Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Aug 2018, 23:52

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Carinthia soveposer
InnleggSkrevet: 04 Feb 2017, 18:06 
Avlogget

Nå er det helt sikkert flere her inne som jeg kjenner til eller antar har brukt Carinthia sine soveposer gjennom tjeneste i grønt, selv har jeg ikke fått brukt andre enn den gode gamle drittposen fra days yonder. Ser at gamle equipnor/norse gear nå har tre poser fra ovennevnte selskap liggende i nettbutikken.

https://no.norsegear.com/carinthia

Jeg har en Helsport Isfjorden som jeg er forsåvidt fornøyd med, samt en ganske så velbrukt gammel Ajungelak til sommers bruk, men denne har passert levetiden sin nå. Grunnen til at Carinthia ser ut til å friste er prisen. 1400 spenn for en vinterpose er langt ifra dyrt sett henn til hva Helsport og lignende koster. Det jeg lurer på er dermed erfaringer til folk som har brukt disse posene. Vekt og materielle er ikke så viktig, men opplevd temperatur og kvalitet.

Topp

Innleggets emne: Re: Carinthia soveposer
InnleggSkrevet: 04 Feb 2017, 18:54 
Avlogget

Jeg har en nr 6 og opplever at det legger seg en del kondens/fukt rundt åpningen og laaangt nedover langs klaffen over glidelåsen. Vekt og størrelse gjør allikevel at jeg er ganske fornøyd. Men skal jeg sove under åpen himmel i temp lavere enn -25 bruker jeg en annen pose

Topp

InnleggSkrevet: 04 Feb 2017, 19:49 
Avlogget

Takk for svar Einar;)

Kondens er en tilbakevendende problem for mange. Selv har jeg ikke hatt den store problemet med det faktisk. Bør vel være glad for det. Hvilken pose er det du bruker ved temperaturer under -25?

Topp

InnleggSkrevet: 07 Feb 2017, 17:40 
Avlogget
Brukerens avatar

Carinthia Defence 6 ble vel sperret for bruk (i Forsvaret) pga kondensproblemene i kulde, da folk fikk frostskader på bena av de.
Jeg har selv Defence 1, den fungerer helt greit til sommerbruk. Tidligere har jeg prøvd tropeposen med ansiktsnett, noe som var kjempepraktisk. Dog var glidelåsen og borelåsen på denne veldig ubehagelig mot kroppen, i alle fall de gangene jeg prøvde den.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Feb 2017, 17:59 
Avlogget

Det er jo rimelig drastisk.. og lover ikke helt godt.

Hva legger du i helt greit vedrørende 1?

Ellers er jeg alltid åpen for andre tips:)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Feb 2017, 20:57 
Avlogget
Brukerens avatar

jeg har brukt US MMS (modular sleep system) endel, til både varmt og kaldt (og vått) vær. Den har funka som en kule og har holdt meg varm og tørr ned mot -8 (har ikke testa i skikkelig kulde). Den er stor som et telt og ikke noen lettvekter, men jeg synes den er ok. Jenken påstår at den skal holde for ned til -45, men det tror jeg når jeg ser det. -15 burde i allefall være greit.

kosta meg 1000 spenn og da er det to soveposer, goretex-trekk og kompresjonspose inkludert, men kompresjonsposen var noe dritt, så kjøp en annen.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Feb 2017, 21:40 
Avlogget

Ikke den værste summen egentlig. Ser flere reviews om denne på nett. Helsport Isfjorden min er rated ned til -25, og det er dems egen rating uavhengig av denne sør-europeiske standarden. Greia er at den tar uforholdsmessig mye plass i Tuvan. Skal ut til helga på en solo overnatter og satser på at jeg får under -10 grader. Må teste ut litt nytt utstyr i lettpakningen min. :)

Topp

InnleggSkrevet: 14 Feb 2017, 22:49 
Avlogget

Strelok skrev:
Carinthia Defence 6 ble vel sperret for bruk (i Forsvaret) pga kondensproblemene i kulde, da folk fikk frostskader på bena av de.
Jeg har selv Defence 1, den fungerer helt greit til sommerbruk. Tidligere har jeg prøvd tropeposen med ansiktsnett, noe som var kjempepraktisk. Dog var glidelåsen og borelåsen på denne veldig ubehagelig mot kroppen, i alle fall de gangene jeg prøvde den.

Det var en leveranse av nr 6 som ble sperret pga feilproduksjon, det samme skjedde med en leveranse av nr 4 (standardposen). Jeg har en nr 1 også, men har ikke hatt mulighet til å prøve den ennå.

Når det er litt vel kjølig føre, bruker jeg en Tyin-pose, godt og til dels hardt brukt, men god som gull synes jeg

Topp

InnleggSkrevet: 15 Feb 2017, 00:05 
Avlogget

Ahh. Fikk en natt i drøyt -6/7 med Isfjorden, fungerte forsåvidt greit. Ble brukt i kombinasjon med en Nemo oppblåsbar liggeunderlag oppå en ajunglak extreme liggeunderlag. Det gjorde mye for å unngå varmetap fra bakken.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2017, 02:40 
Avlogget

Fordelen med jobben er masse kollegaer med mye forsvarsbakgrunn. Ble rådet til å droppe 6 og heller gå for 4 og bruke fjellduken i tillegg ved behov. Sparer nesten en kg på vekta.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Aug 2017, 15:06 
Avlogget

Vet ikke om du kjøpte pose i februar, men Carinthia sin 4er pose er en god allround pose.

Dn enkel måte for å øke komforttemperaturdn på posen, som forøvrig fjelder alle soveposer er å ha en lakenpose man kan bruke inni på kalde netter.

Er ofte både billig og vekt effektivt!

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet