Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Nov 2018, 01:23

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Peak Oil 2050
InnleggSkrevet: 01 Jan 2018, 23:45 
Avlogget

Leste nettopp en bok der Peak Oil blir anslått til 2050. Og at produksjonen i 2100 vil være som på 1950- tallet. Boken nevner også at det gjenstår mye prøveboring i mange deler av verden. Samt at raffinering i dag er langt mer effektivt enn for bare noen tiår siden.

Boken heter Oil av V. Smil.

Dette setter ting litt i perspektiv. Jeg som trodde vi skulle lage potetåker med krafse om kun få år.....

Topp

Innleggets emne: Re: Peak Oil 2050
InnleggSkrevet: 02 Jan 2018, 06:05 
Avlogget
Brukerens avatar

umm...såvidt jeg vet er vi i dag på et produksjonsplatå siden 2010 eller så. eneste grunnen til at ikke produksjonen synker er utvinningen av ukonvensjonell olje, dvs tjæresand og skiferolje, som bare går rundt på grunn av mulighetene for å substituere manglende energioverskudd med tvilsom økonomisk praksis, rovdrift på infrastruktur eller andre naturressurser.

virkningene av peak oil kommer nok lenge før 2050. shit, vi ser jo deler av virkningen i norge i dag, etter at vi peaka i 2005.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2018, 12:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Candiru skrev:
Leste nettopp en bok der Peak Oil blir anslått til 2050. Og at produksjonen i 2100 vil være som på 1950- tallet. Boken nevner også at det gjenstår mye prøveboring i mange deler av verden. Samt at raffinering i dag er langt mer effektivt enn for bare noen tiår siden.

Dette setter ting litt i perspektiv. Jeg som trodde vi skulle lage potetåker med krafse om kun få år.....
Er det første eller andre utgave du har lest?

Men husk at selve ideen eller kanskje vi heller skal si erkjennelsen, av at olje som en ikke-fornybar ressurs nødvendigvis må nå en produksjonstopp for så å falle, lenge har blitt benektet. Nå har selv skeptikeren Vaclac Smil måttet erkjenne at Peak Oil ikke er en myte. Men han er på tynn is om han tallfester dette til 2050. Og klodens klima er det samme...

Han er forøvrig også skeptisk til klimaendringer:
Sitat:
Here’s an astonishing segment from a recent interview with futurist Vaclav Smil, conducted by New York Times environmental reporter Andrew Revkin. Smil claims that there has been “no global warming in the past ten years” and appears to suggest that we can safely ignore the problem of climate change because it won’t hit with “full force” any time soon, and its full impact is as yet unknown.
https://deepclimate.org/2009/10/19/vacl ... -ten-year/

Jeg ville ikke brukt mye tid på den mannen.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2018, 12:47 
Avlogget

Det er andre utgave jeg har lest på min kindle.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jan 2018, 23:33 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
Candiru skrev:

Er det første eller andre utgave du har lest?

Men husk at selve ideen eller kanskje vi heller skal si erkjennelsen, av at olje som en ikke-fornybar ressurs nødvendigvis må nå en produksjonstopp for så å falle, lenge har blitt benektet. Nå har selv skeptikeren Vaclac Smil måttet erkjenne at Peak Oil ikke er en myte. Men han er på tynn is om han tallfester dette til 2050. Og klodens klima er det samme...

Han er forøvrig også skeptisk til klimaendringer:
Sitat:
Here’s an astonishing segment from a recent interview with futurist Vaclav Smil, conducted by New York Times environmental reporter Andrew Revkin. Smil claims that there has been “no global warming in the past ten years” and appears to suggest that we can safely ignore the problem of climate change because it won’t hit with “full force” any time soon, and its full impact is as yet unknown.
https://deepclimate.org/2009/10/19/vacl ... -ten-year/

Jeg ville ikke brukt mye tid på den mannen.

Jeg vil være meget forsiktig med å spå fremtiden, eller å tro for mye på slike spådommer, men grunnlaget for en slik påstand er nok ikke alt for mye på jordet. Jeg tror vi finner måter å erstatte oljeforbrenningen på før vi går tom for olje, og hovedforbruket blir derfor plast og kjemikalier. Men selv det er altså i ferd med å erstattes, for plast behøver på langt nær bare være produsert av olje
Når det kommer til klima, tror nok også jeg at det er mye politisk maktkamp her på tynt realfaglig grunnlag, forsøplingen av havet er antagelig det verste vi gjør. (Og endringer i politikk og et større behov for selvberging vil nok også være viktig framover. Globalismen som bevegelse tror jeg nok bryter sammen, for politikerre og byråkrater er ikke mindre korrumperbare nå enn de var under middelalderen, så spørsmålet for meg blir hvor smertefull denne prosessen blir ikke *om* det skjer.)
Så det var nok av spekulasjoner fra denne kanten.

Om dere ikke har fått med dere foreningen Klimarealistene, har de langt mer faglig tyngde enn presse og politikere har å vise til. Og jeg lenker til introduksjonen til Steinar Bergsmark, fysiker og tidligere (nå pensjonert) leder for studieprogrammene i fornybar energi ved Universitetet i Agder.
https://www.youtube.com/watch?v=mfA5_PGHIbA

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jan 2018, 00:01 
Avlogget

Et syn og en opplevelse med foreningen Klimarealsitene finnes her https://forskning.no/meninger/kronikk/2 ... gsfriheten

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jan 2018, 09:03 
Avlogget
Brukerens avatar

jeg tror at fossil energi og plast er en så inngrodd del av verden at den er nesten umulig å erstatte uten å drastisk senke levestandarden. selv bioplast blir produsert av dieseldrevne traktorer og gassbasert kunstgjødsel. råvarer for batterier blir gravd ut og fraktet av diesel og olje. hvordan skal man erstatte oljedrevet shipping?

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jan 2018, 12:26 
Avlogget

Draugjeger skrev:
jeg tror at fossil energi og plast er en så inngrodd del av verden at den er nesten umulig å erstatte uten å drastisk senke levestandarden. selv bioplast blir produsert av dieseldrevne traktorer og gassbasert kunstgjødsel. råvarer for batterier blir gravd ut og fraktet av diesel og olje. hvordan skal man erstatte oljedrevet shipping?

Det er avhengig av teknologisk utvikling. Teknologi er et verktøy, du kan ikke tillegge det gode eller onde egenskaper mer enn du kan med hammer eller kniv. Alt ansvaret ligger hos oss som bruker dem.
Og teknologidreininger skjer stadig. Det kan føre med seg store kostnader i endringsfasen, men med gode nok verktøy for energiutvinning og transport av energi kan vi ende opp med å se på den oljedrevne motoren på samme måten som vi ser på damplokomotiver i dag. Det viktigste er faktisk at vi tar på oss det etiske ansvaret for den teknologiutviklingen vi har, noe vi er nesten blinde for i dag.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jan 2018, 12:33 
Avlogget

Filbert skrev:
Et syn og en opplevelse med foreningen Klimarealsitene finnes her https://forskning.no/meninger/kronikk/2 ... gsfriheten

Heh. Dette er også en «meningsmenighet», jeg påstår ikke noe annet. Noe jeg derimot begynner å bli mer og mer klar over, er at begrepet «objektiv og nøytal» er mer og mer voldtatt, død og begravet. Vi mennesker passer ikke godt sammen med slikt uansett. (For når var du sist objektiv og nøytral? Ikke jeg.)
Så om man vil finne ut av noe, må man bevege seg i rommet mellom meningsfelleskapene. Ikke være for mye isolert inne i dem.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jan 2018, 16:35 
Avlogget
Brukerens avatar

..damp-til-bensin-analogien har store svakheter. når man gikk fra kull/damp til bensin/eksplosjonsmotor var det fordi alternativet var. der. pr. idag er det ikke noen sjanse i havet for at solenergi skal utkonkurrere diesel. delvis fordi man allerede har infrastrukturen for dieseldistribusjon, men det å overføre energi som skal erstatte dieselen med dagens elnett er umulig, i tillegg til at lastebiler ikke er elektriske (tesla i all ære, men transportbransjen var ikke imponert).

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jan 2018, 17:47 
Avlogget
Brukerens avatar

haraldthi skrev:
...
Så om man vil finne ut av noe, må man bevege seg i rommet mellom meningsfelleskapene. Ikke være for mye isolert inne i dem.
Ikke alle "meningsfelleskap" er like godt fundert. Den artikkelen i Forskning.no som Filbert linket til, viser hvordan tankeprosessene til meningsfelleskapet du viste til fungerer. Ikke mye logikk, konsekvens og intellektuell redelighet der i gården.

Man vil alltid finne folk som mener jorden er flat og månen en gul ost. Det betyr ikke at sannheten ligger et sted i mellom deres vrangforestillinger og de som hevder de tar feil.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jan 2018, 20:29 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
haraldthi skrev:
...
Ikke alle "meningsfelleskap" er like godt fundert. Den artikkelen i Forskning.no som Filbert linket til, viser hvordan tankeprosessene til meningsfelleskapet du viste til fungerer. Ikke mye logikk, konsekvens og intellektuell redelighet der i gården.

Man vil alltid finne folk som mener jorden er flat og månen en gul ost. Det betyr ikke at sannheten ligger et sted i mellom deres vrangforestillinger og de som hevder de tar feil.

Jeg tror du misforstår litt: Det jeg sier er at slikt er en naturlig del av det som kalles "vitenskapelig utvikling". Mennesker er ikke mer rasjonelle, det er bare en fasade man liker å gjemme seg bak. Det artikkelen beskriver, er altså en noe sjanglete men også relativt normal del av vitenskapelig debatt. Det er slik det foregår.
Jeg får gi litt bakgrunn for den påstanden: Jeg begynte i sin tid friskt på Mekanikk, en gren av anvendt matematikk ved UiO. Jeg ble ferdig med en noe bred Cand. Mag. og satte noe sliten i gang med hovedfaget, men ble mer og mer desillusjonert. Fordi jeg ikke før nå begynte å se kritisk på hva jeg holdt på med, og prosessene jeg var i ferd med å bli en del av. Gruppeledere som nektet å ta ansvar for at de var elendige på å undervise og mente at det de gjorde uansett var bortkastet, man fikk gjøre sitt hjemmearbeide i stedet. En nesten nesegrus avhengighet av oljesektoren, som ikke var vanskelig å se at ville ha en begrenset framtid. Og total fraskrivelse fra et hvert etisk ansvar for det man var en del av, det fikk andre ta seg av.
Så jeg bestemte meg for å ta en pause for å tenke meg om. Et grunnkurs i Samfunn og Miljø, og tre fjerdedels Filosofi Grunnfag under tittelen Filosofi For Realister.

Kurset i Samfunn og Miljø forholdt seg til en annen religion, det var lett å se. De inviterte inn en realist for å presentere sitt syn, for syns skyld, men han ble summarisk slaktet. Så hadde man opplevd det også. Det begynte bare å bli klart for meg at disse menneskene var like lite sikre, tross i sin selvsikkerhet, som det realistene var.

Og så var det filosofien, der jeg fokuserte på det stadig mer åpenbare spørsmålet: Har vi egentlig grunn til å påstå at vi vet noen ting? Resultatet var deprimerende, for den ydmykheten i forhold til vitenskapens såkalte "fortreffelighet" som filosofien er nødt til å innse er det ingen andre i akademia som er villige til å beskjeftige seg med.
Det ble slutten på akademia for meg. Jeg var og ble desillusjonert, så jeg fant religionen i stedet. Man har ikke noen mer eller mindre grunn til å tro at man vet noe bedre i den leiren, og det som nå var tydelig var at det i det minste måtte være et bedre liv enn den konstante, og stort sett elendig begrunnede, krangelen som akademia hele tiden befinner seg i.
Religion er et kapittel det også kan fortelles mye om, folk er ikke noe bedre der, men man kan i det minste finne en grunntekst man kan tolke og forholde seg til selv om man altså lærer seg å gi fullstendig blanke i dens såkalte frontkjempere.

Så det er det du får tolke meg ut fra. Sannheten ligger nok ikke hos de som mener at jorden er flat eller om månen er en gul ost. Og hjeller ikke de som mener det motsatte. Og heller ikke om man skulle mene noe midt i mellom. Men enn så lenge er teorer som at "månen er en gul ost" alt vi har å forholde oss til, og det er i det minste bedre enn å tro at det beste vi kan gjøre er å gjemme oss under dyna.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jan 2018, 21:26 
Avlogget
Brukerens avatar

Det var synd å høre at du strevde med å finne et studium som passet deg. Jeg vet ikke når dette skjedde, men studieveiledning er i alle fall langt høyere prioritert nå til dags både på ungdomsskole og videregående skole enn da jeg var ung. Likevel er det nok mange som fortsatt havner i et utdanningsløp som ikke samsvarer helt med deres evner og interesser.

Poenget med dette med «jorden er flat»-eksemplet, var bare å vise at noen personer/grupper innehar posisjoner som er så grunnleggende i strid med allment anerkjente fakta at det ikke finnes noen middelgrunn. Mange av konspirasjonsteoriene befinner seg der. Andre er bare helt ute av stand til å argumentere logisk for sine standpunkter slik at dialog blir meningsløs. Noe i den retning gjaldt for disse såkalte «klimarealistene» i artikkelen på Forskning.no. Hvorfor noen sliter slik med å forholde seg til en saklig og vitenskapelig diskusjon er en sak for seg.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Jan 2018, 00:00 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
Det var synd å høre at du strevde med å finne et studium som passet deg. Jeg vet ikke når dette skjedde, men studieveiledning er i alle fall langt høyere prioritert nå til dags både på ungdomsskole og videregående skole enn da jeg var ung. Likevel er det nok mange som fortsatt havner i et utdanningsløp som ikke samsvarer helt med deres evner og interesser.

Heh. Egentlig tror jeg "ingeniør" hadde passet bra, for jeg har en kreativ side som bare ikke kan ignoreres i lengden. Selv om jeg er like mye hobbyfilosof og graver meg gjennom stort sett alt om jeg bare får tid til det. Men grunnproblemet er nok humanismens og sosialkonstruktivismens naive tro på at man kan bli "alt" om man bare tror på det. Vi er ganske ulike som mennesketyper, så det fungerer ikke, vi har bare så vanskelig for å sette pris på disse forskjellene mellom mennesker selv om det er nettopp disse forskjellene som gjør at vi klarer oss gjennom vanskeligheter som vi umulig hadde klart alene. Eller om vi altså hadde vært like. Vi lever i et seriøst forvirret samfunn.[/quote]

Sitat:
Poenget med dette med «jorden er flat»-eksemplet, var bare å vise at noen personer/grupper innehar posisjoner som er så grunnleggende i strid med allment anerkjente fakta at det ikke finnes noen middelgrunn. Mange av konspirasjonsteoriene befinner seg der. Andre er bare helt ute av stand til å argumentere logisk for sine standpunkter slik at dialog blir meningsløs. Noe i den retning gjaldt for disse såkalte «klimarealistene» i artikkelen på Forskning.no. Hvorfor noen sliter slik med å forholde seg til en saklig og vitenskapelig diskusjon er en sak for seg.

Å ja. Jeg har fått med meg en del konspirasjonsteorier. Og endetidsteorier. Og sistnevnte er hvert fall så pinlig åpenbare etter en tid at man lærer seg hvordan folk fungerer. Man får det av å følge med på amerikansk media, kan man si.
Så selv om samfunnet er seriøst forvirret, betyr det ikke at en selv er noe mindre forvirret. På langt nær.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jan 2018, 17:10 
Avlogget

Jeg kjenner forøvrig (eller kjemte til For lenge siden) redaktøren for klimrealistene. Ikke mye forsker balgrunn der.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: