Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 11 Des 2018, 08:52

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Powerbank 12 V outputt
InnleggSkrevet: 28 Mai 2018, 17:42 
Avlogget

Hei...

Sitter å vurderer mitt strømbehov på telt tur, og jeg må innrømme det at det hadde vært flott om jeg fikk ladet radioene "ute i felten". Trenger da en 12 v. forsyning

Har tittet litt rundt og det er noen powerbanker som angivelig kan gi 12 V output.

Blir litt overasket når disse veier 1/10 av vanlige batterier og kan ha opptil 27 A. -De er tilogmed lettere enn Litiumbatteri LiFePO4 og har vesentlig mer Ampere, så jeg blir litt skeptisk...

- Føler det er endel jeg ikke vet om slike produkter og håper noen her ikke kan opplyse meg om litt vdr de og om det virkelig er så bra som det sies?

Topp

Innleggets emne: Re: Powerbank 12 V outputt
InnleggSkrevet: 28 Mai 2018, 17:58 
Avlogget
Brukerens avatar

Antall Ah på powerbanker er typisk oppgitt ved 3,7V eller deromkring.
Denne spenningen må så økes til 5V om det skal lades over USB, eller 12V som du snakker om her.
Du kan dermed regne med å få ut bare 1/3 eller 1/4 så mye Ah på 12V som det som er oppgitt på batteriet.

Håper jeg svarte på riktig spørsmål..

Topp

InnleggSkrevet: 28 Mai 2018, 19:00 
Avlogget

Hmm ja det høres logisk ut, så jeg får sjekke mer rundt dette hos leverandøren, men som alltid så er jo slikt stengt når man ønsker svar :)

Takk for tilbakemeldingen :)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Mai 2018, 19:30 
Avlogget

Er nok som Nofuzz sier; de Ah er ved 3,7 Volt, sålenge man snakker om 'powerbanks'... :roll:

Ut på telttur, så er jo vekt en greie, men jeg tror ikke du kommer bedre ut av det enn med et LiFePO4 batteri. Spørsmålet er jo hvor mye strøm du trenger, og lademulighetene...

Alternativenergi har et par passende batterier; et på 7,5 Ah/1,1 kg, og et på 12 Ah, 1,7 kg, til en fornuftig pris. Man får óg sånne sammenleggbare solceller på 10-20 Watt som kan lade 12 V batterier, f.eks. noe sånt.

Det er som regel ikke noe problem å lade et 12V LiFePO4 batteri direkte med et solcellepanel uten laderegulator, fordi den integrerte BMS'en i batteriet kutter strømmen fra ladekilden når batteriet er full-ladet. (Husk bare at hvis du har noe annet utstyr tilkoblet batteriet da, så får de den fulle spenningen fra solcellene når batteriet er full-ladet...)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 28 Mai 2018, 20:12 
Avlogget

Men hva med biltema sine Litiumbatteri LiFePO4 ?

Topp

InnleggSkrevet: 28 Mai 2018, 20:39 
Avlogget

Team M skrev:
Men hva med biltema sine Litiumbatteri LiFePO4 ?

Mnjæh, de er rene startbatterier for gressklippere osv... Lithiumceller kan designes for høy kapasitet, høy strømstyrke, eller en middels balanse mellom de to; biltema sine er designet for å levere høy strømstyrke i en kort periode, og har dermed lav kapasitet, typisk 2-5 Ah. De har jo tiltalende lav vekt, men den hører til kapasiteten, og formfaktoren er jo stor, siden de skal erstatte tilsvarende blybatterier... :)

Prisen pr. Ah blir jo óg høy... :roll:

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 28 Mai 2018, 21:39 
Avlogget

Ja du kan dine saker Cornelius :)

Tenker jeg kanskje skal kjøpe denne: http://www.alternativenergi.no/332_-_ab ... d_bms.html (etter tips fra deg ;) )

Men hvilken lader ville du kjøpt? (håper på en link her -og gjerne en link der alt er komplett)

Jeg er helt grønn på dette området så all info taes imot med takk :)

Topp

InnleggSkrevet: 29 Mai 2018, 06:36 
Avlogget

De fleste 12V LiFePO4 batteripakker kan fint lades med vanlige 12V ladere til blybatterier sålenge ladespenningen er på minst 14,4V.

Ang. solcellepaneler, så har jeg igrunn ingen konkrete forslag, annet enn at de må gi minst 14,4V ut. Jeg kikket litt rundt, og det er endel 'foldable' portable solcellepaneler på markedet, beregnet på 12V lading, men de koster jo... :| Hvis teltturene dine består i å kjøre et sted med bil, og slå opp teltet i nærheten av bilen, så går det jo an å ha et vanlig 12V panel liggende i bilen. :) (Men da kunne du jo lade radioene i bilen... :roll: )

Det kan jo óg være at de 12Ah holder til lading av radioene hele telt-turen? :)

Jeg går ut ifra at laderene til radioene dine er av typen som går i en sigarettenner-plugg? Da ville det kanskje være praktisk med et grenuttak?
(Jeg ville da kuttet av pluggen til den med 3 uttak, og satt på noen kabelsko, slik at den kobles rett på det 12Ah batteriet - helst via en inline sikring.(Dog, de batteriene er sikret internt mot kortslutning...))

Topp

InnleggSkrevet: 29 Mai 2018, 08:01 
Avlogget

Ja mine telt turer består i å telte på en campingplass...

Enn kan kjøpe inkludert strøm, men til minst 50 kr døgnet ekstra så blir det mye for så veldig lite.

Derfor tenkte jeg et batteri/Powerbank, kan jeg bruke vanlig batterilader så er jeg allerede meget langt på vei :)

Er jo kun snakk om en ferie tur så er jo batteriet spart inn... så da er vel det egentlig ikke noe å tenke på for min del...

Bygge meg et rack så jeg får ladet det jeg trenger og litt til :) Takk for meget gode innspill Cornelius :)

Topp

InnleggSkrevet: 29 Mai 2018, 09:54 
Avlogget

Ja, slipper du å bære alt stæsjet på ryggen i flere kilometer, så er jo verden mye enklere... :D Høres jo nesten ut til at en enkel variant av 'kraftstasjonen' jeg lagde, ville være noe for ditt bruk... :) (Kikk litt på kompanjongtråden óg... ;) )

Topp

InnleggSkrevet: 29 Mai 2018, 16:40 
Avlogget

Da har jeg begynt å planlegge innkjøp...

har da noen spørsmål til deg Cornelius: Ville du kjøpt en av disse eller har du et bedre og ikke minst rimeligere forslag?

https://www.hyttetorget.no/omformer-300 ... us-12-230v

https://www.hyttetorget.no/omformere-fr ... iant=17186

Det batteriet du viser til er nok Norges rimligste, jeg finner det hvertfall ikke billigere noen andre plasser...

Mitt strømforbruk på 240 V er kun ladere til radioer/samband, PC, Drift av mobilradio, men jeg har planlagt 6 stk stikk kontakter (3 stk doble stikk kontakter)
Jeg planlegger også 6 stk sigarett tennere, hvor 3 av disse har sånn USB lade plugg så totalt så blir det: 3 ledige sigarett tennerplugg og 6 USB ladeporter.

Hvor fant du forøvrig det amper meter ditt?

Hvilken lader er bra nok til mitt bruk tror du?

Venter i spenning, her skal det bygges :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 29 Mai 2018, 17:57 
Avlogget

Team M skrev:
Da har jeg begynt å planlegge innkjøp...

har da noen spørsmål til deg Cornelius: Ville du kjøpt en av disse eller har du et bedre og ikke minst rimeligere forslag?

https://www.hyttetorget.no/omformer-300 ... us-12-230v

https://www.hyttetorget.no/omformere-fr ... iant=17186

Bedre forslag har jeg, men ikke så mye rimeligere... :P

Alt.Energi har vel en til 1000,-, men husk at stort sett alle de 'noname'/billige sinus-inverterene støyer ganske mye på HF-frekvenser, men er ikke så ille på VHF; skal du bare lade, så er de ok. (Jeg har den 'billige' 300W saken fra AE, og den slår inn på CB'en ganske kraftig, men lite på VHF på radioscanneren min...)

Jeg har óg en Victron 300W, montert i vogna, og den er jeg meget fornøyd med; støyer lite, og er dønn stabil - men den veier da nesten 3x så mye som de rimelige...

Sitat:
Det batteriet du viser til er nok Norges rimligste, jeg finner det hvertfall ikke billigere noen andre plasser...

Ja, de er vanskelige å slå på LiFePO4 batterier. :) (Jeg har et 7,5Ah, et 18Ah, et 30Ah, og et 55Ah fra de...)

Det som er litt beklagelig, er at nettsidene deres er noe mangelfulle og litt rotete... De har mér enn det som vises..

Sitat:
Mitt strømforbruk på 240 V er kun ladere til radioer/samband, PC, Drift av mobilradio, men jeg har planlagt 6 stk stikk kontakter (3 stk doble stikk kontakter)
Jeg planlegger også 6 stk sigarett tennere, hvor 3 av disse har sånn USB lade plugg så totalt så blir det: 3 ledige sigarett tennerplugg og 6 USB ladeporter.

Med alt det samtidig, så forsvinner de 12Ah dine fort... :D

Edit;
Bedre å bruke disse USB-uttakene, istedet for plugg i sig.uttak. :)
/Edit

Sitat:
Hvor fant du forøvrig det amper meter ditt?

Kjøpte det hos Alt.Energi... Finner ikke det analoge på nettsidene nå lengre, men jeg vet de driver og oppdaterer sidene... Ring de og spør...

Sitat:
Hvilken lader er bra nok til mitt bruk tror du?

Egentlig hvilken som helst 12V blybatterilader, men helst en intelligent en som kjører CV (Constant Voltage) på 14,4V på slutten av ladesyklusen. De batteriene synes det er greit med en nominell ladestrøm på 1C (1x Capacity. F.eks. 12A ladestrøm på 12Ah batteriet), men kan 'hurtiglades' med 2C, men da reduseres kapasiteten over tid hvis det gjøres ofte...

Dét sagt, så begynner det jo å komme spesifikke LiFePO4 ladere nå, som tar mér hensyn til ladelogikken i BMS'en inni batteriet.

(Disse 12V LiFePO4 batteriene består av 4 seriekoblede 'celleblokker' (parallellkoblede enkeltceller), og det er viktig for Lithiumbatterier at alle cellene har helt lik spenning - at de er i balanse, og det bl.a. er oppgaven til BMS'en (Battery Management System) inni 12V batteriet.
Greia er, at de fleste BMS'er i disse 12V batteriene balanserer først når ladespenningen har kommet opp i 14,4V, og ikke alle vanlige ladere holder den spenningen lenge nok til at cellene blir ferdig balansert. Nå er ikke dette noe problem vanligvis, men kan over tid medføre at man mister litt kapasitet...)

Alt.E. har en på 10A - men jeg sér den óg er borte fra nettsidene; bare 24V versjonen der... De har den sikkert; best å ringe de... Eller ta en tur innom hvis teltturen bringer deg hit... :D

Topp

InnleggSkrevet: 29 Mai 2018, 20:30 
Avlogget

Dersom du har mulighet til å forsyne noe av utstyret ditt direkte fra batteriet vil det være en fordel. Du har noe tap i en inverter. Mye av det du nevner kan lades/drives uten inverteren. Da varer batteriet lenger.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Mai 2018, 20:53 
Avlogget

Laderen til Sambandet er på 12V 1A men støpselet er på 240 Volt, kunne vel kanskje skaffet meg noen kabler og heller en billig omformer?

For da hadde jeg klart meg med en dobbel stikk kontakt, "just for fun" for å si det slikt, for da vet jeg ikke hva jeg skulle brukt den til :?

Finnes det en "multi kontakt 6 * 12V sigaret" type? innfelt? Det hadde jo vært topp, jeg vet kun om enkelt stikk kontakter som er til å innfeling...

Topp

InnleggSkrevet: 29 Mai 2018, 21:41 
Avlogget

Takker for tilbakemeldinger :)

Fant kabel jeg kan bruke på mine radio ladere :) kun 10 kr stk :)

Bestilte også slike: https://www.ebay.com/itm/142645159963
(Gjør jo monteringen veldig enkel for min del :) )

For å følge litt med på batteriet så bestilte jeg også: https://www.ebay.com/itm/282872659040

Det blir ikke så dyrt når man handler på ebay :)

Nå blir det verste å måtte vente på å få delene hjem i postkassen :shock:

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet