Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Des 2017, 08:05

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 28 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Hva er vi mest redd for?
InnleggSkrevet: 26 Mai 2017, 21:03 
Avlogget

Yupp.
"Endret"

Topp

InnleggSkrevet: 28 Mai 2017, 12:46 
Avlogget
Brukerens avatar

JKHoem skrev:

Gikk meg på en liten overaskelse tidligere ved at et medlem her inne dukket opp som venneforslag."på facebook".
(Dette uten at verken jeg eller vedkommende har søkt på hverandre. Heller ikke felles venner).
Mistenker også flere "forslag" stammer herifra. Så vist du er redd for å bli "gjenkjent" så er det noen innstillinger som bør endres. (Selv bryr jeg meg ikke stort om det).
Nesten bare koselig om noen tar kontakt. Liiite frostfolk jeg treffer her i området. :roll:
Det som forbauser meg mest med at det FB-venneforslaget dukket opp, er at du/dere fant ut at dere begge var medlemmer her inne. Eller gjorde dere det?

Algoritmene som avgjør hvem som dukker opp som venneforslag favner nok vidt. De aller fleste blir selvfølgelig foreslått pga at dere har en eller flere felles venner. Det står jo under forslaget. Men så er det dette med felles interesser. Sannsynligheten for at man også er medlem av noen av de samme FB-gruppene er nok større om man begge vanker på NSF vil jeg tro.

Jeg scrollet noen kilometer nedover mine egne venneforslag og må si at det dukket opp mye merkelig innimellom. Folk jeg garantert ikke har hørt om. Men jeg kan jo ikke si sikkert at de ikke har søkt på meg – enten de ville innrømmet/husket det eller ei. Noen av disse hadde f.eks. studert samme steder som meg. Andre på skoler hvor navnet bare lignet på steder jeg selv har vært.

FB’s veier er uransakelige. Kanskje er mange av disse slike som jeg ikke har felles venner med, men hvor en av deres venner har felles venn med en som jeg har felles venn med? Skjønner?

Ellers så bør en ikke være overrasket over at forbindelseslinjene er korte. For noen år siden var det en kar som påstod at alle mennesker i verden aldri er mer enn seks håndtrykk fra den amerikanske presidenten. Dette var pre-FB. Så den gang ble dette demonstrert ved at et brev ble overlevert personlig fra en person til den neste inntil brevet nådde nevnte president. Hver ny mottaker skulle finne en i sin bekjentskapskrets de trodde stod nærmere presidenten enn dem selv, altså en det var naturlig for dem å håndhilse på en gang i blant. Bare prøv selv. Jeg har massevis av linjer som krever betydelig færre enn seks håndtrykk.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Mai 2017, 16:07 
Avlogget

Fb profilen var nick basert. Så meget direkte forståelse hvem det var.
Bekreftet også med vedkommende.

Vedr. 6hånds teorien så stemmer den rimelig godt for meg iallefall.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mai 2017, 07:33 
Avlogget
Brukerens avatar

JKHoem skrev:
Fb profilen var nick basert. Så meget direkte forståelse hvem det var.
Bekreftet også med vedkommende.

Javel, så de kobler to tilfeldige ord på samme måte som de store søkemotorene. Og om disse begge er navn på FB, så kobles de med venneforslag.... Jeg prøvde å søke på Sjanten og Fiskebolle og gjett hva som dukket opp? Samme treff med JKHoem og Fiskebolle for øvrig. Men så var det dette med at nettsider du selv har vært inne på før, har en tendens til å dukke opp i søk senere... Er det ikke slik?

Det gir litt perspektiver på hva som kan oppnås med kobling av tilsynelatende uavhengig informasjon. På Stortinget er det akkurat nå en sak omkring beredskap hvor deler foreslås hemmeligholdt nettopp pga muligheten for dette.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Aug 2017, 23:08 
Avlogget

Helt ny her..
Skogmann er da ikke så umulig om man bruker garn og fangstteknikker som jobber for deg. Fisker man samtidig i både ferskvann og sjøvann er det større mulighet for god fangst, mtp temperaturforskjeller og aktivitet på fisken. Selvfølgelig spiller det jo inn om man er kjent i området, og faktisk har utprøvd disse teknikkene FØR noe skjer.
Ha kontroll på ca når laksen går opp elva,ha kontroll på når dyr er på jordene. Vit hvor de står, vit hvorfor de går dit.. Så skal du se du får mye mer lykke i din fangst.
Største problemet blir jo når man begynner å få hull i garnet og må kunne lage nye masker, gå tomt for utsyr som man tar for gitt som feks sen som blir dårlig med tid om man ikke har fluor behandlet den...

Utenom det så har vi jo masse dyr i norge, som er relativt lette og få hånd på..
Fugler tar man lett med en dobbel theraband gold build sprettert.. Med disse båndene kan man også lage en veldig strek https://www.youtube.com/watch?v=Y41dwLSjlwE jorge lager alle syke våpen..
Vil du ha noe sterkere så kan man lage en 150 punds crossbow , som lett tar en hjort/rådyr han har også tutorials på det.

Hare/kanin er relativt enkelt så fort man finner hvor de løper på stiene sine, ut med en felle og litt agn så har du somregel den.

Noe jeg har tenkt litt på er hvordan man evt skal oppbevare større mengder kjøtt, røyker har jeg lagd på hytten. Men man vil jo ikke bare ha røykt kjøtt..

Topp

InnleggSkrevet: 23 Aug 2017, 08:49 
Avlogget
Brukerens avatar

@Alfredo Om du var siste mannen i Norge kunne du vel ha noenlunde gode odds på å overleve på det viset. Så om det er det scenarioet du ser for deg - så la gå. Men problemet er at vi er 5 millioner andre her også som har lyst på fisken i vannet og viltet i skogen og ellers. Se bare hva noen skarve tilreisende fisketurister har skapt av furore over kystfisket de siste årene. Som mangeårig fisker ser jeg at det faktisk har skjedd noe på den fronten de siste tiårene. Og alt dette har ikke bare med varmere vann å gjøre.

Det mange synes å glemme er at man ikke kan ta ut mer enn at bestanden klarer å reprodusere seg. Tar vi ut mer, vil det bli stadig vanskeligere å fange neste fisk og nedlegge flere vilt. Så om vi skulle få så ille tilstander at vi må klare oss på hva naturen kan gi oss, vil dette neppe være noen farbar veg særlig lenge.

For fem år siden, da forumet var helt ferskt, gjorde jeg et tankeeksperiment omkring dette med å overleve bare på jakt, Elgjakt i krisetider Jeg sakser litt derfra:
Bamse Brakar skrev:
Hva tror dere? La oss si at situasjonen i Norge og verden har endret seg drastisk. Vi kan ikke lenger importere mat og folk sulter og ser seg om etter muligheter for å skaffe ekstra mat å sette på bordet. Da er det vel bare naturlig at for eksempel de 60 000 som var på elgjakt i 2010 gir blaffen i kvoter og reguleringer. Det dreier seg tross alt om at familien skal overleve. Nødrett kort og godt! Hver og en av dem tar børsa på nakken og gir seg til skogs. Og selvfølgelig har de jaktlykke. I stedet for at det i gjennomsnitt blir en elg per tredje jeger, feller hver jeger tre elg i løpet av året.

Spørsmålene blir da:
1) Hvor mange munner klarer hver jeger å mette og i hvor mange dager?
2) Hvor mange elg vandrer rundt i de norske skoger etter at dette er over?

Bamse Brakar skrev:
Ulv i fårakläder skrev:
Det gjordes en beräkning i Sverige att -allt- vilt i Sverige skulle räcka till ca 3 veckors mat till hela befolkningen.

Men då förutsätter man ju att man hittar alla ätbara vilddjur, samt jag -tror- att de menar med nuvarande konsumtion på mat.

Interessant! Jeg så litt på tallene for Norge når det gjelder felte hjortevilt sist år. Og her er resultatet:

.........................Ant. Felt................Gj.s. slaktevekt.....Total kjøttvekt............x10(Rubbel og bit som rører seg)
Elg........................36 400......................125.................4 550 000.............45 500 000
Hjort.....................39 100.......................50..................1 955 000.............19 550 000
Rådyr....................28 800.......................20.....................576 000..............5 760 000
Rein.......................5 400.......................60.....................324 000..............3 240 000
.................................................................................7 405 000............74 050 000

Den som har erfaring med de forskjellige viltene, vil se at jeg har overdrevet slaktevekten. Særlig for villrein og rådyr. Riktignok kan en svær villreinbukk ha en slaktevekt på oppimot 110 kg, men det er snittet som teller. Man blir ikke mye mett av tanken på at ettåringen kunne blitt 110 kg om den hadde fått leve….

Når jeg anslår total stamme til 10 ganger det som blir felt årlig, er også det en drøy overdrivelse. Villreinen er anslått til å ha en vinterbestand på om lag 30 000 dyr, ikke 54 000. Men jeg er raus og overdriver så det suser også her.

I et kg viltkjøtt er det ca 1000 kCal. En person som er rimelig fyskisk aktiv bør derfor ha 2,5 kg per dag for å holde vekta. Det betyr at fjorårets jakt kunne hold liv i 8115 personer i hele fjor. Hadde man jaktet ned hele bestanden, kunne man kanskje ganget med 10 og fått 81 000 i et helt år. Eller i underkant av 6 dager for hele befolkningen.

Sleng på alt som kan krype, gå eller flakse av småvilt, og det gjør neppe særlig forskjell..... Husk jeg har allerede tatt kraftig i!

PS: Vi er selvfølgelig alle som en her sterkt i mot krypskyting! Dette er bare et tenkt situasjon og så videre...... 8-)

Topp

InnleggSkrevet: 23 Aug 2017, 09:16 
Avlogget

Enig at det definitivt har skjedd store ting på den fronten, men igjen oddsen min. Vil være reeeelativt, mye høyere enn en bygutt som aldri har fanget fisk skutt dyr eller jaktet noe som helst.
Selvfølgelig vil det være kamp om mat, og ressursser bli skarve i et sånn scenario. Men , om man har av innstillingen "alle andre gjør det så da gidder ikke jeg" gir deg såfall ikke noe, og når det er snakk om fangstteknikker som fanger for deg. Mens, du kan gjøre andre ting. Ser jeg igrunn 0 problem, med å kanskje bruke 1 time av dagen for å sjekke og sette opp feller / garn.

Og kultivering av vann er aldeles ikke vanskelig, har man et par vann i nærheten kan man fint lage en stor bestand av fisk rundt seg selv med kjennskap om hvor folk fisker.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Aug 2017, 10:21 
Avlogget

Hva er vi mest redd for?

for min del:
At vi bor i verden hvor Nazistene igjen marsjer.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Aug 2017, 11:06 
Avlogget

Hva er vi mest redd for?

for min del:
For etter hvert å bli ranet av staten for går og grunn. Av en stat som stadig mer febrilsk vil kjempe for å opprettholde en på sikt ikke bæredyktig velferdsstat.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Aug 2017, 13:49 
Avlogget

De skattene som raner folk er eiendomsskatt, formuesskatt og arveavgift. Den siste ble vi heldigvis kvitt. Dette er skatter der den som må betale ikke nødvendigvis har omløpsmidler til å betale.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Aug 2017, 00:10 
Avlogget

Som IT mann ser jeg hvor utrolig sårbare vi er for solstorm. Tas strømmen så går alt av systemer ned. Det vil ta årevis før trafostasjoner kan erstattes. Vi har så si ikke backupsystemer på plass.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Sep 2017, 17:10 
Avlogget
Brukerens avatar

@ AlfredoGunkido: Angående dette med å klare seg på det en kan skaffe seg via sanking, fisking og jakt i naturen og hva som gir best odds i en ekstremsituasjon:

Denne bygutten du never vil naturligvis ha dårlige odds dersom han er totalt uforberedt. Men spørsmålet er om det å flykte ut i skogen gir noe særlig mye bedre odds enn det som jeg vil foreslå for ham. Det kommer jeg tilbake til.

Spørsmålet er hva som vil være den beste matkilden på kort og lang sikt i en slik situasjon. I posten min over har jeg listet opp det meste av hva som finnes av vilt fra rådyr og opp. Merk at vi snakker skogen her og ikke ei øy langt uti havgapet. Fisk finnes, men hvor lett er det å skaffe nok til å overleve over tid. Fisk er ikke spesielt kaloritett mat. Ørret er nokså feit og dermed blant det beste i så henseende. Men 100 g ørret inneholder bare 166 kcal(gjelder feit og fin oppdrettsfisk!). (La oss hoppe bukk over at vi ikke er skapt for å leve på kun fisk.) For å dekke et moderat anslått kaloribehov på 3000 per døgn i en slik situasjon, trengs det 1,8 kg. Spiser du ikke rubbel og bit må du fiske desto mer. Det er sikkert mulig enkelte steder i gode fiskevann. Men selv disse vil bli overbeskattet temmelig fort. Og tro ikke at disse vannene ikke er godt kjent av tilstrekkelig mange andre til at man får ha dem for seg selv.

Et av disse vannene er Altevann og omkringliggende vann i Troms. Akkurat nå går det en serie på TV2/Zebra som heter Alene. Konseptet her er at 10 turvante personer blir satt ut ved dette vannet uten annet en helt basic utstyr og ingen mat. Så må de klare seg selv på alle vis så lenge de klarer. I ukesarkivet til Canal Digital ligger nå episode 4 og 5. Det blir totalt 10 episoder. Om de første episodene er tilgjengelig noe annet sted, vet jeg ikke. De har nå kommet til dag 11 eller 12 og bare halvparten er med fortsatt. Og det er ikke nødvendigvis de jeg trodde skulle falle fra først som gjorde det…. Men i alle fall, serien er interessant med hensyn til hvor utfordrende det er å klare seg bare på det man finner i naturen.

Det må sies at dette er en konstruert situasjon. Blant annet får de ikke lov til å jakte. Det blir fra tid til annet vist bilder av reinsdyr i området. Men dette er tamrein og jeg kan garantere at om noen hadde begynt tyvjakt på tamrein uansett krise eller ikke, så hadde eierne kjapt tatt tak i problemet…..

Og hva er så mitt råd til denne bygutten? Jo i en slik ekstremsituasjon hvor jeg antar at all infrastruktur som elektrisitet og drivstoff har stoppet opp, så er det en gruppe som vil ha desperat behov for arbeidskraft, nemlig bøndene. Så denne bygutten vil bedre oddsene sine dramatisk om han kjapt som f… drar til noen han kjenner eller vet om som driver både med variert husdyrhold og dyrkning, og fallbyr seg selv. Uten maskiner og tilførsel av diverse innsatsfaktorer der, vil det meste av dette falle sammen som et korthus. Den som tilbyr arbeidskraft for mat og husrom, har langt bedre odds der enn ved å sette til skogs. Når denne skogskaren omsider karrer seg tilbake til folk, spørs det om det er noen ledig plass til ham.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Nov 2017, 00:13 
Avlogget

Filbert skrev:
Hva er vi mest redd for?

for min del:
At vi bor i verden hvor Nazistene igjen marsjer.

Dette er noe jeg ser på med stor skrekk selv... vi er på tur inn i en ny tid

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 28 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot] og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet