Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 12 Des 2018, 14:43

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 29 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Portabel strøm...
InnleggSkrevet: 24 Sep 2014, 06:47 
Avlogget

Draugjeger;
Hvis det ikke er noe helt spesifikt du trenger 230V til på hytta, så se heller om du kan bruke 12V ladere direkte til de forskjellige dubbedittene, istedet for å gå veien om 230V. F.eks. så kan denne brukes på de fleste laptop'er, og man får jo 12V ladere til alle mobiler... :)

XkraftX;
Er igrunn enig at man bør styre unna de inverterene med (ren) firkantpuls - men de er det heldigvis ikke så mange av i salg idag. :) Modifisert sinus er et hakk bedre, men det er forskjell på kvaliteten der og; og noen vil få apparater og strømforsyninger til å summe/búre endel, og det vil óg utvikles mér varme. Så hvis man har f.eks. strømforsyninger som kjøres hardt (dvs., de blir godt varme ved normal bruk), så bør man nok vurdere en ren sinus inverter.

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 24 Sep 2014, 11:47 
Avlogget
Brukerens avatar

Genialt, cornelius. Om jeg nå klipper av tenneruttakskontakten og setter på en 12v kontakt i stedet; hvilken er pluss og hvilken er minus?

Topp

InnleggSkrevet: 24 Sep 2014, 12:34 
Avlogget

Draugjeger skrev:
Genialt, cornelius. Om jeg nå klipper av tenneruttakskontakten og setter på en 12v kontakt i stedet; hvilken er pluss og hvilken er minus?

Hvor er du nå? På den inverteren fra Biltema? Tenkte du på å klippe av kontakten på den, og koble den rett på batteri? I såfall bør du åpne den kontakten og sjekke hvilken ledning som går til sentertappen - dét vil da være pluss.
Den 12V hunn-kontakten jeg linket til litt oppi her, har svake markeringer i plasten ved siden av kontaktpolene bak om hva som er pluss og minus...

Eller var du et helt annet sted?! :P

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 24 Sep 2014, 12:50 
Avlogget

Dette er spennende prosjekter, men jeg ville satt sikringer på ting her. Det er dyrt å ødelegge et batteri eller brenne opp masse kabling om noe skulle gå galt. Sikringsbokser og et sett sikringer koster litt over en hundrelapp, og det hadde i hvert fall jeg tatt meg råd til.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... er-356001/

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... stk-35463/

Dette er flate sikringer, typisk blinklys-størrelse. Bra for belysning og sånt. For inverteren er det større sikringer som brukes, tenk bilstereo. Det er også mulig å kjøpe 70A automatsikring, som et alternativ til hovedbryter.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Sep 2014, 13:16 
Avlogget

The voice of reason... :mrgreen:

Joda, ting bør ha sikringer, selv om det i dette tilfelle kompliserer tilkoblingene noe. :) Jeg tror f.eks. at sikringen til den lille 150W biltema inverteren sitter i selve sigarett-tenner pluggen (en 20A), så hvis man klipper av den for å koble rett til batteriet, bør/må man jo ha en sikring istedet for den i pluggen...

Topp

InnleggSkrevet: 24 Sep 2014, 14:33 
Avlogget
Brukerens avatar

Tenkte på 12v laderen fra biltema. På hytta har vi 12v likestrøm så det spiller vel en rolle hvilken pol ledningene har?

Topp

InnleggSkrevet: 24 Sep 2014, 18:31 
Avlogget

Humm.. Du tenker på den 12V 'laderen' for laptop jeg linket til fra Clas Ohlson? :D Den går jo rett i en 12V sigarett-tenner kontakt... :)

Topp

InnleggSkrevet: 24 Sep 2014, 19:33 
Avlogget
Brukerens avatar

korrekt, men det går vel an å fjerne sigaretttennerstøpslet (har ikke mange kontakter av den sorten på hytta) og erstatte den med en 12v likestrømsstøpsel (http://www.clasohlson.com/no/St%C3%B8ps ... cgodjoUARw), delvis så man slipper maset med krokodilleklemmer og delvis så laderegulatoren får lov til å gjøre jobben sin med å begrense folks uttak av strøm.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Sep 2014, 04:59 
Avlogget

Ah, nå er jeg med. (Du kunne jo sagt at du hadde Elko likestrømskontakter i hytta da... :mrgreen: (Har lagt opp de selv her hjemme i hele huset parallelt med 230V... ;) ))

Nei, akkurat den 12V laptop laderen jeg linka til hos Clas kan man ikke fjerne pluggen på - men du kan jo lage en overgang? Kontakten du linket til, og sig.-tenner støpselet jeg linket til tidligere, med en bit med 2,5mm2 eller 4mm2 ledning imellom?
Clas Ohlson hadde tidligere et par andre varianter av de 12V laptop laderene hvor sig.-tenner støpselet var på en ledning, men finner ikke de på siden deres nå lengre... :?

Topp

InnleggSkrevet: 25 Sep 2014, 09:52 
Avlogget
Brukerens avatar

Denne her, kanskje?

http://www.hyttelivsenteret.no/products ... 12v-stpsel

Topp

InnleggSkrevet: 25 Sep 2014, 10:24 
Avlogget

Ja, der var den ferdig laget... :)

Her er en til - til samme pris, så da er det vel frakt som avgjør... Dog; blir vel litt billigere å lage den selv.
http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=111&category_id=33&option=com_virtuemart&Itemid=39

Topp

InnleggSkrevet: 19 Feb 2015, 13:55 
Avlogget

Vil igrunn bare si at Biltema har kommet med et USB-Uttak for innfelling, med 2 porter - i samme stil som de 12V-uttakene jeg har brukt i min boks (først i tråden...)

Tror jeg må putte inn en sånn i boksen min... ;) Kunne de nå bare slutte å mene at knallblått lys i alt av sånne dubbeditter er kult... :roll:

Topp

InnleggSkrevet: 20 Feb 2015, 02:41 
Avlogget

Burde vel være en smal sak for deg å bytte LED eller deaktivere den :P

Litt relatert til tråden og litt ved siden: Jeg har fundert på å putte et batteri liknende det du bruker i bilen, med en billig inverter og noen 12v uttak. Tanken er å drive noen dupeditter, noen LED arbeidslys og innimellom bærbar PC og kanskje radioen fra dette. Hvordan ville det være å koble dette så det lades når motoren går men uten å tappe bilbatteriet ved forbruk? Hvis jeg monterer alt på en plate og gjør det litt smart tror jeg jeg kan få plass i et rom jeg ikke bruker i siden av bagasjerommet og likevel enkelt kunne ta ut pakken til hjemmebruk om strømmen går. Jeg har en startbooster jeg vurderer å donere til prosjektet, synes den er for stor å dra på i bagasjen når jeg uansett har med startkabler.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Feb 2015, 07:07 
Avlogget

Asparges skrev:
Burde vel være en smal sak for deg å bytte LED eller deaktivere den :P

;)
Joda, jeg har allerede åpnet det usb-uttaket og sett etter den muligheten, og det er enkelt å fjerne dioden. (Noen sånne dubbeditter er limt sammen og dermed kranglete å åpne pent, men denne gikk greit.)

Asparges skrev:
Litt relatert til tråden og litt ved siden: Jeg har fundert på å putte et batteri liknende det du bruker i bilen, med en billig inverter og noen 12v uttak. Tanken er å drive noen dupeditter, noen LED arbeidslys og innimellom bærbar PC og kanskje radioen fra dette. Hvordan ville det være å koble dette så det lades når motoren går men uten å tappe bilbatteriet ved forbruk? Hvis jeg monterer alt på en plate og gjør det litt smart tror jeg jeg kan få plass i et rom jeg ikke bruker i siden av bagasjerommet og likevel enkelt kunne ta ut pakken til hjemmebruk om strømmen går. Jeg har en startbooster jeg vurderer å donere til prosjektet, synes den er for stor å dra på i bagasjen når jeg uansett har med startkabler.

Dét skulle jo gå bra. :)
Det du trenger for å unngå at det ekstrabatteriet tapper bilbatteriet, samtidig at det blir ladet av bilen, er et skillerelé. Dette kobler bort ekstrabatteriet fra bilbatteriet når motoren ikke lader.

Du bør også ha ganske kraftige kabler fra bilbatteriet til ekstrabatteriet; minimum 20-25mm2 - delvis pga. avstanden, og delvis pga. ladestrømmen som kan forekomme når du har tappet ekstrabatteriet.
Ved ekstrabatteriet ville det da være praktisk å koble de tykke kabelene til med en Anderson plugg eller lignende. :)

Nå er jo alternatoren i en bil en ganske dum og brutal ladekilde, siden den er beregnet til å forsyne bilen med strøm under drift, og bare topplade bilbatteriet. Den er egentlig ikke beregnet til å lade et flatt batteri, selv om den gjør det hvis du tilslutter et flatt batteri. Den gjør det ved å pumpe inn minst 30-40At inn i batteriet, og det er ganske brutalt - selv mot et bilbatteri. :) (Det er bl.a. derfor 'levetiden' på et bilbatteri normalt bare er 2 år...)

Dét batteriet som sitter i sånne 'startbooster'-pakker, er som regel et 18Ah SLA batteri, og vil nok ikke ha så lang levetid hvis du lader det med alternatoren i bilen når det er flatt (hvis det i det hele tatt overlever). Da ville det være bedre om du bruker en sigarettenner-lader (hvis det fulgte med), og den medfølgende elektronikken i boosteren (helst tilkoplet et punkt ved tenninga, slik at du ikke tapper bilbatteriet når tenningen er av). Da trenger du heller ikke skillerelé og feit kabel fra bilbatteriet, men den vil bruke den tiden som er oppgitt i manualen for å lade.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 29 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: