Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 16 Jul 2018, 05:41

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 18 Jun 2012, 14:43 
Avlogget

Hei!

Kikket litt på Honda Jordfresere og slike etter jeg så dem på youtube.

Noen som har en slik eller lignende modell? Eller graver folk opp hagen på gammelmåten med hakke & spade!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 12:18, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jun 2012, 16:27 
Avlogget

Har prøvde meg på en eller annen jordfreser, og jeg og lærereren min og et par andre elever pløyde opp noen meter av kjøkkenhagen min ved og spenne oss selv for plogen. Men i bunn og grunn bruker jeg møkkagrepet til og spavende kjøkkenhagen. Hakke er tungt og unødig til det arbeidet, og det er egentlig svært sjeldent jeg bruker hakke uansett gravearbeid. Spade er bedre hvis du skal flytte jorden, men i og med at en jordfreser bare harver over jorden, blir det nærmeste og sammenligne med møkkagrepet.

Jeg kommer ikke til og invistere i en jordfreser selv. Selv om det går litt raskere, så forsvarer det ikke innkjøpsprisen, for ikke å snakke om drivstoff, reservedeler, og så videre. Jeg bruker vel noe sånt som tre, fire timer på det nåværende landet jeg har, noe jeg forøverig har nøyaktig mål på et eller annet sted som jeg skal prøve og legge ut. På de tre, fire timene klarer jeg og gå over hele kjøkkenhagen min med møkkagrepet, og det er det arbeidet jordfreseren eventuelt kan spare meg for.

Hvis du skal sette i gang med store landområder er det antagelig mer fornuftig med en jordfreser, men det kommer et punkt hvor man kan spørre seg om ikke en liten traktor eller hest kunne vært enda mer effektivt. Dette kommer litt an på hvor mye land du har, hvor mye land du tror du eventuelt kan grabbe til deg etter noe skjer, og hva slags hjelp du tror/håper naboene kan gi. Jeg personlig kommer til å gå for traktorene til naboene mine, for enten vi de bruke jorden sin selv, ellers så har de heller ikke bruk for traktoren, ressonerer jeg.

Det er utrolig hva du kan gjøre med håndmakt, og det er billigst og best i dette tilfelle synes jeg. :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jun 2012, 22:14 
Avlogget
Brukerens avatar

Har selv en kjøkkenhage på ca 500 m2 og min jordhakke/jordfreser er gull verdt. Blir jo kun brukt på våren, men kjøpte min brukt og billig på Finn så den var absolutt verdt investeringen.
Tidsbesparingen kontra manuelt arbeid er stor og den bruker ikke mye bensin.

Men har selvfølgelig hakke, spade og møkkagrep liggende for den dagen bensin blir mangelvare ;)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: