Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Nov 2017, 02:11

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: DIY Lavvo av presenning
InnleggSkrevet: 18 Okt 2014, 19:23 
Avlogget

Jeg har lyst på noen nye greier i utstyrslageret (hvem har vel ikke det), og jeg har sett på trådene og idéene om forskjellige typer shelter. Jeg tenker at det sikreste er kanskje å gå for det etablerte og godt utprøvde - en lavvo.

Helsport Varanger koster 7000 kroner og veier litt over seks kilo. Mitt forslag er å lime sammen noen billige presenninger og få en fungerende lavvoduk som veier rundt tre kilo, til 350-400 kroner. Hvordan? Slik:
Vedlegg:
Filkommentar: Oversiktsbilde
lavvo - 1.gif
lavvo - 1.gif [ 6.57 KiB | Vist 2537 ganger ]

Takhøyde 2.88 meter, diameter nede 4.8 meter. Gulvflate 19.3 kvadratmeter.

Lavvoen består av åtte like deler skåret fra en presenning som denne. Hver av delene er to meter bred nederst og 3.8 meter høy, pluss at det kreves ca 10 centimeter ekstra på hver side for å ha noe å lime på. Alle mål i millimeter:
Vedlegg:
lavvo - 2.gif
lavvo - 2.gif [ 5.05 KiB | Vist 2537 ganger ]

I stedet for å bruke én stang midt på som Helsport gjør, vil jeg heller bruke det tradisjonelle, en stang ved hvert av de åtte hjørnene. Det er mer vindstabilt, tåler mer snø og gir mye mindre blafring i duken - dessuten står det uten barduner. Åtte fire meter lange raier er naturligvis ikke noe å bære med seg i sekken, men det er enkelt å skaffe til veie de fleste steder i landet. Rettvokste løvtrær er det nok av, og jeg kan ikke tenke meg at grunneier blir misfornøyd om noen tynner litt i bjørkekrattet.

En ting jeg ikke er helt sikker på er hvordan døren skal lages. En mulighet er å lage lavvoen med ni sider, men sette den opp med bare åtte, slik at det blir en overlappende vegg der døren er. Dette legger til 400 gram på totalvekten av lavvoen.

Et annet problem er om det overhodet er mulig å lime slike billige PE-presenninger? Biltema har spraylim de påstår limer PE, men andre kilder sier det kreves primer for å lime lett-presenninger effektivt. Er det noen som har erfaring?

Skjøtene oppe og nede bør forsterkes med søm, og det bør nok være nylonbånd eller annen forsterkning for å holde den samlet oppe ved røykhullet og ved pluggfestene nede. Det bør allikevel være mulig å holde vekten godt under fire kilo, og Helsport sier en lavvo på denne størrelsen har plass til 8-10 mann.

Topp

Innleggets emne: Re: DIY Lavvo av presenning
InnleggSkrevet: 19 Okt 2014, 12:04 
Avlogget
Brukerens avatar

Hva med UV-bestandighet og slitestyrke der presenningen står i spenn over stengene? De billigste presenningene er ikke spesielt slitesterke. Men dette er jo en glimrende ide som jeg håper blir satt ut i livet og testet av noen her inne.

For mer permanent plassering av en slik presenninglavo, tror jeg det kan lønne seg å bruke presenning av høy kvalitet.

Dersom det ikke går å lime i skjøtene, kan man kanskje "snurpe igjen" toppen ved å binde 2 maljer sammen. Folden man da får på innsiden rulles sammen og fikseres med gaffatape. Dette vil nær doble vekten og føre til mer enn en åpning til dør. Det vil kanskje, bare kanskje, være vanskeligere å få duken stram. Evt kan overtallige skjøter skjules ved at to presenninger skjøtes med en hel meters overlapp. Alt dette øker vekten og dermed hvor praktisk dette blir dersom man er undervegs et sted og ikke mer bofast. Men prisen blir fortsatt lav i forhold til å kjøpe ferdig lavo. Hele presenninger er dessuten lettere å omkonfigurere til annet bruk, f.eks. gapahuk eller tarp om man føler det er mer praktisk senere.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Okt 2014, 13:22 
Avlogget

Ja, en annen tanke var å kjøpe den dyreste PVC-presenningen fra Biltema, eller en annen tilsvarende. Det blir en større investering, to tusen kroner bare for duken, men den kommer til å vare i årevis. Vekten blir en helt annen, ettersom duken her er nesten førti kvadratmeter, så vekten blir 22 kilo ved å bruke denne 650 g/kvm presenningen.. En lavvo av denne blir en komfortabel helårs-bolig om det settes inn ovn, og da er de sammenlignbare lavvoene Tentipi Granitt med en dukvekt på 19 kilo og pris på 14 høvdinger.

Denne duken i PVC kan limes til sterke skjøter, og den vil blafre og støye mye mindre i vind på grunn av høyere egenvekt.

Med tanke på slitestyrke er designet tenkt å ha skjøter på samme sted som raiene, slik at duken ligger dobbelt på alle slitasjepunkt. Jeg har mest lyst til å lage en lett lavvo først, for å teste konseptet.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Okt 2014, 15:02 
Avlogget

Hva er målet med denne Lavvoen? Ser det er endel fokus på vekt. Er det tenkt bæring til et område i en krise, frakt med bil/vogn? Et helårsbygg som skal settes opp en gang for å bruke som base ved friluftsliv?
Men jeg liker alt av DIY, så jeg håper du finner et konsept som kan være lite ressurskrevende og lett å lage. Men det viktigste er en lavvo du liker :-)

Topp

InnleggSkrevet: 19 Okt 2014, 16:06 
Avlogget

Tja, målet er vel opp til den som bygger. Jeg har laget arbeidstegninger som hvem som helst kan ta i bruk til det formålet de ønsker. Størrelsen er vel omtrent så stor som nødvendig for å få lavvo-funksjonene - blir den mindre tror jeg det blir vanskelig å fyre et fungerende bål inne og samtidig ha soveplass. Kan hende burde takvinkelen vært spissere, jeg begrenset den for å kunne bygge lavvoen av biltemas presenninger, som er 3,80 den ene veien.

Selv tenker jeg å ha en lavvo som kan brukes på gruppeturer vår, sommer og høst, typisk skogturer med bæring. Jeg har en Helsport Ifjord 6, billig énstangs nylon-lavvo, og der veier bare duken 3,2 kilo, den blir trang med fire personer i, og det er ikke mulig å fyre bål inne. Det første vekteksempelet var tenkt som en erstatter for denne, med mer plass og fyringsmulighet. Dette forutsetter naturligvis at terrenget er slik at det er mulig å finne teltstenger lokalt. Å dra på en bråte fire meter lange bjørkestokker på tur krever biltransport!

Topp

InnleggSkrevet: 21 Okt 2014, 19:37 
Avlogget

Jeg har prøvd meg fram litt for å se om det går å sveise en tynn presenning. Strykejern kan kanskje fungere hvis det kan stilles veldig nøyaktig, men det virker som temperaturområdet er veldig smalt. På silke-innstilling (én prikk, 110 grader) skjedde det ingenting, og på ull-innstilling (to prikker, 150 grader) smeltet duken og trakk seg sammen. Kanskje et smørejern for ski er nøyaktig nok, slik at det kan stilles til akkurat den temperaturen som trengs for å få binding? Er det noen som har et for hånden og kan teste?

Uansett hva slags jern som brukes må det være noe mellom presenningen og jernet. Jeg prøvde matpapir først, men det fungerte dårlig. Der plasten smeltet var det umulig å fjerne papiret etterpå. Aluminiumsfolie fungerte, den fikk jeg fjernet etterpå, men den kunne ikke gjenbrukes. Det blir mye folie for å få laget en hel lavvo, hvis det da viser seg at det finnes en løsning på temperatur-problemet. Jeg er redd det ender med at presenningen må sys, og da blir dette en kjempejobb.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Sep 2015, 07:30 
Avlogget

Litt sent kanskje, men det finnes en veldig enkel løsning, en stor rull med duccttape og en stor billig presenning er det du trenger. En kar fra Alaska viser det tydelig i sine videoer. Det er 3 videoer totalt, linker den siste da link til de andre finnes i beskrivelsen. Den første er selve teltet, den andre er ovnen og den siste er installering av ovnen.
Jeg lagde en mindre utgave etter denne lesten for guttungen, den har stått ute siden i vår i all slags vær, den står like godt.

https://www.youtube.com/watch?v=HfiUgGhTe1k

Odd

Topp

InnleggSkrevet: 22 Sep 2015, 22:26 
Avlogget

Presenningen til biltema kan muligens sveises.

Protan tak har noe som heter takfukt, dette er en billig duk, mener prisen sist eg hørte til ca 30 kr per m2, biltema sin duk ligger på 33kr per m2. Vekten på duken er eg usikker på, den er sikkert tyngre. Men denne kan vertfall sveises å blir dønn tett. Fargen er som regel mørkgrå.

Har vudert å lage gapahuk av denne duken sjøl, selve sveisingen kan du helt sikkert få de til å gjøre om du lage til alt på mål sjøl og leverer duken på lageret, dette gjøres for hånd. De har avdelinger i hele norge.

Her er en liten video av kordan det sveises sammen. https://www.youtube.com/watch?v=hZylwtoewSY
Min anb om du ikke har gjort dette før, ikkje gjør det sjøl, det ser veldig lett ut, men det er det ikkje.
Duken kan også limes, med pvc lim, min erfaring er at det er så om så. Beste er å få det sveist.

I det hele så tror eg dette blir så tungt uansett ka duk du velger at dette er ikkje noe du kommer til å gidde å dra med deg, du kan selvfølgelig velge duken som er 1,2mm tykk isteden for 1,6mm det sparer du mye vekt på.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Okt 2017, 17:22 
Avlogget

Et annet problem er om det overhodet er mulig å lime slike billige PE-presenninger? Biltema har spraylim de påstår limer PE, men andre kilder sier det kreves primer for å lime lett-presenninger effektivt. Er det noen som har erfaring?

En på YouTube : Far North Bushcraft And Survival laget videoer om dette, jeg laget flere etter hans oppskrifter, bruker Gorilla Tape, blir ikke veldig billig, men det er innmari gøy og interessant. Han viser teknikker via A3-ark og matematikken rundt dette. Gøy og veldig enkelt.

Kanalen hans er gammel og veldig populær : Far North Bushcraft And Survival

https://www.youtube.com/watch?v=wtLdMIa ... 1ZgARTNFAv

Sjekk det ut, modifikasjoner gjør jo alle, men matematikken hans er genialt enkel, bortsett fra døra mi, så skar jeg ut hele lavooen i ett stykke fra en stor presenning.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: