Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Okt 2018, 19:20

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 21 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 17 Mar 2016, 07:44 
Avlogget
Brukerens avatar

Her er et lite hypotetisk problem å grunne på: Hva skal til for å skape et lite samfunn i samfunnet som er så robust at det vil kunne fungere greit når og hvis storsamfunnet rundt får alvorlige problemer? Jeg tenker meg en relativt liten gruppe mennesker med et så bredt spekter av kunnskaper og ferdigheter at de også vil være i stand til å takle store omveltninger.

Hva disse omveltningene skulle være, kan jo være så mangt. Noen snakker gjerne om Shit-Hit-The-Fan-hendelser(SHTF) og tenker seg at samfunnet nær sagt bryter sammen fra den ene dagen til den neste. Det kan jo skje, og min tenkte lille gruppe ville sikkert også være blant de beste til å takle slikt, men jeg ser heller for meg et langsomt forløp hvor ting gradvis går fra skikkelig topp til riktig skralt.

Det scenarioet som jeg personlig frykter mest, er en langsom utvikling hvor vi sakte, men sikkert bruker opp noen av de lettes tilgjengelige ikke-fornybare ressursene. Dette er ressurser som samfunnet vårt er helt avhengige av for fortsatt vekst. Det betyr ikke at det vil bli TOMT for f.eks. olje eller fosfor, men det vil bli stadig mer krevende å utvinne nok til å forsyne samfunnets behov. Dermed vil det oppstå flaskehalser, eller sagt på en annen måte, komme sand i maskineriet. Og som kjent fører slikt til problemer. Og bare så det er sagt, VEKST er en absolutt forutsetning for dagens økonomiske verdensorden. Uten vekst vil systemet knake alvorlig i sammenføyningene. Og det er de årene hvor det knaker som verst og tilpasningen til et samfunn med langt lavere materiell levestandard jeg ser som den store utfordringen.

Men denne tråden handler ikke så mye om selve scenarioet som hva som skal til for å klare seg gjennom en slik krise.

Rammene for mitt hypotetiske samfunn er fra noen titalls mennesker og opp til kanskje hundre. Hva vil være suksessfaktorene som gjør at de skal komme seg velberget gjennom en slik periode. Og like viktig som krisen og tiden etterpå er tiden før det går riktig utforbakke. Akkurat nå er vi i Norge på toppen i velferd og velstand. Selv om det er mørke skyer på himmelen, vil det nok ta tid før vi kan konstatere at problemene ikke bare er forbigående. Og livet leves her og nå, vi skal ha det bra her og nå selv om vi tenker framover.

Så om man kan komponere et slikt lite samfunn fra grunnen av, hva skal man se etter?
• Hvor er beste lokalisering? By eller land, kyst eller fjell?
• Gårdsbruk? Fiske, jaktterreng? I det hele tatt hvilke eiendom, eller eiendommer bør man være ute etter?
• Hvilke yrker og ferdigheter bør være representert og hvorfor?
• Personlige egenskaper? Hva bør være der og hva bør unngås?
• Interne regler av forskjellige slag - hva trenger man?
• Hvordan takle at forhold går i oppløsning og/eller at folk vil ut? Eller inn?
• Av materielle ting, hva bør anskaffes i gode tider for å være tilgjengelig senere?

Og så videre. Hvilke andre ting er det man må ta hensyn til som jeg ikke har nevnt så langt?

Topp

InnleggSkrevet: 18 Mar 2016, 11:06 
Avlogget

Jeg har lenge hatt lyst til å si noe om denne posten, men den er ganske omfattende. Det er mange hensyn å ta og ganske mange spørsmål. Jeg skriver opp mine ideelle mål for dette slik jeg ser det nå. Det er fullt mulig at dette ikke er optimalt, men det er de første tankene som slo meg.

1. Sted man bygger opp et slikt samfunn

Ca 30 minutter fra diverse sentrumsområder. Ideelle steder kunne vært på sørlandet eller i Hedmark. Sørlandet fordi klimaet her
slik jeg ser det, virker greiest med tanke på vind, storm, mindre snø enn andre steder. Det burde vært et sted som var ca 2 mil
til nærmeste nabo, slik at om en krise oppsto så krevde det for mye til at dette stedet var første stedet man dro til, eller et sted
man tilfeldigvis slumpet borti. Jeg tenker altså ikke ved kysten, men i innlandet. Kanskje et sted med gode fiskeområder i
nærheten.

Gårdsbruk: Etter å ha sett filmer som cowspiracy og forks over knives ser jeg at det er mest økonomisk å spise grønnsaker fremfor
å drive buskap. Ved å drive buskap spiser dyr en del mat som man kunne spist selv.

Yrker og ferdigheter som trengs:

Agronom, bonde
Mekaniker
Elektriker
Snekker/tømrere
Jegere
Fiskere
lege
tannlege
Husmor(mødre:)
Syersker
gartnere

Man trenger også de som forsvarer ens egne ressurser, men jeg tenker at dette er en sekundær rolle som hvem som helst med grunnleggende trening kan klare.

Man trenger da basis kurs innen:
Førstehjelp
Selvforsvar

Interne regler gjøres som i et hvert samfunn. En liten gruppe som blir valgt som ledere hvor resten av gruppa er lojale.
Hvis folk vil inn eller ut av gruppa må gruppas ledere være 100% enige om å ta inn vedkommende.

Materielle ting som bør skaffes i gode tider og være tilgjengelig senere. Dette er temaer som har vært oppe i diskusjonsgruppa tidligere og jeg velger å ikke nevne det her.

Det viktige når man velger ut en gruppe er at gruppen er samkjørte i forhold til etiske retningslinjer som man legger til grunn for gruppa. Det er alltid etiske refleksjoner og vurderinger i en krisesituasjon.
Det er og viktig å stressteste en gruppe for å se hvordan man samarbeider under stress. Dette er noe man kan gjøre på utflukter sammen. Det er noe som også skjer f.eks. ved helvetesuka i militæret. Hvordan takler folk å ikke ha mat over lenger tid m.m.

Jeg tenker at en slik gruppe kunne bestått av 100 stykker totalt for å ta et tall. Det å også dele gruppa inn på ulike gårder og rotert gruppas medlemmer på ulike arbeidsoppgaver og arbeidsområder ville også kunne styrket samhold og ikke gjort at gruppene ble segregert.

Eks: 5 gårder/20 personer pr gård. (dvs ca 5 familier pr gård)

Topp

InnleggSkrevet: 18 Mar 2016, 13:02 
Avlogget
Brukerens avatar

Mr I skrev:
Gårdsbruk: Etter å ha sett filmer som cowspiracy og forks over knives ser jeg at det er mest økonomisk å spise grønnsaker fremfor
å drive buskap. Ved å drive buskap spiser dyr en del mat som man kunne spist selv.

Vi kan ikke spise gress? Det er jo kjempegreier med buskap; gresss o.l. --> melk og kjøtt.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Mar 2016, 13:29 
Avlogget

Kom til å tenke på noen jeg hørte for noen år siden. En bonde i Hedmark ville bygge en kolonihage på eiednommen sin. Søkte litt og fant det under. Tenkte det kunne være en måte å organisere på.

NY KOLONIHAGE VED MJØSA

Et steinkast fra Præstvegen og Prøysenstua, velkjent gjennom Ringsakers store forfattersønn, Alf Prøysen, ligger en 24 mål tomt grunneierne Kari Hanne og Fridthjof Tokstad Platou har store planer for. Husmannsplassen Øvre Harstad blir snart bygd ut til en kolonihage med seksten fritidsboliger og økohager.

- Dette er noe jeg har tenkt på i 20 år, forteller Fridthjof. Nå har han engasjert arkitekt MNAL Gunnar F. Andersen for å realisere planene.- Det ble fart i sakene etter at arkitekten ble med på laget. Planene for den opprinnelige husmannsplassen er å bygge seksten fritidsboliger, seksten parseller med kolonihage, samt felles sosiale områder, lekeplass for barna og garasjeanlegg med ekstra lagringsboder. Kolonihagen skal organiseres etter sameiemodellen hvor hver enkelt vil stå som eier av boligen sin, inkl tomt, samt andel i kolonihagen og garasjeanlegget

Hentet fra Afteposten Publisert: 02.mar. 2006

Topp

InnleggSkrevet: 18 Mar 2016, 14:55 
Avlogget

VikingKong skrev:
Mr I skrev:

Vi kan ikke spise gress? Det er jo kjempegreier med buskap; gresss o.l. --> melk og kjøtt.

Man får jo se hvordan man kommer ut i forhold til produsjon av mat til dyrene kontra hva man får igjen av mat til gruppa.

Det jeg så på denne filmen var at dyr forbruker mer korn/vann/div spiselig enn det de produserer av kjøtt.

Men om man produserer nok til å klare seg så kan man jo vurdere buskap. Jeg vil også tro det er mer jobb å holde buskap enn å bare dyrke frukt, bær, grønnsaker. Men jeg er ikke bonde så jeg vet ikke :)

Topp

InnleggSkrevet: 18 Mar 2016, 19:23 
Avlogget

når det gjelder dyrehold er det jo forskjell på "grovfor" og kraftfor..
kraftfor gir jo raskest "oppfeiting" men de kan også "eta reint" rundt der en har dyrket mark for matproduksjon-slik som utmarksbeite på sommeren,vinterstid må en jo fore inn litt ekstra da...

En annen ting er at det bør være et lite vassdrag eller stor bekk med helårs vannføring for strømproduksjon og eventuelt fiske og vanningskilde.

vindmøller eller solpaneler monner ikke ved en større gruppe om vinteren.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Mar 2016, 22:19 
Avlogget
Brukerens avatar

Her var det mange gode poenger!
Jeg har bare en rask liten kommentar til det siste innlegget i første omgang: Kanskje et biogassanlegg kunne supplere også om vinteren? Dessuten er det vel heller mer vind om vinteren, skjønt ikke når det er som kaldest her på Østlandet kanskje. Dieseldrevet generator, evt tregassdrevet, burde kunne gi noen watt til lys og slikt i alle fall.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mar 2016, 22:22 
Avlogget

Drifting av et biogassanlegg er noe som trenger litt kompetanse for å kunne utnytte potensialet-men klart mulig.
en annen ting som er like kurant og enklere å drifte er kombinasjonen av sterlingaggregat og vedfyring-funker gull om vinteren(kaldsiden utendørs).

https://www.youtube.com/watch?v=CUE0u06Daaw
https://www.youtube.com/watch?v=pPVCLpnTnvI

men det er ingen som produserer dette kommersielt dessverre..helt genialt for avsidesliggende hytter.
litt synd det ikke har blitt satset på...
https://www.youtube.com/watch?v=H_Vnxapd5fs

Topp

InnleggSkrevet: 22 Mar 2016, 15:13 
Avlogget
Brukerens avatar

Mr I skrev:
Jeg har lenge hatt lyst til å si noe om denne posten, men den er ganske omfattende. Det er mange hensyn å ta og ganske mange spørsmål. Jeg skriver opp mine ideelle mål for dette slik jeg ser det nå. Det er fullt mulig at dette ikke er optimalt, men det er de første tankene som slo meg.

1. Sted man bygger opp et slikt samfunn

Ca 30 minutter fra diverse sentrumsområder. Ideelle steder kunne vært på sørlandet eller i Hedmark. Sørlandet fordi klimaet her slik jeg ser det, virker greiest med tanke på vind, storm, mindre snø enn andre steder. Det burde vært et sted som var ca 2 mil til nærmeste nabo, slik at om en krise oppsto så krevde det for mye til at dette stedet var første stedet man dro til, eller et sted man tilfeldigvis slumpet borti. Jeg tenker altså ikke ved kysten, men i innlandet. Kanskje et sted med gode fiskeområder i nærheten.)

Ja, posten er ganske så omfattende, men den må gjerne diskuteres stykkevis og delt for meg. Så de som har noen tanker de vil dele – kom igjen.

Ang. sted: Det er viktig at det kan fungere både i dagens samfunn og i trangere tider. Folk må ha mulighet til å komme seg til arbeid som ligger et stykke unna. Samtidig må det være mulighet for matproduksjon i et visst omfang. Det ideelle er vel mulighet både for fiske og jordbruk, men fiske vil neppe bringe så veldig mye av seg i trange tider på Østlandet. Til det vil det være for mange som tenker i samme baner. Så jeg er enig i essensen i dine vurderinger Mr I. Men for å huse så mange som 100 mennesker snakker vi om en skikkelig gård, ikke noe småbruk akkurat. Kanskje flere gårder i nærheten av hverandre…. Eller flere adskilte enheter med tett samarbeid.

Ellers så var dette med kolonihage interessant, Kim. Det kunne gjort det mulig å ha en løsere tilknytning fram til omstendighetene krever relokalisering. Med noen utleieenheter disponibelt kunne «storbonden» også fått et innblikk i hvorvidt mulige søkere passet inn i konseptet før man bandt seg for tungt opp økonomisk. Det ville også redusert behovet for helårsboliger. I alle fall senket byggekravene for eventuelle nybygg for å huse så mange folk som det kanskje ville bli.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Mar 2016, 20:52 
Avlogget
Brukerens avatar

om jeg skulle velge sted fritt ville jeg nok ha valgt vestfold/sørlandskysten, utelukkende pga. klimaet. Kyst gir også muligheter for matsanking som man bare kan drømme om i fjellet. (worst case kyst: spis blåskjell og tang i to uker. worst case fjell....vel, fjellbjerk gir ikke mye mat i skrotten)

dernest tror jeg 10 familier på et begrenset område er optimalt. F.eks. en øy, halv-øy, liten dal e.l. Om man har fler mister man lett samholdet, om man er færre får man ikke dekket behovene for forskjellige funksjoner.

Det bør være noen slags større ferskvannskilde i nærheten, f.eks. en bekk eller liten elv (det gir jo også kraftmulighet) som kan brukes til vanning.

Det bør være ferdig oppdyrkede jordområder på stedet, helst litt sandete matjord, f.eks. morenegrunn som er veldrenert. John seymour sier i sin bok at 20 mål er nok, om man skal ha nok til dyrehold, dyrking av frukt, korn, poteter, grønsaker og for til dyrene. Mindre om man minsker dyrehold, men det blir vanskelig å drive korndyrking uten hest, om man skal være uavhengig av diesel.

Det bør være skog på stedet, for materialer og brensel. Ca. 10 mål blandingsskog pr. familie.

Innbyggerne bør ha varierte utdannelser, men kanskje ikke så mange akademikere utenom medisinsk personell og muligens en kjemiker. Jeg tror variasjon er nøkkelordet. Representerte yrker bør være; medisinere (lege/sykepleier), mekaniker/finmekaniker, tømrer, metallarbeider, elektriker etc.

Alle må uansett være bønder, fiskere, sankere og evt. forsvarspersonell.

Gårdene bør være ikke altfor langt unna hverandre, om det skulle trenges hjelp.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Mar 2016, 13:27 
Avlogget
Brukerens avatar

Angåenede dette med vegetar kontra kjøtt: Vi kan med fordel redusere kjøttforbruket svært mye i forhold til hva det er i dag. Men enkelte næringsstoffer er det vanskelig, for ikke å si umulig, å få i seg nok av gjennom et rent vegetarisk kosthold. Så det kan være lurt å legge inn noe dyrehold i et slikt opplegg som dette dersom man ønsker å heve selvforsyningsgraden.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Mar 2016, 13:42 
Avlogget
Brukerens avatar

Draugjeger skrev:
om jeg skulle velge sted fritt ville jeg nok ha valgt vestfold/sørlandskysten, utelukkende pga. klimaet. Kyst gir også muligheter for matsanking som man bare kan drømme om i fjellet. (worst case kyst: spis blåskjell og tang i to uker. worst case fjell....vel, fjellbjerk gir ikke mye mat i skrotten)

dernest tror jeg 10 familier på et begrenset område er optimalt. F.eks. en øy, halv-øy, liten dal e.l. Om man har fler mister man lett samholdet, om man er færre får man ikke dekket behovene for forskjellige funksjoner.

Det bør være noen slags større ferskvannskilde i nærheten, f.eks. en bekk eller liten elv (det gir jo også kraftmulighet) som kan brukes til vanning.

Det bør være ferdig oppdyrkede jordområder på stedet, helst litt sandete matjord, f.eks. morenegrunn som er veldrenert. John seymour sier i sin bok at 20 mål er nok, om man skal ha nok til dyrehold, dyrking av frukt, korn, poteter, grønsaker og for til dyrene. Mindre om man minsker dyrehold, men det blir vanskelig å drive korndyrking uten hest, om man skal være uavhengig av diesel.

Det bør være skog på stedet, for materialer og brensel. Ca. 10 mål blandingsskog pr. familie.

Innbyggerne bør ha varierte utdannelser, men kanskje ikke så mange akademikere utenom medisinsk personell og muligens en kjemiker. Jeg tror variasjon er nøkkelordet. Representerte yrker bør være; medisinere (lege/sykepleier), mekaniker/finmekaniker, tømrer, metallarbeider, elektriker etc.

Alle må uansett være bønder, fiskere, sankere og evt. forsvarspersonell.

Gårdene bør være ikke altfor langt unna hverandre, om det skulle trenges hjelp.

Mange gode momenter her, Draugjeger! Men er det ikke litt vel tett med folk nedover der da? Ja, ja, det gjelder vel kanskje alle aktuelle områder. Men det med klima kjøper jeg definitivt. Etter å ha drevet litt resarch på denne spinn-offen av Carringtonhistorien, den med fokus i Tylldalen, så vil jeg helst ned fra fjellbygder på indre østlandet i alle fall.

10 familer er kanskje en god øvre grense. Etter som ting tilspisser seg vil nok disse familiene bli ganske så mye større når besteforeldre, tanter og onkler begynner å komme på besøk, tenker jeg. En slik oppesing av folketallet må det i alle fall tas høyde for.

Ang det med akademikere eller ikke. Jeg tror ikke det skal brukes mot folk at de har en lang utdannelse med mye boklig lærdom nødvendigvis. Min erfaring er at disse folkene gjerne også har mange andre kvaliteter som kan være nyttige. Og ikke alle med en yrkesutdanning som i og for seg er nyttig, er tilsvarende flinke og fleksible innen akkurat det yrket. Så vil jeg være mer opptatt av hva folk faktisk har av kunnskap og ferdigheter og hvordan de omsetter dette i praksis. Jeg er f.eks. ikke snekker, men for noen år siden hadde jeg en kar hjemme som smykket seg med den tittelen. For å si det sånn, jeg angret på at jeg ikke tok meg bryet med å gjøre jobben selv.....

Topp

InnleggSkrevet: 27 Mar 2016, 08:23 
Avlogget
Brukerens avatar

Et viktig aspekt er at de fleste delene av det lille samfunnet må kunne vedlikeholde av de som bor der, med deler de har eller kan framstille selv. Maskinparken bør derfor inneholde et velutstyrt verksted, med dreiebenk, sag, fresemaskin, boremaskin, etc. Om verkstedet går på reindrift eller om man kan framstille nok 3-fas til å drive det skal være usagt.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Mar 2016, 21:28 
Avlogget

Jeg tror at om man utelukkende har en ferdighet som forsvarspersonell, soldat, sikkerhetsanvarlig eller lignende, så vil dette ha en selvoppfyllende konsekvens. De som har denne rollen ønsker å være nyttige. Om dette er den eneste rollen de har, vil de hele tiden jakte på bevisst/ubevisst ulike risikoscenarier, steder de kan utnytte sine ferdigheter for å ikke virke unyttige. Derfor synes jeg dette bør være en sekundær egenskap. Jeg snakker av erfaring.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mar 2016, 06:22 
Avlogget
Brukerens avatar

Kim skrev:
Kom til å tenke på noen jeg hørte for noen år siden. En bonde i Hedmark ville bygge en kolonihage på eiednommen sin. Søkte litt og fant det under. Tenkte det kunne være en måte å organisere på.

NY KOLONIHAGE VED MJØSA

Et steinkast fra Præstvegen og Prøysenstua, velkjent gjennom Ringsakers store forfattersønn, Alf Prøysen, ligger en 24 mål tomt grunneierne Kari Hanne og Fridthjof Tokstad Platou har store planer for. Husmannsplassen Øvre Harstad blir snart bygd ut til en kolonihage med seksten fritidsboliger og økohager.

- Dette er noe jeg har tenkt på i 20 år, forteller Fridthjof. Nå har han engasjert arkitekt MNAL Gunnar F. Andersen for å realisere planene.- Det ble fart i sakene etter at arkitekten ble med på laget. Planene for den opprinnelige husmannsplassen er å bygge seksten fritidsboliger, seksten parseller med kolonihage, samt felles sosiale områder, lekeplass for barna og garasjeanlegg med ekstra lagringsboder. Kolonihagen skal organiseres etter sameiemodellen hvor hver enkelt vil stå som eier av boligen sin, inkl tomt, samt andel i kolonihagen og garasjeanlegget

Hentet fra Afteposten Publisert: 02.mar. 2006

Jeg har prøvd å nøste opp i dette via litt googling og fant en egen nettside viet til prosjektet.

Dessverre ser det ut til at det ikke har skjedd mye der de siste årene. Uten at jeg vet noe konkret, så vil jeg tippe at det har å gjøre med omdisponering av dyrket mark til andre formål. Ut i fra plantegningene synes det åpenbart at kolonihyttene er tenkt satt opp på dyrket eller dyrkbar mark. Det er FY-FY i mine øyne og ører og alt som er. Nei, hadde det nå enda vært et kjøpesenter så ..... :lol: (FLEIP)

Dersom det er noen som sitter med oppdatert info om dette eller tilsvarende prosjekter så er jeg svært interessert i å høre om det.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 21 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: