Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Okt 2018, 19:38

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 31 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: SHTF samband
InnleggSkrevet: 25 Mai 2017, 21:39 
Avlogget

Jeg kan opplyse om at idag har jeg fått testet den 1/4-bølge antennen skikkelig, med 50 km til mottager. :) Det var endel skip som plaget de jeg pratet med, så de hadde litt problemer med å lese meg, men jeg hørte de tydelig - antagelig fordi jeg satt på en heitopp, langt fra andre støykilder. Kommunikasjonen foregikk på SSB, 12 Watt. :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 10 Aug 2017, 17:34 
Avlogget

En ny praktisk test idag av den 1/4-bølge antennen på en Anytone Apollo 2 basestasjon på FM, 4W, mot en håndholdt Alan 42 med målte ca. 2W på FM.

Basestasjonen var i min campingvogn, 75 moh., og den håndholdte ca. 3 km (luftlinje) unna i skogen, 175 moh. Terrenget mellom var ganske kupert.
Ikke så mye å si, egentlig; det var null sus/støy, og krystallklar mottak fra begge enheter. :) Det kan jo sies at modulasjonsstyrken på Alan 42'en er noe lav, men klar og tydelig.

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 12 Aug 2017, 12:18 
Avlogget

Jeg har også tro på at en CB radio 27Mhz er det mest praktiske å ha i tilfelle krise, denne har brukbar rekkevidde,lett tilgjengelig,enkel i bruk, rimelig i innkjøp, lisens fri, og ikke minst den finnes allerede i et skap/hylle i mange norske hjem så det kan være relativt raskt å få opp et brukbart nesten landsomfattende nett.

Jaktradio er også veldig greit å ha, mange som allerede har en jaktradio.Men denne koster det noen kroner i året og ha lisens på. Jeg er også jeger så jaktradio er en del av utstyret hos meg.

Amatør radio er nok utvilsomt det beste men dette utstyret er det ikke så mange som har, men etter hva jeg har forstått så er mange de som har amatørradio aktive og utgjør en viktig del av beredskapen her i landet. Dette høres litt spennende ut og blir fra tid til annen også vurdert av meg, så jeg tror en god start for min del er å kjøpe teori boka å lese den i vinter.

Selv har jeg gått til innkjøp av CB radioer igjen etter noen år uten CB radio. Planen er en i den ene bilen og en i boligen, samt noen til å ha liggende i beredskap med antenne utstyr klart til bruk.

For noen år siden var jeg var aktiv på CB radio, da pratet jeg med folk som var flere mil borte fra meg. Jeg brukte da en nesten lovlig radio (den ville ha vert lovlig i dag p.g.a regelendringer) og ei bra base antenne.
Aktiviteten på CB radio tror jeg faktisk er på vei opp, jeg prater oftere med folk som har tatt frem CB radioen etter 20 års pause. Det er også noen grupper på Facebook for CB radio.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Aug 2017, 02:06 
Avlogget

Jeg synes 44magnum har rett i mye, bare slenger på at det viktigste spørsmålet kanskje er bruksområdet, primært hvem du ønsker å snakke med.

For bil til hjem, eller bil til hytta, der den i andre enden ikke har lisens, så er CB klart mest praktisk. Kanskje også for å nå tilfeldige mennesker i nærområdet.

Er målet å nå langt (England, resten av Europa), så er det vanskelig å komme utenom amatørradio. Det kan også være det beste alternativet for å nå deler av den mer eller mindre formelle beredskapen.

Er målet å koordinere en gruppe som beveger seg til fots, med mindre avstander mellom, så er gjerne frilufts- eller jaktradio beste alternativ, og PMR446 et rimeligere alternativ. CB burde også fungere godt.

Sånnsett blir det gjerne en "jatakk, alt sammen"-type sak. Alt utfyller hverandre, og det er langt fra uvanlig at f.eks radioamatører også har CB-utstyr.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Aug 2017, 08:00 
Avlogget

Det er som dere skriver; Ja takk, alt sammen! ;) Og alt til sitt bruk.

PMR er egentlig undervurdert til lokalsnakk; unger løper rundt og har det gøy med billige radioer osv., men med
litt dyrere radioer, som f.eks. Topcom Protalker, så kommer man greit noen km, og de har og gruppe og person-oppkalling, slik at samtaler kan være litt mér 'privat'.

CB'en virker bra til lengre avstander - opptil 50 km, men har den ulempen med at antenna er stor i forhold til vhf/uhf, hvis man vil rekke maksimalt, og det er få håndholdte modeller på markedet, men mange base/mobil-radioer.

VHF, rundt 144MHz +/- dvs. jakt/sikringsradio (evt. hvis man har egen frekvens) går vel greit 20-30 km avhengig av terreng; noe kortere med de håndholdte, men de krever sin lisens i en eller annen form. (Være med i jaktlag, årlig avgift til sikringsradio, årlig avgift til egen vhf-frekvens, osv.) Maritim VHF er kun til maritimt bruk, og skal ikke køddes med.

Frekvenser under VHF (med unntak av 27MHz/11-meter (CB).) må man være radioamatør for å bruke, men da kan man rekke langt - langt utover landegrensene. Radioamatører har jo og mange frekvenser å leke seg med på vhf /uhf og opp i GHz området, og de kan og bruke mye høyere sendereffekt enn f.eks jakt eller cb osv...

Personlig, så har jeg ofte kontakt med folk på cb'en 2-3 mil unna, og jeg bruker pmr som 'hustelefon' over til min gamle mor, 100m unna - og når vi er ute i skogen og plukker bær/sopp, eller bare en tur, så fungerer en noe bedre pmr meget bra.

En vakker og stormfull dag får jeg sikkert somlet meg til å ta amatørlisensen og... :roll: :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 06 Sep 2017, 16:21 
Avlogget

Jeg har egen VHF frekvens som jeg betaler frekvens leie på, så den gruppen jeg er med i her lokalt har denne som primær kanal/opprop kanal.
I tillegg så har jeg CB radio. Men her opplevde jeg mye støy sist jeg var aktiv, så denne er kun koblet klar til en krise og jeg bruker den ikke aktivt lengre.
Kanskje på tide å ta opp den hobbyen igjen?

For min del har jeg valgt VHF som primær og CB/PR båndet som tillegg.

Vdr. UHF solgte jeg faktisk de fleste radioene mine nå sist uke. Ungene mine har nå brukt disse i litt over 2 år, og nå er de såpass flinke og kan bruke radioene korrekt så da har jeg valt å investere i skikkelige VHF radioer av god kvalitet.

Kan bli litt mye å holde styr på om man satser på alle områder av frekvens båndet, tenk om man må "Bug out" skal man da gå å lytte på 4 forskjellige radioer samtidig?

Jeg har valgt Hytera, har dog prøvd litt forskjellige DMR radioer (digital radioer) og noe jeg oppdaget -og som ergrer meg litt -er at de forskjellige merkene ikke kan sende SMS eller GPS kordinater seg imellom , de har også forskjellige løsninger på kode systemet sine, slik at alle i en gruppe må ha lik radio merke for å kunne utnytte den digitale biten/funksjonene fult ut.

Valget ble da enkelt Hytera da det er merket Sikringsradioen har valgt og således vil disse bli godt spredt over landet på sikt...

Har både i hus med hus/base antenne, i bilen, og jeg og kona har alltid 1 stk hver med oss når vi går ut, samt at ungene har sine på lading og de tar disse med seg ved behov.

Radioene bruker vi aktiv daglig i min familie, dette fordi: Det du trener på i det daglige -det klarer du å bruke i en krise!

Litt stolt over at kona mi er med på dette :) Men hun nektet å gå med de "billige kina modellene" så hun begynte å bære egen radio først etter at hun fikk sin egen Hytera... :)

Jeg savner fremdeles en felles løsning for SHTF samband... Her lokalt så har jeg ordnet meg med en gruppe og felles forståelse med sambandet der, men det hadde vært flott om vi endelig ble enige nasjonalt på dette området :)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Sep 2017, 06:36 
Avlogget

Hvordan er erfaringene dine med rekkevidden på VHF? Håndholdt-håndholdt og håndholdt-base?

Man betaler vel pr. apparat i bruk - men må man registrere spesifikt hvert apparat, eller kan man bruke hvilken som helst VHF-radio fra kina-bunken eller kvalitets-bunken; bare du ikke bruker flere enn det du har lisens for? (Eller har man egentlig bare lov til å bruke apparater registrert med lisensen?)

Dette med en felles 'shtf-samband' er jo ikke enkelt for oss å løse på landsdekkende basis. Skal vi ha direkte kontakt med hverandre fra nord til sør, øst til vest, så må man vel såpass langt ned i frekvens at hele gjengen her må bli radioamatører... Man kunne jo bygge ut et repeater-nettverk på vhf, men det ville jo koste skjorta og litt til. :roll: Dog; man kunne jo benytte seg av repeater-nettverket til sikringsradioen i en krise, men man vet jo ikke noe om hverken driftsikkerhet eller hvem som er på der...

Selvfølgelig - hvis flere av oss anskaffet vår egen vhf-lisens, og utstyr, så kunne vi nok organisere en frekvensutveksling til bruk når vi bevegde oss rundt i landet, slik at vi hadde mulighet til å kontakte lokale grupper når vi kom innenfor deres område...

For det er jo og som du sier; én ting er å ha en radio, men man må kunne bruke de og - så det å bare kjøpe en bunke radioer for å ha til en shtf-situasjon, hvor regler ikke gjelder lengre, funker bare ikke noe særlig. :)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Sep 2017, 16:09 
Avlogget

Rekkeviden på VHF er egentlig ubegrenset i forhold så langt øye kan se, dvs alt er avhengig av topografien der man er. For min del så er "hele" kommunen dekt for min del med tanke på håndholdt og til base. Håndholdt til håndholt er litt anderledes og faktisk ikke prøvd så veldig nøye da det i all hovedsak er fra base/bil radio og til håndholdt til Base/bil radio.

Mine lisenser er ikke knyttet opp mot noen eksakte radioer, så jeg antar jeg kunne brukt noen kina radioer, så lenge de er typegodkjent i henhold til lisensen.

Landsdekkende samband tror jeg er en utopi. For med repeatere så går det lengre men man er avhengig av internett eller telefon overføring mellom repeaterne, og er først systemet nede, ja da går det ikke lengre enn til nærmeste repeater, så jeg tror det blir vanskelig.

Både Nødnettet og radioamatørenes DMR nett er avhengi av infrastruktur, og det er jo noe av dette som faller ned under en SHTF situasjon.
Sikringsradioen er lokalt forankret, og bruker GSM ved overføring til 113 sentral. Forøvrig er alle disse 3 nevnte her meget driftsikkert bygd opp, men alle er sårbare ved bortfall av telefoni/internett.

Men et "frekvens oversikt" over de forskjellige områdene hadde kanskje ikke vært så dumt, men da tinger det jo at den enkelte klarer å legge inn frekvensene selv, eller at noen i en gruppe klarer dette. og således faller mange bort.

I Vestfold så lytter Røde Kors på Sikringskanal 8 ved bortfall av mobilnettet i mer enn 3 timer. Det å satse på å bruke sikringsradioen vil være litt problematisk da dette vil bli brukt i en beredskaps situasjon av myndigheter og Røde Kors, ref avtalen Røde Kors har med Fylkesmannen i Vestfold.

Tror vi er bedre tjent med å bruke de 3+3+3 radiodisiplinen, DVS eks: Kanal Jakt 3, hver 3 time i 3 minutter. (hver tredje time vil da si kl 3 -6 -9 og kl 12 -døgnet rundt.)
Klarer vi å få til en nasjonal enighet om det så er det noe som "alle" vil klare å lytte på, og ved oppnåelse av kontakt så kan man jo bare endre kanal etter behov.

Og da tilsvarende med CB / Privat radio / 27 Mhz. Kanal 3, hver 3 time, i 3 minutter.

blir dette innøvd så vil mye være gjort :)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Sep 2017, 19:56 
Avlogget

Så det nærmeste vi egentlig kommer en 'standard' i en shtf, er at vi alle lytter/bruker kanal 3 osv., til angitte tider på hva nå enn radio vi har? PMR, CB, jakt, sikring - så får vi anta at det er en likesinnede hvis man hører noen på angitte tidspunkter? CB'en er jo litt dum sådan da, siden kanal 3 er vanlig kallekanal mange steder i landet, menmen... :)

Sitat:
Håndholdt til håndholt er litt anderledes og faktisk ikke prøvd så veldig nøye da det i all hovedsak er fra base/bil radio og til håndholdt til Base/bil radio.

Men da har jo dere noe å teste... ;)
Line-of-sight, er vel rundt 4 km over helt flatt terreng, og en enkel formel for los-rekkevidde for radioer over 3 MHz, er 4,12 * kv.rot av høydeforskjell = rekkevidde i km (i normalt vær).

Topp

InnleggSkrevet: 07 Sep 2017, 22:02 
Avlogget

Jeg nevner CB radio -Nettopp fordi det er mange som allerede lytter der :) Det er viktig å nå ut til andre enn kun "Preppere". De fleste som driver med CB radioer er glade i å snakke med andre mennesker og hva jeg har erfart så er de fleste også veldig hjelpsomme og sosiale, så det er ikke dumt å bli kjent med dem før og i en SHTF situasjon.

Jakt radio og Sikringsradio er så å si samme sak, en jaktradio har som oftes lagt inn sikringsradio kanalene og en sikringsradio har allerede innlagt jakt kanalene, så dette er i all hovedsak en og samme radio. De radioene som er registrerte som aktiv sikringsradio har en tilleggsfunksjon -nødknapp- som da er aktivert.

VDR PMR radioer så finnes det (meg forstått) 3 "kanal sett", det å lytte rundt på disse er ikke en viktig sak for min del da disse har en meget begrenset rekkevidde. Og det blir for mange radioer for min del.

Min "testing" av håndradio til håndradio har skjedd i form av jakt turer, så jeg har en grei peil hvor langt disse går i mitt lokal område og ikke minst hvor viktig det er å forstå radiobølgens refleksjoner og skyggesider.
Jeg vet med andre ord at til vårt bruk i en SHTF situasjon så er håndterminalen en viktig del av totalt pakken med sambandutstyret vi har anskaffet oss.

Jeg har selv kommunisert med en repeater som har stått på en avstand på 7 mil i luft linje, jeg hadde en håndradio (5watt) og repeateren sendte på 13-15 watt, jeg står lavt og repeateren er plassert høyt over havet. DVS jeg var i Østfold og repeateren i indre Vestfold. Så det er viktig med plassering i terrenget.

Grunnen til at jeg forslår kanal "jakt 3" er at denne kanalen har vel alle som har VHF radio som er beregnet på bruk på land allerede lagt inn i radioen, slik at her kan man potensielt treffe mange.
Og ved bruk av kanal 3 så har man en lett huskeregel :) "3-3-3"

Og kan man huskeregelen, ja da har dem helt sikkert vært innom dette forumet en gang iløpet av livet :)

Uansett utfallet så anbefaler jeg alle som leser her på denne tråden, finn deres lokale sambands behov, tren og bruk radioen aktivt allerede idag... :)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2017, 10:15 
Avlogget

Hei, er det noen som kan anbefale en jaktradio? Har en gammel en fra før, men vil ha en ekstra slik at det kan være en i hjemmet og en for den som er ute på tur. Det er absolutt krav at den kan gå på tørrbatteri kassett med oppladbare batterier 1,3V, og en stor fordel om dette ikke medfører at sendestyrke reduseres til 1W (Icom).

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2017, 19:41 
Avlogget

Vel lykke til må vel egentlig mitt svar bli da, siden jeg fikk inntrykk av at det ikke var aktuelt med ICOM?

Min absolutte anbefaling vdr tørr kassett er faktisk hvis du har en ICOM Prohunt Advanced
http://www.radiocom.no/nb-NO/produkter/ ... anced.aspx

og tørr kassett:

http://www.radiocom.no/nb-NO/produkter/ ... p-240.aspx
eller:
http://www.radiocom.no/nb-NO/produkter/ ... -icom.aspx

Her kan du med litt kreativitet få ICOM til å sende med mer watt enn kun 1 watt...

Jeg vet ikke om noen andre nyere radioer som man kan få tørr kassett til som sender med mer enn 1 watt ved bruk av tørr kassett.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2017, 17:24 
Avlogget

Takker så mye. Mulig det blir Icom, har venner med bare gode er erfaringer med dem (bortsett fra øremuslingen). Det er en stund siden sist jeg sjekket priser og utstyr på slikt og ser at det har skjedd mye siden sist jeg kjøpte.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Feb 2018, 22:16 
Avlogget

Som jeg skrev i denne tråden i august 2017 så har jeg kjøpt cb radioer etter noen år pause fra dette.
Det er noen måneder siden dette ble montert i bil og bolig, som forventet er det ikke så mange på lufta nå som det var på 80 tallet.
Men rekkevidden er bra og jeg har vert i kontakt med en del hygglige folk rundt om.
CB radio eller 11 meteren som den også kalles er fremdeles et helt greit hjelpemiddel vist resten av kommunikasjonen detter ut.
En treffer fremdeles en del folk på lufta, noen er også radioamatører som bruker cb radio.
Med hjelp av personer en kommer i kontakt med på radioen så er det i en krisesituasjon ingen problem å få sendt en beskjed fra for eksempel Stavanger til Bergen.

Amatørradio er utvilsomt det beste, men for oss som ikke har lisens på dette så er cb radioen et veldig bra alternativ.
Det finnes også utgangsforsterkere som passer til 11 meter radioen, dette er det ikke lovlig å bruke på 11 meter radio, bare radioamatører har lov å bruke utgangsforsterker, men da ikke på 11 meter, disse selges for bruk på 10 og 12 meter bandet. Men i en krise situasjon tviler jeg på at noen tenker så mye på om en cb radio sender med 4 watt eller 70 watt. Med en utgangsforsteker så økes rekkevidden ganske så vesentlig,,, har jeg hørt :)

Topp

InnleggSkrevet: 03 Apr 2018, 11:30 
Avlogget

Cornelius skrev:
Jeg kan opplyse om at idag har jeg fått testet den 1/4-bølge antennen skikkelig, med 50 km til mottager. :) Det var endel skip som plaget de jeg pratet med, så de hadde litt problemer med å lese meg, men jeg hørte de tydelig - antagelig fordi jeg satt på en heitopp, langt fra andre støykilder. Kommunikasjonen foregikk på SSB, 12 Watt. :)

Var på en heitopp i nærheten her, 160 moh med det samme utstyret (CB-radio, SSB 12W, 1/4-bølge antenne) i går, og hadde sterk og klar kommunikasjon med en på Flekkerøy, ca. 48 km unna i luftlinje. :mrgreen: Fornøyelig! :)

Så med litt høyde på antenna, så rekker man et godt stykke med en cb... ;)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 31 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support