendig for LiFe batterier, men nødvendig for Blybatterier, særlig ved langtidslagring. (Pga. selvutlading og følgende fare for hard-sulféring. Langtids (måneder ++) vedlikeholdslading av LiFe batterier vil ha noe negativ effekt på kapasiteten på cellene, men noen dager eller en uke eller to, vil ha liten påvirkning.)

Som jeg nevnte i en tidligere post, så er eneste lille ulempen med å bruke en blybatterilader dét at CV trinnet kan være noe kort, hvis cellene er mye ute av balanse. Strømmen som brukes til å balansere cellene med, er ofte ganske lav på disse 'små' (< 150Ah) LiFe batteriene; typisk ikke mér enn 75mA/celleblokk, og hvis cellene aldri blir helt ferdig balansert, så vil man oppleve noe redusert kapasitet på batteriet - som regel etter noen år...

Jeg har for vane å koble en ren laboratoriestrømforsyning, stilt inn på 14,4V, én gang i året på mine LiFe batterier, og la de stå til jeg ser de ikke trekker noe strøm av betydning (< 50mA) lengre - da er jeg sikker på at cellene er balansert 100%. :)

Jeg vet forøvrig, at AlternativEnergi pleier å gjøre det samme med sine batterier før de sender de ut. :)

Tilbake til spørsmålet ditt... :mrgreen:

Jeg tror den laderen du linket til vil fungere helt greit - bruk da den normale 'fast' ladingen. (Ikke 'cold' eller 'recond' eller no' sånt...)
Forøvrig, så ser jeg Biltema har 2 ladere beregnet på LiFe, men de er tilpasset Biltema's LiFe startbatterier, og har da en ladestrøm på maks 4A/2A... :|

Som en liten avslutning - her er et bilde av et 12V, 60Ah LiFe batteri jeg selv har puslet sammen av 24 stk LiFe celler på 10Ah hver, med en 60A BMS (Peak 240A/3 sek.) Dette har jeg brukt i vogna i 3 år (brukes fortsatt) - før dét, så var det i fire år, batteriet til el-sykkelen min; da som et 36V, 20Ah batteri... ;)
Vedlegg:
Filkommentar: 6P4S LiFePO4 batteri - 2mm Aluminium plater som strømskinner...
20150728_204724.jpg
20150728_204724.jpg [ 155.87 KiB | Vist 759 ganger ]

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jun 2018, 11:19 
Avlogget

Cornelius skrev:
De fleste (hvis ikke alle her i Norge) 12V LiFe (forkortet fra LiFePO4) batteripakker som selges idag, har integrert BMS av nogenlunde kvalitet, og de selges som direkte erstatning til blybatterier, med argumentasjon om at man kan bruke eksisterende elektroniske blybatteri-ladere.

Du har naturligvis rett i det. Delvis tok jeg en litt rask slutning pga usikkerhet om hvilket batteri Team M gikk for. Men samtidig er det ikke så greit å vite hvor god kvalitet det er på strømmen/spenninga ut fra en billig lader. Da kommer det naturligvis an på designet til den innebygde BMSen og hvor mye den undertrykker av spenningstopper og rippel. Labstrømforsyninger er normalt bygget på transformator og gir stort sett veldig stabil output. Switch mode kan etter min oppfatning være litt mer sketchy om det holder lav kvalitet.

Men jeg har ikke erfaring med disse fra AlternativEnergi. Så om du har god erfaring med de og at de takler litt ymse, så er det jo slett ingen problem :)

(For øvrig var det et godt og informativt innlegg du hadde, og jeg lærte litt nytt i samme slengen om balansering av disse batteriene :) )

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jun 2018, 13:29 
Pålogget

Det var en liten periode da LiFePO4 kjemien var ganske ny, hvor det var enkelte selgere som markedsførte disse som så stabile og trygge, at de ikke trengte en BMS i det hele tatt - det har jo vist seg i ettertid at det ikke stemmer helt... Ja, de er mye tryggere enn Lithium Cobalt celler (som er vanlig i mobiler og laptop'er osv.), med en runaway temp på rundt 240 grader, mot LiCo sine 130, men de lever adskillig lengre, og er mye tryggere i bruk, med en bms... ;)

Sitat:
Switch mode kan etter min oppfatning være litt mer sketchy om det holder lav kvalitet.

Der er jeg enig, og det gjelder igrunn invertere óg - den 300W Victron Phoenix inverteren jeg har i vogna har en solid ringkjernetrafo i seg, og veier over det dobbelte av de 'billige', uten trafo; er mér stabil og støyer mye mindre... Og koster 50%+ mér... ;)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: