Ghozt skrev:
Ja, det var poenget mitt.
Alt kollapser uten strøm.
Mnjooo - men er det ikke derfor vi er her da?
For en liten stund tilbake, så falt strømmen ut i hele tettstedet her kl. 5 om morgenen, og kom tilbake rundt 11-tia. Da satte jeg meg i bilen og kjørte den ene kilometeren opp til Meny her, og jeg hadde akkurat kommet meg innenfor døra til butikken når strømmen forsvant igjen - knappe 20 minutter etter at den hadde kommet...
Jeg hadde jo kontanter på meg, så jeg tok en kurv, og tuslet videre inn i butikken. Det var noe av det mér selsomme av opplevelser jeg har hatt - det var helt fritt for det vanlige bakgrunnstøyen fra kjøledisker osv. der, og nødbelysningen bestod av kaldhvite led-striper i taket; akkurat nok til å lyse opp hyllekantene (sjeldent noe særlig med vinduer i moderne matbutikker). Det var vel 10-12 kunder der, som tuslet rundt - uten å si et ord; bare stille og rolig plukket varer... (Fikk litt Zombie-vibber da...

)
Det var først når jeg kom til kassa det streifet meg at de kanskje ikke kunne ta imot betaling, men joda - hele kassesystemet hadde nødstrøm det óg, selv flere timer uten vanlig strøm.

Hvodan det ville ha vært ved lengre strømbrudd, vet jeg ikke; mulig større butikker har aggregat, men er strømmen borte over større områder over tid, så vil nok betaling osv. bli et problem etterhvert...