@Alfredo Om du var siste mannen i Norge kunne du vel ha noenlunde gode odds på å overleve på det viset. Så om det er det scenarioet du ser for deg - så la gå. Men problemet er at vi er 5 millioner andre her også som har lyst på fisken i vannet og viltet i skogen og ellers. Se bare hva noen skarve tilreisende fisketurister har skapt av furore over kystfisket de siste årene. Som mangeårig fisker ser jeg at det faktisk har skjedd noe på den fronten de siste tiårene. Og alt dette har ikke bare med varmere vann å gjøre.
Det mange synes å glemme er at man ikke kan ta ut mer enn at bestanden klarer å reprodusere seg. Tar vi ut mer, vil det bli stadig vanskeligere å fange neste fisk og nedlegge flere vilt. Så om vi skulle få så ille tilstander at vi må klare oss på hva naturen kan gi oss, vil dette neppe være noen farbar veg særlig lenge.
For fem år siden, da forumet var helt ferskt, gjorde jeg et tankeeksperiment omkring dette med å overleve bare på jakt,
Hva tror dere? La oss si at situasjonen i Norge og verden har endret seg drastisk. Vi kan ikke lenger importere mat og folk sulter og ser seg om etter muligheter for å skaffe ekstra mat å sette på bordet. Da er det vel bare naturlig at for eksempel de 60 000 som var på elgjakt i 2010 gir blaffen i kvoter og reguleringer. Det dreier seg tross alt om at familien skal overleve. Nødrett kort og godt! Hver og en av dem tar børsa på nakken og gir seg til skogs. Og selvfølgelig har de jaktlykke. I stedet for at det i gjennomsnitt blir en elg per tredje jeger, feller hver jeger tre elg i løpet av året.
Spørsmålene blir da:
1) Hvor mange munner klarer hver jeger å mette og i hvor mange dager?
2) Hvor mange elg vandrer rundt i de norske skoger etter at dette er over?
Ulv i fårakläder skrev:
Det gjordes en beräkning i Sverige att -allt- vilt i Sverige skulle räcka till ca 3 veckors mat till hela befolkningen.
Men då förutsätter man ju att man hittar alla ätbara vilddjur, samt jag -tror- att de menar med nuvarande konsumtion på mat.
Interessant! Jeg så litt på tallene for Norge når det gjelder felte hjortevilt sist år. Og her er resultatet:
.........................Ant. Felt................Gj.s. slaktevekt.....Total kjøttvekt............x10(Rubbel og bit som rører seg)
Elg........................36 400......................125.................4 550 000.............45 500 000
Hjort.....................39 100.......................50..................1 955 000.............19 550 000
Rådyr....................28 800.......................20.....................576 000..............5 760 000
Rein.......................5 400.......................60.....................324 000..............3 240 000
.................................................................................7 405 000............74 050 000
Den som har erfaring med de forskjellige viltene, vil se at jeg har overdrevet slaktevekten. Særlig for villrein og rådyr. Riktignok kan en svær villreinbukk ha en slaktevekt på oppimot 110 kg, men det er snittet som teller. Man blir ikke mye mett av tanken på at ettåringen kunne blitt 110 kg om den hadde fått leve….
Når jeg anslår total stamme til 10 ganger det som blir felt årlig, er også det en drøy overdrivelse. Villreinen er anslått til å ha en vinterbestand på om lag 30 000 dyr, ikke 54 000. Men jeg er raus og overdriver så det suser også her.
I et kg viltkjøtt er det ca 1000 kCal. En person som er rimelig fyskisk aktiv bør derfor ha 2,5 kg per dag for å holde vekta. Det betyr at fjorårets jakt kunne hold liv i 8115 personer i hele fjor. Hadde man jaktet ned hele bestanden, kunne man kanskje ganget med 10 og fått 81 000 i et helt år. Eller i underkant av 6 dager for hele befolkningen.
Sleng på alt som kan krype, gå eller flakse av småvilt, og det gjør neppe særlig forskjell..... Husk jeg har allerede tatt kraftig i!
PS: Vi er selvfølgelig alle som en her sterkt i mot krypskyting! Dette er bare et tenkt situasjon og så videre......