Dette er et tema der det hadde vært snasent med faktisk kunnskap fra noen som er utdannet på feltet, så om noen er eller kjenner en brannmann hadde det vært stas med kommentarer.
Jeg har googlet litt, og funnet blant annet
dette (pdf). Den rapporten er fra et amerikansk forsøk med kontrollert nedbrenning av noen mål granskog med måling av varmestråling i ulik avstand fra brannen. Det er vanvittige energimengder i en slik brann!
I bekjempelse av skogbranner brukes det sikkerhetssoner for brannfolkene, slik at de har et trygt sted å rømme til om brannen omringer dem. Disse skal være slik at en brannmann med verneklær er sikret mot 2. grads forbrenning, og da er tommelfingerregelen at sikkerhetssonen skal være fire ganger flammehøyden. Flammehøyde ved skogbrann varierer med vindhastighet og mengde brennbart materiale, men den kan lett komme opp i 30-40 meter dersom det blåser godt. Det betyr sikkerhetssoner på 160 meter fra skogkanten. Upraktisk lang avstand for de fleste, med mindre du er storbonde!
Andre tiltak jeg kan tenke meg er å bygge hus som er sikrere mot flammer, for eksempel vegger og tak i stein, metall eller asbest. De gamle eternitt-platene er sikre, men det sies at de har blitt vanskelige å få tak i til et nybygg... Det er sikkert mange andre metoder som også er mulige, er det noen som har gode ideer?