Siden jeg nå har inspirert til denne tråden så får jegvet ta en kjapp innføring. Jeg er på ingen måte ekspert på området og tar dette rett ut av bakhodet ett sted så si fra om noen finner feil i det jeg skriver
LPG: Bedre kjent som propangass men er ofte blandet med andre gasser for å forbedre kuldeegenskaper. Fossilt. Relativt lett å lagre men liker ikke kulde så godt. Kan brukes til matlaging, drivstoff i bensinmotorer (etter ombygging), varme (LPG sentralfyr er ganske vanlig i Europa) og kjøling (finnes propandrevne kjøleskap og kombinasjoner propan/12V/230V til hytter og campingbil/vogn).
CNG: Compressed natural gas, eller naturgass. Hovedsakelig metan. Fossilt. Må komprimeres og lagres på opptil 300 bar for å kunne transporteres på fornuftig vis noe som er tungvindt, og tar mye plass. Kan brukes til mange av de samme formålene som LPG, men er i mange tilfeller dyrere og mer komplisert på grunn av lagringen. Mange av bussene i Trondheim kjører på dette.
Biogass: Hovedsakelig metan. Igjen samme bruksområder og problemer som CNG, men produsert ved oppsamling av gass i søppelfyllinger, biomasse eller kloakk og er derfor mer miljøvennlig.
Metan: allerede nevnt i to andre former, men her snakker jeg om ukomprimert metan. Dette er relativt lett å produsere selv fra kloakk, matavfall, hageavfall eller gjødsel fra husdyr. Tar en del plass. Vanskelig å oppbevare, men kan mellomlagres i en "ballong" eller annen form for innretning uten trykk og brennes i en ombygd generator eller en sentralfyr beregnet på formålet.
Knott: Blanding av hydrogen og karbonmonoksid produsert ved forbrenning av tre med lite tilførsel av oksygen. Mye brukt i biler under andre verdenskrig, de hadde da et knottaggregat montert på bilen som produserte gass til motoren. Enkel teknologi men tar mye plass og kan være vanskelig å få til på moderne biler, og jeg tviler på at moderne motorer er særlig glad i gassen heller. Er også godt egnet til generatorer, da har plass lite å si. Må ha tilsyn for påfyll av ved med jevne mellomrom. De fleste utgaver bruker pellets eller grov flis, men jeg tror det er mulig å bruke vedkubber og om man er litt kreativ med konstruksjonen av aggregatet.
Det var litt kort om hovedtypene, kritikk og input velkommen.
Personlig så håper jeg en gang i framtiden å ha et småbruk og tenker å bruke metan til oppvarming (av fjøs, huset fyrer jeg med ved) og knott eller metan til et aggregat når jeg trenger ekstra strøm. Hovedstrømkilde håper jeg kan være et lite vannkraftverk, og da er jeg totalt sett selvforsynt med energi med unntak av drivstoff til bil/traktor (de kan jo også bygges om til knott, men da trur jeg ikke biltilsynet blir glad...). Jeg bygger da alt selv, og som bonus får jeg noe å demontere og å prøve å forbedre når det begynner å klø for mye i fingrene