Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Des 2018, 16:54

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 87 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Garderoben
InnleggSkrevet: 10 Des 2017, 19:25 
Avlogget

AR15 skyter .223 noe smått til storvilt kanskje, litt usikker på hva anslagskraften på .223 jakt ammunisjon.
AR10 skyter .308, den er nok mer passende i forhold til AR15.

I tillegg er det kapasitets grense (3 skudd?) på semi automatiske jaktvåpen.

Disse er ikke lov til å bruke under jakt pga sitt taktiske utseende.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2017, 20:11 
Avlogget
Brukerens avatar

Kenneth skrev:
AR15 skyter .223 noe smått til storvilt kanskje, litt usikker på hva anslagskraften på .223 jakt ammunisjon.
AR10 skyter .308, den er nok mer passende i forhold til AR15.

I tillegg er det kapasitets grense (3 skudd?) på semi automatiske jaktvåpen.

Disse er ikke lov til å bruke under jakt pga sitt taktiske utseende.

Rådyr, er så vidt jeg vet, det største dyret du kan skyte med 223.
Det er i hvertfal det jeg bruker det til. Meget glad i det kaliberet. Rettgående og lite rekyl.

Når det gjelder antall skudd i semiautomatiske magasin, så er det opp til en selv og opprettholde denne regelen. Ettersom du får magasin med opp til 25 skudd.

Så hvis jeg går på jakt med ruger’n min, kan jeg kun ha 3 skudd i mag og 1 i kammer. Hvis jeg ikke husker feil.
Selvom magasinet holder 25 skudd alene.

At et våpen ikke skal kunne brukes til jakt på grunn av utseende er absurd..
En kan bygge om omtrent alle våpen helt lovlig for en «taktisk look»

Om det er nødvendig er et annet spørsmål, men det burde ikke være relevant.

-Stephen Hawking

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2017, 21:52 
Avlogget

Sitat Ghozt:
Rådyr, er så vidt jeg vet, det største dyret du kan skyte med 223.
Det er i hvertfal det jeg bruker det til. Meget glad i det kaliberet. Rettgående og lite rekyl.
Svar:
Stemmer det, ble usikker. Vi har ikke mye rådyr her jeg bor så det har gått i glemmeboka.
5.56/.223 er et greit kaliber. Ihvertfall fra HK416 med rekyldemper.

Når det gjelder antall skudd i semiautomatiske magasin, så er det opp til en selv og opprettholde denne regelen. Ettersom du får magasin med opp til 25 skudd.

Så hvis jeg går på jakt med ruger’n min, kan jeg kun ha 3 skudd i mag og 1 i kammer. Hvis jeg ikke husker feil.
Selvom magasinet holder 25 skudd alene.

Svar: jeg mener å huske det ble sagt på jegerkurset at magasinets kapasitet må være fysisk begrenset slik at det er lovlig å bruke på jakt. Pumpehagler er maks 2 og semi automatiske rifler er 3+1.

At et våpen ikke skal kunne brukes til jakt på grunn av utseende er absurd..
En kan bygge om omtrent alle våpen helt lovlig for en «taktisk look»

Om det er nødvendig er et annet spørsmål, men det burde ikke være relevant.

Svar:
For min del så spiller det ingen rolle hvordan våpenet ser ut. Men det må det fungere, skyte rett og treffe målet.
Det eneste det skal stå på er skytters evne.
Utforming av et våpen kan i flere tilfeller bistå skytteren i drifts sikkerhet og treffsikkerhet.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2017, 22:09 
Avlogget

Oi... her ar det litt mya annenhånds opplysninger og litt life kildesjekking.
Nei, man trenger ikka å kjøpe våpen først og søke etterpå . Noen politidistrikt krever det ved kjøp av brukt våpen.
Det er ikke noe krav om plombering på magasiner i halvauto rifler til jakt, men en regel som tilsier at det er maks plass til 2 skudd i hagle til jakt. (Det finnes forøvrig 100 skudds magasiner til mini 14 blant annet)

Alle halvautomatiske våpen er forbudt i Norge sånn pr se. Men det finnes en del untak. Stort sett alle pistoler og hagler. På riflefronten er det to lister med våpen som er godkjent. En til konkure og en til jakt og konkuranse.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2017, 23:09 
Avlogget

Filbert skrev:
Oi... her ar det litt mya annenhånds opplysninger og litt life kildesjekking.
Nei, man trenger ikka å kjøpe våpen først og søke etterpå . Noen politidistrikt krever det ved kjøp av brukt våpen.
Det er ikke noe krav om plombering på magasiner i halvauto rifler til jakt, men en regel som tilsier at det er maks plass til 2 skudd i hagle til jakt. (Det finnes forøvrig 100 skudds magasiner til mini 14 blant annet)

Alle halvautomatiske våpen er forbudt i Norge sånn pr se. Men det finnes en del untak. Stort sett alle pistoler og hagler. På riflefronten er det to lister med våpen som er godkjent. En til konkure og en til jakt og konkuranse.

Angående våpenet, i følge våpensøknaden jeg fikk fra lensmannskontoret så må jeg fylle inn eksakt info om ønsket våpen. Det betyr at jeg må finne våpenet jeg vil ha, føre inn type, kaliber, serienr osv. Jeg må også ha stempel fra forhandler. Det er ihvertfall slik jeg har forstått det.
Slik det ble forklart til meg så kunne jeg sette i gang søke prosessen rett etter jaktprøven. Alt jeg trengte å føre opp på søknaden var kaliber, rifle og til jakt. Vi ble også vist et forenklet eksempel på en søknad.
Dersom jeg har misforstått kraftig så er det svært ønskelig med en rettelse.

Jeg tenker de samme reglene for AR15 type rifler er de samme eller ligner på de for pistol. For sportsskyting er det vel ingen begrensninger på kapasitet enda.

På kurset ble vi forklart begrensninger på halvautomatiske rifler til jakt. Fant bare én kilde som bekrefter 2 skudd maks for hagle.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2017, 23:47 
Avlogget
Brukerens avatar

Kenneth skrev:
Angående våpenet, i følge våpensøknaden jeg fikk fra lensmannskontoret så må jeg fylle inn eksakt info om ønsket våpen. Det betyr at jeg må finne våpenet jeg vil ha, føre inn type, kaliber, serienr osv. Jeg må også ha stempel fra forhandler. Det er ihvertfall slik jeg har forstått det.
Slik det ble forklart til meg så kunne jeg sette i gang søke prosessen rett etter jaktprøven. Alt jeg trengte å føre opp på søknaden var kaliber, rifle og til jakt. Vi ble også vist et forenklet eksempel på en søknad.
Dersom jeg har misforstått kraftig så er det svært ønskelig med en rettelse.

Jeg tenker de samme reglene for AR15 type rifler er de samme eller ligner på de for pistol. For sportsskyting er det vel ingen begrensninger på kapasitet enda.

På kurset ble vi forklart begrensninger på halvautomatiske rifler til jakt. Fant bare én kilde som bekrefter 2 skudd maks for hagle.

Hmm, skal vi se om jeg husker rett.. hvis du kjøper hos forhandler.
Drar du i butikken, peker ut et våpen, i søknaden skal det stå: Type våpen, om det er bolt,semi,fullautomatisk, hva det skal brukes til (hvis du skal søke om semi/halv kan det være greit og skrive at det skal brukes til trening/bane) merke på våpen/produsent, pipelengde, hmm var det noe mer? Nei tror det var det.. du trenger ikke skrive regnr på søknad. (Det ordner forhandler etter godkjent søknad)
Men du må skrive forhandler, også får du et stempel som du sier.

Så sender du inn søknad, betaler gebyr.
Tips: sammen med søknad legger du ved kopi av kvitering på våpenskap (hvis du har) kopi av eventuell andre våpenkort. Ja kopi av div papirer, da går søknaden som regel fortere igjennom.

Uavhengig av godkjenning må du betalt gebyr, tror det er rundt 750kr.
Dette er ikke Pr. våpen men for selve søknad. ( så hvis du skal ha flere våpen lønner det seg og slenge med søknad på disse samtidig, tror søknaden holder i 6 mnd)

Hvis du er førstegangs-søker, ringer som regel lensmann til deg.

Hvis den blir godkjent, får du den stemplet og returnert.
Da tar du med deg den til forhandler, de ordner resten.

Nei, så vidt jeg vet er det ingen begrensning på bane.

-Stephen Hawking

Topp

InnleggSkrevet: 11 Des 2017, 00:20 
Avlogget

Takker for kjapt svar Ghozt, settes pris på. Det er mulig jeg har misforstått selve søknaden.

Jeg er førstegangs søker. Får se om det blir våpen før neste elgjakt. Må lagre våpen hos min far siden huseier ille ønsker våpen i huset. Greit nok, men det kompliserer noe.
Ville legge til bilde av våpensøknaden men fant den ikke.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Des 2017, 19:35 
Avlogget
Brukerens avatar

Beklager at jeg er litt utenfor tema, men her er noen litt artige (og tankevekkende) betraktninger om søknadsskjemaet:
https://www.politiforum.no/artikler/et- ... aer/386695
Ellers kan man få innvilget søknader uten å fylle inn absolutt alle felt på skjemaet. Det kan jo i noen perioder og distrikt ta på månedsvis å få innvilget søknader, så ingen kan forvente at en selger skal vente på det. Mulig det varierer mellom politidistriktene hvor nøye de er. Type våpen, kaliber og bruksområde er nok absolutt minstekrav. Skal du kjøpe fra forhandler er nok det enkleste å få dem til å hjelpe deg, skal du kjøpe privat er det sikkert greit å få hjelp fra noen i miljøet der du skal bruke det til å hjelpe deg.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Des 2017, 23:01 
Avlogget

Det er egntlig bare ved erverv av brukt våpen det skal søkes om det spesifikke våpnet. Men mange våpenkontor godkjenner åpne søknader der, dvs at at du søker på kaliber og våpentype og kjøper det du finner. En innvilget kjøpetilatelse er jo gyldig i 12 + 6 måneder.
Sitat:

(hvis du skal søke om semi/halv kan det være greit og skrive at det skal brukes til trening/bane)

Det er litt meningsløst, spesielt siden trening og morroskyting ikke lenger er ervervsgrunnlag. Det spiller helelr ingen rolle i fothold til hvilke våpen du kjøper til jakt. I prinisppet så skal du med jegerprøven kune kjøpe 6 identiske halvautorifler i samme kaliber.

Fra forskriften:
§ 4.Godkjente halvautomatiske rifler til øvelses- og konkurranseskyting
Følgende halvautomatiske rifler som oppfyller kravene til minimum totallengde og løpslengde etter våpenforskriften § 2 første ledd, er godkjent for erverv, eie og inneha til øvelses- og konkurranseskyting, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, dersom skytevåpenet ved fabrikk er produsert til bare å kunne avfyre halvautomatisk ild:
1. Colt AR-15 H-bar/Sporter produsert etter 1986,
2. SIG SG 550 SP,
3. Steyr AUG sivil modell,
4. Valmet M76/78A2,
5. Galil AR,
6. HK-94,
7. Bushmaster mod. XM15,
8. Olympic Arms AR-15 H-bar,
9. Heckler & Koch modell SL 8,
10. DPMS Panther Bull 24/DPMS Panther Bull 24 Spesial (inkl. «Southpaw» mod),
11. Oberland Arms (OA) 15,
12. Izhmash Saiga sport 520,
13. Izhmash Saiga sport 555,
14. Tiger mod 03,
15. DPMS Panther mod LR-308 (inkl «Southpaw» mod),
16. Armalite AR 10,
17. Armalite AR 10T,
18. Arsenal SAR-M1,
19. Heckler & Koch MR 223,
20. Heckler & Koch MR 308,
21. JP Enterprise CTR-02,
22. Armalite M 15,
23. STAG 15,
24. Smith & Wesson M&P-15,
25. Benelli MR 1,
26. JP Enterprises LRP-07.
27. Johnson mod 1941,
28. Ljungman mod AG 42,
29. Tokarev mod SVT 38,
30. Gewehr G-43/K43.
0 Endret ved forskrifter 25 okt 2011 nr. 1099, 18 april 2013 nr. 407, 29 aug 2016 nr. 1014.

§ 5.Godkjente halvautomatiske rifler til jakt

Følgende halvautomatiske rifler som oppfyller kravene til minimum totallengde og løpslengde etter våpenforskriften § 2 første ledd, er godkjent for erverv, eie og inneha til jakt, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, dersom skytevåpenet ved fabrikk er produsert til bare å kunne avfyre halvautomatisk ild:
1. Winchester M/100,
2. Browning BAR (med unntak av Browning BAR M/1918),
3. Remington Modell four,
4. Remington modell 7400,
5. Remington 742 Woodmaster,
6. Ruger mini 14,
7. Ruger mini 30,
8. Heckler & Koch modell 2000,
9. Marlin modell 45,
10. Marlin modell 9 camp carabine,
11. Valmet Petra,
12. Valmet Hunter,
13. Voere modell 2185,
14. Vepr Super,
15. Vepr Pioneer,
16. Vepr Hunter,
17. Benelli Argo,
18. Sauer mod 303,
19. Carl Gustav 2000 light/Carl Gustav 2000 Classic Vapen,
20. Merkel SR 1,
21. Remington 750, og
22. Heckler & Koch modell 770.
23. Garand mod M 1,
24. Garand mod M 1 C,
25. Garand mod M 1 D,
26. Mauser mod G-41,
27. Walther mod G-41.
Halvautomatiske rifler som første gang var lovlig ervervet før 6. mai 2004 og som kunne lovlig benyttes til jakt er godkjent for erverv, eie og besittelse til jakt, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd.
Halvautomatiske rifler i kaliber .22 long rifle som oppfyller kravene til minimum totallengde og løpslengde etter våpenforskriften § 2 første ledd er godkjent for erverv, eie og besittelse til jakt, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, dersom skytevåpenet har vært lovlig omsatt før ikrafttredelse av denne forskriften.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-09-09-930

Topp

InnleggSkrevet: 05 Mar 2018, 21:30 
Avlogget

Listen med lovlige halvautomatiske til jakt blir nok straks litt kortere. Ruger mini 14 forsvinner straks.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mar 2018, 16:52 
Avlogget
Brukerens avatar

Spørsmålet er hva som da skjer med allerede ervervede våpen. Inndragelse? Salgsforbud?

Topp

InnleggSkrevet: 08 Mar 2018, 15:52 
Avlogget
Brukerens avatar

Draugjeger skrev:
Spørsmålet er hva som da skjer med allerede ervervede våpen. Inndragelse? Salgsforbud?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/K ... e-vaapnene

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 87 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support