Den enkelt-investering man kan gjøre som ville merkes mest på strømregningen hos en vanlig familie, er å gjøre noe med oppvarming (og forbruk) av varmtvann. En solfanger av vakuumrør-typen, til forvarming av varmtvann regnes å kunne redusere strømbehovet til varmtvann med opptil 50%.
Er man óg mér bevisst, og da tar de lengre dusjene når sola skinner på fangeren; ikke vaske hender i varmtvann etter hvert bidige toalettbesøk (kaldtvann er like hygienisk.), osv. så vil det merkes på strømregningen.

Har man noe særlig mér enn 1000-1500 Watt med panelovner tilsammen i de rom man normalt oppholder seg i, så vil nok en luft-luft varmepumpe lønne seg. Skal man renovere huset endel, så vil en luft-vann varmepumpe lønne seg enda mér, da den óg kan bidra til varmtvannet.
Senking av temperaturen i huset med en grad eller to har óg god effekt på strømregningen. Å få byttet alt av lyskilder over til LED hjelper litt, men ikke så mye som folk tror; tradisjonelt, så regnes 10% av strømregningen går til lys - ved bruk av gløde og halogenpærer. Har man alt over på LED, så er vel forbruket kanskje 1-3% av regningen...
Edit;
Å bytte vv-bereder, kjøleskap, frysere osv. til mér energieffektive enheter, kan og hjelpe til på regningen...

/Edit
Det mest effektive, men vanskeligste av alt, er å få hele familien over på sparetiltakene...

Det å montere et nett-tilknyttet solcelleanlegg på taket vil, for de fleste av oss, hjelpe på strømregningen, sett over hele året. Men - det er; etter hva jeg vet, få eller ingen slike anlegg idag her i Norge som leveres med batteri-backup eller 'island'-funksjon. Dvs., har man 4kWh med nett-tilknyttet solceller på taket, og strømmen går - så har man ikke noe strøm.
Grunnen til det, er som regel pris, og argumentasjonen om at strømmen sjelden går her i Norge. Skulle man ha en batteribank som passer ca. til 4kWh med panel, så ville den være på rundt 24 kWh - det samme som i min Nissan Leaf...

(Forøvrig, så har den nye Nissan Leaf modellen direktestøtte til å fungere som batteripakke for hus - men tror ikke det er systemer i solcelleanlegg heromkring som har støtte for det - enda...

)
Et mindre solcelleanlegg med batterier for bruk til 'nødstrøm' vil jo være fullt overkommelig for de fleste av oss. Selv har jeg ca. 800Wh med paneler, tilkoblet en 12kWh batteribank, og jeg har lagt opp lavvolt-stikkontakter parallelt med det vanlige elektriske anlegget her (gjort under totalrenovering), så det meste av lys her går allerede på 'nødstrømmen' til daglig...

Dét sagt - så rekker ikke solcellene alene til om vinteren, da det kan gå uker uten sol...