Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 14 Nov 2018, 22:22

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 510 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 30, 31, 32, 33, 34  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Presentasjonstråd
InnleggSkrevet: 23 Aug 2017, 07:24 
Avlogget
Brukerens avatar

Velkommen til dere, Forberedt, Scu, Tim, Ti-83 og Alfredo. Det er hyggelig med noen nye tilskudd til medlemsmassen! Nå har vi rundet 1000 registrerte medlemmer siden starten for litt over fem år siden.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Aug 2017, 21:52 
Avlogget

Hei

Takk for medlemskap. Tenkte jeg skulle presentere meg selv.

Bor på Østlandet og jobber som IT kosulent. Jeg er dyslektiker så beklager elendig gramatikk :)

Ble prepper etter en opplevelse jeg hadde i Houston i 2005. Bodde da i Pearland som er rett utenfor Houston.
Dette var rett etter hurricane Katrina som herjet New Orleans. Vi ble beordret om å forlate Houston da Rita var forventet å treffe Houston. Omgående la ca 4 millioner mennesker ut på veiene. det ble enorme køer og bensin\mat ble en mangelvare umiddelbart, heldigvis hadde jeg kjøpt 3x 20 liters kanner på forhånd. Vi sto i kø for å komme oss til Dallas. køen var så si stillestående og biler som tok fyr eller gikk tom for bensin ble rett og slett dyttet ned i grøftene. Alt av "emergency services" gikk ned og 911 ble stengt. Politi stakk av for å evakuere sine egne familier. etter å ha stått i kø i nærmere 20 timer dukket endelig nasjonalgarden opp med lastebiler med bensin. alle som trengte det fikk da 4 gallons. Etter 28 timer i kø kom vi endelig frem til Dallas, bodde da 2 dager i bilen før vi kunne dra hjem.

Etter denne opplevelsen begynte jeg å preppe :)

Topp

InnleggSkrevet: 01 Sep 2017, 23:26 
Avlogget

Hjertelig velkommen :)

Topp

InnleggSkrevet: 22 Okt 2017, 00:17 
Avlogget

Hei,

Takk for medlemskap.

Bur på vestlandet og arbeider i byggebransjen. Har ei stund vore interessert og fascinert av "prepping". Har sjølvsagt, som sikkert mange andre zappa innom diverse survivalist/preppe program på tv, noko som i og for seg kan vera underhaldande, men som eg ikkje kjenner meg igjen i. Eg har kone og barn og me skal no flytte heim att til familiegarden min som ligg i ei lita koseleg lita bygd. Garden har ikkje vore i drift (sau/kyr) på 15+ år, og eg er usikker på kor mykje eg skal setje i gang med av dyrehald. Sauer hadde vore kjekt i fyrste omgang.

Eg melde meg inn her for å tilegna meg kunnskap og idéar som ein ser går tapt hos almuen. Eg ser at me vert meir og meir avhengig av moderne teknologi og bekvemmeligheter og at i ein situasjon der dette fell vekk vil ein slite. Der vil eg, for min eigen del og for mine næraste, vera mest mogeleg førebudd.

Glad i friluft og å gå langt med tung sekk og bu i telt. Har bakgrunn frå ein av forsvarets jegeravdelingar. Ellers historieinteressert, nyskjerrig og lærevilleg. Gledar meg til å tråle forumet og suge til meg informasjon.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2017, 13:42 
Avlogget

Hei godtfolk. Gutt i 30-årene her. Jeg bor på Oslo Vest i leilighet, siv.økonom med samboer.
Hva har jeg? jeg har en godt betalt jobb innen IT og eier leilighet, bil, fond, aksjer aktiva, you name it.

Hva er det jeg ikke har? Handy? NEI. Kan så vidt skru inn en skrue uten å ødelegge noe. Kan fint lite om selvforskyning, jakt, og generelt alt som det diskuteres her.

Hva gjør jeg her hvor "alle" bor i ett hus på landet og kan en haug praktiske ting? Tja, foreløpig har jeg bare spionert men det er jo høflig å gjøre seg til kjenne.
Jeg har plukket opp en del tips her og prøver samtidig å øke min egen kunnskap om alt dette som jeg aldri har brydd meg ett sekund om før.
Nå driver jeg bla. med dehydrering av forskjellige matvarer, tester noe jeg har funnet her, samt noen egne oppskrifter. Bla kjøtt, frukt og sopp.

Videre har jeg gått til innkjøp av kvalitetsturutstyr som er pakket klart. Turstøvler som er inngått, ull, skall- flis osv.

Jeg har altså en del ting som er fint og flott nå, men har absolutt ikke det som betyr noe om mine nåværende kompetanse og verdier blir verdiløse. Så planen er å lese, lære, stille spørsmål og dele egne erfaringer på hva JEG gjør for å ikke daue av sult om de ansatte på matbutikken streiker. :-)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Nov 2017, 21:44 
Avlogget
Brukerens avatar

Velkommen skal dere være, slamp85 og Forn!

Alle har startet en gang. Kan virkelig ikke si at jeg kunne særlig mye da jeg begynte å interessere meg for prepping for lenge siden, og har lært fantastisk mye både her, av folk og fra andre kilder. Det er viktig å forstå at det folk deler er ikke er en fasit, men kan være en slags hjelpesnor mot målet. Alle prepper på ulike måter. Noen er off-grid fullpreppere som nærmest klarer seg uten omverdenen, mens andre bare ønsker å være "føre var" ift. uventede hendelser i hverdagen.
Det fine med dette forumet er at vi prøver å ikke ha noen form for terskel for å bli med og bidra selv. :)

Topp

InnleggSkrevet: 30 Nov 2017, 20:56 
Avlogget

Heisann alle sammen,

jeg er en "godt voksen mann" som i mange år har interessert meg for hvordan man kan klare seg gjennom krisesituasjoner. Ikke minst det mentale aspektet er interessant.

I tillegg til den psykologiske delen så ligger hovedinteressen innen overlevelse i friluftslivet. Når noen blir skadet, eller mister utstyret på kortere eller lengre turer. Altså av typen "overlevelse på naturens vilkår".

Er nok ingen "prepper" i moderne forstand og synes at David Jonstad i sin bok "Kollaps" argumenterer godt for at sivilisasjoner forvitrer sakte og at vår tids utfordringer er kompleksiteten innen de tre grunnpillarene økonomi, energi og økologi.

Men mindre og større hendelser kan skje uten forvarsel og jeg sørger alltid for å ha turutstyr, ved og hermetikk for noen dager. Egentlig ingenting annet enn hva som var vanlig for besteforeldregenerasjonen.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Mar 2018, 13:31 
Avlogget

På tide med en presentasjon etter å ha lusket uregistrert rundt på forumet en stund.

Mann på 27, bosatt i Rogaland med kone og barn. Fant veien til dette forumet etter mye googling om selvberging og prepping.
Utrolig mye kunnskap samlet på et sted!

Er per idag forberedt på å klare oss selv over en kortere periode men ønsker å gjøre mer ut av det.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Mar 2018, 20:30 
Avlogget

velkommen skal du være

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mar 2018, 12:09 
Avlogget

Jeg tror ikke jeg har presentert meg. Kom innom forumet litt før jul, og har tittet innom siden den gang.
Mann i 40-årene, gift men uten barn. Bor i en firemannsbolig med hage litt utenfor Oslo. Holder mest på med media for tiden, på den tekniske siden, men har også vært innom fag som matematikk, informatikk, filosofi og teologi.

Samfunnsutviklingen er spennende å følge med på, for å si det mildt. Og det er overhode ikke gitt at det går slik vi gjerne håper, fordi dette er større enn vi med vår lille hjerne kan klare. Overmot er kort sagt det sikreste tegnet på at ting snart vil bryte sammen, og vi er godt på vei.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mar 2018, 18:50 
Avlogget

Strax 30år gammel elektriker/altmuligmann
Nordlending som bor på landet på østlandet. Enebolig med litt jord rundt, en synlig nabo.

Hobbyer er alt fra møbelbygging, matlaging, skyting og hagestell. Blir endel tegnefilm med lillefrøkna og da.

Da etter man fikk barn så innså jeg at jeg ville være forberedt på ... alt ! Da tursekken min ikke hjelper stort for en hel familie.

Egen septik, 2private vanntilf. nok mat for ... en god stund. Noe av frukt og bær i "hagen", en liten åker ble startet på sist sommer.
Neste steg blir drivhus og backupstrøm ( av flere årsaker ) .

Vet ikke hva som blir å skje, vet bare at det er sikkert fint å holde seg hjemme NÅR det skjer.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Apr 2018, 22:47 
Avlogget
Brukerens avatar

Velkommen skal dere være! Veldig fint med nye medlemmer med både like og ulike bakgrunner. :)

Topp

InnleggSkrevet: 03 Apr 2018, 09:43 
Avlogget

Hei så plutselig denne tråen, så jeg kan presentere meg.

Jeg er en mann på 35 år kone og tre barn bor på Vestlandet ca 1 time fra bergen sentrum så ganske landlig.
jeg driver med preping pga jeg tenker det er viktig og være forbrett.

intereser er friluftsliv, klatring .urbex og speiding .

Topp

InnleggSkrevet: 04 Apr 2018, 20:29 
Avlogget

Urbex?

Topp

InnleggSkrevet: 04 Apr 2018, 21:10 
Avlogget

Hvis jeg gjetter riktig så er urbex en forkortelse for Urban Exploration. Dvs. å oppdage severdigheter av ymse karakter i bymiljø.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 510 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 30, 31, 32, 33, 34  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support