Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Aug 2018, 19:58

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 26 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Min plan. Synspunkter?
InnleggSkrevet: 06 Nov 2017, 04:06 
Avlogget

Kanskje lurt å kjøre ein test av opplegget no til vinteren. Grav ned nokre få boksar før tela kjem i bakken. Og prøv å finne att og grav opp boksane heile og uskadde når det er djup tele i bakken.
Eventuelt samtidig kombiner det med ei frihelg der du prøver å overleve på den maten.
Det ville eg ha gjort trur eg, før eg kjøpte inn og gravde ned store mengder med mat.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2017, 22:57 
Avlogget

Usitangi skrev:
Kanskje lurt å kjøre ein test av opplegget no til vinteren. Grav ned nokre få boksar før tela kjem i bakken. Og prøv å finne att og grav opp boksane heile og uskadde når det er djup tele i bakken.
Eventuelt samtidig kombiner det med ei frihelg der du prøver å overleve på den maten.
Det ville eg ha gjort trur eg, før eg kjøpte inn og gravde ned store mengder med mat.

Helt enig. Skal prøve å få det til. Det er utrolig hvor godt mat smaker når man er sulten og eventuelt også kald.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Nov 2017, 21:32 
Avlogget
Brukerens avatar

Kjapt spørsmål?
Hvor får du tak i antibiotika?

-Stephen Hawking

Topp

InnleggSkrevet: 26 Nov 2017, 00:23 
Avlogget
Brukerens avatar

enda kjappere motspørsmål: hva skal du med antibiotika?

Topp

InnleggSkrevet: 26 Nov 2017, 03:48 
Avlogget
Brukerens avatar

Antibiotika er vel fint og ha på hånden?
Har selv både oxy og amoxicillin liggende.

Det har reddet livet mitt minst en gang under en blodforgiftning.
(Gitt av lege selvfølgelig, og ikke fra mitt personlige lager)

Og det blir heller ikke brukt med mindre det er absolutt behov.

-Stephen Hawking

Topp

InnleggSkrevet: 26 Nov 2017, 08:04 
Avlogget
Brukerens avatar

sakser fra frøkens innlegg tidligere i tråden, siden hun sa det bedre enn jeg kan:
Frøken skrev:
Lagring av pencillin er et tema som er diskutert mye her på forumet, og hvis du bruker søkefunksjonen finner du flere poster på temaet. Mitt råd er å bare lagre medisiner som du er sikker på bruken av, som for de aller fleste av oss ikke gjelder medisiner som pencillin. Det er VELDIG viktig å ta antibiotikaresistens på alvor, alltid ta ferdig foreskrevne antibiotika-kurer og IKKE lefle med selvmedisinering av antibiotika, inkludert pencillin. Husk også at medisiner som har gått ut på dato/ikke skal brukes SKAL leveres på apotek fordi det er sin egen type spesialavfall. Bruken av Capslock er for å understreke hvor ufattelig viktig det er - antibiotikaresistens er virkelig ikke en ting å ta lett på. Men det er anbefalt å ha et lite lager med medisinene som du og de i hustanden din bruker, og kunnskap til å bruke dem riktig.

med mindre du er lege, og har oppbevart antibiotikaen korrekt (luftfuktighet/temperatur), har korrekt medisin i forhold til sykdommen og ikke har gått ut på dato, la det være. Noen typer antibiotika blir direkte skadelig av å være for gammel, men værre er det at den blir svakere ved feil oppbevaring eller om den er for gammel i såfall risikerer du å vaksinere sykdommen din mot antibiotika. veldig farlig, altså.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Nov 2017, 12:52 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja, jeg er helt enig.
Jeg har et eget lagrings rom hvor både varme og fukt blir kontrollert.
Ca 16-17 grader med 15% retativ luftfuktighet.
I tillegg blir medisiner lagret med en mindre mengde silica.
Det er fortsatt noen år igjen før de går ut på dato. (Selv om man kan bruke de noe over satt dato)
Jeg roterer de ut.

Jeg skal ikke skryte på meg store medisinske kunnskaper, selv om jeg prøver og lære mest mulig.
Samboeren min derimot er sykepleier, og har mer erfaring.

Vi drar til legen og får skrevet ut under behov som alle andre, dette er bare en backup.

Når det er sagt beveger jeg meg bort fra det, da jeg har en plan om og kunne fremstille det selv.

-Stephen Hawking

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2017, 01:41 
Avlogget
Brukerens avatar

Bare et tips til deg som lurer å samle på kakaoingrediens. Husk på at store mengder kakao som inntas ofte vil fungere som et laksativ. Dvs eter/drikker du mye og ofte kakao så kommer du til å få diaré.
Bare sånn at du er obs på det. Ikke et ønsket problem man vil ha i tillegg til andre ting. Men er et supert positivt boost når moralen er nede. (Ikke diaré men kakaoen)

Edit
Bruk gjerne søk her på forumet så finner du mange gode lister og tips.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2017, 08:18 
Avlogget

Fant et par videoer på YouTube angående dette.

https://youtu.be/EdOMKNM-XvA
Dette eksempelet er i et varmere klima.

Gjorde et lett søk for om dette er gjort i vinterland men fant ikke med det første.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Des 2017, 19:46 
Avlogget

Holder med i at antibiotika kan være greit å ha et lite lager av. Men da MÅ kunnskapen, forsiktigheten og lagringsforrhold være på plass.
Har selv et lite lager av amoxicillin. Oftes brukt mot øre/nese/hals betennelser og urinveis infeksjoner. Men jobber fortsatt med å lese meg opp på tema.
Ang mat så er rullering absolutt beste måten å lagre på. Du kjøper feks to nye leverpostei som legges inderst i skapet å tar ut den eldste å bruker på matpakken din osv.. Litt vann bør mn også ha tilfelke en eller annen ulykke/terror/krig forurenser drikkevann/fjellvann.
Ellers svært bra at du vil bidra til fellesskapet og hjelpe andre trengende i en nødsituasjon :)

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jul 2018, 23:42 
Avlogget

Min plan for shtf sitasjon er å ha et lager med mat og vann, jeg har også et lite lager med medisinen jeg bruker til vanlig (3 mnd). Jeg har også studert nok urter til at jeg kan erstatte noe av minne medisiner i korter perioder. Når det kommer til urter vil jeg anbefale at man lærer seg noen urter som fungerer til mat og at man ser på hvilkene som kan dekke ditt behov (ta hensyn til hva som vokser mye av i ditt nærmiljø) finnes urter som regulerer mage, blodtrykk, urinveier, hjerte, antiseptiske, smertestillende også videre...! Ikke kast bort penger og energi på å kjøpe store bøker for å ha i sekken. Les på nett... wwe.rolv.no. Ellers så passerer jeg på å ha forsvarsvåpen og jakt, fiske og fangst feller tilgjengelig.
Har også destilerings apparat (mulig å bruke uten veggkobblet strøm, for både vann og sprit.
Jeg har også et godt utvalg av verktøy.
Planlegger også å ha litt gull tilgjengelig. Ellers så kan man ved plass og nulighet lagre sjokolade og andre luksus artikler til bruk for motivasjon og for bytte for andre ting man kan ha behov for.
Jod har jeg også på lager.
Har også noen pakker med aktivt kull (kan brukes ved forgiftning og eller som vannfilter.
Tørker også mye urter og mat.

Ellers så prøver jeg å lære meg nyttige kunskaper som:
Sying
Sko reperasjon
Sming
Nye fiske og fangst metoder
Jakt med primitive våpen
Selvforsvar
Byttehandel

Ellers så legger jeg opp planer for å hvordan jeg skal ta vare på mine nære og kjære. Hvor det er best å samle oss. Vilkene styrker å svakheter. Og hvordan man eventuelt skal få et mini samfunn til å fungere.

Jeg forbereder meg også på å overleve alene i naturen dersom det skulle bli nødvendig.
Jeg tester også regelmessig ut utstyr og hvordan man lager og bruker feller og annet som man kan bruke for å overleve.
Lykke til alle sammen!

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 26 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet