for alle som eier dyr kommer et tidspunkt når man må avlive dem. for oss som har høner skjer det ganske ofte. vi har derfor gått tilanskaffelse av en fjærdrevet slaktepistol fra tyske F. Dick for gjøre jobben hyggeligere for alle, inkl. høna.
https://www.amazon.co.uk/DICK-Stunner-A ... B00GI2W6FQprosedyren er som følger:
1. jeg legger opp slaktepistol og nyslipt knip ved slaktestedet.
2. vi varmer vann i en gryte til ca. 65 grader. ikke varmere, for da blir høna skoldet.
3. jeg tar ut høna/hanen som skal slaktes rolig og koselig av hønsegården.
4. jeg setter høna på hodet i en slaktekon, dvs en avkappa, oppnedvendt veivarselkon skrudd fast på veggen. når vingene er klemt inntil kroppen holder høna seg rolig.
5. jeg spenner slaktepistolen og setter den mot hønsehodet, ca midt på, med en hånd på undersiden så ikke pistolen dytter hodet til siden
6. avtrekkeren skyter en 5mm stålbolt gjennom hjernen. dette dreoer høna på flekken, eller evt. bedøver den.
7. med kniven åpner jeg pulsårene på undersiden av nebbet og holder hodet lett bakover så alt blodet renner ut.
8. når høna har sluttet å sprelle (krampetrekninger) tar vi den ut av konen og dypper den i det varme vannet. høna er klar for ribbing når fjærene løsner noenlunde lett.
deretter kan den tømmes på innvoller og legges i kjøleskapet i noen dager, til den går videre til fryseren. om høna er gammel blir det gryte eller suppe. unghaner blir grillmat.
det tar ca. 45 minutter fra høna går i hønsegården til den ligger i kjøleskapet. kortreist og fint. vi vurderer å bygge en hønseribbemaskin etter hvert, når vi har større kjølekapasitet.