Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Des 2017, 10:13

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Matlager til hybel
InnleggSkrevet: 28 Mar 2014, 21:52 
Avlogget
Brukerens avatar

Skal på hybel til høsten. Jeg lurer på om noen har tips til matlager. Kjekt å ha litt ekstra, så vet jeg at jeg har, om jeg vil bruke penger på litt annet, eller om det skulle skje noe økonomisk :)

Topp

Innleggets emne: Re: Matlager til hybel
InnleggSkrevet: 28 Mar 2014, 21:55 
Avlogget
Brukerens avatar

skuffer under senga. fyll dem med ris, pasta og hermetikk. Ikke la noen se hva du har der, for da blir du totalt uttafor.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Mar 2014, 21:56 
Avlogget
Brukerens avatar

Noe spessiel mat som holder seg en stund i romtemperatur, i tillegg til tørr mat?

Topp

InnleggSkrevet: 28 Mar 2014, 22:12 
Avlogget

Tunfisk
Snurring
Real Turmat
Tomatbønner (I love it..)
Potetstappe

Enkel og grei mat hybel/nødmat. Holder seg en stund.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Mar 2014, 22:21 
Avlogget
Brukerens avatar

MjaMjo skrev:
Tunfisk
Snurring
Real Turmat
Tomatbønner (I love it..)
Potetstappe

Enkel og grei mat hybel/nødmat. Holder seg en stund.

Takk, blir nok en del bønner og bacon.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Mar 2014, 22:39 
Avlogget
Brukerens avatar

Det vil nok bli bli en del restematlaging for det meste. Skal jakte en del, både stort og smått, så avhenger av det også :)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Mar 2014, 23:58 
Avlogget

Blir du på hybelen om det skjer noe? Går det å lage mat der om strømmen blir borte? Har du plass til vannlager for mer enn ei uke?

Jeg bor i leilighet, og har matlager for kanskje seks uker til bare meg selv. Ser ikke nytten i å ha noe mer her, ettersom dette ikke er et sted jeg blir værende om det skjer noe. Jeg har ei uke med Real turmat liggende, ei hylle i kjøkkenskapet full med hermetikk, en fem-kilos sekk med ris, noen kilo pasta og litt bønner og kikerter. Brødmjøl for to måneder. Knekkebrød er greit å ha, og sjekk om du kan ha en ekstra dypfryser i en bod eller noe sånt. Med fryser er du klar for det beste hybeltrikset siden hjemmebrent-apparatene på Moholt: Lag store gryter med pastasaus, bønnegryter, curry, lapskaus eller hva du vil, og frys det ned i små plastposer. Kjapt å varme opp, og mye mye billigere enn Fjordland.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Mar 2014, 00:20 
Avlogget
Brukerens avatar

Fossegrim skrev:
Blir du på hybelen om det skjer noe? Går det å lage mat der om strømmen blir borte? Har du plass til vannlager for mer enn ei uke?

Jeg bor i leilighet, og har matlager for kanskje seks uker til bare meg selv. Ser ikke nytten i å ha noe mer her, ettersom dette ikke er et sted jeg blir værende om det skjer noe. Jeg har ei uke med Real turmat liggende, ei hylle i kjøkkenskapet full med hermetikk, en fem-kilos sekk med ris, noen kilo pasta og litt bønner og kikerter. Brødmjøl for to måneder. Knekkebrød er greit å ha, og sjekk om du kan ha en ekstra dypfryser i en bod eller noe sånt. Med fryser er du klar for det beste hybeltrikset siden hjemmebrent-apparatene på Moholt: Lag store gryter med pastasaus, bønnegryter, curry, lapskaus eller hva du vil, og frys det ned i små plastposer. Kjapt å varme opp, og mye mye billigere enn Fjordland.

Jeg satser på å ha en atv/snøskuter, så kan jeg dra hjem, der jeg bor nå, på andre siden av fjellet. Grunnen til matlager er økonomi, samt at jeg kan ta med meg noe, om jeg må evakuere.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Mar 2014, 02:04 
Avlogget

Sats først og fremst på det som du spiser til vanlig, og sørg for å a ha i hus så mye som du bruker før det blir dårlig. Eller, halvparten av den tiden. Kikk på holdbarhetsdatoen: Så lenge det er sannsynlig (ut fra det du har erfart som ditt normale konsum) at du vil spise det innen "Best før"-daoen, så kjøp det inn. Bruk det opp fortløpende, og etterfyll etter hvert. Mat du aldri kunne forestille deg å spise "til vanlig" kan være greit som nødproviant, for noen få dager, men ikke noe du ønsker å leve på over en lengre periode. Finn noe "langvarig" (lagringsmessig) som du reelt liker, og bygg opp din matkultur rundt det!

Selv hører jeg med blant de som oppriktig liker både risretter og pastaretter, og det skal ikke mye hermetisk tunfisk eller belgfrukter til for å gjøre det spennende, med rett krydring, og alt det er stoff som jeg lett kan ha et års forbruk av i bua!

Problemet burde være "Hva har jeg gått tom for nå?" mer enn "Hva mangler i nød-lageret mtt?" Et nød-lager råtner bort. Det gjør ikke maten i spisskammeret dit.

Og lær av de gamle hvordan du konserverer kjøtt fra jakten, med røyking og speking og salting... Jeg blir skremt når jeg på butikken finner spekepølse med "Best før"-dato som er under to måneder fram i tid, til tross for at den (angivelig) er både speket og røkt...

Topp

InnleggSkrevet: 29 Mar 2014, 02:16 
Avlogget
Brukerens avatar

j b skrev:
Sats først og fremst på det som du spiser til vanlig, og sørg for å a ha i hus så mye som du bruker før det blir dårlig. Eller, halvparten av den tiden. Kikk på holdbarhetsdatoen: Så lenge det er sannsynlig (ut fra det du har erfart som ditt normale konsum) at du vil spise det innen "Best før"-daoen, så kjøp det inn. Bruk det opp fortløpende, og etterfyll etter hvert. Mat du aldri kunne forestille deg å spise "til vanlig" kan være greit som nødproviant, for noen få dager, men ikke noe du ønsker å leve på over en lengre periode. Finn noe "langvarig" (lagringsmessig) som du reelt liker, og bygg opp din matkultur rundt det!

Selv hører jeg med blant de som oppriktig liker både risretter og pastaretter, og det skal ikke mye hermetisk tunfisk eller belgfrukter til for å gjøre det spennende, med rett krydring, og alt det er stoff som jeg lett kan ha et års forbruk av i bua!

Problemet burde være "Hva har jeg gått tom for nå?" mer enn "Hva mangler i nød-lageret mtt?" Et nød-lager råtner bort. Det gjør ikke maten i spisskammeret dit.

Og lær av de gamle hvordan du konserverer kjøtt fra jakten, med røyking og speking og salting... Jeg blir skremt når jeg på butikken finner spekepølse med "Best før"-dato som er under to måneder fram i tid, til tross for at den (angivelig) er både speket og røkt...

Takk for tips :) Forresten velkommen til NSF.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: