Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Jul 2018, 15:33

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Hvordan lage såpe?
InnleggSkrevet: 20 Mar 2014, 21:44 
Avlogget
Brukerens avatar

I en situasjon hvor man til slutt må vaske seg, og man ikke har såpe. Hvordan lager man såpe, uten at man må kjøpe noe sett. Dette må jo ikke være noen såpe med "fresh" lukt og farge. Bare noe man blir ren av.

Topp

Innleggets emne: Re: Hvordan lage såpe?
InnleggSkrevet: 20 Mar 2014, 22:27 
Avlogget

Det finnes tråder på dette allerede, og masse oppskrifter på nett. Jeg tror faktisk det viktigste er å prøve å lage såpe FØR man faktisk MÅ lage det... Lut og fett/talg er i allefall viktige ingredienser om jeg ikke husker helt feil... Så kan man bli en ekte såpekoker til etter fallet :ugeek:

Topp

InnleggSkrevet: 20 Mar 2014, 22:59 
Avlogget

Og før man blir helt fortvilet når man står der uten såpe og føler seg møkkete; menneskekroppen er faktisk sånn laget at den egentlig ikke trenger noen kjemiske stoffer for å bli ren, annet enn vann; gjerne godt og varmt, og litt mekanisk bearbeidelse... ;)

Problemet idag er dét at det er liksom ikke helt akseptert at man kan bli ren uten såpe. Ved bruk av dagens såper, så endrer man hudens fettproduksjon og naturlige fuktighetsbalanse, slik at man skaper en slags avhengighet. Slutter man idag med såpe, og bare vasker seg i varmt vann med en klut, så vil man nok bli like ren som ved bruk av såpe, men huden vil bruke en stund på å gjenopprette sin naturlige balanse.

Dét sagt; jeg har de siste 3-4 mnd. brukt kun natron til å vaske håret, og jeg har aldri hatt bedre og renere hår, og har igrunn undret på hvorfor dette virker så bra. Etter litt forsking, så fant jeg ut at Natriumbikarbonat (som natron ér), danner små mengder med Saponiner når det kommer i kontakt med fett; mao., en mild såpe. På samme måte (ca.), virker Natriumhydroksid (Lut, på folkemunne ;) ) når det blandes med fett; bare at man får en kraftigere såpe...

Edit;
IKKE bruk ren Lut til å vaske deg med!!!
:o :mrgreen:

Men til andre ting så kan jeg jo se behovet for såpe - til oppvask, klesvask osv., og da er jo lut/fett, som Filbert nevner, en god ting å kunne. :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 20 Mar 2014, 23:11 
Avlogget
Brukerens avatar

Kom på at jeg har hørt at brisk er blitt brukt før i tiden, til oppvask.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mar 2014, 06:53 
Avlogget

Det "kritiske" rundt såpe er nok hygeinen i hjemmet. Til vask av hus, spise og mat remedier osv og i forhold til helse.I dag har jo ordet "hygiene" blitt pervertert til å omhandle hvor mye deodorant du sprayer end kroppen med... Det er ike god hygien å dusje vær dag, men å vakse hendene er det...

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mar 2014, 07:55 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja, det er sant. Håndvask er det aller viktigste, men er resten av kroppen full av bakterier trenger man bare klø seg bak øret før den håndvasken ikke er verdt noe.

Cornelius har nok helt rett i at vi er laget slik at vi egentlig ikke trenger kjemiske stoffer. Men så er vi noen tusen år (og kilometer) fra det miljøet vi utviklet oss i. En annen ting er at bakteriefloraen kanskje har utviklet seg en del den også. Og hvordan var det nå EGENTLIG med sykelighet og dødelighet pga bakterier i miljøet og smittsomme sykdommer den gangen for lenge siden?

Jeg vil tilføye til Filberts råd om å forsøke å lage såpe FØR man trenger det at læringsterskelen er betydelig lavere dersom man bruker butikkjøpte ingredienser i stedet for å lage lut av aske og fettranden på kotelettene(eller ister fra slaktet). Da lærer man seg selve produksjonsprosessen først. Og når man behersker den, kan man ta steget videre og forsøke å lage sterk nok lut til at den kan brukes. Og så videre...

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mar 2014, 08:00 
Avlogget
Brukerens avatar

Takk folkens :)

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mar 2014, 10:23 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
Cornelius har nok helt rett i at vi er laget slik at vi egentlig ikke trenger kjemiske stoffer. Men så er vi noen tusen år (og kilometer) fra det miljøet vi utviklet oss i. En annen ting er at bakteriefloraen kanskje har utviklet seg en del den også. Og hvordan var det nå EGENTLIG med sykelighet og dødelighet pga bakterier i miljøet og smittsomme sykdommer den gangen for lenge siden?

Både bakteriefloraen og vi har nok utviklet oss opp gjennom alle år, og det er ikke mér enn et par hundre år siden det var normalt å stryke med pga. dårlig - og ofte ikke-eksisterende hygiene Her er en interessant beskrivelse om hvordan det var her i Norge for bare 200 år siden, og idag så sier det jo seg selv at vi ikke hadde holdt ut så lenge i det miljøet. (Og det gjorde jo ikke de for 200 år siden heller. ;) )

Men idag så vet vi bedre; vi ville ikke gå å vasse rundt i hundemøkk, barnebæsj og spyttklyser; vaske bestikket vårt bare ved å slikke det rent, osv., og ved daglig renslighet med bruk av såpe ved oppvask og gulv osv., og på hender ved behandling av mat, og etter 'dirty jobs', så har man gode forutsetninger for å overleve... ;)

Poenget mitt er at ved håndvask, så er nok såpe en god idé, slik at man unngår å få i oss bakterier, men huden ellers ville bare ha fordeler med bare vann og gnikking. Ved bruk av såpe over hele kroppen, så fjerner man ikke bare skumle bakterier, men alle de 'gode' bakteriene som lever i symbiose med huden; også de 'litt svakt skumle', som er med på bygge opp immunforsvaret vårt. Uten bakterier på kroppen i det hele tatt, så ville ikke immunforsvaret vite om de farlige bakteriene - og hvordan takle de...

...mener nå jeg... ;)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mar 2014, 12:10 
Avlogget
Brukerens avatar

Joda, det er nok riktig det. Men du vet det er mange der ute som ikke får med seg annet enn første linje i et råd, i dette tilfellet "såpe er ikke nødvendig, vi utviklet oss jo uten å bruke såpe". Og så får de ikke med seg alle de andre viktige poengene dine, som jo faktisk dreier seg om bruk av kjemikalier og fysisk fjerning av skitt og lort med vann og møkkagreip bl.a.

Ellers så er en balansegang bra her. For sterilt miljø er ikke bra og ikke er det lurt å ødelegge normalfloraen heller. Men mange av oss(flere titalls prosent) har f.eks. som del av VÅR normalflora gule stafylokokker i nese/svelg. Og med all reisevirksomheten og antibiotikabruken, er mange av disse etter hvert også resistente varianter. Et nys i hånden etterfulgt av å klø seg på kinnet eller å åpne en dør, så er halsens "normalflora" plassert strategisk i "depotlagre" rundt omkring. Såpevask av ting og tang gjør omgivelsene OK. Jevnlig og grundig kroppsvask uten såpe kan fjerne fysisk det meste på kroppen. Dessverre tror jeg det er mye unnasluntring på det området, men det går stort sett bra pga bruk av såpe og sosialt press mht det å ikke lukte vondt. Råd som å hoste og nyse i albuegropen hjelper også.

Problemet i en ekstremsituasjon er vel at de fleste av oss har vendt oss til å bruke den lettvinte måten med kjemikalier. Det krever noe ekstra av oss å endre disse vanene og likevel klare å holde en god nok hygiene. Og føy så til dårlig ernæringsstatus, stress, desperasjon, depresjon, trangboddhet etc så kan vi få problemer. Tilgang på såpe også til den grovere delen av kroppsvasken kan da være svært viktig. Men jeg tror dette vil begrense seg selv fordi hjemmelaget såpe av den opprinnelige typen er svært sterk for moderne hud. De fleste vil få problemer dersom de bruker den på samme måte som de i dag bruker Lano og Dr. Greves barnesepe. :shock:

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mar 2014, 12:26 
Avlogget

Akkurat såpe, i form av billig europis grønnsåpe på 5 liters dunker (+ klor) har jeg lagret litt av.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mar 2014, 18:59 
Avlogget
Brukerens avatar

Fant en link http://studenterhjemmet.blogspot.no/201 ... -sape.html :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mar 2014, 23:14 
Avlogget

Knall link!

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mar 2014, 23:50 
Avlogget
Brukerens avatar

Filbert skrev:
Knall link!

Om man da lager mye såpe som man kan ha i BOB, hjemme. Under en katastrofe kan såpe være en genial byttevare :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 22 Mar 2014, 17:04 
Avlogget

Absolutt, og ferdigheten til å lage såpe kan brødfø en familie.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Mar 2014, 18:06 
Avlogget
Brukerens avatar

Noen tips istedenfor duftmiddel? Under en hvilken som helst katastrofe, kan det hende man ikke har det. Hva skal man bruke da( om man vil ha lukt da)?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: