Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 13 Des 2018, 15:11

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Journalist ser etter kilder
InnleggSkrevet: 15 Mar 2018, 14:23 
Avlogget

Hei! Jeg heter Stella Brevik og jobber i Rogalands Avis. Jeg ser etter noen som nekter å følge digitaliseringen eller nekter den helt.

Altså noen som lever uten nettbank og digitale profiler. Åpenbart tror jeg ikke at det gjelder for noen av dere i dette forumet, fordi dere er her inne på dette forumet. Men jeg lurte på om noen kunne tipse meg videre i riktig retning? Helst bosatt i Rogaland. Setter pris på tilbakemelding.

Mvh Stella Brevik

(99 30 32 55)

Topp

InnleggSkrevet: 15 Mar 2018, 22:02 
Avlogget

Å dømme etter denne artikkelen i Aftenposten i dag, sier magefølelsen meg at det beste stedet å starte søket er et av stedene på dette kartet:
Vedlegg:
Kart.jpg
Kart.jpg [ 730.66 KiB | Vist 842 ganger ]

Topp

InnleggSkrevet: 18 Mar 2018, 08:04 
Avlogget

Magefølelsen min sier meg at hun ikke er på jakt etter folk som ikke skjønner eller evner digitaliseringen av hverdagen, men noen som føler at digitaliseringen er en større eller mindre trussel mot enkeltindividet og privatlivet - og derfor velger bort digitale hjelpemidler i den grad det er mulig... ;)

Personlig, så prøver jeg å holde mitt digitale 'fotavtrykk' til et minimum; hvor jeg prøver å balansere komfort, uten å legge igjen for mange (digitale) spor.

Nettbank er en praktisk ting, og jeg vil nok ikke ha gått tilbake dét å gå i en bank for å betale regninger osv., og siden jeg ikke har noe finans å skjule, så er dette et spor jeg er komfortabel med å legge igjen. Dét sagt, så bruker jeg kortet mitt minst mulig - jeg tar ut dét jeg trenger av kontanter til mat og 'tingogtang', én gang i måneden, slik at jeg ikke legger fra meg et detaljert spor over hvor jeg har vært og hva jeg har handlet. Dette innebærer jo også for meg at jeg ikke har noen Trumf, Coop e.l. konto, hvor detaljert handlingsmønstre kartlegges og lagres...

Jeg bruker heller ikke Smarttelefon, men en vanlig 'Dumtelefon' (Nokia 3310) uten internett og gps osv... Dét sagt, så har jeg en smarttelefon som jeg bruker som en liten datamaskin, men da uten et simkort i. (Dermed er ikke bruken knyttet opp til meg som person direkte, via et mobilabonnement.)

Når det gjelder pc'er og internett, så er det jo vanskelig å holde seg helt unna det idag. Jeg synes internett er et fantastisk verktøy for å tilegne seg kunnskap osv., og jeg handler óg endel via nettet. Dette legger jo igjen noe spor, men det er så mye man får på nett som ikke finnes i vanlige butikker.
Med unntak av enkelte fora, så holder jeg meg unna sosiale medier. Ok, jeg har en fjesbok-konto, men det er kun for å holde kontakt med folk via chat-muligheten der... :)

Å balansere spor vs privatliv, så har det hjulpet for meg at jeg har jobbet som pc-teknikker og enkel systemutvikling mye av mitt voksne liv... ;)

Man kunne jo selvfølgelig ha strupet inn på bruk av det digitale mér - men foreløpig føler jeg at lover og rettigheter her i Norge er nogenlunde balansert mellom sikkerhet og privatliv.

Dette sagt, Stella, så kan jeg nok ikke hjelpe deg med en kilde som lever helt analogt. 8-)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 18 Mar 2018, 15:59 
Avlogget

@Cornelius OK, så var nok magefølelsen min egentlig litt mer omfattende. :D Trodde det ble fisket etter ekstremister som greit kunne passet i en episode av "Doomsday Preppers". Men jeg tror ikke det er så mange av dem i Norge. Jeg kjenner ingen. Så jeg pekte i retning den største gruppen vi faktisk har. Men kanskje Datatilsynet er et sted å sjekke ut? Men, nei! Der finner man nok bare slike som deg med en sunn skepsis. Personlig er jeg mest irritert over den kommersielle overvåkningen vi utsettes for. Heldigvis er nok den automatisert. Det sitter ingen i COOP-systemet og kikker på hva jeg har handlet. Tror jeg :shock: :shock: :shock:

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mar 2018, 00:28 
Avlogget

Selvfølgelig finnes det flere personer som ikke har tatt i bruk data og Internet. Eldre personer som ikke ser nytten av eller stoler på den nye teknologien, eller som rett og slett ikke har noen interesse av å lære seg å bruke dette.
Min mor har hverken Internet eller smarttelefon, hun bryr seg ikke om å lære å bruke det, livet er like enkelt uten alt det data greiene synes hun. Det handler ikke om evne til å lære noen nytt for den er utvilsomt til stede. Det er bare ikke nødvendig.
Det finnes mange sånne som henne, så lenge bilen starter og tv og telefon virker så er det gode greier.

For noen uker siden så hørte jeg om en person som ikke hadde minibank kort, det er vel litt mer sjeldent i dag. Dette var en som absolutt ikke ville ha noe sånt, pengene skulle hentes i banken, ferdig med den diskusjonen :)

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mar 2018, 07:02 
Avlogget

Sciens skrev:
Personlig er jeg mest irritert over den kommersielle overvåkningen vi utsettes for. Heldigvis er nok den automatisert. Det sitter ingen i COOP-systemet og kikker på hva jeg har handlet. Tror jeg :shock: :shock: :shock:

Det aller meste er nok automatisert ja, og stort sett basert på lovverk om at man må lagre data i så og så mange år pga. økonomiske regler osv...
Men - selv om ingen fysisk sitter og sér på din handleliste, så brukes detaljene om hva du har handlet til å gjøre det mér fristende for deg å kjøpe mér hos de, ved å gi deg tilpassede tilbud.
Min mor og ei venninne - som begge er Coop-medlemmer, fikk hver sin reklame fra Coop, og når de sammenlignet reklamen, så var det forskjellige
'2-for-1' tilbud på de; tilpasset hva de normalt kjøper mye av... Er jo flott dét - men det viser jo at detaljene fra handlelistene dine brukes aktivt... :?

44magnum skrev:
For noen uker siden så hørte jeg om en person som ikke hadde minibank kort, det er vel litt mer sjeldent i dag. Dette var en som absolutt ikke ville ha noe sånt, pengene skulle hentes i banken, ferdig med den diskusjonen

Det er vel ytterst få bankfilialer idag som faktisk har penger? De fleste forteller deg at penger fra filial, nei det må bestilles først... :D

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: