Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Des 2018, 16:28

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 43 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 16 Mar 2012, 05:47 
Avlogget

Flesteparten her på Forumet er vel opptatt og forberede seg på Ragnarokk i en eller annen form, forsåvidt jeg også. Men det er kanskje et annet Ragnarokk folk burde tenke over også..?

Min mor hadde en godt betalt stilling, hadde ordnet økonomi, og hadde ingen problemer med penger. Så ble hun dødssyk. Hun havnet på sykehuset, men hun overlevde faktisk. Dessverre hadde regningene fortsatt og komme...

Purringer, Inkassokrav, inkassokrav... Sparepengene forsvant, lønna kom ikke mer, og forsikringsselskapet mente hun ikke var syk og sa opp forsikringen. Hun var for syk til å kjempe mot dem. Trygda strakk ikke til, og gjelden vokste, og vokste.

Mange snakker om at penger ikke betyr så mye, at det materiellet ikke er så viktig. Det er ikke så viktig for meg nå lenger det heller. Men hva om dere ikke har råd til mat? Til strøm? Jeg vokste opp som fattig. Jeg kunne ikke bli med kameratene mine når de skulle på kino, eller på Burger King, jeg kunne ikke ta bussen dit de skulle. Jeg ble effektivt avskåret fra et normalt liv. I tillegg kom frykten, angsten, redselen som setter seg helt inn i ryggmargen, at noen skal oppdage at du er fattig... At alle skal mobbe fattiglusa.

Min mor hadde i perioder ikke råd til å hente ut medisinen sin som hun fikk på blåresept. Det hjelper lite at du kommer til å få igjen pengene flere måneder frem i tid når medisinen krever tusenlapper du ikke har i dag. Hun heller hadde ikke råd til å gå på byen med vennene sine, eller ha noen kontakt med dem enn korte telefonsamtaler eller at de kom på besøk til henne. Hun spiste i perioder bare ett måltid mat om dagen for å strekke pengene ut.

Min mor fikk etterhvert hjelp til å sanere gjelden, og har i dag bare boliglånet og betale ned på. Hun har kjempet mot stat og kommune for å få hjelp gjennom mange år for å få det livet hun lever i dag. Men det er ikke noe luksusliv. Hun har ikke råd til å kjøpe seg blackberry eller Ipad, ting hun ikke trenger og heller ikke savner. Men hva om hun må ha rørlegger? Hva om et vindu ryker? Det skal ikke mye til før budsjettet sprekker.

Dette har selvsagt preget mitt liv, og jeg forbereder meg så godt jeg kan. Jeg har dekket basis behovene, som oppvarming, mat og lys, slik at jeg kan leve uavhengig av NAV. Hvis du blir arbeidsledig kan det godt gå et par måneder før arbeidsavklaringspengene begynner og tikke inn på konto, så det er lurt å ha noen penger på konto. Jeg forsøker etter beste evne og i alle fall ha to månedslønner stående på en høyrentekonto til enhver tid. Jeg vet, det er penger jeg aldri vil se noe til hvis det kommer en EMP eller økonomien går addundas, men de er utrolig greie penger den dagen jeg må ha bilen på verksted, eller rørleggeren må komme på besøk. De vil ikke ta stearinlysene mine som betaling... ;)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Mar 2012, 06:34 
Avlogget
Brukerens avatar

En tragisk historie som det dessverre finnes alt for mange lignende av! :(

Enig i at vi skal fortsette å leve i det samfunnet vi har i dag, inntil vi ikke gjør det lenger. Da er det viktig at preppingen ikke tar overhånd. Som du sier er det lurt å ha en buffer på et par månedslønner for uforutsette utgifter. Det nytter lite å ha all verdens preppe-dingser dersom du mister huset pga at økonomien går skeis.

Det er også en påminnelse om hvor mye tragedie som ligger FORAN oss. Kanskje ikke akkurat i den fasongen du har opplevd, Frøyatro, men på nye og uforutsigbare(?) måter. Jeg tenker bl.a. på alt som skjer i Hellas for tiden. Slikt vil spre seg til stadig nye land. Også vårt. Vi er utrolig avhengige her oppe av resten av verden. Tenk bare på den elendige selvforsyningsgraden - vi er ikke i stand til å brødfø våre 5 millioner uten massiv støtte i form av import. Vi føler oss trygge fordi vi er et rikt land. Men om økonomien krasjer i resten av verden, hjelper det lite at vi en gang hadde et oljefond på over 3000 milliarder. De pengene er nemlig investert i den omtalte økonomien som risikerer å krasje...... :(

Topp

InnleggSkrevet: 16 Mar 2012, 13:33 
Avlogget

Kjenner meg igjen i det du skriver Frøyatro.
Jeg vokste opp i en kjærlig familie. Med en mor og far som tjente minimalt (og gjør det enda).
Enkelte måneder når det var ekstra ille samlet vi kobberledninger/rør fra diverse steder og pantet, det samme med flasker.
Husker enda frykten for at kamerater skulle finne ut at jeg hadde loppemarked klær.
Alt dette har lært meg å være varsom med ressursene mine. Jeg har i 2 perioder de siste 5 årene levd
utelukkende av matvarelageret mitt med stort hell (grunnet overgangssituasjoner).
Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort hvis jeg ikke hadde hatt denne livsstilen....

Topp

InnleggSkrevet: 16 Mar 2012, 15:42 
Avlogget

Det er godt å høre slike historier, slik at man får en realitet check.
Og misforstå meg rett, det er ikke godt å høre at dere har hatt det tøft.

Men det blir fort snakk om"eksotiske" ting i slike preppe sammenheng.
Men man ser ikke meteren forran seg, og preppe for de enkle og nære ting, slik som sykdom eller personlige økonomiske problemer.
Jeg mener at det er dette man bør begynne med, slik at man har sikkert seg for slike ting, før man sikrer seg for en super vulkan. For er du sikkert for alvorlig sykdom, arbeidsløshet, personlige økonomiske problemer e.l. Så vil du ha en del basis ting klart til verdens undergang senarioene.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Mar 2012, 20:09 
Avlogget

Det er enkelt og greit slik det er mcnabux, en reality-check.
Men man ser jo hva som funker og hva som må gjøres om igjen annerledes.
Jeg ser på det som utrolig lærerikt.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Mar 2012, 22:42 
Avlogget

Jeg er egentlig utrolig glad for at dette skjedde, for både min mor og jeg har blitt helt andre, og selvstendige personer ut av det. Det er mye grunnet min mors pågangsmot, som jeg også har arvet, og jeg er i dag en mann med en ganske god formue. Jeg har større formue enn de fleste i min vennekrets, og jeg har gjerne hundre tusen mer enn de fleste andre... Jeg har mindre ferieminner og festivalbilder enn dem, men jeg synes ikke det gjør noe. Jeg har nå en livstil som jeg trives med, og som gjør meg mer selvforsynt. Men det forandrer ikke det faktum at jeg vil stå på egne bein, uansett hva som måtte komme...

Topp

InnleggSkrevet: 20 Aug 2012, 17:31 
Avlogget

Enda en historie om ting som kan skje, og som kan få uforutsette konsekvenser som man helst ikke vil tenke på...

Jeg jobbet hos en bonde for et par år tilbake. Han var en driftig kar, som drev med fjørfe og melk, og gras. Han hadde også jobb utenfor bruket. Full av pågangsmot utvidet han driften, for å spare penger gjorde han så mye som mulig selv, samtidig som han sto i jobben så mye som det gikk. Siste gang jeg snakket med ham, var han ferdig med arbeidet, og gledet seg til roligere dager.

Noen dager senere døde han på fotballbanen av hjertesvikt. Han var ikke fylt førti en gang. Han etterlot seg kone og barn, og gjeld. De to barna er begge under ti år, og kona hadde dessverre ikke lært alt hun trengte for å drive bruket videre. Det skulle han hjelpe hennne med nå som han skulle få bedre tid... Hvordan det går med dem i dag vet jeg ikke, og ikke hvordan de kommer til å løse problemet. Heldigvis hadde de ikke fjørfe i fjøset da det skjedde, for det var et system hun ikke kunne noe om. Det ble hentet fjørfe for et par måneder siden vet jeg, så noe har da tydeligvis løst seg. Hvor permanent det er vet jeg ikke.

Jeg synes dette er et noe alle bør tenke på. Livsforsikring og testamente er viktig, men man bør også tenke litt over hva man gjør hvis man plutselig blir alene. Og dette er dessverre ikke så sjeldent. Både slag og hjertesvikt kan ramme i ung alder, faktisk barn også, og det er massevis av annet som kan gå galt. Som jeg har skrevet før: Verden trenger ikke å gå under for alle, den holder at din verden raser sammen.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Aug 2012, 18:10 
Avlogget

En ting blir glemt ganske ofte,og det er brann sikkerheten, enten du er bug in eller bug out. Vi prepper,lagrer mat,bygger om,kjøper inn,alt for å sikre oss. Vi tenker på sikkerhet mot innbrudd,forsvar av familien,osv. Her i norge er vi ganske avhengig av en eller annen form for varme om vinteren(en god del av året ellers også).Vi tenker ved,parafin,propan,osv. Men tenk den katastrofen hvis det brenner! Maten,huset (eller der vi har søkt ly), alt utstyr,osv. Borte på en blunk.Tenk å måtte begynne på nytt,kanskje uten tilgang til det som muligt tidligere. Selv har eg tenkt å investere mye mer i brann beskyttelse utstyr fremover. Det ville vært katastrofe hvis det skulle brenne her. Og da har eg engang nevnt det med brannskader eller verre. Det er noe de fleste av oss bør ha i bakhode, når vi tenker på koking og varme. Slokkeutstyr og førstehjelps utstyr med tanke på brannsår bør alle ha tilgjengeligt der det trengs. Håper ikke at eg ikke den eneste som har tenkt den tanken.
Det ser ut som om de fleste av oss har en historie bakom seg,meg selv inkludert.Da er dette forumet gull verdt,for historiene gir oss noe å tenke på,på en måte ta en "reality check", og lære av hverandre

Topp

InnleggSkrevet: 20 Aug 2012, 21:48 
Avlogget

Hvis man tenker at en kan bli uten samfunnets goder så er vel punkt 1 å få sørga for at tanngarden er tipptopp. Hjelper lite med tonnevis med mat om man ikke får tygd maten... Og tannverk pga dårlige plomber er noe dritt...
Jeg leste at Lars Monsen sørga for att kjeften var i god stand før han kryssa Kanada.
En kan jo ikke gardere seg mot hull i tenna, eller andre skader, men å utbedre gamle skader der er jo ikke dumt.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Aug 2012, 22:53 
Avlogget

Når jeg ble med på forumet, så var en fullstendig samfunnskollaps det scenarioet jeg så så for meg, og dermed var jeg overkvalifisert til å inneha en aliminiumsfoliehatt :lol: Nå derimot så føler jeg selv at jeg forbereder meg på det meste som kan inntreffe.

Prepping har for min del gått fra å være en intelektuell øvelse til å bli en praktisk hverdag. Så langt så ser jeg en stor tsumani som velter inn over oslofjorden som det vi er minst forberedt på. Av andre scenarioer så er vi i stand til å stå imot minst 30 dgr. utenfor sivilasasjonen uansett. Med tilgang på vann, så klarer vi minst 6 mnd.

Dermed så gir fasiten svaret, uansett hva som truer, så klarer vi oss på alt som finnes her. X Factoren er evnen til å beholde resursene vi i dag besitter. Om det er nødvendig å ty til vold for å bevare våre ressurser, så er også det noe jeg betrakter som nødvendig prepping.

Er det en mindre naturkatastrofe vi står ovenfor, så håper jeg at våre lagre er nok både til nabo, venner og fiender. Er det en postapokalytisk fremtid, så håper jeg at mine lagere er store nok til å fø nok folk til å danne en klan og at mine ressurser gir meg muligheten til å være kynisk nok til å prioritere innenfor klanen. Er det et fullstendig undergangsscenario så er det kun barna og fruen som teller.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Aug 2012, 23:27 
Avlogget

Fruen & meg har begynt å jobbe opp et 2 måneders lønning på sparekonto. Ellers er vi blitt veldig fokusert på kosthold og mer trening siste 2 årene, man kan ikke preppe om man veier 200 kg og ikke kan klarer å gå et par kilometer!

Jeg håper også at jeg får det huset jeg har sett på en stund nå. Deretter blir det å bygge seg opp et akseptabelt vedlager. Gjerne så man kan fyre litt hver dag i 2 år.

Bonden jeg jakter hos tror jeg har ved for sikkert 10 år fremover.

Som han sier selv at: " Det kan hende at jeg blir syk eller dårlig at jeg ikke kan hogge veden min selv. Om jeg ikke har ved så havner jeg på gamlehjemmet, og da var vist nakkeskudd et bedre alternativ i følge han selv. " Jeg tror han er en prepper uten at han selv vet det! :lol:

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 12:40, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 21 Aug 2012, 01:25 
Avlogget

Kondisjonstrening og sunt kosthold er noe av det vi jobber med her hjemme fortiden Gullars, det kan nok ikke overdriver og for egen del burde jeg satses enda mer på det. For egen del så skulle jeg ønske at jeg klarte å legge vekk sigarettene, føler at de er den største " byrden" fremfor det å faktisk leve sundt nå.

Det å jobbe med sparing og gjeldsnedbetaling synes jeg forøverig er den mest fornuftige preppingen man kan bedrive. Dersom maktstrukturene i samfunnet består og det blir en alvorlig innflasjon med dertil hørende arbeidsledighet, så kan det nok bli svært vansklig for noen og enhver. Både sparing og nedbetaling av lån er sterkt prioritert her i huset, og uansett hvor fremtiden bringer oss, så tror jeg at det er fornuftig.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Aug 2012, 11:08 
Avlogget
Brukerens avatar

Som Tulum skriver på sin blogg: "Tanken är att vara förberedd för det troliga innan man förbereder sig för det mindre troliga. Exempelvis om man pendlar tre, fyra mil dagligen är det troligare att man är med om någon olycka eller bilhaveri än att maten tar slut på Ica. Bor man på landet är det troligare att strömmen går en eller ett par dygn än att du blir rånad. Bor man i stan är det mer sannolikt att få inbrott än att bryta benet när man är ute med hunden en mörk höstnatt (tror jag)."

I tillegg til de helt hverdagslige tingene som innbrudd, brann, etc. ser jeg på hva Direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap anser for å være sannsynlig. Med influensaepidemi på førsteplass, storm og energiknapphet på hhv. andre og tredje.

Vedlegg:
nasjonalt risikobilde.png
nasjonalt risikobilde.png [ 20.26 KiB | Vist 4022 ganger ]

(jeg var litt overrasket over at influensapandemi kom så høyt...vet de som som jeg ikke vet? :shock: )

Topp

InnleggSkrevet: 24 Aug 2012, 22:13 
Avlogget

Er det noen som vet hvor en kan kjøpe Faraday bur i Norge eller en kortbølgeradio?Hvis EMPen kommer må en jo kunne beskytte dataen eller mobilen osv. :D

Topp

InnleggSkrevet: 25 Aug 2012, 17:47 
Avlogget

http://www.bt.no/bolig/--Atte-maneders-kaos-etter-brannen-2752681.html

"Åtte måneders kaos etter brannen"

Blir litt mørkredd av slike artikkler! Å ha røykvarsel som faktisk fungerer, brannslukker som sjekkes og skiftes ut når det trengs og ikke minst en skikkelig forsikring som man vet dekker slikt!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 12:38, endret 1 gang

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 43 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet