Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 26 Sep 2018, 02:05

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 08 Aug 2014, 22:33 
Avlogget

Heisann!

Lekte med tanken om å lage en batteribank + aggregat som slår inn automatisk ved strømbrudd. Var litt vanskelig å søke seg frem til det, men fant dette forumet med masse nyttig info. Jeg tenkte at det er helt sikkert noen her inne som har tenkt det samme, og har noen tanker å dele med meg, eventuelt kan sette meg på rett spor. :)

Det jeg tenkte var en batteribank som lades opp når det er strøm tilgjengelig fra nettet. Denne slår automatisk inn ved strømbrudd, uten opphold. Typisk en UPS, bare for hele huset. Når denne batteribanken begynner å nærme seg tom, så slår aggregatet inn for å hjelpe. Dette for å ha lengst mulig med strømtilførsel. Aggregatet kan man jo bare ha i mer drivstoff i, så den kan jo rusle og gå i lang tid om det skulle være ille.

Jeg lurer på om dette er mulig? Det må altså kobles til hovedsikringskapet på en eller annen måte, slik at alt er heltautomatisert. Går strømmen, merker jeg det egentlig ikke, bortsett fra at det fortsatt er lyst hos meg men ikke hos naboene. :) Aggregatet må også slå inn når batteribanken når en viss prosent, automatisk.

Det å drifte et helt hus med alt mulig rart påslått forstår jeg kan være vanskelig i lengre tider, men fint å eventuelt ha muligheten der, mot at batteribanken går litt fortere tom.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Aug 2014, 23:05 
Avlogget

Du må ha ganske stor batteribank for å kunne forsyne en husholdning, selv for korte perioder. Det normale her er å ha stor nok batteribank til å kunne levere strøm til alt kun frem til aggregatet starter.

En slik løsning du skisserer er ikke umulig å få til, men kostbar. Stor batteribank, stort aggregat, automatisk styring samt kobling i sikringsskapet. Gjerne og forskjellige kurser hvor noen er koblet til aggregatet mens andre ikke er det.

På en tidligere jobb hadde vi en slik løsning som ble gitt bort(pga oppgradering). To stk. Angrer som ei bikkje for at eg ikke tok ett av de.

Personlig har eg gått litt motsatt vei. Eg velger meg ut enkeltting eg gjerne vil ha til å fungere ved strømbrudd, og så prøver eg å få det til å kjøre på 12v. Deretter kobler eg det direkte til ett passe stort 12v batteri som konstant står koblet til en vedlikeholdslader. Så når strømmen går så har fortsatt batteriet strøm, og det blir dimmensjonert opp til å kunne kjøre utstyret som er koblet til ganske lenge(type 60Ah-120Ah).

Pr nå har eg full drift på internett(router, fibersentral og router), trådløst nett, lading av radioer/mobiltelefoner samt pc med skjermer kjørende slik. På pc'en jukser eg og kjører vanlig UPS. På lyssiden går eg pr nå for stearinlys, som fungerer veldig godt i de timene ett strømbrudd varer på det værste. Og lommelykter tilgjengelig flere steder i huset. Matlaging kan eg gjøre på gassgrill eller stromkjøkken. Begge deler ute under tak. :)

Topp

InnleggSkrevet: 09 Aug 2014, 21:32 
Avlogget

Okey, konge! Takk for informativt svar! :)

Kostnad er egentlig ikke så farlig, dette er mest for å kartlegge hva som er mulig og hva man trenger i første omgang. :)

Hva heter slikt utstyr som gjør at man "forer" sikringskapet med batteribank og aggregat? Er det noe man kan koble inn på hovedsikring f.eks? Eventuelt om det finnes noe på Youtube eller lignende om dette hadde vært kjekt!

Drømmer om dette som en setup, fylle opp et rack med batterier, og ha et aggregat utvendig med nedgravd dieseltank på flere hundre liter. Eventuelt skaffe noen solceller også.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Aug 2014, 17:49 
Avlogget
Brukerens avatar

Også nysgjerrig på kostnad av å kunne koble et agregat til hele huset.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Aug 2014, 18:57 
Avlogget

Et aggregat bruker mye drivstoff om du tenker å holde hele huset med strøm,
di fleste ligger på godt over 1 liter/timen ( små 2 KW aggregater )
Personlig tror jeg du har bedre nytte av vind/vann og sol energi. Aggregat kan jo evt holde liv i fryseren noen timer,
men ser du for deg flere uker (eller mer) uten strøm så må du lagre mye bensin/diesel. ...
Dessuten får du et eksos problem som må håndteres, itillegg til støyen.. :o

Topp

InnleggSkrevet: 12 Aug 2014, 21:02 
Avlogget

De små bruker som regel bensin, mens større aggregat bruker diesel. Det stemmer jo som du sier at man må være forberedt på at det går en del drivstoff :)

Topp

InnleggSkrevet: 13 Aug 2014, 02:37 
Avlogget

Hadde det ikke vært bedre å gått for solcelle paneler, og svær batteribank? Du kan vel bygge så stor batteribank du vil?

Topp

InnleggSkrevet: 13 Aug 2014, 06:23 
Avlogget

Det blir jo ikke akkurat billig det heller da; dog, når dét er betalt, så er det jo 'gratis' i drift. :)

En mellomting kan jo óg være en idé? Jeg har 6stk. 140W paneler; noe over 800W, og en 12V batteribank på 1060Ah, som driver det meste av lys i huset, og ikke noe særlig mér til daglig. Går strømmen, så merker jeg det som regel bare på at tv/radio blir taus, og at kaffetrakteren ikke funker... ;) Men jeg har muligheten til å koble kjøleskap/frysere osv. til banken via inverter hvis det skulle være krise, men da ikke med lengre driftstid enn 5-6 dager uten sol. Fyring skjer med ved, (luft-vann varmepumpe til daglig) og gasskomfyr til matlaging.

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 13 Aug 2014, 14:53 
Avlogget

Kostnad er jo ikke så farlig, skriver trådstarter. Så jeg ville heller ha satset på solcelle paneler, og heller hatt aggregrat som en back up, når batteriene begynner å nærme seg slutten.

Har du plass, og mulighet. Så kan du jo ha 2000Ah batteribank. Så alt er mulig. Hva med en kompi, der du har solcelle, vindmølle og aggregrat som siste backup?

Topp

InnleggSkrevet: 13 Aug 2014, 16:54 
Avlogget

Batteribanken må være nesten "gigantisk" om du skal drifte alt i hele huset.
V x Amp = W
Så med da f.eks. en 2000 amp (12V) batteribank har du 24.000 Watt.
Vis du da for eksempel planlegger å varme huset (håper du har vedovn) så tar en liten normal ovn ca 1000 W/timen.
Så da kan denne ovnen stå på i 24 timer :geek:
Mens èn led-pære på 5W da kan stå på i 4800 timer :) Forhåpentligvis har du sol/vind eller en bekk med fart i nærheten til å lade opp batteribanken din under veis. Men alt kommer jo ann på hvordan du tenker å bruke det. Et aggregat er ikke dumt det,
men personlig synes jeg det er lettere å "lagre" sollys enn bensin/diesel (i store mengder).

Topp

InnleggSkrevet: 13 Aug 2014, 17:47 
Avlogget

Uansett hva man velger, så ville det første logiske skrittet være å redusere behovet for strøm! For det første; isolére, så gå over til varmepumpe og/eller ved. Og så bytte kjøleskap, fryser, vaskemaskin osv med min. A+ merket varianter, og bytte alt lys med led-lys; gjerne samtidig legge opp 12V i hele huset parallelt med 230V.

Investerer man i en batteribank med en såkalt 'grid-tied' inverter, så reduserer man strøm-regningen sin når det er sol, og man har batteribackup når strømmen går. til dette kan man jo selvfølgelig koble til en generator som starter automatisk når batteribanken begynner å bli lav.
Sjekk ut http://www.fieldlines.com/index.php; de fleste folka der er helt propell(!?) :mrgreen: , men mange der lever delvis/helt off-grid, og kan ganske mye om temaet.

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 15 Aug 2014, 17:15 
Avlogget

Ser for meg et aggregat på ca 2200 watt, kjørt kun varmepumpe og ladet radio sambandet/lommelykter i samme momang... stearinlys til belysning. Mat laging har man grill eller gas koker. Så vi hadde klart oss lenge på et lite aggregat...
Er jo skjeldent strømmen her i Østfold er borte mer enn noen tiner, og hvis SHTF så har vi drifstoff og plan nok til å klare oss 1 vinter måned på kun det lille aggregatet... har i tillegg alternativ strømløs varmekilde som vi også kan lage mat på :)

Topp

InnleggSkrevet: 08 Okt 2014, 10:09 
Avlogget
Brukerens avatar

Via jobben har jeg fått tilgang på de utskifta batteriene til nødbelysningen. 12v av merket Leoch LPL 12-100. Jeg kan få nesten så mange jeg vil, men jeg vet ikke helt hva jeg skal bruke dem til. forslag? før de går på dynga?

Topp

InnleggSkrevet: 08 Okt 2014, 11:17 
Avlogget

Batteriene ser jo bra ut, men dette er ikke batterier som tåler mye opplading og utlading. Disse vil nok fungere best som det de er ment til, å stå med konstant vedlikeholdslading for å kunne gi nødstrøm ved behov. I en batteribank med solceller forutsetter dette at de ikke lades ut mye, så det vil være bedre å bruke batterier ment til det formålet.

Som nødstrøm uten lademulighet er de veldig gode, for eksempel til å drive nødlys, kommunikasjon og annet som krever lite strøm. Som alle andre batterier er det en stor fordel å ha mange batterier i parallell slik at utladningen fra hvert batteri holdes så lav som mulig, du får mye mer energi ut av hvert batteri om du reduserer utladingsstrømmen. To batterier samtidig gir 10-15 % mer nyttig energi enn å bruke ett batteri om gangen.

Om du kan ta mange batterier tror jeg det er bare å kjøre på, ettersom det er gratis for privatpersoner å levere inn de som ikke fungerer. Hvis du vil være sikker på å få med deg bare gode batterier er det enkelt å sjekke spenningen. Sett igjen alle batterier som har lavere spenning enn 12 volt, de er sannsynligvis ubrukelige.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Okt 2014, 13:05 
Avlogget
Brukerens avatar

nå ryktes det her at de bare kan lades til ca. 10% fordi de har gått og gått i alle år. kan det stemme?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: