Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Aug 2018, 22:54

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Solcelleladere
InnleggSkrevet: 12 Mar 2012, 23:33 
Avlogget

Er det noen av dere som har kommet over en god solcellelader som kan brukes til batterier av forskjellige størrelser og eventuelt telefoner og datamaskiner? Google.com og diverse overlevelsestråder der ute har mye informasjon om den slags løsninger, men det er ikke så lett å finne ting som er relevant for det norske markedet og, ikke minst, for det norske klimaet.

Hvis du kan komme på en lader; hvordan ble du kjent med den? I hvilke situasjoner har du brukt den med hell?

Topp

Innleggets emne: Re: Solcelleladere
InnleggSkrevet: 07 Apr 2012, 21:48 
Avlogget

Har ikke forsøkt noen selv, men jeg har sett at Jula har noen i butikken sin. Kan dessverre ikke komme med noen bedre forslag, men et dårlig forslag er vel bedre enn ingen antar jeg? Hvis du finner noen, håper jeg du deler erfaringene dine med oss!

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Apr 2012, 23:45 
Avlogget
Brukerens avatar

Bladet Villmarksliv hadde en test av solcelleladere for en stund tilbake. Du kan se om du finner den på klikk.no der de pleier å legge ut tester. :)

Topp

InnleggSkrevet: 08 Apr 2012, 08:14 
Avlogget
Brukerens avatar

zXc skrev:
Bladet Villmarksliv hadde en test av solcelleladere for en stund tilbake. Du kan se om du finner den på klikk.no der de pleier å legge ut tester. :)

Her er den:
Test av solcellelader

Topp

InnleggSkrevet: 11 Apr 2012, 21:51 
Avlogget

Antar at det i norske hagesentere også skulle være mulig å få tak i (billige) solar-hagelamper på spyd til å stikke i jorda, noen av dem lader AA og AAA-batterier, og hvis man får tak i de med av/på-knapp har man godt lys når man har bruk for det, ikke bare rett etter solnedgang. Noen stykker av disse i en bøtte med sand skal etter sigende fungere bra.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mai 2012, 05:49 
Avlogget

Vel, har etter lang tids avhold havnet på kjøret igjen. Har handlet på netthandelen.no igjen. :oops:
Blir litt som horehus, stas mens det står på men følelsen etterpå er så som så. (dårlig spøk.... :oops: :oops: )
Vel.... denne har vært i hus noen måneder.... http://www.netthandelen.no/auction/Elektronikk/2041107
Lader fint mobilen 3 ganger (stømslukende sak....)
Har en mengde tilkoblinger.... og da mener jeg en mengde!
Enkel og grei....
Batteribank ok størrelse.
Byggekvalitet, vel ja.... helt ok.

Solcelle oppgitt til 2,5 watt, stemmer sikkert. Har ligget i et vindu i tre dager. Batteribank er vel 75%, ingen formening om dette er bra eller dårlig.

Pris ser jeg varierer fra 200-700 på netthandelen. Jeg gav 3-400,- og prisen var vel ok....ser at samme sak ligge på dealextreme til 92 dollar.
Har også en versjon til 122 dollar med 5 watt panel.
http://www.dealextreme.com/p/12000mah-p ... 18?item=12

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jun 2012, 13:35 
Avlogget

Kom du frem til noe Eva?

Trenger både oppladbare batterier, jamnfør batteri tråden, og et eller annet panel/sveiv/vind til å lade de opp.. usikker på om jeg trenger noe fancy lader med en million plugger til allslags utstyr jeg ikke har... :p

edit: on second thought.. greit å ha et panel liggende i bilen som kan lade opp batteriet..

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jul 2012, 17:48 
Avlogget

Har da kjøpt meg et solcellepanel, til 149 kroner, som kan lade bilbatterier. Jeg er forsåvidt fornøyd med kvalitetet på panelet, i alle fall til den prisen den har. Den gikk ikke i stykker da jeg tok ut den ut av esken i alle fall! :lol: Men har heller ikke fått testet den på noe batteri enda...

Jeg har snakket med noen kontakter jeg har i Tyskland om solcellepaneler og slikt, og ble anbefalt og vente til jeg har part meg opp en del penger. 50 000 til 80 000 hvis jeg husker riktig. Det var en pakke med både vind og sol energi, og skulle kunne drive det meste av elektronisk utstyr i et hverdagslig hus. Og når den strømmen jeg kjøper i Norge i dag i stor grad er kull og atomenergi, da har jeg mye lyst til å kunne si: up yours! til energiselskapene! :D

Så var det bare og få tak i nok penger da...

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jul 2012, 18:31 
Avlogget

Veldig interessert i dette, Frøyatro. Har du noen link å henvise til? Har reist mye i Europa siste måneden og sett flere hus som nesten har vært dekt av solcellepaneler, og flere med egne vindmøller. Ble bare "litt" misunnelig, hehe.

-HP

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jul 2012, 21:12 
Avlogget

Noe sier meg at det må være en del penger på å hente det i Tyskland selv, for å unngå avgifter på et så stort beløp.....?

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jul 2012, 21:33 
Avlogget

Galdre skrev:
Noe sier meg at det må være en del penger på å hente det i Tyskland selv, for å unngå avgifter på et så stort beløp.....?

Det var interessant! Det kan hende jeg faktisk gjør det. Da kan jeg forsvare den ferien til Berlin jeg har drømt om siden forslaget mitt om og dra til Berlin ble nedstemt til fordel for London i første videregående! :)

Hordaprep, jeg skal se om det ikke er mulig, men i mellomtiden kan du gå til http://easyprepper.wordpress.com/ og se litt på dem, jeg tror det er mye de samme løsningene der som jeg ble vist. Også slipper jeg og rote meg igjennom en haug med e-poster for å finne frem til den rette. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jul 2012, 00:11 
Avlogget

Var i Berlin for en ukes tid siden. Anbefales varmt!
Takk for linken!

Topp

InnleggSkrevet: 01 Sep 2012, 20:55 
Avlogget

HordaPrep skrev:
Veldig interessert i dette, Frøyatro. Har du noen link å henvise til? Har reist mye i Europa siste måneden og sett flere hus som nesten har vært dekt av solcellepaneler, og flere med egne vindmøller. Ble bare "litt" misunnelig, hehe.

-HP

Ser at den linken jeg ga først ikke var det nyttigste; beklager den: :oops: Ikke så lett og følge med hvor jeg finner alt alltid, men jeg fant denne linken, som igjen har masse andre linker. http://www.builditsolar.com/Projects/Wind/wind.htm

Er det forresten noe som tenker på solfangere? De produserer jo ikke strøm, men man kan jo spare oppvarming. http://www.enova.no/radgivning/privat/g ... cAod7RcAAA

Topp

InnleggSkrevet: 20 Sep 2012, 22:06 
Avlogget

http://www.dealextreme.com/p/solar-powe ... 391?item=4

Denne er vel uunværlig?;) Til den prisen kan man jo kjøpe 3-4 stk og alltid lys i huset med campinglanterner.

Enda en for AA: http://www.dealextreme.com/p/fashion-so ... 260?item=6

Legg unna noen av disse også, fantastisk bra batterier: http://www.dealextreme.com/p/genuine-sa ... pack-91362

Topp

InnleggSkrevet: 30 Sep 2012, 20:29 
Avlogget

Hei folkens

Bare et lite tips til de som forbereder seg for alle eventualiteter. Solcelleladere vil ikke tåle en EMP (solar flare, ElektroMagnetisk Puls), så de bør pakkes inn i ett eller annet som dere kan ta aluminiumsfolie rundt for å danne et Faraday bur. Jeg har 3 solcelleladere til AA-AAA batterier. Jeg har pakket 2 av dem godt inn i alu-folie bare sånn i tilfelle utilfelle lissom :D

Det gjelder forøvrig alt eletrisk utstyr.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: