Da har jeg fått mere kjøtt på beinet vdr samband/radio og forsøkt litt.
Dette er da min egen rapport:
Test av Samband/radio 2014
Har nå testet CB radio stasjonær og CB radio mobil, meget lang rekkevidde (hatt 2 veis kontakt på over 7 mil luftlinje!! - Stasjonær til stasjonær), men krever en relativ stabil og stor strøm styrke, har ikke testet CB radio håndholdt noe mer en kun 1 strekning og på den strekningen var det like dårlig effekt som VHF/UHF håndholdt.
– Konklusjon – CB radio egner seg best på avstander men ikke med håndholdte apparater.
Testet UHf håndholdt:Motorola T 40 (0.5w), Norge ca 200 kr stk
Pofung UV-5R dual bånd (1/5W VHF og UHF) Ebay ca 250 kr stk Kan programere RX/TX
Pofung GT-1 (1/5W UHF frekvenser synes ikke) Ebay ca 160 kr stk Kan programere RX/TX
Har prøvd forskjellige avstander og hindringer, og faktisk jeg merket ingen forskjell på 0.5w og 5w,
der jeg ikke ble hørt med 0.5w ble jeg heller ikke hørt med 5w.
Jeg ble uansett overrasket over hvor langt de går, i dag er det klar himmel, snø på bakken og sol.
Temperatur ca 0 grader.
Mottaker satt inne i min stue, jeg kjørte rundt og gikk ut av bil for å prøve å kommunisere.
Mottaker og sender hadde like radioer på begge sider.
Det var hus og strøm ledninger imellom oss, ikke noe problem, når vi kom til det ble litt fjell mellom oss, ikke noe problem, men når jeg kom til en liten fjelltopp mellom oss, da var det ingen forskjell på noen av radioene,
vi hørte ikke hverandre og faktisk hjalp det ikke at jeg brukte da bil antenne heller på 5w…
Min klare tanke/konklusjon, bruke CB radio i stuen som alltid står på, pluss en CB radio i radiorommet, for å løse dette med minst mulig antenner, så brukes det en switch på radiorommet.
Dette gjøres slik at CB radio i bilen eller en lånt en kan alltids nå min «base/hus»
Ved en SHTF situasjon bruker vi flere Motorola T40 eller tilsvarende. På «nær kommunikasjon»
MIN KONKLUSJON: er i dag er lovlig å bruke og som faktisk fungerer til mitt bruk!!
Ulempen med denne løsningen er den at det er mange som har slikt utstyr allerede,
men her har jeg en løsning jeg holder for meg selv