I år har jeg virkelig tøyd vekstsesongen.
Istedet for å ta opp alle grønnsakene i høst ville jeg finne ut hvordan de ble hvis jeg høstet direkte fra hagen.
Så gjennom hele høsten og frem til jul. har jeg høstet rotvekster, grønnkål,purre og løkvekster.
Først nå har vi hatt snø og kuldegrader, så spenningen var stor da jeg var ute idag og høstet gulrot,purre,kålrot og grønnkål til årets første grønnsaksuppe.
Alt over jorda, utenom grønnkålen, så litt pjusk ut.
Mens alt under jorda var helt nydelig. Grønnkålen var faktisk bedre etter frosten, enn før.
Så alle ti rundt bordet ble mette, og jeg var kjempefornøyd, ....og ganske gira
Nå er det snart tomt i hagen, men til neste år vil jeg ha enda mer som skal stå utover høsten og vinteren.
Kan det være at de milde vintrene her på vestlandet bare ødelegger de høsta grønnsakene??
Selv om jeg har en ordentlig jordkjeller, syntes jeg likevel at det aldri blir kaldt nok der lenger. Spesielt gulrota tapte seg fort i fjor vinter. Men da var det en ekstrem mild vinter her.
Syntes hvertfall eksperimentet mitt gav mersmak.
Mindre arbeid med høsting, og bedre, friske grønnsaker som bare står i jorda er nesten for godt til å være sant.
Jeg skal vente med å høste resten av rotvekstene til etter neste frost (om vi får) for da å sjekke kvaliteten.