Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Des 2017, 08:04

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 29 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 13 Sep 2015, 22:07 
Avlogget
Brukerens avatar

kanskje et kurs hadde svingt? http://www.vastsverige.com/sv/karlsborg ... Karlsborg/

ellers kommer det selvsagt an på scenariet du ser for deg.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Sep 2015, 14:04 
Avlogget

Det er nok som de fleste sier her at det å bare dra ut i skogen med sekk på ryggen er noe målløst. Hvis du ser for deg en tur vinterstid for å stikke av fra noe urolig som skjer, så hadde jeg satt en knapp på å prøve å komme seg til noen andre du kjenner.
Det kan du klare med enkle midler. Alt du velger å ta med deg MÅ øves med på forhånd. En har jo stort sett klær ved utgangsdøra i forhold til årstid. Har du en liten veske klar ved døra med noen enkle hjelpemidler, så skulle du ha et godt utgangspunkt. Ut i skogen alene med lite kjennskap eller trening er dødfødt hvis du ikke har kjempevilje og utrolig ressursrik.

Utifra du har skrevet og betegner deg selv som Noob. :-) så bør du nok ikke gape over for mye på en gang. Del det opp litt:

Feks:

Sørg for ekstra mat, lyskilder og varmekilder hjemme. Det er stadig mere strømbrudd som varer i lengre tid.

Samle en veske/sekk med ting som kan lette en tur til en venn/familie. Gode sko, boblejakke eller vindjakke, lommelykt, noen kontanter osv.

Skaff noe utstyr til å øve overlevelse med. Her må du være nøktern og ikke skaffe slike alt i ett greier. Virker dårlig til alt. Øks kniv og fyrstikker. Et kokekar og liggeunderlag. Med det kan du dra til skogs for å lage bål. Mange har problemer med å lage bål med fyrstikker og da blir det dumt å belage seg på ildstål og buedrill. Når du kan lage bål under flere forskjellige forhold, så kan du forske på alternative metoder.
Sammen med litt snøre og en presenning vil du og kunne prøve å lage noe ly mens bålet varmer. :-)

Bare noen tanker fra meg. :-)

Topp

InnleggSkrevet: 14 Sep 2015, 15:05 
Avlogget

Jeg tror det er lettest å begynne med å endre litt på tankegangen. Ikke gjøre radikale ting, men begynne å tenke på f.eks hva hvis strømbrudd.
Det å tilegne seg kunnskap er viktig. Start i det små! Lære å gjøre opp ild, dra på fisketur, sopptur, lage te av barnåler osv osv. Rett og slett speider "triks"
Personlig har min interesse for matauke økt betraktelig de siste årene. Mye av det folk gjorde i gamle dager er glemt. Finn noen norgesglass, litt eddik og sukker, så er du i gang! :D

Topp

InnleggSkrevet: 15 Sep 2015, 18:43 
Avlogget
Brukerens avatar

Igjen takk for masse tips :)

Norseman, vurderte at iallefall om jeg endte opp med å kjøpe no greier så hadde jeg nok bare lagra de tingene på samme sted i boden så alt var samla :) Og om jeg da skulle på vanlig teltur, så vet jeg jo også hvor alt jeg trenger ligger da også, hehe.

Har også begynnt å hamstre litt mat og ting hver gang det er salg i butikkene :)

Kjenner ingen som er litt prepper aktige, og om jeg hadde nevnt det til noen hadde de nok syntes at jeg overdrev selv om jeg ville kalt meg selv (ikke-super-seriøs-prepper-bare-bittelitt) hehe. Så holder det nok for meg selv. Men ja, hadde nok prøvd å kontakte familie/venner/jobb kollegaer ol. om noe skulle skjedd.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Sep 2015, 22:19 
Avlogget
Brukerens avatar

Her er en begynnelse på en standard-tipstråd for nybegynnere jeg skrev for en stund siden som strandet litt i moderatordelen av forumet. Mulig at den blir reposta til en egen tråd senere, men nå kommer den i allefall her:

Prepping på budsjett: mest for minst.

Mange som begynner med prepping ser for seg at de trenger å bruke en masse penger og det er sant at det kan være noen utlegg i begynnelsen som kan virke store.

I utgangspunktet anbefaler DSB at man har:
• drikkevann
• tørrmat
• radio med batterier
• lommelykt
• stearinlys
• fyrstikker
• ved
• førstehjelpsutstyr
• kokeapparat som går på gass eller rødsprit så du kan få deg litt varmmat.

Men hvor lite kan man slippe unna med for å oppnå denne beredskapen? Mange av disse tingene har du sikkert hjemme fra før av, f.eks. kokeapparat eller lommelykt. Hvor mye koster beredskapen?

Det viktigste først:

Vann. Kroppen klarer seg inntil 3 dager uten vann (før man dør, vel å merke) og vanligvis regner man 4 liter vann per person per døgn for drikke og matlagning, men ikke kles- og kroppsvask eller nedskylling i toalett. Om husstanden består av fire personer trenger du, for å ha 72 timers selvforsynthet, 48 liter. Tre 20-liters kanner koster til sammen 210 kroner på biltema. http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Verkt ... unk-88419/

Mat.
I utgangspunktet bør du bare satse på å ha mer av den samme maten du allerede spiser. Se for deg at du skal skaffe deg tre dagers ekstra mat hjemme. Ikke kjøp deg tom på svindyre feltrasjoner, men sats i stedet på uprosesserte råvarer som ris, bønner (tørre eller hermetiske), havregryn, mel, tørrgjær, noe hermetisk frukt, noen suppeposer (om du liker det), noe godteri (motivational food), makrell i tomat eller leverpostei (igjen, om du liker det; å ha masser med mat på lager som du ikke liker er det ikke noe poeng i)

Den norske Legeforening har en artikkel om emnet her (http://tidsskriftet.no/article/1674914/) der de har følgende menyforslag for en person i ti uker: Ut fra programmet kan man komponere dietter som består av lagringsstabile matvarer. Matvarene bør gi ca. 2150 kcal per dag i ti uker og dekke behovet for vitaminer og mineraler. Når man planlegger et slikt matvarelager, må man kjøpe inn matvarer utover det man bruker i sin daglige husholdning. Til daglig kjøper man for det meste ikke-holdbare matvarer som grønnsaker, frukt, meieriprodukter, fisk og kjøtt. Disse bidrar med en stor andel av næringsstoffene i kostholdet.
Et eksempel på en liste som dekker vitamin og mineralbehovet for en person i ti uker er: 4,6 kg knekkebrød, 1,4 kg havregryn, 3,5 kg spagetti, 1 kg hermetisk leverpostei, 1 kg rognleverpostei, 7 kg makrellfilet i tomat, 1,4 kg marmelade, 1,4 kg hvitost, 2,7 kg kjeks, 2 kg hermetisk mais, 3,5 kg erter, 3,5 kg hermetisk asparges, 0,8 kg olivenolje, 0,4 kg smør, 2,1 kg spekeskinke, 0,7 kg mørk sjokolade, 1,4 kg mandler, 1,8 kg peanøtter, 0,14 kg tran, 14 kg appelsinjuice og 3,5 kg tørrmelk. I tillegg kan det være hensiktsmessig å ha et lite lager av kosttilskudd og andre stoffer som kan virke stimulerende på immunforsvaret dersom man skulle bli smittet, som for eksempel fiskemel, selen, betaglukaner, taurin, melatonin, vitamin- og mineraltilskudd m.m. (5).

Prisen på hele denne menyen vil jo selvsagt være ganske høy, men for bare 3 dager vil den være marginal.

Lys:
Lys i en f.eks. strømstanssituasjon vil være motivasjonsmessig viktig. Du trenger to typer lys. Stearinlys (telys) og minst en (helst flere) lommelykter, plassert på strategiske steder i bostedet (selv har jeg i baderomsskapet i 2. etg. Og i sikringsskapet i 1. etg). Sørg for å ha minst en pakke batterier i riktig størrelse. Personlig foretrekker jeg AA-batterier framfor AAA. Lommelykten bør være en LED-lykt, gjerne med variabel lysstyrke. Hodelykt kan være kjekt om man f.eks. skal lage mat samtidig. Kjøp ikke de billigste lyktene, siden de går lett i stykker.

Telys kan man kjøpe på IKEA, men kjøp helst den typen som brenner lenge (6-timers fra Europris er billige: http://www.europris.no/telys-75-pk-6-timers-brenntid). Disse lysene har som heldig bieffekt at de varmer også. Av en blomsterpotte og matchende skål kan man også lage en ovn som kan holde temperaturen i et rom oppe http://www.green-trust.org/wordpress/wp ... candle.jpg. Husk at man aldri må gå fra brennende lys. Telys kan potensielt sett forvandles fra koselig stemningsskaper til flammekaster.

Fyrstikker
For å tenne lysene og rødspritkjøkkenet må man ha fyrstikker. En 10-pk med fyrstikker varer i årevis. Ha noen lightere også. De varer enda lengre.

Kokeapparat;
Gass og rødsprit kan brukes innendørs, men ikke under kjøkkenvifta (brannfare). Engangsgrill kan ikke brukes inne da den avgir en masse karbonmonoksid. sørg for å ha noen liter med rødsprit eller ekstra gassbokser. Gass skal ikke oppbevares i kjeller.

Radio, for å holde seg oppdatert om vær- og føreforhold er bra. Sats enten på en som går på AA-batterier (samme som lommelykta) eller som går på sveiv (Eton Scorpion: http://www.soulracorp.com/productdisplay/scorpion). Denne kan du også bruke til å lade opp mobilen med, om du sveiver lenge nok.

Om du har vedfyring i huset, sørg for å ha nok ved til å kunne holde rommet med ovn varmt i en uke.

Førstehjelpssaker.
I utgangspunktet bør husets sykesaker og medisiner bestå av:

-Smertestillende, Paracetamol eller Ibuprofen, i dosering som alle i husholdet kan bruke. Om man har små barn må man også ha dem som stikkpiller.
-Enkelmannspakning/blodstopper
-Plaster av forskjellige størrelser, sårvask/salve (pyriseptsprit eller klorhexidin), strips. Sett opp viktige telefonnummere på innsiden av førstehjelpsskapet og på innsiden av sikringsskapet. Disse numrene bør inkludere 110, 112, 113, kommunens vannvakt (ved brudd på vannledning), elektriker, låsesmed, etc.

Du bør i allefall vite hvordan du bruker det førstehjelpsutstyret du har.

Drivstoff
Ha i allefall en tiliterskanne med drivstoff passende til kjøretøyet ditt liggende. Se til å rotere drivstoffet minst en gang i halvåret.
forslag til forbedringer av denne posten mottas med takk.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Sep 2015, 14:24 
Avlogget

Ja ja Draugjeger. Ingen som kan si at du ikke er grundig. Håper jeg kan bli like ens. :-) . Veldig bra.

Aeris... Ikke bare putte i boden.... Øve øve øve :-)

Topp

InnleggSkrevet: 17 Sep 2015, 22:02 
Avlogget
Brukerens avatar

Woo dette høres bra ut :D Heh øve.. vet jeg ikke helt hvordan jeg skal gå frem på menne takk for tipset!

Nå har jeg iallefall mye jeg kan bruke som inspirasjon :D Setter super stor pris på det!

Gikk på min første shopping tur nå.. ble litt dyrt, men da har jeg det iallefall :)
- Gode sko som tåler vann + impregneringspray som de anbefalte meg i tillegg (+ riktige såler)
- Ullsokker som har litt tykkelse
- Liggeunderlag som ikke er så stor/vanskelig å få med seg.
- Sovepose som tåler -16 grader. Den veide 3kg da, så bittelitt tung.

Er den sovepose jeg valgte anbefalt? burde jeg bytte den i en annen type?

Vedlegg:
ting.jpg
ting.jpg [ 65.18 KiB | Vist 3328 ganger ]
Topp

InnleggSkrevet: 17 Sep 2015, 22:28 
Avlogget
Brukerens avatar

helsport er et bra merke, det. bare hold deg unna alt fra Nordheim. bare skrot. Bare husk på at du ikke kjøper en haug med rot som du etterpå angrer at du kjøpte. Sovepose, gode sko og ullsokker angrer man aldri :)

Personlig synes jeg ikke at prepping bør koste så mye (bortsett fra den ene, svindyre tingen man ikke kan komme utenom, nemlig huset man bor i).

Mat bør man ha uansett (jeg har ikke den lista med mat jeg oppga. det er noe den norske legeforeningen synes man bør ha), men om man har mat for en uke er det lett å ha mat for 3-4 uker. det er jo bare mer av det samme og strengt tatt ikke noen utgift man ikke ville hatt uansett.

Men det viktigste er det Norseman sa; det er ikke stæsjet som skaper prepperen (selv om mange synes å tro det). Det er kunnskapen om hvordan man bruker det stæsjet man har som gjør at du overlever. Dieter Dengler (https://en.wikipedia.org/wiki/Dieter_Dengler) overlevde ikke fordi han hadde så mye stæsj (han hadde ingen ting) men fordi han var villig til å gjøre det som trengtes for å overleve og fordi han hadde erfaring og kunnskap.

Lær deg å bruke de verktøyene du allerede har (enten i hodet eller boden) før du skaffer flere. Jeg har selv skaffa en masse greier jeg aldri kommer til å få bruk for, så gå for de sikre tingene. Turutstyr, verktøy (viewtopic.php?f=39&t=205), en bil med greie dekk og noenlunde oppdatert servicehefte, røykvarsler og brannslukkingsapparat og en spareplan på banken. Har du disse tingene er du ganske godt forberedt på det meste.

oj, glemte Filberts kjepphest: en timeavtale tannlegen bør man også ha.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Sep 2015, 12:31 
Avlogget

Nå kan du trøste deg med at du har gjort unna noen tunge investeringer. :-) Skal jeg legge til et par ting for å "komplettere" litt. Så må det bli en presenning til kr 40 eller en Tarp fra magasinet til 200 ( Mindre støy) litt snøre og en sekk til å ha alt i. Noen fyrstikker ,kopp og kokekar så skulle du jammen klare deg under flere forhold. :-)

Topp

InnleggSkrevet: 22 Sep 2015, 20:27 
Avlogget
Brukerens avatar

Tusen takk igjen :D Masse bra tips. Setter veldig stor pris på det.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Sep 2015, 00:50 
Avlogget

Er noe usikker på om hva den kaldeste temperaturen har vært der du er. Jeg tror min holder ned til -30. Har bytta posetrekket. Jeg bor også i midttroms, så på det kaldeste kan det krype ned til -40 grader.
Det du kan supplere med er en jervenduk. Disse dukene er noe dyre (ca 2000 kr området) men uvurderlig i kaldt og vått vær. Dukene er også allsidige du kan gjøre de om til poncho, enmannstelt, liten gapahuk (avhengig av størrelser) og trekke den over soveposen.
Da kan du klare deg greit med sovepose, gjervenduk og liggeunderlag. Men merk at om du for varm i posen vil du bli klam og svett. Det er svært ubehagelig å våkne til og kan bli veldig farlig om du ikke får varmen i deg. Sov helst med minst mulig klæri posen siden dette også fører til kondens. Dette er en vurderingssak.

Anbefaler også ull netting over- og underdel. Kjempe digg å gå langt i og du holder fortsatt varmen under korte pauser på en lengre tur. Kjøp deg gjerne 2 sett med ull froté, ett til marsjen og ett tørt i sekk. Når du slår leir har du alltid et tørt. Eventuelt sove i.
Se også håndkler, anbefaler mikrofiber. Absorberer vannet og tørker raskt..

Angående ullprodukter så har jeg også erfart at Ulvang og Devold har laget gode produkter. Snakk gjerne med butikken om hva de anbefaler.

Ytterplagg anbefaler jeg alltid norrøna. Dyrt men du betaler for kvaliteten og ikke bare merket.
En god kniv som varer livet ut er http://nettbutikk.digitroll.no/knivsmia ... &prodid=38
Min har jeg hatt i snart 10 år og den har enda ikke sviktet. Fortsatt et førstevalg.

Men gjør som de andre sier først.
Søk litt rundt på nettet, les anmeldelser på utstyr. Og du finner utstyrstester på YouTube om nesten alt. Amerikanerne er flinke på dette. Søk opp UltimateSurvivalTips på YouTube så får du se masse nyttig.

Håper jeg var noe til hjelp. :)

Topp

InnleggSkrevet: 27 Sep 2015, 13:41 
Avlogget

Kenneth skrev:
Det du kan supplere med er en jervenduk. Disse dukene er noe dyre (ca 2000 kr området) men uvurderlig i kaldt og vått vær. Dukene er også allsidige du kan gjøre de om til poncho, enmannstelt, liten gapahuk (avhengig av størrelser) og trekke den over soveposen.

Personlig her har jeg jervnen King Size thermo. Brukt på gjentatte øvelser i forsvaret i all slags vær. Eneste jeg har hatt i tillegg er en tynn sovepose(komfort +5°C) men det er kun på vinteren. Som Kenneth sier så kan den brukes som poncho, sovepose, telt mm. Ha brukt som telt noen ganger og har da plass til en person til om det skulle være nødvendig.

jerven ha god kundeservice ogmeget god kvalitet på varen, anbefales på det varmeste fra min side. Eneste negative er prisen dessverre, men god garanti om den skulle bli defekt av en eller annen årsak

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2015, 18:59 
Avlogget

Mye gode tips ovenfor her.
Angående soveposen din er det en veldig kurrant sovepose om du skal ha bare en. Den er en god del tyngre enn du vil trenge det meste av året men hvem sier du får bruk for den bare de 9 varmeste månedene i året? Skal du ha bare en så gjør den jobben året rundt. Selv har jeg flere poser tilpasset ulike årstider men nå er jeg aktivt ute å bedriver fiske og jakt mye av året uansett. En lettere sommerpose (3-sesong) kunne du vurdert å investere i ved anledning. Tlim rundt 0 grader er fint 6mnd i året. Fiber er billigst, tyngst og tåler fukt best. Dun er dyrt, lett, veldig komprimerbart og varmer mest for vekta. Men den tåler fukt dårlig og en må være bevisst på å holde den tørr. Det kan være utfordrende til tider.
Underlaget du har kjøpt har jeg selv prøvd og det er absolutt behagelig å ligge på men de kaldeste delene av året er det greit å tenke over at slike underlag kan punktere. Da blir det kaldt uansett hva slags sovepose du har. Et billig skumplastunderlag i tillegg er oftest å anbefale. Da reduseres sjansen for punktering og om det uansett skjer har du en viss isolasjon i bunn. Sånn til 3-sesongsbruk så slipper du ofte veldig greit unna med å lage deg ei "seng" av granbar og diverse annet du finner underveis. Du slipper ofte veldig greit unna med litt "mcgyver-løsninger" store deler av året om underlaget punkterer. Samme taktikk hjelper selvsagt mye på på de kaldeste nettene også men kan bli litt snaut alene.

Anbefaler deg så absolutt å bruke utstyret så du venner deg til livet i det fri. Da blir det mindre stress for deg den dagen du eventuelt må. Du vet du mestrer ei standard norsk regnværsnatt i skogen fra før og kan se på akkurat den biten som en ferie. Dessuten er det jo veldig hyggelig og potensielt fryktelig sosialt om du får med flere. Spesielt fint kan det bli om du skaffer deg ei billig fiskestang. Da har du noe underholdende å holde på med også mens erfaringen siver inn. Og fersk sprøstekt små-ørret smaker slett ikke feil i solnedgangen. Absolutt en av de mest behagelige aspektene ved prepping vil jeg påstå. :)

En annen ting du kan gjøre er å gjøre som våre oldeforeldre gjorde av sunn fornuft og erfaring: Å ha litt langtidsholdbar mat i bakhånd.
Selv har jeg et kjøkkenskap som er satt av til "kriselager". Der inne er det mel, sukker, krydder, gjær, ris, pasta, leverposteibokser, makrell i tomat, hermetisk lapskaus, snurring, turistproviant, syltetøy m.m. Nok til å fylle magen med om butikker ikke er tilgjengelige en stund. Det er fort gjort og koster ikke all verden heller. Bor man på landet er det selvsagt ingen ting i veien for å ordne seg med potetkjeller og det som større er. For oss i små leiligheter og hybler blir dette fort litt vanskelig. Men plassen i et lite kjøkkenskap kan vi som regel ofre. :)

Topp

InnleggSkrevet: 24 Apr 2017, 20:59 
Avlogget

Hei!

Jeg er en ny frelst prepper, men jeg er ikke ny i skauen.

Klær er tingen. Vanntett og vind tett. Ull under tøy. Gore tex sko. Lue hansker.
Et telt for deg eller dine/ som er fukt bestandig. En sovepose beregnet for kviner /den er ekstra isolert ved føttene, rumpa og hoftene.
Ligge underlag så skal du ha den av typen med aluminiumsfolie på ene siden. Dem har jeg selv teste på vinter overnatting i skauen, dem funker veldig bra.
Primus er storm kjøkkenet som funker best. Den som kan gå på gass og rensa bensin.
Fyrstikker er tull. Bedre med en lighter kjøpt på rema 1000. Eller en primus storm lighter.
Tør mat som lages ved hjelp av vann er tingen en bærbar (dab radio er kjekt å ha)
Hode lykt.. er kjekt å ha
Vel det var mine tips... som turmann

Nå i det siste tenker jeg lit som en prepper, så kjekt med en vhf radio som du forstår eller har lært deg før du drar til skogs.
Tur ting som øks å kniv + div så kan du goggle hva Lars Monsen bruker ingen her inne kan mer om skauen en han.
Forøvrig anbefaler jeg en Class Olsen mora kniv.. er fin å rense fisk med den. En kniv kan faktisk bli for stor.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 29 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot] og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: