Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 16 Des 2018, 08:37

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 45 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 26 Des 2014, 00:32 
Avlogget

Filbert skrev:
Jeg har litt trua på MB240GB jeg, uten dill dall (Slik som komfor, vanttetthet, vindtetthet osv)
(Og om noen har for mye penger så kan jeg selge min :( da jeg ikke har for mye penger...)

Jeg kan skrive under på at Filbert sin farkost har stort potensiale.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Feb 2015, 15:59 
Avlogget
Brukerens avatar

Etter mye om og men, så har jeg funnet drømmeprepperbilen. Toyota Hilux artic truck :)

Topp

InnleggSkrevet: 06 Feb 2015, 23:54 
Avlogget

Ford Mondeo
VW Passat
Toyota Yaris
Etc, etc

Alle med 2 hjulstrekk, bensin/diesel, automat/automat

Uten å se på fjollete Amerikanske preperation programmer kan jeg ikke i min villeste fantasi komme på et eneste REALISTISK scenario hvor ikke en helt vanlig bil duger til hverdag og fest.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Feb 2015, 06:29 
Pålogget

West skrev:
Ford Mondeo
VW Passat
Toyota Yaris
Etc, etc

Alle med 2 hjulstrekk, bensin/diesel, automat/automat

Uten å se på fjollete Amerikanske preperation programmer kan jeg ikke i min villeste fantasi komme på et eneste REALISTISK scenario hvor ikke en helt vanlig bil duger til hverdag og fest.

Vel...
Vi lever i et land med tidvis mye snø, og under en kollaps kan man vel kanskje ikke regne med veier som er brøytet og saltet, og da kommer trekk på 4 hjul greit med. :) Men for all del; en vanlig personbil ville nok duge lenge, men da vil jeg nok foretrekke de med trekk på alle 4 hjul, som en Subaru, Audi Quattro, Suzuki... :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 07 Feb 2015, 09:27 
Avlogget

måtte jeg ha hatt en vanlig personbil så hadde det nok blitt subaru.
men med en bakkeklaring lik altforlite så hadde det ikke hjulpet meg.
kanskje heller volvo crosscountry eller hva den heter.
tohjulstrekkeren hadde nok fort stått her ettersom det ikke er asfaltert overalt. x)
Er oftere ute og trekker løs biler med 4x4'n enn med de to forhjulstrekkerne x)
Skal du preppe for tidvis mye snø så hjelper ingenting om du
ikke kan feste på plog.
da er det bedre med 4-6 hjuling med belte.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Feb 2015, 11:42 
Avlogget

Dette er ikke noe jeg tenker på, men når jeg tenker etter så har vi det egentlig ikke så ille...

Yrket er det absolutt behov for både før&etter noe skjer.
Noe jeg ser på som viktigere en hva jeg gjør som jobb er at jeg har jobb-base bare 10miutters gange hjemmefra samtidig som jeg bor på landet.

Bilene er også ganske kurrante.
En SuZuki Suv 4x4 167Hk med god bakkeklaring, som nå (forrige uke) har fått nye grove vinterdekk. Kommer frem overalt. "Bruksbilen - Lokalbilen"
I tilegg har vi en drivstoffgjerrig nybil (reelt 0,41 l/mil) til de lange kjøreturene om man tenker man skal komme seg lengre vekk. "Finbilen - Langdistansebilen"

Begge bilene er Bensin. (hovedsaklig fordi jeg hater dieselbiler, kakklekakklekakkleristevibrerehostenoxdirrr.)
Bensin lagrer jeg hjemme, da alt jeg har som bruker drivstoff går på bensin.

Den ultimate bilen er en sykkel, drivstoff går det rimelig fort tomt for om man skal tenke kollaps å ikke bugg-out.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Feb 2015, 12:54 
Avlogget

Citroen C5 med mulighet for øket bakkeklaring greier seg lenge for mitt bruk.
bensin/manuell-eget lager av bensin som også går til aggregat og motorsag+ 4 MC som kommer langt inni bushen eller fort unna..

Jobben 12 minutter unna`(med bil)-men 2 stasjoner til i kommunen som jeg kan komme meg til både med bil og pedal/motorsykkel...
disse dekkes da av 4 forskjellige vannverk og 2 hoved trafo"gridèr".

Hva er den ultimate kollaps-jobben??
Det aner jeg ikke, men tror at varierende yrkeserfaring er greit grunnlag.

(ingen samfunn av litt størrelse greier seg uten min nåværende jobb)

Topp

InnleggSkrevet: 08 Feb 2015, 22:07 
Avlogget

Jeg har tenkt mert og mer på det med snø i det siste... hjelper fint lite med diger firehjulstrekker når det har lavet ned i et par dager og det ikke er noen kommune/stat som sørger for brøyting...

Topp

InnleggSkrevet: 08 Feb 2015, 22:59 
Avlogget

Poff så var alle brøytebiler og staten og alt borte... :roll:

I dag tok vi framhjulstrekkeren til morsdag...
Skulle tatt 4x4...
For brytebilene har ikke klart å holde snø og slaps av veiene...

Tenk hverdags, ikke postapokolyptisk, bilen er noe s----- dyrt noe som vi har til hverdagsbruk....

Topp

InnleggSkrevet: 09 Feb 2015, 08:29 
Avlogget

Cornelius skrev:
under en kollaps
Tror ikke på noen kollaps. Vi bor i et velfungerende samfunn og slik kommer det helt sikkert til å være i hele vår generasjon og flere til. Minst.

Eneste mulige scenario er stor mengder snø. Det har vi hatt flere ganger og da kommer brøytebil. Og er brøytebilen sen så tar man bussen. No problem.
Kanskje 5-10 dager i løpe av hele min sjåførtid (kjørt i 27 år) at jeg ikke har kunne tatt bilen greit til jobb. Og som sagt da har jeg buss, eller så blir jeg hjemme og tar en hjemmekontor dag.

Velfungerende infrastruktur er fordelen ved å bo ved storby :D

Topp

InnleggSkrevet: 09 Feb 2015, 09:54 
Avlogget

med nærmere ettertanke så er nok den ultimate bov helt forskjellig fra person til person.
Etter hva man er vandt til å bruke bil til i hverdags situasjon.
Tror nok det er få som lever i by som ser behovet i en høy 4x4 man kan frakte alt fra tømmer, stein
o.l. Har man ikke gjort det før, så skal det vel litt til før de begynner med slikt senere.
Er vel ikke vits med en fullpreppa offroader vist man ikke er vant til noe annet enn en liten småbil.
Da går det fort galt når man skal ut å kjøre på traktorstier med varierende last. Nei bruk en drivstoffgjerring
liten bil som er lett å manouvrere om du bor i by.
Siste man trenger i by er en diger 4x4 som bruker godt mye mer drivstoff enn man kan lagre i boda til leiligheta.
:-) kjører seg fort fast om alle bilene står fast på veiene.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Feb 2015, 10:08 
Avlogget

Jeg tror man skel se lit på hva man legge i ultimate... og jeg tenker at det som er ganske ultimat er å ha en bil som også brukes slik at den er nyttig før NUSS...
Selv om jeg selvsagt har lyst til å ha en henger ferdigpakket med nødvendigheter og bilen rigget til hurtig ekstraksjon..... jeg klarer bare ikke helt å se for meg når det skulle blitt reelt sån helt pluttselig. Og Hvor skulle man ha dratt?

Topp

InnleggSkrevet: 09 Feb 2015, 11:07 
Avlogget

om du ikke har en egen plass så spørs det om det er noen du kan
samarbeide med.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Feb 2015, 12:51 
Avlogget

Filbert skrev:
Selv om jeg selvsagt har lyst til å ha en henger ferdigpakket med nødvendigheter og bilen rigget til hurtig ekstraksjon.....
Ble nysgjerrig nå. Ekstraksjon fra hva?

Topp

InnleggSkrevet: 09 Feb 2015, 15:21 
Avlogget

Netopp West... fra hva? Og ikke minst hvor? Jeg bare liker å legge mer eller mindre reaListiske planer... men om situasjonen noen gang blir så drøy at jeg må komme meg ut av huset i hui og hast, så tror jeg at det allerede ligger noen parametere til grunn som i stor grad vil påvirke både transport metode, reisevalg og reise mål... Men det er gøy å planlegge...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 45 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support