Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 13 Des 2018, 13:41

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 79 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Selvforsvar
InnleggSkrevet: 10 Okt 2015, 13:59 
Avlogget

Det er vanskelig å påberope seg nødverge hvis du har brukt gummi eller andre prosjektil.
I lovens forstand har du da planlagt handlingen ved å anskaffe spesiell ammunisjon for selvforsvar.
Bruker du bly-ammo kan det da skje i nødverge og muligens i affekt med midlertidig nedsatt bevissthet grunnet sterkt press.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Okt 2015, 15:49 
Avlogget

Så å drepe noen i affekt e bedre enn å skade noen under forberedt selvforsvar?
Det høres forsåvidt riktig ut.

Kampsportutøvere kan såvidt puste i noens retning uten å få tyn.
Da eg trente Taekwon-Do så fikk vi alltid høre om selvforsvarsaker som gikk i feil retning i retten.
Én sortbelte (usikker på hvilken Dan) ble angrepet av en gruppe karer på gata i Trondheim. Først så havnet han på bakken og ble desorientert, men klarte å samle seg nok til å kunne ta de en etter en. De gutta fikk brukne ben og flere skader. Hvilke skader utøveren fikk og hvorfor de angrep akkurat han er uvvist. Men utøveren fikk strengere straff pga overdreven bruk av vold. Eg ville nok ha kalt dette nødverge. Og at de metoder brukt var likestilt med antall angripere. Utifra det eg har blitt fortalt.

Når det gjelder kampsport så mistenke eg at folk generelt har en overdreven fantasi over korsn det utøves. Ja, man lærer mye over flere års trening som kan være livsfarlig for andre under feil bruk og utøvelse. Ja, torpedo virksomheten besto ofte av menn med kampsportbakgrunn lengre bak i tid. Men no idag det de færreste bråkmakeran som får bli med i en kampsportklubb fordi dem e lett å sile ut. Taekwon-Do oppfattes nok svært kjedelig i starten for de aller fleste så vi har få tilfeller med utøvere som tar kampen ut på gata.
E usikker på de andre stilene om hvordan de kjører løpet angående etikk og moral.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Okt 2015, 07:23 
Avlogget

Ikke alltid lett for oss lekfolk å bli klok på lover og regler når det gjelder vold, våpenbruk, selvforsvar og forsvar.

Faren til en kamerat av meg gikk for ca 15 år siden over veien for å forsøke å stoppe et slagsmål en lørdagskveld. Var en mann som hadde slått ned en annen mann og fortsatte med å sparken personen på bakken i hodet.
Når faren hans kom bort snudde voldsmannen seg 180 grader rundt og slo han ned med et velrettet slag.
Faren hans gikk i bakken og slo hodet i asfalten. Hjertet stoppet og faren døde.

Voldsmannen ble frikjent for drap og fikk noen få måneders fengsel for begge voldssakene. Deler av dommen betinget.

Hvorfor? Jo voldsmannens forsvarer klare å bevise at faren døde av hjertestans, men det kunne ikke bevises at han fikk hjertestansen av å bli slått i asfalten. Han klare å få juryen med på at hjertestansen ikke hadde noe med voldsepisoden å gjøre.

Go figure ...

Topp

InnleggSkrevet: 12 Okt 2015, 11:53 
Avlogget

Hjerteinfarkt kan fremprovoseres med vold, stress eller økt fysisk aktivitet. Avhengig av hvor fremskreden hjerteproblemene er hos den enkelte. Og alder.
Min stemor mistet nylig sin sønn før han fylte tredve år helt ute av det blå pga bakterie på hjerteposen.
Det kan være som å spille på lotto angående når hjerteinfarktet skjer.

Det er veldig synd med faren til kompisen din og hvordan saken gikk i retten. Noen ganger vinner den andre siden.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Okt 2015, 21:02 
Avlogget

http://www.nrk.no/norge/her-er-endringe ... 1.12576893
2. Du slipper ikke like lett unna med selvforsvar

I norsk lov slipper du straff hvis du handler i nødverge og forsvarshandlingen ikke er uforholdsmessig i forhold til angrepet.

Men i den gamle loven kan du også slippe unna selv om du går lenger enn nødvendig når du forsvarer deg. Dersom du handler i frykt eller sinne (som en følge av du ble angrepet), blir du ikke straffet hvis du for eksempel sparker angriperen mens han ligger nede.

I den nye loven strammes dette kraftig inn. En person som går lenger enn nødvendig når han forsvarer seg, vil bare slippe unna i helt spesielle tilfeller.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Okt 2015, 23:29 
Avlogget

Altså, blir angrepet av en mann/kvinne med kniv så har du rett til å bevæpne deg med en kniv eller balltre. Og du har ikke trent selvforsvar og har ikke en fysisk tung jobb så burde ikke din opptreden i denne situasjonenen ikke ha spesielt mye å si. Dette er en situasjon som sannsynlig vil gå galt der den ene eller begge blir alvorlig skadet eller dør. Dersom offeret dreper angriperen så vil det bli gjort rede for alle faktorene som førte til dette utfallet og offeret slipper straff.

Men, har man trent kampsport i årevis (og regnes som en profesjonell kampsportutøver av andre utøvere og trenere), jobber som yrkessoldat/politi eller har grov vold på rullebladet fra tidligere og angriper dør så vil det bli straff fordi det kunne ha endt annerledes. Her vil opptredenen og utfallet ha mye å si for den som forsvarer seg.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2015, 13:15 
Avlogget

Hvis noen har kniv, så er sannsynligheten stor for at du ikke ser det før det er for sent. Det er ikke uvanlig at folk som er knivofre tror de har vært i håndgemeng, men oppdager skadene etterpå. Å "ha rett til" å ty til balltre, kniv, svært grov ubevæpnet vold osv. hjelper lite.....

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2015, 14:12 
Avlogget

Nødverge går på proposjonalitets prinsippet, du har rett til å utøve selvforsvar for å forsvare deg selv eller andre.
Men du kan ikke bevæpne det mye sterkere enn den du forsvarer deg mot, hvis noen bryter seg inn, og og ikke er bevæpnet, så kan du ikke hente frem hagla fra skapet og skyte vedkommende.
Men kommer han inn med kniv, så kan du bruke kjevla eller stekepanna mot han.

Og du må stoppe når han ikke utgjør en trussel lengre.

For mitt selvforsvar, så satser jeg på hva munnen eller beina kan gjøre.
Det er ikke mye man kan bære som EDC som man har lov å bære offentlig.
Mitt neste Paracord prosjekt er en monkeyfist lanyard http://youtu.be/ZKIEteiyeFM

Hjemme har jeg en teleskopbatong liggende i nattbordskuffen.
Har også et et kilos pulver apparat, innholdet, kan brukes mot mer enn bare brann.
I tillegg til min mobil, for å ringe 113.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Nov 2015, 10:28 
Avlogget

Tenkte jeg skulle dele mitt selvforvarstips. Jeg er jeger og har flere skytevåpen hjemme. Men disse er forsvarlig innelåst i våpenskap en etasje under der jeg sover. Og selv om det hadde vært lovlig å oppbevare ei hagle under senga, ville jeg ikke gjort det. Verden er ikke blitt slik her som jeg bor enda. I mine øyne hadde det vært å bikke over i paranoia. Hva verden kan bli til er noe annet.
Men likevel, skulle jeg bli vekket av ubehageligheter på mitt soverom er jeg ikke helt forsvarsløs. For en stund siden ble det skiftet vinduer på soveromet og ett brekkjern ble brukt. Da alt rotet ble ryddet vekk, lot jeg dette bli liggende . Under sengen på min side. Var liksom ikke i veien.

Jeg har også montert en brannslokker på soverommet, rett ved hodeenden. Dette er en spesiell brannslokker. Det er en 2kg halon 1211 slokker. Denne type slokkere skal egentlig fases ut pga miljøhensyn. De inneholder kfk gasser og har vært ulovlig å selge i mer enn 20 år. Men halon 1211 er ett genialt slokkemiddel. I tillegg er det en flytende gass som holder seg flytende minst 3-4 meter etter at den er kommet ut av dysen. Flytende holder den er temperatur på ned under minus 100 grader celcius. Etter snart 40 år i bransjen brannvern, har jeg fyllt mange slike da det var lovlig. Og opplevd å få brannsår ved lekkasjer under fyllig der gassen har dryppet på fingrene mine.
På slokkern min har jeg erstattet slangen med en enkel dysespiss slik at jeg ikke trenger to hender for å bruke denne slokkeren.

Tanken min er da at hvis det kommer noen inn i huset mitt som vil meg vondt , mens jeg sover , kan jeg plukke slokkkeren av veggen og dra ut sikringen. Med brekkjernet i høyre hånd og slokkeren i venstre har jeg gode odds mot alle som ikke truer meg med skytevåpen. Med å sprøyte gassen mot ansiktet til inntrengeren vil han bli fullstendig hjelpeløs i flere sekunder. Det kan muligens oppstå permanente øyeskader. Og ett par gode kraftige rapp over knærne med brekkjernet, vil gjøre inntrengeren hjelpeløs i flere timer. Han vil også trenge legehjelp.
Og allt med lovlige midler. Ingen dødelige ulovlige våpen er involvert her. Politiets etterforsking vil vise at en brannslokker og noe verktøy som lå på soverommet ble brukt.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2015, 14:06 
Avlogget

Huff, det høres ikke ut som om det er greit å forsvare seg i dette landet!

Som en liten jente kjenner jeg at jeg gjerne skulle tatt selvforsvarskurs, særlig med tanke på hvor overveldende mye folk fra andre kulturer som kommer inn i landet vårt. Jeg er hundre prosent for at vi skal hjelpe alle flyktninger, men jeg kjenner at jeg blir engstelig når jeg leser at de tar loven i egne hender og straffer f.eks enslige kvinner.

Hvis jeg kommer opp i en situasjon der f.eks noen forsøkerå voldta meg, eller gjøre meg, eller barna mine noe vondt, da ville jeg gjort hva som helst. Ja, jeg ville så klart stoppet straks de ikke utgjorde en trussel, men en voksen mann som ligger og vrir seg på gulvet i smerter, kan jo reise seg opp enda mer rasende noen sekunder senere. Jeg tror jeg ville ignorert eventuelle konsekvenser i retten, dersom mitt, eller barna mine sitt liv stod i fare. Men ville forsøkt så godt som mulig å uskadeliggjøre personen uten å drepe, eller gi ham varige men. Så klart. Og ha telefonen i lomma!

Nå har jeg hverken våpen, eller kan selvforsvar, men har også tenkt tanken på brannslukkingsapparat eller stekepanne. Brekkjern var også en god idè. Vi pusser opp så mye, at det har vi jo "overalt".

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2015, 18:18 
Avlogget

Hvis han kan settes ut av spill noen sekunder av noe passende, vil ett brekkjern holdt i begge hendene , så hardt du kan over knærne, gjøre at ha garantert ikke reiser seg før han blir utskrevet fra sykehuset. Og da går han med krykker….

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2015, 19:43 
Avlogget

Huff.. Takk for tipset. Eh.. tror jeg...

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2015, 20:40 
Avlogget

dobbel.

Sist endret av relax den 02 Des 2015, 20:43, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2015, 20:42 
Avlogget

en CO2 slokker midt i fleisen, så rekker en nok å kakke til de før de ser for mye også... :lol:
En pulverslokker gir enorme følgeskader- for hus og innbo(spesielt elektronikk tar kvelden etter kort tid)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2015, 11:33 
Avlogget

Miner om endringen i lovverket rundt nødverge, og maktbruk...
Du skal være rimelig sikker på at du eller dine står i direkte fare før man bruker enkelte midler som er beskrevet her.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 79 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support